Én a gyári megoldásokra gondoltam... :) Az a magyar találmányú AF-es szám nem volt az*. :D (amúgy az alvázszám esetében csak Magyarországon volt érvényes, aki olyannal nyugatra ment a járműve lefoglalását kockáztatta)
* a kezdetén még azt is beütötték, később tértek át az alu táblára, mert egyszerűbb volt megcsinálni.
A csináló iparos nem. A veteránosok sokszor csináltatnak régi minta alapján. Abból sincs gond.
Ha teszem azt, a közelmultban valaki egy Evinrude motorra gyártatott egyet, és arra valótlan teljesítmény adatokat vésetett, ráadásul a beütött fagydugót is cserélte, akkor az már szerintem betudható valamiféle csalási szándéknak.
Az a kérdés, hogy egy adattábla ami 2/4db beütőszegeccsel van rögzítve, mennyire egyedi azonosító. ?? Ha az a sorozatszám valahol be van ütve a blokkba, roncsolás nélkül eltávolíthatatlanul, akkor lehet egyedi azonosító, de vajon ezeket ki tartja nyilván?
A RIB csónakomon van egy adattábla a sorozatszámmal, ami a hátsó tároló levehető ajtaján van.... (egyébként leesett, én szegecseltem vissza :)) ) Viszont van egy sorozatszámos tábla a fartükrön is. Az alaposan oda van szegecselve, de ha valóban egyedi azonosító lenne, akkor szerintem a gyantába kellett volna ágyazni. A túrakenum gyári száma bele van olvasztva, az nem távolítható el nyomtalanul, pedig arra aztán nem kell azonosítószám.
Persze ebben az országban az erősebb kutya baxik, akármi is van a törvényben leírva. ://
Javaslom, hogy keresd meg a gyártót és kérj tőlük információt a motorról a gyártási szám alapján. Egy email-t megér. Ha jó fejek lesznek, küldenek használati útmutatót is PDF-ben.
Az még bele kéne férjen, a gyártók között van ekkora szórás. Azt szokták írni, hogy 15" körül kezdődik a rövid, 20" fölött (~50 cm) a hosszú, de 18" (45 cm) még rövidnek számít. A fordulatszámmérés arra nézve praktikus, hogy majd látszik, valós körülmények között meddig tudod forgatni. Célszerű lenne egy fővel és a "referencia" 300 kilóval is kipróbálni, hogy melyik esetben meddig pörög.
Pár évvel ezelőttig 10Le volt a határ. Ha egy 15 lovas motorra csinált valaki új adattáblát, akkor az bűncselekményt követett el. Ha egy 10-es motrot átépített 15-re, akkor meg nem követett el bűncselekményt...
Szerintem,ha szépen,egyenletesen jár,van normál alapjárat,ki is forog rendesen,azonnal reagál a gázra,akkor jónak tűnik a karbi.
Amúgy van karburátor tisztító spray,szét kell szedni,megfigyelni,hogy mi hol volt,kitisztítani,kompresszorral kifújni(ha van),és összeszerelni.Én akkor nyúlnék hozzá,ha nem úgy járna,ahogy leírtad.
Igen, Balatonon és vitorláson volt. Az eladó elmondása szerint igen kényelmetlen helyzetben tudta csak használni.
Nekem is eszembe jutott ma (a leírást nézve volt egy rajz a csónak alja és a kavitációs lemez egymáshoz való elhelyezkedéséről), hogy mi van ha ez a probléma. A csónakra ugyan nem szereltem fel a motorokat, de az állványaikon megmértem a felfogatás és kavitációs lemez távolságát. Nem egzakt így a mérés, de 2-3 cm különbség van a kettő között (43 és 45 cm), ami akár a mérés hibája is lehet.
A karbiba berohadt benya akár lehet is. Most a terv: a fordulatszámmérés után megosztom Veletek az eredményeket (csak full gázállásnál mérjek?) utána legrosszabb esetben irány a szerviz.
Nem gondolnám, hogy csere-bere áldozata lenne a motor, inkább az általános egészségi állapota nem stimmel: vagy a porlasztónál nem stimmel valami, vagy a gyújtásnál. Esetleg az elvárttól elmarad a kompressziója. Például rendes veretés után egy gyertyakép is árulkodó lehet, és ha már kiszedted, egy gyertyacserét meg is lehet ejteni, párezer forintos mutatvány, te is meg tudod csinálni, és akkor biztos lehetsz benne, hogy ez a része stimmel a sztorinak.
Amúgy jó eséllyel belerohadt a keverékes benzin a karburátorba és csak ki kéne tisztítani. Jól emlékszem, hogy balatoni volt a motor, vitorlásról?
Illetve ne haragudj a kérdésért (hiszen ez nem lett kitárgyalva), de rövidcsizmás a motor? Mert ugye vitorlásokon inkább a hosszú a jellemzőbb, az meg a gumicsónakon nem fog jól szerepelni.
"A csere-bere átalakításnak mi értelme lett volna?"
Én tudok egy pacákot, aki addíg kutyulta otthon a motorjait, míg a tizesbe belevándorolt néhány 15-ös alkatrész. Ebből értelemszerűen következik, hogy a 15-ös meg lebutult tizesre.
Leszedtem, megnéztem, de semmi nincs az adott helyen. Csak általános matricákat találtam, amik veszélyekre figyelmeztetnek, egy gyári ellenőrzést végző személyre vonatkozót (nincs kitöltve/már nem látszik) illetve egy vonalkódos volt még, de az azon lévő M755 és 17958 jelzések nem hiszem, hogy árulkodóak, inkább az adott alkatrész kódjai lehetnek (ez tartja a berántó szerkezetet).
Ami biztató(?), hogy a csizma oldalán lévő gyáriszámos matrica gyáriszáma megegyezik a kupak alatt, a menetirány szerint a motor jobb oldalán lévő kerek fém (nem fekete) valamibe beütött számmal (a felül lévő henger gyertyával átellenes oldala). Ettől még lehet, hogy másik alkatrészt kell cserélni a visszabutításhoz.
Nincs semmi gond, de nem akarok vitatkozni kézikönyvben olvasható dolgokkal. Az én tapasztalataim meg sem közelítik azt amit írtál. Felénk még a 20-as motorok sem tudják azokat a számokat.
Visszatérve a te helyzetedre. Elméletileg lehetséges, az is, hogy a te motorodat használta valaki donornak egy 9.9->15 átépítéshez. A tiéd meg közben visszaalakult 9.9-nek. Ennek ellenőrzéséhez megintcsak szükség volna típusismeretre.
Nincs a közeledben senki, akinek van 2T 15-ös motorja? Egy keresztpróba sokat mutatna.
Mindenesetre egy fordulatszám mérés valóban jó volna.