Keresés

Részletes keresés

VT22 Creative Commons License 2008.03.19 0 0 1510
Ma Hetényegyházán ismerkedtem a 142-es vonallal.

Az utolsó előtti képen a HM Olajraktárának iparvágánya látható. A forgalmista elmondása szerint havi 8-10 tartálykocsi a forgalom arrafele. Az utolsó képen egy sínhiba az átmenő vágányban - a hevedertől kb. fél méterre. Ebbe szándékosan belevágtak, vagy anyaghiba?






VT22 Creative Commons License 2008.03.19 0 0 1509
Nem tudok jönni.
Előzmény: A-dani (1508)
A-dani Creative Commons License 2008.03.19 0 0 1508
Holnap 14:45-kor kint leszek az 1-es végállomásánál HB-n. Aki jön a HB-s túrára ott keressen. Neten nem leszek addig, telefonon tudtok elérni, 30-325-22-59.
A-dani Creative Commons License 2008.03.18 0 0 1507
És igen, ott tudok lenni, minden egyéb tárgytalan.
A-dani Creative Commons License 2008.03.18 0 0 1506
Lehet, h mégis jó hírekkel tudok szolgálni. Van remény, h mégis megoldható a HB-s túra csütörtökön 14:45-kor. Most beszéltem egy jóbarátommal, akinél talán el tudok csövelni péntekig, holnap már biztosat is tudok mondani, de fogok időben szólni ha mégsem jó. MSN-en nem leszek előreláthatólag ha sikerül, mert ott nincs net, telefonon el tudtok érni. Vagy keressétek Suexid vagy Rbatka topiktársat ők tudják a számomat, ide nem írom le, de az iwies profilomban megvan.
VT22 Creative Commons License 2008.03.17 0 0 1505
A térképet fel tudnád tölteni?
Előzmény: Törölt nick (1503)
A-dani Creative Commons License 2008.03.17 0 0 1504
Ez a hozzászólás azoknak szól, akik jöttek volna vagy jönnének a csütörtöki HB-s túrára!!!!!!


Tartok tőle, h elmarad, mivel nem tudok ottlenni. Most tudtam meg nemrég, h szerdán délután bezár a koli jövő hét keddig és kötelező hazamenni. Tehát a csütörtök se a péntek nem jó, marad a kedd vagy szerda, kedden viszont csak 16 után érek rá, akkor meg már sötétedik. Eddig úgy volt, h csütörtökön még van tanítás, de most kiderült ,h nem lesz ( pedig a gamf fórumhoz is 21-25-ig volt a szünet írva). Ez van, nem rajtam múlt bocs mindenkitől, aki jött volna, de ez így most jelen állás szerint nem jön össze. Próbálok vmi megoldást keresni, de minimális esély van rá, h sikerül.
Törölt nick Creative Commons License 2008.03.17 0 0 1503
Én is köszönöm a tartalmas fényképes beszámolót!
Innen az íróasztal mellől sokkal jobban néz ki mint ott a helyszínen, ahol:
- fújt a szél,
- le voltam izzadva,
- fáradt voltam,
- éhes voltam,
- féltem az asszonyi haragtól, hogy nem érek időben haza.

Itthon derült ki, hogy mindkét bicikligumim lyukas: a hátsóba már a tűzoltóság előtt pumpálni kellett, az elsőben meg volt egy hatalmas királydinnye, ezt otthon vettem észre, amint kihúztam, azonnal leengedett a kerék.

Ja igen: a Kengyel melletti major, ahol fotóztál: Léderer nagymajor.
A Kengyelre délkeletről bevezető kisv pedig a báró Harkányi majorból jött ( a "lefejezett" kastély a Harkányi kastély volt. A harmadik kisv tulajdonosát nem tudom.
Előzmény: VT22 (1494)
Törölt nick Creative Commons License 2008.03.17 0 0 1502
Basszus, én erről az átépítésről nem tudtam.
Ki végezte? Milyen módszerrel? Pótlóbusz, vagy vonatmentes idő?
Folytatás várható?
Előzmény: Törölt nick (1495)
A-dani Creative Commons License 2008.03.16 0 0 1501
Én már sokszor jártam ott, sok rokonom lakik ott. Mondjuk nem a reptér közelében, és még vasutat sem láttam soha arrafelé.
Előzmény: Rbatka (1498)
Zellerbahn Creative Commons License 2008.03.16 0 0 1500
Valami hülye most Traxxx néven fórumozik :-)
Előzmény: Zellerbahn (886)
VT22 Creative Commons License 2008.03.16 0 0 1499
Mennyi ideig volt vágányzár? Össze lett hegesztve? Vmax?
Előzmény: Törölt nick (1495)
Rbatka Creative Commons License 2008.03.16 0 0 1498

