Elvittem a gépsast egy másik szerelőhöz. Ez már inkább nézett ki szakembernek, reménykedtem, hogy visszaállít mindent, ami el volt állítva, és nem állít azon, ami nem volt. Egy-két dolgot tmk-zott a motortérben, illetve (mint átvételkor kiderült) felhívta telefonon a műszaki állomás vizsgáztatóját, és megbeszélték azt a gyanút, hogy a vizsgabiztos tévesen katalizátoros értékeket nézett, s ezért bukott meg az autó. Elballagtam ma a vizsgaállomásra, ahol (az amúgy korábban is szimpatikus) vizsgáztató bocsánatot kért, majd örömmel közölte, hogy természetesen átment az autó, kárpótlásként felajánlotta, hogy a legközelebbi kipufogógáz-vizsga (vagy hogy is hívják) ingyenes lesz.
Ez nem stimmel. A keverék dúsításával a szénmonoxid és a szénhidrogének együtt nőnek, szegényítéskor együtt csökkennek. A nitrogénoxidok változnak velük ellentétesen.
Hmm, a karbisokra vonatkozó értéket nem tudom. Nálam katalizátor nélküli befecskendezéses motor van, arra 3,5%-ot mondtak tavaly. A helyi Mekk Mester nagyon szépen levitte az értéket, csak közben a HC ment fel nagyon csúnyán. Érezni is amúgy, hogy nem húz olyan szépen, sőt, kissé rángat is. Sebaj, megy egy másik autószerelőhöz, reméljük jobb eredménnyel.
Persze megbukott a vizsgán a Drágaszág. Az "okos" szerelő (ismerős ismerőse) remekül beállította a CO-t, 3,5 százalékról 1,3-ra. Ez tényleg jó eredmény, de azt már nem figyelte, hogy a többi érték megfelelő-e. Így ment fel fordulaton a HC ppm 200 közelébe. A megengedett 100 lenne. Utánanéztem a neten, hogy ha szegényítjük a keveréket (vagy úgy állítjuk a gyújtást), valóban lecsökken a CO - mert nincs ami elégjen - de a HC, szintén az elégtelen égési feltételek miatt igencsak megnő.
A vízpumpa felőli egészben van, az adagolón lévő (ami már volt javítva) a korábbi sérülése mentén 27 darabra hullott, a főtengely szíjtárcsa alatt lévőt meg én daraboltam szét, mert nem tudtam levenni a szíjtárcsát.
Úgyhogy lehet, hogy veszek egy szettet, ha senkinek nincs bontott. De lehet, hogy jobban is járok az újjal, hátha nem olyan rideg az anyaga.