A háború kitörése után a gépeket Lengyelországba állomásították. Így a gyözelem napjáig jelentős számú mozdony maradt ott, és lett belőlük PKP, SZD. A DR-nek meg kellett elégednie öt járművel. Ezek közül négyet tudtak használni.
A Witte féle szélterelőket a DB 1945 után tette a masinákra, és "irígy" lévén nem adott a szomszédnak.
Annyit tudok segíteni, hogy mind a 95 gép eredetileg a nagyméretű Wagner füstterelővel készült, míg a WWII után a DB -hez kerültek Witte füstterelőket ("kicsi füleket") kaptak.
A megmaradt gépekből a DB 42 darabot használt, +5 darabot azonnal leállított. DR -hez 4 darab került.
Érdeklődöm, hogy az alábbi BR 24-es-ek közül elképzelhető, hogy valamelyik még a DR/DRG érában ilyen füstterelő "fülekkel" rendelkezett? Vagy inkább az volt, hogy egységesen, amikor a DB-hez kerültek akkor kapták ezeket a kisebb füleket?
Az I. kötet beszerzése van folyamatban. A II-est majd meglátom az I-es alapján, a III-as jelen ismereteim szerint nem érdekes számomra. Annyira nem olcsóak, hogy mind megvegyem - ráadásul a szöveg is németül van, németül nem tudok, a gugli meg papír alapon nem működik... :-)
De akkor miért csak a feliratok helyén friss a ződ festék? Meg nézegetve ezt az oldalt, nem sok régi kocsi látszik - beleértve ezeket a régi kocsikat is.
A Modernizált kocsik mintapéldányait a Schürzen- és a Schürzeneilzugwagenekből barkácsolták. Ezek a 20-25 éves járművek voltak korszerűrr átépíthetőek. Az 1928 és 1936/7 közöttiek már öregnek számítottak. Tehát életben maradtak.
Félreértettél. Nem az '50-es évekre gondolok, hanem 1979-re, majd 30 évvel későbbre. A DR-nél a Modwagenekkel erősen lecsökkent a régi kocsik száma. 1979-re nem tudom mennyi maradhatott, de nem sok - ellentétben a DB-nél, ahol akkortájt selejtezték ezeket a régi járműveket. Namármos nem tudván mire vélni a csak kocsi közepén az ablak alatti részre terjedő átfestést, arra gondoltam, hogy ezeket a kocsikat saját - DR-es - hiányában a DB-től vették át (vagy vették meg).
A kérdésem erre vonatkozott, hogy tényleg így történt vajon?
Már a DRG vasút kettéosztása (1949) után elkezdődött a DB és a DR között a teherkocsiknál egy kisebb csere-bere, ami később fojtatódott a személykocsik szintjén.
"A 8. belzigi Flämingschau és a Berlinből Belzigen át Blankenheimbe vezető útvonal – az úgynevezett „ágyúvasút” – 100. évfordulója alkalmából a DMV két különleges útjára is sor került.Különleges utazás a 01 2137-es mozdonyral Brandenburgból/Havelből a Brandenburgi városi vasúton keresztül Belzigbe (háttérben) és egy másik különleges utazás a 03 2235-ös és 18201-es mozdonyokkal Magdeburgból Belzigbe."
(Az eredeti szöveg: "Anlässlich der 8. Flämingschau in Belzig und des 100-jährigen Jubiläums der Strecke von Berlin über Belzig nach Blankenheim - der sogenannten "Kanonenbahn" - fanden zwei Sonderfahrten des DMV statt. Eine Sonderfahrt mit der Lok 01 2137 führte von Brandenburg/Havel über die Brandenburger Städtebahn nach Belzig (im Hintergrund) und eine weitere Sonderfahrt mit den Loks 03 2235 und 18 201 von Magdeburg nach Belzig")
A háttérben mindenféle régi kocsi van - 1980 körül. Ekkorra a DR-nél nem sok régi kocsi volt elvileg. Viszont feltűnő, hogy a régi kocsikon a vasút betűjele, pályaszáma, kocsijele frissen van festve a forgóvázas kocsiknál. Lehet, hogy a DB-től vették át (meg) ezeket a kocsikat a különvonat céljára (esetleg későbbi múzeumi célra)? Van ezzel kapcsolatban valakinek információja?
Van-e valakinek pontos(abb) információja arról, hogy az NDK-ban a háború után ('50-es években hogyan néztek ki az osztályjelzések?
A DRG-s időszakban zománc táblán fekete alapon fehér szám volt "divatban":
1955-ös rev dátummal a PIKO, majd a Hruska a fentiekhez képest inverzben csinálta a modelleket: fehér alapon fekete szám:
Majd 1956-ban a PIKO módosított, és a tábla sokkal laposabb lett (vagy el is akarták tüntetni, csak az akkori megmunkálás miatt nem sikerült), nem lett külön alapszín, hanem a kocsi zöldjére egy fehér szám került.
Tehát a DRG-s időszakhoz képest inverzre váltottak, vagy csak a modellezők nem voltak annyira precízek (pont a Hruska?), és valamiért jobb volt fehér alapra fekete számot festeni - félrevezetendő a gaz imperialistákat?
Nem tudom, hogy mi az igazság, mert az '50-es évek közepéről nem nagyon találtam olyan képet, ahol a kocsi biztosan DR-es, és még látszik is az osztályjelzés.
(Később aztán alumínium számot kaptak, ami az ablak mellé került.)