Ó, hát én meg Szandaszőlősön voltam :(((

Át kellett volna mennem. Nagyon bánom. Bélamajor, ezt be kell pótolnunk :)

Előzmény: VT22 (1494)
VT22 Creative Commons License 2008.03.16 0 0 1497
Azért öröm látni, hogy újulnak a mellékvonalak is!
Előzmény: Törölt nick (1495)
eMPet Creative Commons License 2008.03.16 0 0 1496
Hali!
Csak most keveredtem először ide egy elveszett gazdasági vasúti bejárás megtekintése miatt.
VAN felszállásjelző tőlünk nyugatabbra és HÉV vonalon. (Salzburg-SLB)
Megnyomod az útirányt, majd az érkező vonat megáll. Egyszerű. A jelet rádión kapja, teház féktávon kívül.
A nosztalgia-motorkocsi, amivel aznap mentem késésben volt, és satufékkel a peron végén sikerült megállnia. :)

Azt már nem teszem hozzá, hogy működik, nincs kibelezve, a váró kultúrált.....
A 25-ös vonal zalavölgyi szakaszán is vanak szép piros segélyhívó oszlopok. Még egy gomb és máris felszállásjelző lesz belőle.

Még be is lehet kötni egy szolgálati helyre és a forgalmász is látja a felszállási szándékot. Az meg már álmododozás kategória (ha eddig nem volt az), hogy kamerás megfigyelésnél ellenőrizni is tud, tehát a "téves" riasztások kiküszöbölhetők.
Előzmény: Törölt nick (1225)
VT22 Creative Commons License 2008.03.16 0 0 1494
Kezdődjön a kengyeli túrabeszámoló!

Mivel Törzsgyökeres kolléga már rakott fel képeket ebbe a topikba a túra 130-as vonalat érintő részéről, ezért én is ide rakom a kisvasutakat, legyen egy helyen. (A nagyvasúti képeimet nagyrészt mellőzöm, de Törzsgyökeres szentesi képeire hivatkozni fogok, pl. TGY1 az első képét jelenti a hozzászólásában.)

Feltárulnak Kengyel titkai, elveszett vágányok, majorok, kastélyok...

Kengyel állomásra érve először a bakterral váltottunk néhány szót, megmutatta az állomásépület berendezését, kitanulhattuk a jelzőberendezés használatát.

A Martfű felőli előjelzőnél érdekes nyomok voltak a sínen: itt egy vonat megkapart.



A Martfű felőli jelzőket (jelző: TGY2 előjelző: TGY1) letudva az elvesző állomást (TGY3) fényképeztük körbe, még teljes díszében.



Ezután indultunk napirend szerinti 1. kisvasutunkat megnézni. Ennek a kengyeli állomással szemben volt 3 vágányos állomása, majd a 130-as vonalra merőlegesen kanyarodott ki az egykori Tisza-medren keresztül a ??? majorhoz. (András segíts, nem tudom a nevét!).

Itt a járda helyén valaha kisvasút járt. Aki nem hiszi...



...nézze meg a másik irányból az útkereszteződésnél. Látszik, amint a kerítések felkapaszkodnak a töltésoldalra.



A falut elhagyva a töltés átvág a Tisza egykori medrén, a szemben látható majorsági épület felé tart.





Látható a töltés és a mellette futó út közti szintkülönbség.



A major előtt a vetésben András megtalálta a vasút első tárgyi maradványát - egy sínszeget. (Később az összes többi relikviát ő találta: feltételezzük, hogy előző nap kijött ide, hogy elszórja őket :D:D:D)



Sínszegkeresés után - bár a vasút elkanyarodott a major előtt megkerülve azt - mi megnéztük a közeli épületeket. Nem hiába! Az első TSZ-épületben síneket találtunk. Feltehetőleg a kisvasút sínjei, viszont biztosra vehető hogy csak később, a vasút megszűnése után fektették ide, ahogy az épület is utána épülhetett. De várt nagyobb meglepetés is!





Ezt az épületet először eredeti uradalmi épületnek néztük - de egy helybéli traktorossal elbeszélgetve kirajzolódott előttünk az épület - és a kengyeli határ elvesző múltja.



