Ez a topik kötetlen beszélgetések okán nyílt - régi és új Bulgária fanoknak, akik nem csak kifejezetten a "hol találok szállást", "mivel menjek", "hova menjek" kérdésekre szeretnének választ kapni - persze arra is kapnak - hanem társalogni vágynak salátákról, borokról, lányokról, fiúkról... mindenről ami BULGÁRIA....
Mi a helyzet Eleniténél? Ártérbe építettek és most odavan minden? Itthon nem nagyon látni semmit Bulgáriáról a híradókban. Gáz ügyben is olvastam többfélét. A tranzitot sem engedik majd át? Ha van időd kérlek gyújts egy kis világot!
7-kor indultunk Szófiából. Lerobbant a busz Ni előtt. A sofőr megkérdezte az utasokat "van maguk között autószerelő?", nem volt, de akadt egy gépészmérnök, aki a busz alá feküdt, majd kb. 5-6 óra alatt valamit babrált drótokkal.
Utána a busz elindult, igaz, csak 60 km/h sebességgel. S Budapest után ment tovább Prágáig!
Ez még a hőskorszakban volt, 90-es évek, amikor illegális buszjáratok közlekedtek, minden papír nélkül.
Ez is mutatja, hogy a Balkán mennyire kiszámíthatatlan. Volt olyan Szerbián keresztül hazafelé, hogy Primorskóból 12 óra alatt értünk Békés megyébe. Nyomtam, ahogy a csövön kifért. Viszont volt 16 órás utunk is szintén ezen az úton hazafelé.
Kérdeztem pár napja, hogy Valcea környékén merre ajánlott menni.
Mivel konkrét válasz nem jött hallgattunk a waze-ra és a 73C-n mentünk az A1-ig. A 7-es felé többen mentek, a nagyobb forgalom miatt maradtunk a waze ajánlásánál. Ahogy nem rég írták az Olt völgye nagyon lassú, de nem csak a nagy forgalom miatt, eleve tele van sebesség korlátozásokkal, s egy helyen lámpás felújítás is volt 1 sávon haladt a forgalom. Kíváncsi lennék, hogy a gmaps által ajánlott, Valceát, s így az Olt völgyét is elkerülő utak milyenek lehetnek? Végül is a tervezett 21 órás érkezés helyett 23-ra értünk a rusze-i szállásra. Ebből 1 óra volt a híd. Másnap 8 körül indultunk tovább. Tankolást és egy shumen-i kv szünetet beiktatva 13-ra értünk Napospartra. A 73-ason nagyon nagy volt a forgalom, s sok volt a rendőr is, így pár km után lefordultunk a 7301-re. Az út minősége jó, a tengerhez közeledve kezdett romlani, s nőni a forgalom. Szerintem meggondolandó ez az irány, ha nagy a forgalom a 73-ason. Egy darabig vissza akar vinni a waze, erre figyelni kell. Mindez történt 08.01/02-re, Borsodból Vállajon keresztül. Közben néha ránéztünk a szerb kamerákra, az se lett volna egy leányálom. A hazafelé még képlékeny, de az szinte biztos, hogy RO kimarad.
Már majdnem nekiálltam leguglizni az egészet, de megelőztél.
Kaposvárról sokfelé lehet menni, természetesen az összes GPS (meg a Google is) a pályák felé akar terelni, ami most éppen a rossz választás lehet.
Néztem ma reggel (szombat) a határokat, ... hát nagyon nagy volt a tömeg (aug. végén szombaton mennénk mi is -Görögországba- ezért érdekel).
Mindig kerültem a hét végét, de most sajnos úgy jött ki a lépés, hogy csak akkor tudunk menni és jönni is ....
Szerb híradókban láttam, hogy pénteken hatalmas dugók voltak a határokon, mert nagyon sokan indultak a tenger felé tőlük is (és ez folytatódott szombat reggel, délelőtt).
Pár napja néztem a "Lakófória" videóját. Ők Romániából mennek Görögországba és épp a ruszei hídon keltek át éjszaka 2 körül. Azt mondták, azért mentek akkor, hogy kicsi legyen a forgalom, mert napközben hatalmas sorok alakulnak ki a felújítás miatt.
Véletlenül se vedd kötekedésnek, de éppen Románia felé rövidebb. Rövidebb, de csak kilométerben. Időben hosszabb a sok település, a teljes autópálya hiánya, a Kárpátok szerpentinjei miatt. A kérdező az északi részre megy, nem kell egész bulgáron átvágnia (Persze nem tudom most mi a helyzet Ruszénél a hídon)
Kifelé törökök már nincsenek, lezajlott az invázió (hazafelé viszont éppen most jönnek ...).
Ettől függetlenül ma a horvát-szerb autópályás határon több kilométeres sor alakult ki és a szerb-bolgár határon is hosszú lehet a várakozási idő (most azért vannak éppen kevesen, mert a Google szerint Velika Planánál van egy 10 km-es dugó a pályán, lehet hogy van ott egy baleset(?)).
