Öt autópályát avatnak 2007-ben
* Haász János
2007. február 8., csütörtök 12:32
2007-ben újabb csaknem száz kilométerrel bővülhet az autópálya-hálózat, öt szakaszon várható miniszteri vizit, pecsenyesütés, dínom-dánom év végéig. A leghosszabb az M3-as Nyíregyházáig vezető szakasza lesz, a legnagyobb jelentőségűnek az M0-s keleti szektorának átadása ígérkezik. Az M0-M6 összekötése tovább csúszik, folytatódhat viszont a Duna-menti sztráda továbbépítése Bólyig.
Küldje el ezt a cikket barátjának, ismerosének!Küldje el ezt a cikket barátjának, ismerõsének!
Nyomtatható változatNyomtatható változat
hirdetés
A tavalyi hét után idén öt szakaszon avathatnak autópályát. Nemcsak az átadott utak mennyisége, azok hossza is csökken, de hát nincs minden évben választás.
Így a tavalyi 155 után csak 96,7 kilométerrel bővül a sztrádahálózat. A várhatóan márciustól a Nemzeti Autópálya Zrt. utódjaként működő Nemzeti Infrastruktúrafejlesztési (NIF) Zrt.-nél az egyes utak forgalomba helyezésének időpontját még nem, csak a műszaki átadások idejét tudják (a forgalomba helyezés ezt követi néhány héttel).
Átadások Nyíregyházától Nagykanizsáig
Elsőként, június végére a dunaújvárosi Duna-hídnak kell elkészülnie – mondta kérdésünkre Béni Gyöngyi, a NIF szóvivője. Ez egyelőre csak a Fejér megyei ipari központot és az oda vezető M6-ost, a 6-os és a 62-es főutakat köti össze Dunavecsénél az 51-es főút új, a települést keletről elkerülő szakaszával, majd egyszer azonban a Veszprém-Szolnok közötti M8–M4 autópálya része lesz.
Autópálya-átadások 2007-ben
Műszaki átadás ideje Útszakasz Hossz Építési költség Kivitelező
Június M8 Dunaújvárosi Duna-híd 5,2 km 53,6 milliárd Vegyépszer–Hídépítő
Július M7 Nagykanizsa–Sormás 12 km 35 milliárd* Betonút
Augusztus M7 Zamárdi–Balatonszárszó 14 km 74 milliárd Hídépítő–Strabag
Szeptember M3 Görbeháza–Nyíregyháza 39 km 80 milliárd Betonút
December M0 keleti szektor 26,5 km 42,2 milliárd** Egút–Debmút; Porr–Viadom–Terrag
* Nemcsak ennek, hanem a 18 kilométeres Nagykanizsa–Becsehely szakasznak az építési költsége.
** További mintegy 30 milliárd forint az M31-esre.
Autópálya-átadások 2006-ban
Átadás ideje Útszakasz Hossz Építési költség Kivitelező
Április M35 debreceni elkerülő 12,7 km 22 milliárd Mota–Engil
December M35 Görbeháza–Debrecen 35 km 68,7 milliárd Strabag
Június M6 Érd–Dunaújváros 52 km 125 milliárd M6 Autópálya Építési Kkt.
Augusztus M3 nyíregyházi elkerülő 8,5 km 32,9 milliárd Egút
Március M7 Ordacsehi–Balatonkeresztúr 26 km 62 milliárd Vegyépszer
December M7 Becsehely–Sormás 6 km 12 milliárd Betonút
Március M5 Szeged–határ 15 km n. a. Strabag
Befejeződik idén az M3-as építése: a sztrádaszakasz nyolc hónapos csúszással szeptemberre ér el Nyíregyházáig. Ez a 39 kilométer lesz a leghosszabb szakasz, amit az idén átadnak. Ezzel mindhárom északkelet-magyarországi nagyvárosból közvetlenül el lehet majd jutni a fővárosba.
Nyíregyháza is megkapja (sötétkékkel, amit idén adnak át)
Nyíregyháza is megkapja (sötétkékkel, amit idén adnak át)
Júliusban és augusztusban avatnak egy-egy M7-es szakaszt: előbb a Nagykanizsa és Sormás közötti 12 kilométert (ami nagyrészt a sztráda nagykanizsai elkerülő szakasza), így a város északkeleti részétől szinte a horvát határig közvetlen sztrádakapcsolat lesz. A második a Zamárdi–Balatonszárszó közötti 14 kilométeres, a köröshegyi viaduktot is magába foglaló szakasz lesz, így a fővárostól a Balaton délnyugati partjáig szintén közvetlenül autópályán lehet eljutni.