Az épület magtár volt, de nem az uradalom idejéből származik, hanem 500 éves. Vastag - malter helyett sárral összeillesztett falai és mély alapja tanúsította idős korát. (Anno nem lehetett olyan mély az alap, csak az idők folyamán töltődött fel.) Oldalról két, később hozzáépített támfal tartotta - talán egy egész helyiség is.

Történelme is van az épületnek: A világháborúban két hátrahagyott német katona 100-150 szovjetet kaszabolt le innen. Később őket is lelőtték. Nemrég jártak erre németek felkutatni őket: bár csontjaikat nem találtak, fegyvereiket igen.

Azonban nemrég megvette a magtárat egy szolnoki férfi, aki most télen elbontotta. Biztos megérte neki az a néhány köbméter tégla egy ilyen idős épület elbontását. (Ha nem is 500, "csak" 300 vagy 200, akkor is érték!)

A traktoros mást is mesélt - érdemes lett volna videóra venni - például megmutatta, hogy hol állt a kastély. Mert az is volt, angolparkkal. (Bede András 1920-as(?) térképe jelölte is.)



Itt állt. A háború, majd földosztás után a környékbeliek hodták szét tanyákat építve belőle. 10-20 évre rá a tanyákat is felszámolták. Egyetlen hírmondója maradt: ez a félbetört, 1866-ban emelt kereszt Krisztussal. Mögötte angolpark volt.



A major oldalában kettéágazott a vasút, az északi ágat egy közeli kutyás tanya miatt kihagytuk a túrából. Térkép szerint 1,5 kilométert ment még, de állítólag a szandaszőlősi reptérig is elért; ezen szolgálták ki mivel Kengyel kisebb célpont volt mint Szolnok. Ezután a vasút déli ágán haladtunk. A térkép szerint egy közeli majorig haladt, de biztosra vehető, hogy onnan még derékszögben kanyarodva visszatért a nagyvasút Ürgehát megálló-rakodóhelyéhez.

A töltést eldózerolták, így a nyomvonal pontos helye nem volt megállapítható - valahol a két bokorsor közt. Mindenesetre András rengeteg relikviát talált.



Főleg az egyik útátjáróban feküdtek a sínszegek. Hagytunk is, másnak se vesszen el véglegesen a vonal.



Az eredeti major már nem volt meg, csak a mellé települt TSZ-épületek romjait nézhettük meg. De itt is volt látnivaló...



Az istállónak 600 mm-es belső vágányhálózata volt - leágazásokkal, fordítókorongokkal, amiről helyszínrajz is készült. A síneket már elkezdték szétlopni.



A majortól a nagyvasút felé indulva baloldalt jól kivehetően futott a töltés. Itt a nagyvasút felé tartunk keletnek fordulva.



Ez itt az egykori ürgeháti kitérő és kisvasúti átrakó. Baloldalt látható, amint a kisvasúti töltés a nagyvasúti mellé kanyarodik. A mrh helye onnan is kivehető, hogy itt a távírópóznák eltávolodnak a mai nyomvonaltól a kitérők miatt.



Ezután nyílvonali fotózás következett Kengyel Tiszatenyő felőli jelzőjénél (TGY 4), majd a egy újabb kört megtéve a másik két kisvasút nyomvonalát jártuk be. Erről csak ez az egy használható képem készült:



Itt is jól látható az út baloldalán futó töltés. Kengyel másik két kisvasútja kelet felé tartott, két majorba futott be, egymással párhuzamosan. A traktoros elmondásából kiderült, hogy az egyik maradványa működik még egy marhatelepen belül, a vágányok használatban vannak! Sajnos nem találtuk meg. Megtaláltuk Kengyel másik kastélyát, amelyet bár nem bontottak el, emeletétől és díszeitől megfosztva áll. Eladó. Körülötte pár majorsági épület harcol az idővel. Visszatérve az állomásra (TGY5) vettünk jegyet (volt kéregjegy!), majd hazautaztunk.



A vonaton még készült egy kép a talált tárgyakról. Sínszegek, heveder, hevedercsavar, alátétlemez, vasalj leerősítés. Igen, volt vasalj is a kisvasúton.



Köszönöm az utat Bede Andrásnak és Törzsgyökeres szentesinek!
Rbatka Creative Commons License 2008.03.15 0 0 1493

FIGYELEM!

Ha nem lesz árvíz, akkor áprilisban Lakitelek-Tiszaalpár között vágányzár lesz. A pályát elbontják, a töltést megemelik. A vágányzár alatt vonatpótló autóbuszok fogják hordani az utasokat.

