Keresés

Részletes keresés

diginewl Creative Commons License 2 órája 0 0 2712

Van/volt arra valamilyen szabály, hogy a postavagon/poggyász kocsi hol van a szerelvényben? Elöl a mozdony után, vagy a vonat végén?

alkotasu Creative Commons License 2025.08.07 -1 0 2711

Egy nagyon érdekes hozzászólás a DSO-n, ahol a C4ü35/36-os típusok NDK-s pályaszámait ismertetik:

https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,11170802,page=all

 

Gugli fordítóval:

 

"az utóbbi időben a gyorsvonati kocsik képeit többször is összekeverték a -35-ös és -36-os vázlatokon látható gyorsvonati kocsikkal. Továbbá mindig vannak megválaszolatlan kérdések a háló- és fekvőhelyes kocsikká való átalakításukkal kapcsolatban... Az érthetőség kedvéért kihagytam az 1966-tól kezdődő folyamatot az összes számítógépes számmal.
Nagyjából - a DR-nek 15 C4ü-35-ös és 64 C4ü-36-os volt. Látszólag volt még három, de a számuk ismeretlen. Kettőnek a második használatbavételkor olyan számot adtak, amely C4ü-28-ra utalt, de nem azok voltak. Ez a három mind hálókocsi lett 1950-ben - az 1-3. számok legfelül. További két második használatbavételi szám valószínűleg egy litván sorozatból származik.
Balról jobbra - eredeti szám, hálókocsi száma 1950 - hálókocsi száma 1956-ból (most ellenőriztem, a berlini leltárban vannak), 1. szám 1958, 2. szám 1958, vagy 1. Mod. kocsiszám és a "helyes" modernizációs kocsiszám. Az egyik kocsi ülőkocsi maradt büféfülkével, a 242-155 volt az egyetlen, amely AB_Mod. lett, a 242-560 pedig az első büfékocsi. Az 1975-ig használt Büke képe természetesen nagy sikert aratna. Összesen 56 fekvőkocsit építettek így, a modernizáció előtt csak 24 maradt tisztán ülőkocsi. Később további átalakítások történtek szolgálati kocsikká stb., de ez nem a téma. Remélem, ez mindenesetre segít. Az 1950-ben gyártott WLA hálókocsik egyébként új építésűek voltak régi forgóvázakkal.

Most minden elgépelést és kétértelműséget tisztázni kellene. A sorozatból hiányzó két 242-xxx nem a C4ü-35/-36 volt.
A 242-202 - ex 14 190, egy ABC4ü-34, amely valószínűleg később ismét A-fülkéket kapott, majd később szintén átalakított kocsi lett.
242-269 - ex 12 001 (bármi is volt az?)

Üdvözlettel"

 

A többit nem másoltam be, mert az Index szétdobja folyamatos szövegre.

 

Későbbi pontosítás:

 

"Helló, igen, természetesen van 56 fekvőhelyes kocsi + 24 ülőhelyes kocsi + 2 egyedi kocsi (büfékocsik és feltételezett AB), ami összesen 82 kocsit jelent."

 

De ahogy nézem, még további pontosítások is vannak....

alkotasu Creative Commons License 2025.08.03 -1 0 2710

Igaz, ez még nem NDK, de német...

A Drezdai Közlekedési Múzeum alábbi képén milyen típusú poggyászkocsi látható? Pw4-??

https://sachsen.museum-digital.de/singleimage?imagenr=103576

alkotasu Creative Commons License 2025.07.27 -1 0 2709

Urak!

Van valakinek indformációja arról, hogy a DR-nél a II. vh. után meddig használták az alábbi képen látható egyszerűbb betűtípust?

 

Mikor kezdték el használni ezt?

 

 

 

 

 

 

alkotasu Creative Commons License 2025.06.25 -1 0 2708

Na, azért a 2. vh. között is változtattak:

https://www.drg-salonwagen.eu/salonwagen/anstrich/anstrich_1937.html

 

Új színséma 1937-től

Ahogy korábban említettük, az úgynevezett „Dienstzug 1937” gyártása alapvető változásokat is hozott a limuzinok megjelenésében. Az abban az évben újonnan beszerzett járművek nemcsak innovatív, áramvonalas kialakításukban, hanem módosított külső fényezésükben is különböztek a szolgálatban lévő limuzinoktól. Konkrétan a következő színeket használták (vegye figyelembe a barna-zöld szín ideiglenes folytatólagos használatát karosszériaszínként körülbelül 1939-ig):

Autó karosszéria:Barnászöld (RAL 6008, kb. 1939-ig)

Fedőcsíkok:Mélyfekete (RAL 9005) 50% zöldesbézs (RAL 1000) és 50% „fehér” (feltehetően szürkésfehér (RAL 9002)) keverékéből álló színárnyalattal kombinálva