Hajszálnyira a határtól
Ezt követően az M7-esből már csak a Balatonkeresztúr és Nagykanizsa közötti szakasz, továbbá a Letenyétől a horvát határig vezető 1,1 kilométer és a Mura-híd hiányzik majd.
Előbbi kivitelezőjét tavaly szeptemberben választották ki, a Viadom vezette konzorciumnak jövő májusra kell átadnia a korábbiaktól eltérő műszaki megoldással és így olcsóbban épülő szakaszt. Utóbbiból az 1,1 kilométert a Betonút és a Mota konzorciuma építheti, míg a hídra a magyar és a horvát állam közös nemzetközi pályázatot írt ki, ez a beruházás szintén elindulhat még 2007-ben.
Tovább a Duna mentén
Elkerülik Nagykanizsát (sötétkékkel, amit idén adnak át)
Elkerülik Nagykanizsát (sötétkékkel, amit idén adnak át)
Ezeken kívül két további projekt kezdődhet idén. Az egyik az M6-os továbbépítése Dunújvárostól Bólyig, a másik az M31-es gyorsút, az M0 keleti szektorának összekötése Gödöllőnél az M3-assal.
Magát a keleti szektort december végéig kell elkészíteni a 4-es főúttól az M3-as autópályának a mostani 2/B főutas, fóti csomópontjáig. A kivitelezők ősszel csúszásban voltak a kedvezőtlen időjárási viszonyok és az egyik szakaszon leállított építkezés miatt, de a vártnál enyhébb tél és egy esetlegesen korán érkező tavasz segíthet a lemaradás ledolgozásában.
Építik, de nem lesz kész
Három olyan autópálya-szakasz van, ahol már építkeznek, de idén nem lesz átadás. Az egyik a már említett Balatonkeresztúr–Nagykanizsa közötti M7-es, a másik az M0-s északi Duna-hídja. A hivatalosan Megyeri hídnak elnevezett Colbert hidat jövő júliusra kell átadni, építését – akárcsak a dunaújvárosiét – főleg a tavaly tavaszi árvizek hátráltatták.
Augusztustól lesz egy nagy viaduktunk (sötétkékkel, amit idén adnak át)
Augusztustól lesz egy nagy viaduktunk (sötétkékkel, amit idén adnak át)
Szintén nem készül el idén az M6-osnak az M0 és Érd közötti szakasza. A néhány kilométeres út átadására most már csak részhatáridők vannak. Béni Gyöngyi szerint a kivitelező és a beruházó is számos nem várt nehézséggel találkozott. Csak a kisajátítások egyéves csúszást okoztak, míg a kivitelező Vegyépszernek a közművekkel vannak problémái. Ahol olyan hatalmas közművek vannak, mint Kelenföld távfűtése vagy a Mol vezetékhálózata, ott minden közművet külön kell engedélyeztetni, és csak az év bizonyos napjain lehet azokat kiváltani – fogalmazott a szóvivő.
Elkerülők, körforgalmak
Már nemcsak a gyorsúthálózat továbbépítése és az uniós forrásból megvalósuló közutas projektek tartoznak a korábbi autópályacéghez, hanem minden más közutas fejlesztés, és az uniós forrásból megvalósuló vasutas beruházások is.
Kattintson a nagyításhoz!
Előbbiekből idén főként kapacitásbővítési – ezen belül is elsősorban négynyomúsítási – munkálatokat végeznek, ezek mellett települési elkerülőket építenek, veszélyes csomópontokat körforgalmúsítanak, és folytatódik a 11,5 tonnás burkolatmegerősítési program is. A NIF több mint 200 projektet kezel, ezek egy részén már építkeznek, de vannak olyanok is, amelyeknek még csak az előkészítése folyik.
Az első fél évben kezdődő építések – vagy folyamatban lévő közbeszerzési tenderek – közé tartozik a győri keleti elkerülő megépítése, a 6-os főúti dunaújvárosi csomópontjának átépítése, a 86-os váti elkerülője vagy az 56-os főút szekszárdi tehermentesítőjének építése. Idén két, a határátkelőkhöz vezető utat is korszerűsítenek, a Lónya és Barabás, valamint a Létavértes és Debrecen közötti utakat.