 

Érdemes még egyszer utoljára bejárni a környéket, a tavaszodó erdőt, mezőt lefényképezni. Szeretném még egyszer begyalogolni a vonalat, és szeretném, ha sokan jönnénk, és topiktalálkozót tartanánk. Ez olyan hely, ahol rengeteg vonatos képet kell készíteni.

Információ: vízügyes kolléga :)

 

Én szeretnék lejutni oda még a bontás előtt. Az építkezés alatt egyszer mindenképpen lemegyek, mégpedig a csőáteresz átépítését dokumentálni. Ezenkívül a vágányfektetést is meg szeretném nézni. Tehát elvileg a közeljövőben háromszor megyek Tiszaalpárra.

A beruházást a Szentesi Vasútépítő végzi. Nyilván megvan a helye a betonaljaknak. Legalábbis remélem.

 

OFF

Mégegy információ azoknak, akiket esetleg érdekel: Szolnok és Csongrád között tavasztól 6 helyen lehet átkelni a Tiszán. Rákóczifalva-Tiszavárkony között megépült a kompátjáró, tavasszal tervezik beüzemelését, először csak személy és kerékpáros forgalomra. Ezek mellett Vezseny-Tiszaföldvár, Tiszakécske-Nagyrév, Tiszakécske-Tiszainoka között lehet kompozni. A Tiszaugi-hídon és a Csépa-Csongrád pontonhídon is lehet kelni.

Rbatka Creative Commons License 2008.03.15 0 0 1492
Éljen!!!
Előzmény: Törölt nick (1487)
Rbatka Creative Commons License 2008.03.15 0 0 1491

Van egy topiktárs, akivel mindig megkeverjük Tiszaalpár alsót Tiszaalpár felsővel.

 

Én az ott készült fénykép alapján, vizuálisan próbálom megjegyezni. Most is eszembe jutott a bádogfülke. Azt még Törzsgyökeres is látja a buszáról.

Előzmény: VT22 (1486)
Tősgyökeres szentesi Creative Commons License 2008.03.15 0 0 1490
Lemaradt az a kép, amelyen a kisvasút tényleges maradványait megtaláltuk.
VT22-re hárul eme feladat.
Előzmény: Törölt nick (1489)
Törölt nick Creative Commons License 2008.03.15 0 0 1489
Jó kis túra volt.
Jelszó: vasútrégészet felsőfokon.
Előzmény: Tősgyökeres szentesi (1488)
Tősgyökeres szentesi Creative Commons License 2008.03.15 0 0 1488
Mai képek Kengyelről:
/a kisvasút maradványainak a kereséséről való beszámolót meghagyom VT22 kollegának/
VT22 Creative Commons License 2008.03.14 0 0 1486
Én meg a te nevedet olvastam sokáig Tősgyökeres szentesinek...
Előzmény: Tősgyökeres szentesi (1476)
VT22 Creative Commons License 2008.03.14 0 0 1485
Majd viszünk! ;)
Előzmény: Rbatka (1484)
Rbatka Creative Commons License 2008.03.14 0 0 1484
Meg Tiszakécske. Szar talpfával nem indulhat a szezon! Ott van most a legnagyobb baj!
Előzmény: VT22 (1483)
VT22 Creative Commons License 2008.03.14 0 0 1483
A fontossági sorrendben Battonya és Körösnagyharsány van elől. Sajnos.
Előzmény: Rbatka (1480)
Bocskai91 Creative Commons License 2008.03.14 0 0 1482

Ok jó köszi a választ! :-) Nagy valószínűséggel megyek holnap én is Kengyelre.

Előzmény: Törölt nick (1465)
A-dani Creative Commons License 2008.03.14 0 0 1481
Hát vhogy neked sikerült az állomáson mikor a 147-esre mentem, pedig előtte sosem találkoztunk, nem is ismertelek.
Előzmény: VT22 (1475)
Rbatka Creative Commons License 2008.03.14 0 0 1480

Kecskemétre, iparvágány felkutatásra.

És mivan Tiszauggal? Tiszakécske még szerveződik.

Kecskemét-Helvécia gyalogtúra?

Csépa-Lakitelek gyalogtúra?

Tömörkény?

Battonya?

Körösnagyharsány?

 

:-)

Előzmény: Tősgyökeres szentesi (1478)
Rbatka Creative Commons License 2008.03.14 0 0 1479
*telefonomban
Előzmény: Rbatka (1477)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!