Alapkeret:Mélyfekete (RAL 9005)Alváz:Mélyfekete (RAL 9005)

Tető:Krémszínű, 50% zöldesbézs (RAL 1000) és 50% fehér (valószínűleg szürkésfehér (RAL 9002)) keveréke

Címek:a karosszérián: Nárciszsárga (RAL 1007)
           a hossztartón: Nárciszsárga (RAL 1007), szürkésfehér (RAL 9002), koromfekete (RAL 9005)
           a forgóvázon: Nárciszsárga (RAL 1007)

Egy kép: http://www.gstatic.com/hostedimg/b27c5ccdb4a99ae6_large

1938/39-től kezdődő időszak

Míg 1937-ben csak az újonnan üzembe helyezett járműveket érintette a díszvonalak és a tetőfestés változása, 1938-ban megkezdődött a kormány és a Birodalmi Közlekedési Minisztérium (RVM) által használt limuzinok átalakítása. Az érintettek között voltak a 10 203 Bln és a 10 375 Bln jelzésű kocsik is (beleértve a tető „fehérítését” is). A karosszéria barnászöld festését megtartották.

A limuzinok festésében újabb változás történt 1939 körül. A karosszéria színét palackzöldre (RAL 6007) cserélték a barnászöld (RAL 6008) helyett. Sajnos a változás pontos dátuma ismeretlen. Az sem ismert, hogy mikor festették át a meglévő, 1937/38-ban gyártott limuzinokat. Ettől kezdve a festés a következőképpen nézett ki:

Autó karosszéria:Palackzöld (RAL 6007)

Fedőcsíkok:Mélyfekete (RAL 9005) 50%-ban zöldesbézs (RAL 1000) és 50%-ban szürkésfehér (RAL 9002) keverékéből álló színárnyalattal kombinálva

Alapkeret:Mélyfekete (RAL 9005)Alváz:Mélyfekete (RAL 9005)

Tető:Krémszínű, 50% zöldes bézs (RAL 1000) és 50% szürkésfehér (RAL 9002) keverékéből

Címek:a karosszérián: Nárciszsárga (RAL 1007)
           a hossztartón: Nárciszsárga (RAL 1007), szürkésfehér (RAL 9002), koromfekete (RAL 9005)
           a forgóvázon: Nárciszsárga (RAL 1007)

Az új fényezés valószínűleg legkorábban 1939/40-ben jelent meg a tömegközlekedési limuzinokon. Az azonban nem teljesen világos, hogy a krémszínű tetőfestést akkoriban is használni szánták-e (lásd alább). A háború miatt a „normál” limuzinoknak csak kis része kapta meg a palackzöld fényezést.

Az egységes új fényezés ellenére apró különbségek mutatkoztak az 1937-től gyártott járművek és a többi limuzin (beleértve a kormányét is) között. Ez utóbbi járműveknél a mellvédcsík egyszerűsített díszítővonalakkal rendelkezett.

Az eltérő díszítővonalak az 1937-től vásárolt autók mellvédcsíkjának innovatív formájának köszönhetők. A korábban lapos felső harmada most kissé alacsonyabban helyezkedett el, mint a szélesebb csík többi része (profilból egy kis lépcsőre hasonlított). A széles, krémszínű díszítővonal a mellvédcsík alsó szakaszának közepén helyezkedett el. A fejrésznél két további keskeny, krémszínű díszítővonal egészítette ki, amelyek a szoborszerű mellvédcsík („világos”) széleinek vizuális folytatását szolgálták.

Ahogy néztem a háború utáni NDK-s képeket, azokon a képeken a csík csak fekete volt mindenféle csicsázás nélkül. De a RAL 6007-nek megfelelő palackzöld megmaradt? Meg a tető furcsa keveréke? Modelleken eddig csak szürke tetőt láttam.

Előzmény: alkotasu (2707)
alkotasu Creative Commons License 2025.06.25 -1 0 2707

Találtam egy honlapot, ahol a DRG 1945 előtti szalonkocsijairól van sok anyag. Ebben van egy érdekes információ a kocsik színezéséről:

 

 

1928 végére azonban a limuzinok többsége valószínűleg megkapta mind az új festést, mind az új feliratot. Ez a festés hasonló volt a gyorsvonati kocsikéhoz, és így a kocsik karosszériájának színeként is átvették a KPEV által korábban használt barnászöld színt. Konkrétan a következő színeket használták:

"Autó karosszéria:Barna-zöld (RAL 6008) koromfekete (RAL 9005) takarócsíkokkal

Alapkeret:Mélyfekete (RAL 9005)

Alváz:Mélyfekete (RAL 9005)

Tető:Védőbevonat alumínium-vas-csillám festékkel (szürke alumínium, RAL 9007)

Címek:a karosszérián: Nárciszsárga (RAL 1007)
           a hossztartón: Nárciszsárga (RAL 1007), szürkésfehér (RAL 9002), koromfekete (RAL 9005)
           a forgóvázon: Nárciszsárga (RAL 1007)"

Valahol találtam egy színes képet is egy C4ü-28-asról a II. vh. előtti időszakból:

Vajon a későbbiekben az NDK mennyire tartotta meg ezeket a színeket az '50-es évek végéig?

