Sziasztok van valakinél használatban, vagy valaki üzemelt már be ilyet? Mik a tapasztalatok hatásfokra, fogyasztásra és milyen fűtésrendszerhez alkalmazzátok?
Van itt egy érdeklődő, aki elszánt és gázosító akar lenni. Ma beszéltem vele telón is. Kiderült: az új, "ismerőse" által beszerelt igen drága (800E?) kondenzációs gázkazánja NYITOTT RENDSZERBEN VAN!!!
Nah erről kinek, mi a véleménye? Nekem a hajam égnek áll!
Hát igen nekem is volt marabu ÖV kazánom, majd lett ÉTI 25 gázkazánom, majd mindkettő, aztán csak a Marabu, most pedig DC22 S. Mindig minden nyitott volt és most is az.
Ezek szerint van hőcserélőd? De minek, ha a teljes rendszered zárt?
(Emlékszem, egyszer közzétetted a kapcsolásod, már akkor se értettem, de biztos bennem van a hiba, mert a rendszered működik. Majd egyszer csak leugrok Szolnokra, hogy megértsem...)
Ja igen, pár éve ezt egyszer láttam a vásárban, be is mutatták, nagyon jópofa. A cég is szimpatikus volt. Itt tényleg nincs horganymérgezés! Nem emlékszem, hogy lett volna füst. Bocs, de ez a módszer eszembe se jutott.
A bemutatón a fiatal gyerek percek alatt összehozott egy T elágazást úgy, hogy koronafúróval pikk pakk belefúrt a palást oldalába, belerakta az elágazó csövet, és megforrasztotta ezzel a sűrűn folyó anyaggal úgy, hogy elég sok anyagot pakolt rá anlékül, hogy a forraszanyagot elnyelte volna a cső, tehát szép vastag kötés alakult ki. Nagyon tetszett.
Erre a kérdésre, hogy a házban réz-e avagy vascső...hmmm én a padlófűtést preferálom, és nincs az az Isten, hogy én (ha építkezek) radiátoros fűtést tegyek fel. De tényleg. Most majd jönnek a lebegteti a port stb.....(a radiátoros meg nem kavarja mi?), kellemes meleg érzés, a gyerek is rohangálhat zokniban, ha a pufferban van még 40 fok C még érzékelhető, bár hamar elrepül a hőmérséklet (gondolom), és nem kell a gravitációs fűtéssel bíbelődni, mert minek? A kazánjaink élettelenek áram nélkül, avagy ha van egy kis meleg a tartályomban azt akarom gravival betolni? No és mi lesz egy 2 napos áramszünettel? Vagy minek egyáltalán ez? Ha áramszünet van a vészhűtőkör csak úgy tolja a veszteségbe a meleget...
Megoldás: aggregátor és izmos UPS... (itt jegyezném meg, hogy a DC22S ventijét a Firman mindenki által jól ismert és éltetett világmárkájú 600W aggregátorom nem tudta elindítani, mert a két keringető szivattyútól leesett a feszültség, avagy az "olcsó" aggregátorok messzire kerülendők, mert nem megoldás)
De ha már csőről volt szó:
Amúgy a mindennapokban rezet használok, leginkább 18-as méretben azt hajlítjuk kézi csőhajlítóval, és prés karmantyút használunk, természetesen más fittingeket is. A tetőtérben nem forraszthatok, ezért préselünk (tavaly vettem présgépet a gatyám lecsúszott tőle, de szííííííp sáááárga). Az ötrétegű kötések viszont mind kulcsosak, mert olcsóbb, és ugyanannyi feltenni, mint a présest. Amit írtam eldurrant csőről: nem a fittingnél ment szét, hanem valahol a semmi közepén....vagyis nem a "szerelés" áldozata lett az SP cső.
Nem tudok hegeszteni (vagy lehet, hogy akkora űber zsír hegesztő vagyok, mint ide Mohács, csak nem próbáltam :-D) de sajna nem is tudnám használni, de minden tiszteletem a tükörből hegesztő szakiknak.
Ha radiátoros fűtés a kérdés a praktikumból az esztétika felé tolódott el az egész téma. Praktikus a vas, de esztétikusabb a réz vagy ötrétegű megoldások. Aki nem akar csövet látni, az nem fog csövet látni....
Hát a horganygőz tényleg mérgező, mint nehézfém felhalmozódik a szervezetben. Elszívó, megfelelő szűrő álarc kell, pláne, ha valaki sokat ezt csinálja.
Értelek, de abban biztos vagyok, ha szabvány szerinti, collrendszerű, és szénacél vezetékcsőröl van szó, akkor annak ki kell elégíteni a hegeszthetőség és a menetvághatóság feltételeit. Nem találom a szabványt sehol, hogy pontosan megnézzem.
Vannak olyan szerkezeti acélcsövek, amelyek metrikusak, de a méreteik igen közel állnak valamelyik colol csőhöz, de az egy másfajta cső. Lehet hogy olyet akartak adni, mert pl vaskorlátnak az is jó, többnyire olcsóbb is.
Hogy egy példát modjak: Normálfalú menetes acélcső, 2 "-os: külső átm=60,8mm; falvastagság=3,6 mm.
persze, hogyne csak pl nálam nincs hely. Szinte mondhatnám, hogy minden cm2 használatban van... meg minek legyen a fejem felett annyi víz? Valamiért amióta zárt a rendszerem én személy szerint megnyugodtam. A zárt tágulási remekül kompenzál...
nincs gond vele mert a szivattyú is 25mm es ha 25/akárhányas szivattyúd van. Én személy szerint jobban szeretek a vascsővel dolgozni min a rézzel vagy az ötrétegűvel és vasnál is inkább a 133mm felettivel.
