Keresés

Részletes keresés

pobeda Creative Commons License 4 napja 0 0 53436

Jogos. Nem figyeltem, csak bemásoltam.

Előzmény: eref (53435)
eref Creative Commons License 2025.06.01 0 0 53435

Holnapra százszor leírod, hogy fisz-moll!

Előzmény: pobeda (53433)
PETYUS Creative Commons License 2025.05.23 0 2 53434

Rados Ferenccel játszottuk a műegyetemi zenekarral.

Előzmény: pobeda (53433)
pobeda Creative Commons License 2025.02.20 0 0 53433

Mozart: Piano Concerto No. 23 in A Major, K. 488 (reference recording: Géza Anda / Remastered)
https://youtu.be/l-Qbt11VRXg?si=5JlgNNbSdY0ePS_o

 

23. A-dúr zongoraverseny (K. 488). Ez az 1786. március 2-án elkészült versenymű a d-mollral együtt a leggyakrabban elhangzottak közé tartozik. Bár vidámnak tűnik, mögöttes karaktere furcsán melankolikus. Nincs benne heves szenvedély vagy drámai hatás, a hangszerelés tökéletes összhangban van mozgalmas természetével. Mozart másik nagy zongoraversenye sem alkalmaz ilyen szerény zenekart: ebben nincs trombita, timpán és oboa, de a klarinét dominál. A zeneszerző nagy zongoraversenyei közül is ez a legkevésbé virtuóz.

 

I. Allegro

"Sehol másutt [Mozart] munkáiban nincs olyan első tétel, amely ekkora szerkezeti egyszerűséget, a tutti és a szóló tematikus kapcsolatának ilyen szabálytalanságát mutatná; ahol a tematikus lelemény olyan kristálytiszta, még akkor is, ha ellenpontozásba vagy ritmikai sajátosságokba merészkedik. Az A-dúr kulcsa Mozart kezében nem rendelkezik a színek átlátszóságával, a színek átlátszóságával... A trombiták és a timpánok hiányoznak, de a szenvedély sötét árnyalatai és fátyolos hangsúlyai, amelyek elkerülik a hétköznapi hallgatót. - Alfred Einstein

 

II. Adagio (F-éles moll)

Ebben a tételben a zongora váltakozik a fafúvósokkal. „Melankólia…” – írta C.M. Girdlestone "most megragadja a zenekart, és áthatja az egész tételt... Ennek az f-mollban lévő "szomorú táncnak" az első hangjaival – Mozart más művében nem használt kulcsszóval – eltűnik a felületes varázs, és a "sötét démon" uralkodik el.

 

III. Rondó

Ebben a tételben, amely Mozart egyik legragyogóbb rondója, sok dallam tör fel; a tempó az elejétől a végéig egyenletes marad.

pobeda Creative Commons License 2025.02.18 0 0 53432

A lenti videóhoz, bár el tudjátok ott is olvasni, legyen meg itt is.


Angela Hewitt jegyzetei 2014:
"Az első tételről: Mozart zongoraversenyeiben soha nem kínált több témát, mint a nyitótételben […]. Függesztett hangok a kürtökben és az ideges fagottok kommentálják az első fanfárt. A másodikra ​​ugyanaz a zene válaszol, de most már a klarinétokon és hegedűkön is ismertek, most a Mozart jelenléte a színpadon. tündöklő zenekari színe, és amikor a szólista belép, egy teljesen új témával, amely azonnal megerősíti a függetlenségét – ezek a nagyon kedves ugrások az énekesek írása során – olyan szövegrészekkel keverednek, amelyeket nem csak nagy sebességgel kell zörögni, hanem a legnehezebb a Mozart-játékban. bravúrnak nincs helye.

 

Ebben a nyitótételben két dolgot érdemes megemlíteni: a hirtelen átmenetet a b-mollra, amelyet a kezdeti felvirágzás után nem sokkal indulatos zongoraakkordok vezettek be; és az a pillanat, ami számomra végképp kísérteties – amikor a fejleményben a kanyargós, gyors szakaszok hosszú epizódja után a zongora új dallamdal jelentkezik, lefegyverző szépségében lélegzetelállító, de rövidsége miatt is figyelemre méltó. Egyedülálló megjelenése mesterien visszavezet bennünket az összefoglalóhoz. Óvatosnak kell lenni azokkal a régebbi kiadásokkal, amelyekből két ütem hiányzik (a 282. mértéknél), amelyek nem találhatók meg az autogramban, de egy további vázlatoldalon szerepelnek. Azt hiszem, először 1961-ben adták ki őket […].