Előzmény: alkotasu (2706)
alkotasu Creative Commons License 2025.06.22 -1 0 2706

Nem csak az előzményben vannak régi német vasúti járművekről képek, hanem itt is, bár minőségében messze gyengébbek:

https://arachne.dainst.org/project/rwwa/search?q=Abt.%20107%20KHD%20(Westwaggon)

 

Aztán egy másik érdekes honlap, ami megerősített abban a gyanúmban, hogy a Schicht "Oldtimer kocsija egy keveréke a C4ü-pr-13-asnak és a C4ü-pr 21-esnek egy nem hozzávaló forgóvázzal:

https://www.der-lustige-modellbauer.com/t33358-resteverwertung-ii-die-wagen-des-herrn-schicht

Előzmény: alkotasu (2265)
M63,012 Creative Commons License 2025.06.09 -1 0 2705

Nincs mese, pezsgőt kell bontani...! ;-)
Jól néz ki a modell!

Előzmény: alkotasu (2704)
alkotasu Creative Commons License 2025.06.09 -1 0 2704

Keresztapa!

 

Itt a keresztgyereked:

 

A forgóvázat még ki kell cserélnem feketére, de van olyan is.

Előzmény: M63,012 (2372)
manhattani Creative Commons License 2025.03.12 -2 1 2703

Bár nem az NDK vasútja volt, de a Deutsche Reichsbahnnal akarták megépíttetni: Világvasutai: Hitler gigantikus vasútja

alkotasu Creative Commons License 2025.02.06 -1 0 2702

Na, találtam egy jó kis honlapot, ahol a német pályaszámok között lehet keresgélni.

https://www.reisezug-wagen.de/wagendatenbank/index.php

Arra figyelni kell, hogy a DRG-s pályaszámokat szünettel kell beírni.

György barát Creative Commons License 2025.02.05 -1 0 2701

Lutz68 fotóját földobtam a szerencsekerékre. Akarom írni a "Drehscheibe Online"-ra. Ott válaszoltak, azután hozzászóltak (még délután is). Többen szúrtak be hivatkozást, én pedig megnyitottam azokat. És az ottani ujabbakat is. Göröngyös az út. 😥 

 

Előzmény: alkotasu (2700)
alkotasu Creative Commons License 2025.02.05 -1 0 2700

Wo? Ggye? Where? Hol?

De ha találsz olyat, ahol még ezekkel a rég szekerekkel (és a leginkább a normál kivitelűekkel) foglalkoznak, ne sajnáld tőlünk!

Előzmény: György barát (2699)
György barát Creative Commons License 2025.02.05 0 0 2699

Fölbukkant egy sorstárs, a 10 265-ös. 

És a verebek csiripelnek azokról a vagonokról is, amelyek hálókocsik maradtak. 

Azt hiszem jó nap volt a mai. 

 

Előzmény: György barát (2696)
alkotasu Creative Commons License 2025.02.05 -1 0 2698

Kösz. Akkor a PIKO 1955-ben egy C4ü-pr13 pályaszámát adta a C4ü-35-nek.

 

A Schicht jót írt fel.

 

Előzmény: György barát (2697)
György barát Creative Commons License 2025.02.05 -1 0 2697

Az elsőről nincs adatom. A DRG-nél C4ü Pr 13 volt. 

A második ugyanez a típus. Épült 1916-ban és a DR 1958-ban átszámozta 220-205-re. 

 

Előzmény: alkotasu (2695)
György barát Creative Commons License 2025.02.05 -1 0 2696
Előzmény: alkotasu (2694)
alkotasu Creative Commons License 2025.02.05 -1 0 2695

Apropó! Ha már tudsz ilyen varázsszámokat mondani, milyen fajta kocsi volt (az NDK-s időszakban) a 18350-es, és a 18432?

Előzmény: György barát (2693)
alkotasu Creative Commons License 2025.02.05 -1 0 2694

Ja, kösz. És előtte hogy hívták?

Előzmény: György barát (2693)
György barát Creative Commons License 2025.02.05 -1 0 2693

A 10 252" az NDK-ban (újra) kiadott pályaszám, barkácsolástól (kb 1952) 1958-ig. 