Elméletileg lehet kerülni a kishatárok felé, de az odavezető út elég ramaty, emiatt nem lehet sok időt nyerni ezzel a trükkel.
Románia felé biztos hosszabb az út Bulgáriába (de az biztos, hogy szebb).
Tervezd meg Guglival az utat az egyik és a másik útvonalon is, a két határ (CRO-SRB, SRB-BG) miatt adj hozzá a szerb pályás útvonalhoz 6 órát és így hasonlítsd össze a menetidőket!
Szerintem Szerbia lesz a nyerő.
Magyarországról én átmennék a horvátokhoz és onnan Szerbiába (nem feltétlenül az autópályás határukon), onnan Belgrád-Nis-Kalotina-Napospart (hosszabb pihenőt nem érdemes a szerbeknél beiktatni, fogtok állni eleget a szerb-bolgár határon).
Figyeljétek, hogy hazafelé mekkora sorok vannak a határokon, mert (ha hét végén jöttök visszafelé is), akkor valószínűleg az vár majd rátok, amit ott láttok.
Amennyiben ez elég rémisztő, akkor érdemes elgondolkozni HAZAFELÉ egy BG-RO-HU útvonalon (... -Szófia-Vidin-(híd)-Calafat-Nagylak- ...)
Bár én apai ágon színbolgár vagyok, úgy alakult, hogy sose jártam BG-ban 19 éves korom előtt, szóval kevés a tapasztalatom a 70-es évekről. Amit tudok, az rokonok elbeszélése.
Ha náluk kötöttél biztosítást, kiragasztottad a jelüket a kocsira, s onnantól nem merték a bandák ellopni a kocsit.
Ez ismert jelenség minden maffiauralta vidéken.
Kisgyerekként 3 évet Peruban éltem. Ott a főváros kb. harmada gettó, s az állam alig van jelen. Viszont maffia az van. S nagyobb rend van, mint a normál, államuralta részeken. Még ki is van táblázva, hogy "ha szabályt sértesz, nem a rendőrséget hívjuk", nem vicc, ki van írva.
Volt egy haverunk kint Primorskóban, az Ilja. Lehet már írtam róla. Volt egy fakocsmája kint a parton, sört és üdítőt árult. Dél körül mindig tartott 1-2 óra sziesztát. A hetvenes évek második felében ismertük meg és a kilencvenes évek végéig minden tavasszal írt egy érdeklődő levelet, hogy a nyáron mikor megyünk. Válaszoltunk is, hogy melyik hónapban és kb. a hónap melyik hetében. Ha jól emlékszem a kétezres évek legelején már nem írt. Mikor kimentünk, nem találtuk a parton a fakocsmát. Akkor tudtuk meg a szomszédjától, hogy elhunyt.
Nagyon jól beszélt magyarul, mert 4 évig Budapesten a Szófia étteremben volt pincér. Tőle nagyon sok mindent megtudtunk a kinti életről, életformáról, felhívta a figyelmünket mire vigyázzunk, merre menjünk, mit nézzünk meg stb. Mikor éppen Primorskóban voltunk minden nap találkoztunk, mert a fakocsma környékén terítettük le a plédeket.
Primorskóban pedig szinte minden nyáron voltunk, mert a menetrend az volt, hogy fent Albena, kb. 8-10 nap, lent Primorsko szintén 8-10 nap. Mindkét helyről pedig csillagtúrák a környéken.Egyszer voltunk kint egyfolytában sokáig, ha jól emlékszem 1989-ben csak Primorskóban három hetet, tisztán+2 nap oda, 2 nap vissza (még arra is emlékszem, hogy a Camping Lesz-ben vertük fel a sátrakat) mert útközben a Bankja kempingben megaludtunk. Szóval gyakorlatilag 18-20 nap az utazással együtt.
Sokan lenézik még így utólag is a bolgár tengerpartot és egyáltalán az országot. Akkor, meg még most is nekem a szívem csücske marad. Hogy miért? A fene se tudja, a tenger, a napfény, az emberek ...stb. Meg diákként az akkori cocilista körülmények között az volt az egyetlen meleg tenger ahova korlátlanul kimehettünk, olcsó is volt. Pedig később bejártam az egész mediterránumot, többszörösen is. Pl. Görög egyáltalán nem fogott meg, de ott is voltam a család kedvéért 4-5 alkalommal. Spanyol meg messze volt, de az is jó volt.
Igen érdekes így utólag belegondolni, hogy az ilyen parkolókat általában nagyon lebarnult, kigyúrt nagy darab férfiak (csak ránézésre 4 év börtön) üzemeltették, adtak is valamilyen bilétát a parkolásról. Viszont nem szerettem volna egyktől sem kapni egy maflást. Ránézésre nem voltak szimpatikusak, a szimpátiát a vad, erős kinézetük alapozta meg. Meg mindig többszörösen is biztosítottak róla, hogy a kocsi biztonságban lesz. Nem is volt soha baj az ilyen parkolókban elhelyezett autókkal.