 

A második: […] A műfaj első remekművéhez, a 9. Esz-dúr zongoraversenyhez, a K. 271-hez hasonlóan Mozart is a c-moll hangját választja mély szomorúság, sőt tragédia kifejezésére. A hegedűk hozzáadják a némaságukat, és különösen gyötrelmes hangzást adnak elő, amikor bemutatják a nyitó témát. A zongora visszhangozza panaszos dalukat, amelyet hangjegyek díszítenek, de tragikus szünetek is, amelyektől eláll a lélegzetünk. A variációk dúr és moll között váltakoznak – az elsőt, dúrban, a fúvósokra bízzák. Visszatérve a mollra, az örvénylő zongorafigurák ugyanazt a kétségbeesést lehelik ki, mint a c-moll koncertben. A fuvola és a fagott bájos duettje, finoman kísérve a vonósok, rövid felüdülést biztosít. A következő, moll variáció izgatott zenekarral kezdődik, amire a zongora esdeklően válaszol. De ami valószínűleg a legjobban megdöbbentette az első közönséget, az a coda volt. Éppen akkor, amikor minden remény elveszettnek tűnik, Mozart egy napsugarat vet ki, rövid időre kétszer C-dúrra vált, egyetlen ütem erejéig. Ez egy zseniális ütés, amelytől minden alkalommal kiráz a hideg, amikor eljátszom ezt a darabot […].

 

A harmadik: […] Nyugodtan lép be a zongora, határos zenekari kísérettel, de csillogó szemmel az biztos. Amikor a teljes zenekar felveszi a vadászdaltémát, nem lehet nem mosolyogni. Mégis úgy érzem, hogy még a zongora visszatérésekor sem oszlott el teljesen a központi tétel szomorúsága. De hamarosan a dolgok túlságosan elfoglaltak ahhoz, hogy elmerüljenek a melankóliában. Még Mozart is túlságosan lefoglalta az összes hangot. Ebből a tételből mindössze tizenegy ütemnyi csupasz körvonalat hagyott ránk, a többit az előadóra bízta.

Egy másik hasonlóság a korábbi Esz-dúr Concertóval mutatkozik meg, amikor Mozart menüettel szakítja meg a mulatságot – pontosabban egy Andantino-énekléssel. Imádom, amit Michael Steinberg ír róla: "Eszembe jut a Figaro végén álló grófnő, aki határtalan kegyelméből merít, hogy megbocsásson jótékonykodó férjének." A hegedűs Pizzicati, a zongora utánozva, egy szomorú szakaszhoz vezet, amely egy rövid kadenzán keresztül visszatér a fő tételhez. Minden a várt módon halad egészen a codáig, ahol egy újabb zseniális ütésként a zongora egy kis humorral érkezik, mielőtt elhagyja a zenekart, hogy befejezze […]."

 

 

Előzmény: pobeda (53431)
pobeda Creative Commons License 2025.02.18 0 0 53431

Mozart: Piano Concerto No. 22 in E-flat Major, K. 482 (reference recording: Géza Anda / Remastered)

https://youtu.be/Y1fLUrVLyKg?si=HF6Nwr2AZRt929xV

eref Creative Commons License 2025.02.16 0 1 53430

Nyugodjék békében.

Előzmény: pobeda (53429)
pobeda Creative Commons License 2025.02.12 0 0 53429

Kedves tns bloggazda
Ha titokban benéznél ide, egy friss hír, hogy akit követtél, de kikövettél Antalffy Tibor már nem ír több blogot. Egy azonos vezetéknevű történész vendég videóját ajánlotta a YT (KAP műsora), így rákerestem az öregre és tegnapi hír, hogy felesége egyedül maradt.
https://www.antalffy-tibor.hu/a-t#comments 

pobeda Creative Commons License 2025.01.10 -1 0 53428

A „Remény hegedűje” egy ódon komód fiókjában lapult tíz éven át, a komód pedig éppen ennyi ideig lapult érintetlenül a Kincsvadászok kereskedőjének raktárában.
https://www.borsonline.hu/celeb/2025/01/kincsvadaszok-szenzacio-holokauszt-mukincs

Videóval.

pobeda Creative Commons License 2025.01.01 -1 0 53427

pobeda Creative Commons License 2024.12.25 0 0 53426

Az egy hozzászólásban pozicionálva vannak a dalok.
00:02 01. Antiphon: Ave Spes Nostra

02:07 02. Song: Mi Atyánk Atya Isten

04:48 03. Alleluia: Veni Domine

06:56 04. Antiphon: O Mundi Domina

08:00 05. Alleluia: Fuit Virgo

10:19 06. Hymn: Vox Clara, Ecce, Intonat

13:18 07. Sanctus: Omnes Unanimiter

16:35 08. Introit: Dum Medium Silentium

20:30 09. Lectio: Primo Tempore Alleviata

27:20 10. Gradual: Speciosus Forma

31:44 11. Song: Novum Decus Oritur

33:40 12. Offertory: Letentur Celi

34:45 13. Lectio: Salvator Noster

39:45 14. Hymn: Az Idvözitöt Régenten

43:36 15. Song: Novus Annus Adiit

46:50 16. Communion: Exulta Filia Syon

47:36 17. Evangelium: Liber Generationis

58:52 18. Antiphon: Gaude Et Letare

59:56 19. Motet: Exordium Quadruplate

1:02:17 20. Te Deum: Isten, Téged

Előzmény: pobeda (53425)
pobeda Creative Commons License 2024.12.25 0 0 53425
pobeda Creative Commons License 2024.12.24 0 0 53424