 

Előzmény: alkotasu (2692)
alkotasu Creative Commons License 2025.02.05 -1 0 2692

10252: SalonBer4ü-38a, 1938-as gyártás, Beraterwagen

Az nem tudom mi, de az volt. (A gugli fordítását nem egészen tudom értelmezni: tanácsadó vagonja. Miféle tanácsadó volt, kinek, milyen tanácsot adott? Dolfi sleppjének egyike?)

De nekem a formája valahogy nem stimmel, mert '38-ban inkább Schürzenwagen formájúnak kéne lennie.

Előzmény: György barát (2686)
alkotasu Creative Commons License 2025.02.05 -1 0 2691

Én nem tudok németül, nem olvastam irodalmat sem a régi kusettek történetéről, használatáról, csupán agyalgok.

Vajon Gheorghe Gheorghiu-Dej, vagy Nicolae Ceusescu hagyta volna, hogy egy vonatnyi ember a vagonokban dekkoljon 2 hétig, és ne az ő szállodájukban? 

Meg a vasútállomástól kilométereket gyalogoltak volna azért, hogy a tengerben megmártózzanak? (A kikötők területén nyilván akkor nem lehetett pancsikálni.  Eforie Sud elég messze van ide.) Naponta buszra meg nem volt kapacitás, alig volt autóbuszuk. 

Szóval nem tartom valószínűnek ebből a tekintetből sem a 2 hétig történő vonatos alvást, pláne nem kusettekben.

Előzmény: braun (2687)
György barát Creative Commons License 2025.02.05 -1 0 2690

Tulajdonképpen ezért jók ezek a beszélgetések. Rámutatnak, hogy az akkor engedélyezett szerzők nem föltétlenül a valóságot vetették papírra. 

 

Kösz: György 

 

M63,012 Creative Commons License 2025.02.04 -1 2 2689

A hűtőszekrények hány tonnásak a 20 tonna élelmiszerre; a 40C melegben mennyi az energiafogyasztásuk?
(A sárga földig, meg a marék molylepkéig...)

Előzmény: György barát (2682)
tumikas Creative Commons License 2025.02.04 -1 0 2688

Egyik topiktársunk küldte az alábbi útleírást:

http://justs-reiseberichte.de/Reisen_pdf/1974Bulgarien-Tourex.pdf

 

 

Tudom mindjárt jön hogy: "de ők autóval voltak az biztos más volt"...

braun Creative Commons License 2025.02.04 -1 1 2687

Hogyne, meg az ágynemű és a többi. Mindjárt összejön vagy 30 tonna és akkor a cuccok három hétre/fő. Hol fér ez el? Mennyi a hasznos rakománytömege egy paklinak? Tehetném még fel sorban a kérdéseket, amelyek azt az állítást cáfolják, hogy három hétig laktak a turisták a vonaton, de értelme nincs. 

 

Rico Bogula könyve ebben a témában mérvadónak tekinthető, van egy idevágó állítása a vonatokról: az első vonat Várnából üresen jött vissza és az utolsó üresen ment le. Ízléstelen lenne feltenni a kérdést, hogy hova lettek azok, akik kimentek és kik jöttek vissza? 

 

 

Előzmény: György barát (2682)
György barát Creative Commons License 2025.02.04 0 0 2686

A tipped jó. Feleznünk kell! De mennyi a nyeremény? 

 

Az 1928-as széria még szegecselt. A tetejük végig azonos keresztmetszetű. A beszállótér és az oldalfal közötti átmenet a DRG vagonjainál ferde (ezen egyenes). 

Lutz68 barátunk csak "csattogtató"-nak nevezi magát, de itt nagyon beletrafált. 

 

Közben megtaláltam a vagont. 

Eredetileg ISG hálókocsi volt. 1952 után barkácsoltak belőle étkezőt. 1958-ig 10 252 számmal futott. 

 

Előzmény: alkotasu (2685)
alkotasu Creative Commons License 2025.02.04 -1 1 2685

Én sem. De lehet valami C4ü-28-féle, csak nem az alap MITROPA, hanem valami Rheingold-féle. Ugyanis amikor elkezdték behajlítani a tető alsó vonalát, akkor már volt egy kis légellenállást csökkentő kasztni-hosszabbító fül a kocsi végén. Ezen viszont nincs, kocsivég formája a B4i-30-ra emlékeztet. Az ablakosztás is valami más, keskenyebbek az ablakok, mint az alap WR4ü-28-nál. Meg a főkeret is el van takarva, ami a WR4ü-28-nál nem volt.

De várom a véleményedet a tippemre!

Előzmény: György barát (2683)
alkotasu Creative Commons License 2025.02.04 0 0 2684
György barát Creative Commons License 2025.02.04 0 0 2683

Érdekes a Resti. A közösség WR4ü-28-nak tippeli. Én nem ismerek rá. 

 

Előzmény: alkotasu (2680)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!