Sajnos ennél jobbat nem nagyon találsz, néhány helyen nem tökéletes, hiányos, de még midíg ez a legteljesebb. Ha egy felszámolt reptérnek (pl. a gyomai) még mindíg nyilvántartják az utolsó frekijét, az azt jelenti, hogy valószínüleg nem adták ki újra, ilyenkor azt kell tudni, hogy a reptér megvan-e még :-)
A rádiófrekik nyilvántartása nemcsak repülős ügy, hanem frekvenciafelügyeleti is, ők elvben a légügyi hatóságtól függetlenül is adatnak ki frekvenciát. Emellett vannak egynyaras repterek is. A tökéletes naprakészség szerintem álom, ami nem akadályozza a stabil 98% alkalmazását.
Szíveskedjetek a magyarországi repülőterek rádiófrekvenciát megadni amennyiben rendelkeztek ezzel, tekintettel arra, hogy Hungary Airport weblapján már nem használt frekvenciák vannak. Az összes országban található frekire szükség lenne.
Elnézést, rosszul fogalmaztam, úgy értettem, hogy a VFR manuált a saját bevételéből kellene eltartani, ami egy ilyen kicsi vevőkörben, ismerve a nyomdai árakat, nem is olyan egyszerű. Amúgy tudom, hogy több lábon álltok.
Köszönjük az észrevételeket!! :) Ez úgy indult, hogy 99ben mikor megcsináltam a PPL-t akkor nem létezett ilyen kiadvány, ekkor elkezdtem gyűjteni az adatokat, térképeket, végiglátogattam a reptereket (amit azóta is folyamatosan teszek/teszünk). Mire összeállt egy füzet, én elkezdem használni majd sokan szerettek volna kapni belőle, akkori párom a Minoltánál dolgozott, igy sokat segített szines nyomtatásban (ezért is volt/van a régi lapokra ráirva a Minolta támogatása) majd mikor már sokan szerettek volna ilyet "kapni" akkor át kellett állni az offszet nyomtatásra, na innetől kezdve nőttek jelentősen a költségek, kellett persze rendszer a nyilvántartásra stb.... Azóta is folyamatosan frissítjük az adatokat, mindenki aki megveszi 1 évig kapja a frissítéseket, majd utána meghosszabbíthatja az előfizetését további 1-1 évre. (Az igazság az Gyuri hogy mi nem ebből "élünk"! csak gondolj a postaköltségek emelkedésére az elmúlt években, VFR Manual ára pedig nem változott...) Megállapodásunk van a PLH-val (mostmár PLI), hogy amint változás van a repülőterek adataiban akkor azt nekünk is megküldik, majd ezt bele tudjuk tenni a következő frissítésbe.
A weben soha nem vártuk meg a frissítés kiadását, amint eljut hozzánk valami új info, azt ott azonnal publikáljuk, nem érdekünk "eltitkolni" a legfrissebb anyagokat!!! hiszen mi is, növendékeink is használják a weboldalt!
A Jeppesenről pedig anyit, hogy ők ugyanúgy frissítik a Bottlang-ot (ez a VFR Jeppesen) mint ahogy mi, a repterektől gyűjtik be az adatokat, ha a reptér szól nekik akkor bekerül a javítás ha nem akkor nem, abban is találsz egy csomó régi, lejárt infot. Természetesen a Airway Manual az más (IFR Jeppesen) az egy hivatalos kiadvány/adat! Azt AIRAC dátumok szerint frissítik, az az IFR repüléseknél jogilag használható kiadvány, itt már kötelezvények vannak! (ezért is kerül annyiba)
AIP most is kapható, (egyébként sokkal drágább mint a VFR Manual), viszont oda csak a "repülőterek" kerülhetnek be. A "nemnyilvános fel- és leszállóhelyek" nem (pl. Tököl is ilyen)
Nagyon sok repülőtér eljutott oda hogy büszke arra, hogy benne van a manuálban és még az adat/eljárás/stb. változás előtt értesít minket, megadja az új térképeket, stb. van aki pedig a többszöri megkeresésünkre is csak késve reagál, emiatt csúszik a megjelenés.
Ha bárkitől kapunk adatot, megjegyzést, változásról információt azt megköszönjük, ellenőrzés után a neten azonnal, a VFR Manualban a frissítési ciklusai szerint pedig valamelyik következő frissítésben megjelentetjük! Így van ez idén is pl. a nemrég (2007-Már-01) megjelent 26-2007. (III. 1.) GKM–HM–KvVM rendeletben kihírdetett légtérstruktúra változással is, aminek a feldogozása nálunk már folyamatban van (annak ellenére hogy Május 10-én lép csak hatályba)
Persze ha bárkinek kérése, ötlete van, azt is szívesen várjuk!
A kérdéses honlap (ha ugyanarra gondolunk) problémája az szerintem, hogy indulásakor ráépült a Maracsko Média VFR kézikönyvvének tárolt anyagára, ami akkor nagyon jó és aktuális eredményt hozott. Azonban a nyomtatott kézikönyv anyaga szerintem nem frissül (eléggé naprakészen), ezért a honlap is lemarad.
Viszont Maracskó Sanyiéktól, akik a nyomtatott kiadványból élnek, sem várhatjuk, hogy a kinyomtatást megelőzve a honlapra kitegyék a legfrissebb anyagaikat, vagy hogy csak a honlap kedvéért szerkesszenek oldalakot, ahhoz az túl drága. Ezt valakinek finanszírozni kellene. Csakhát ez nem a Jeppesen, ahol a folyamatos professzionális előfizetők nagy száma finanszírozza az akciót.
Nem lenne ez valahol állami tájékoztatási feladat? A repülőterek éves illetékei elég magasak, ebből talán lehetne profi térképészekkel, szerkesztőkkel csináltatni a "felhasználóbarát" alapanyagot, aminek egy része lehetne az államilag kötelező AIP, azután ha a MM úgy gondolja, hogy üzlet, csinálhat belőle gyűrüskönyvet is.
legutóbb LHZA-n járva megtudtam, hogy van a környéken egy új NAVAID (asszem talán NDB), ami még nem hivatalos, de gyakorlatilag már használható. Sajnos ott helyben nem tudták megmondani a frekvenciát.
Azért nyitottam ezt a topikot, hogy ha lehet, igyekezzünk itt megosztani egymással mindenféle ismert/ismerhető információt repülőtereinkről, mert az egy kollektív honlap (hungaryairport.hu) elég rég volt frissítve, és sok információ nem található meg benne, sok pedig már nem érvényes.
Szerintem sokmindenkinek jól jöhet bármilyen információ: használható-e a repülőtér, milyen állapotban van, mennyi a leszállási illeték (és egyéb költségek, árak), ha van, milyen változások voltak/vannak, elérhetőségek, van-e megbízható honlapja, milyen régi/új szolgáltatások vehetők igénybe, stb.