Rimsky-Korsakov - Christmas Eve: Orchestral Suite (1895)

https://youtu.be/k0vFOax7ZeU?si=-opKPT5Ih5LQPkUy

pobeda Creative Commons License 2024.12.21 0 0 53423

Látogatóban a Borbély Műhelyben – 1. rész

https://gramofon.hu/2024/12/16/latogatoban-a-borbely-muhelyben-1-resz/

pobeda Creative Commons License 2024.12.13 0 0 53422
pobeda Creative Commons License 2024.12.03 0 0 53421
pobeda Creative Commons License 2024.11.28 0 0 53420

Gábor Szabó Live at Hotel Hilton, Budapest, Hungary - 1978
Most jött szembe: 2024. okt. 28.
https://youtu.be/x5-P0zQBrKM?si=SaWCmJAloo9EI5mZ

pobeda Creative Commons License 2024.08.07 0 0 53419
pobeda Creative Commons License 2024.08.03 -1 0 53418
pobeda Creative Commons License 2024.06.10 -1 0 53417

Rokon fortepianója egy Mozart-film forgatáson

pobeda Creative Commons License 2024.06.06 0 0 53416
pobeda Creative Commons License 2024.05.11 0 0 53415
pobeda Creative Commons License 2024.05.03 0 0 53414
pobeda Creative Commons License 2024.03.08 0 0 53413

Boldog nőket!

pobeda Creative Commons License 2024.02.27 0 0 53412
pobeda Creative Commons License 2024.02.27 0 0 53411

Ez most meglepő volt tőle:
Cyndi Lauper – Shattered Dreams (Live in Memphis)
https://youtu.be/WKayiRVyKbw?si=Cu7SqW6CrLo5LwqR

pobeda Creative Commons License 2024.02.20 0 0 53410

Köszi, hogy megnézted és válaszoltál. Néha elkapom a live közvetítéseit, magyarul is válaszol, ha azon kérdezik, de ez ismerős lehet, mert a csevegést újra lehet játszani, nem törli. A legutóbbi is nagyon tetszett.

1976 Klais - 2023 Fisk at Saint Peters Church in NYC - Demonstration of Stops

https://youtu.be/-1XjqDoxltk?si=EJxxP2qF7IQgzy5Q

Előzmény: PETYUS (53408)
PETYUS Creative Commons License 2024.02.19 0 0 53409

Most tudtam meghallgatni. Nagyon tetszik. Harsányabban szól, mint a mai klarinétok. Ha jól látom és értem és hallom, akkor ez egy kb. 415 Hz-es a-ra hangolt D-klarinét, vagyis az a mai asz-nak hangzó hang a hangszernek a g hangja. Amikor magas fekvésben játszik, akkor van egy olyan érzésem, hogy meg kell küzdeni a hangokért, nem adja olcsón. Nem tudom, hogy Bálint mióta gyakorol ezen a hangszeren, lehetségesnek tartom, hogy még az összeszokás fázisában vannak, szerintem be tud ez még érni ennél jobban is. Nem játszottam nádas hangszereken, de azt tudom, hogy a nád egy jelentős kockázati tényező, valamint a klarinétnál a fúvóka felfekvő felületének az íve is egy lényeges paraméter. Mire minden összeklappol egy új hangszernél, az beletelik némi időbe, gyakorlásba és kísérletezésbe.

Előzmény: pobeda (53407)
PETYUS Creative Commons License 2024.02.14 0 0 53408

Karosi Bálint figyelemre méltó figura, régóta követem a videóit. Azt csak kb. egy hónapja tudom, hogy klarinétozni is tud, az orgonás videói viszont évek óta lenyűgöznek. Felkeres régi műemlék orgonákat, bemutatja őket, játszik rajtuk, és feliratozza a videót, hogy mikor melyik regiszterek szólnak éppen. Akit érdekel az orgona, az ne hagyja ki, nagyon tanulságos.

Előzmény: pobeda (53407)
pobeda Creative Commons License 2024.02.13 -1 0 53407

Petyus, ha nézed mi a véleményed róla?
Johann Melchior Molter: Clarinet Concerto No. 1 in A Major on Period Clarinet | Bálint Karosi

https://youtu.be/RRlpEdqk45I?si=byFskNcgYH2ILix7

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!