Vasútfejlesztés gőzerővel
A folyamatban lévő vasúti projektekből öt nagyobb beruházás befejezése várható – mondta Béni Gyöngyi. Ebben az évben fejezik be a Cegléd–Szolnok szakasz korszerűsítését, Vecsés, Üllő és Monor felszerelését elektromos biztosító rendszerekkel, az érdi peronépítést, a Pestszentlőrinc és Vecsés közötti vágányokon végzett munkákat, valamint a Ferihegy 1-es terminálnál a vasúti megállóhely kialakítását. Két új beruházás indul, a Budapest–Székesfehérvár és a Szolnok–Debrecen szakaszon egyaránt korszerűsítést kezdenek.
Igen, lehet, hogy hitelből, de az infrastrukturális beruházások, mint tudjuk, a gazdaság többi szektorát is húzzák, úgyhogy annyira nem vészes a helyzet.
Orbánék tevékenységét pedig azért értékeltem így, mert a megkezdett munkák is számítanak. Ebből a szempontból pl. a Horn kormányt lehet igazán ostorozni, mert ők valóban nagyon keveset csináltak (különben ugye a Fidesznek is több átadnivalója lett volna.)
Nem M5-öst, hanem M3-as akartam írni természetesen. A leírtak az átadott autópályák. A megjegyzésemet meg lehet figyelmen kívül hagyni, csak hiányoltam a válaszokat :) Bocs.
Milyen furcsa. Most, hogy alaposan, tényekkel alátámasztva bebizonyítottam, hogy autópályafejlesztés terén lényegesen többet tett az MSZP kormány 2002-2006 között, mint Orbánék, mindenki bekussolt...
Fiúk, mielőtt hihetetlenül megmagyarázzátok, hogy miért nagyon szar ez az autópálya téma, jó lenne, ha mesélnétek arról, hogy mennyit is adott át/kezdett el építeni a Fidesz:
Az előbbire az a válasz, hogy pontosan 22km félautópályát Becsehelyig
Az utóbbiba beleszámít az M3-as Polgárig és a Szekszárdi Duna-híd, de még ez is csak plusz 64km, azaz összesen 64+22/2=75km.
Mennyit is teljesítettek a szocik?
Az M0 Keleti szektora, valamint a 4-es és az 5-ös közötti szakasz: 13km
Az M3-as megvan Görbeházáig, és megépült Nyíregyházánál a déli elkerülő szakasz: 12 + 8km = 20km
Az M30-as megépült Miskolc és Nyekládháza között, ez 25km
Az M35-ös megvan Debrecenig, plusz az elkerülőút, ez 48km
Az M5 végig: 63km
Az M6-os autópálya az Érdi tető és Dunaújváros között: 59km
Az M7-es autópálya Becsehely és Letenye, valamint Balatonszárszó és Balatonkeresztúr között: 9km + 45km = 56km
Az M70-es autóút Letenye-Tornyiszentmiklós és a határ között: 21km
Az M9-es autóút a 6-os és az 51-es főutak között: 20km
Az autóutakat félautópályának számolva összesen: 305km
Ez ugye az előbbinek a 4-szerese!
Ja, és természetesen jóval olcsóbb az M5-ös építése, mint a többié, lévén az összes közül egyedül ott van vulkáni talaj, ami miatt jóval kevesebbe kerül az alapozás...
Amennyiben a pár száz lakos szavazatát milliárdokkal ütköztetjük, akkor meg kéne találni a megoldást, akár a demokrácia félresöprésével. Nekem ez a véleményem, remélem nem baj?! Úgy tudom ez Németországban bevett gyakorlat autópálya építésnél.
Mán csak illen ez a rohadék demokrácija , ráadásul drága is :((((.
Türelem , 2010-ben esment jön Csaba királyfi a maga 2/3-ával , akkor majd a pár száz falusi elmehet a sunyiba , befoghatja . Akkó maj rend lesz . Szerinted .
na rögtön jön a horda megmagyarázni, hogy miért is xar ez nekünk
Te eszelős. Hitelből építeni nagy kunszt? Feltornászták 20%-kal az adósságállományt. A dédunokáitokat is elárultátok. Megraboltátok. Az a baj, hogy az enyémet is. Tetves banda.
Tizedébe került volna az M7-es Zamárdi szakasza, ha nem építik meg a kőröshegyi-völgyhidat, hanem pár km-es kerülőúton viszik a nyomvonalat. Pár száz falusi lakos szavazatán múlott csak.
Bár kell az nekünk, hiszen így mienk Európa leghosszabb (és legdrágább!!!) völgyhídja!!
Hát 2x3 sávos autópálya. osztjónapot lesz akkor, nem dugó. Vagy inkább 3x2 sávos. A középső két sávot akkor lehetne használni, amikor a szélsőből valamelyik coki. Ja ez nem jó, mer a keresztező hidakon van középen egy pillér. Bocsánat.