Ismét érdekes dolgokról megy a csevej! Csőkérdés: Tavaly nyáron szerelték be a DC70S kazánomat. Sík hülye voltam az egész faelgáz rendszerhez, bekötésileg (most álmomból felverve lerajzolom az enyémet). Technikailag, mármint rézcső szerelés már volt gyakorlatom. Addigra már átalakítottam a gázbojlert úgy, hogy a totya3-as fűtötte egy hőcserélőn keresztül, illetve raktam fel pár új radiátort a lakásba ide-oda. A lényeg! 5 vállalkozóval dumáltam mindenki, vagy 22-es, vagy 28-as csőről mondta, hogy azzal kell bekötni a kazánt. Mivel a 22 megfelel 1”-nak. Kazántól laddomatig 28-lett onnan pufferhoz, majd a lakás 1”-os gerincvezetékéhez 22 mm. Mit mondjak?! Működik, de nem vagyok vele megelégedve, úgyhogy jövőre az egészet átkötöm 35-re. Ősszel kicsit átvariáltam egy s mást. Gerincvezeték egy részét 28-ra felvittem. Elég érdekesen néztek rám amikor 28mm 900 ÍV-et kértem. Mindenhol könyököt akartak adni. Az ívnek jobb az ütközési ellenállás értéke nem. Igaz a „T”-nek, meg baromi rossz lehet. Régen láttam acélból nadrágidom megoldást. Biztos ismeritek. Szerintem az tuti. Másik dolog: 4 éve az egész lakásfűtés át lett gondolva. Jött a szerelő, jó híre volt. Kérdem tőle, nem kellene a gerincvezetéket 1”-ról ne adj Isten 2”-ra vagy 5/4-re átkötni! ÓÓÓÓÓ dehogy. Aztán megkérdezte réz vagy a régi acél. Mondom Acél, mivel a réz drága. Ja,csak a csávó azt felejtette el mondani, hogy az acél szerelési díja jóval übereli a rezet. Ismét hangsúlyozom, nem épületgépész vagyok. Én szeretem a rezet, gyorsan lehet vele dolgozni és szépen. A préselős idomok ugyanakkor annyira már nem szimpatikusak, sem réznél sem 5 rétegűnél. Gyorsnak gyors, csak drága. A gépet nem említem, mert jobb szakboltok kölcsönadják, akár ingyen is. Én is hallottam már, hogy préselt 5 rétegű idom, nagy hőmérsékletnél ledobta magát nem egyszer. Maga a cső elvezetésére is szinte csak csúnya megoldásokat láttam. Mondjuk rézre is láttam már olyan gányolást, hogy …. Acélcső: Sokáig acél és horganycsövekkel bűvészkedtem. Menetvágó volt Apumnak, acetilén is. Idomok olcsók, kenderezni máig sem tudok. Maradt a teflon meg a Loctite zsinór. Sajnos Apu a sírba vitte a hegesztési tudását, csak az ívet hagyta rám, az megy a másikat ugatom, néha összejön. Láttam nagyon szép acélcsöves rendszert igaz képen. És láttam Hollandiában kór csövekkel és préselt idomokkal kondenzációs gázkazán-rendszert. Szép volt. Nem hittem el. Kérdésem is volna. Keringető szivattyú csatlakozása, ha minden igaz 5/4 vagy 6/4. Belső furat max 28 mm. Szivattyú hollandi belső átmérő 20-22 mm. Itt nincs gond az áramlással. tom
A collrendszerű vezetékcsövek tudtommal szabvány szempontjából lényegileg egyformák, de lehet hogy tévedek. Kicsit más a hegesztett (hosszvarratos) és a melegen hengerelt varratnélküli szénacél vezetékcsövek szabványa is, de csak a tól-ig határok térnek el kissé, mert a technológiák más tűréssel dolgoznak.
A nagy különbség a mitősítésben van. Gáztömörség, nyúlás, ridegedési hajlam, stb, stb.
Ha horganyzott a cső, azt pl szigorúan tilos hegeszteni két okból:
Mert a horganygőz erősen mérgező, másrészt a hegesztési ömledékben létrejövő horganyfázis ridegedést okoz.
Ha közvetlen a tartály alatt volt meleg a cső, akkor az hővezetés volt.
A hővezetés érdekes dolog: nálam, ha már egy napja pl leállt a kazán, a kazánvíz pontosan akkora hőfokú, mint a puffer kilépőcsonkja, tehát pl. 60 fok. Cső 5/4, távolság fél méter. A kazán alsó csonkja viszont hideg, tehát a víz hő áramlásáról nem lehet szó.
Sajnos, annál inkább áramlik a meleg levegő, ki a kéményen......
A nappalimban, háló, gyerekszobában stb én se néznék szivesen egy ilyen tartályt.
De egy nagyobb fürdőszobában, mosókonyhában miért ne? Nem csúnyább, mint egy villanybojler. A csöveket valóban lehetne szebben vezetni, a falhoz bilincselni, stb.
A pufferes oldalon is ezt tárgyalgatják én is most agyaltam ezen melyik legyen de a felső szintre berakni valami tartályt meg csőveket akormár inkább zárt.Majd Tamással okosba megoldjük.
Hogy pazarló-e? Mint írtam ez volt, mert eredetilek puffernek vettem. De jelenleg 1140 literes a pufferem, de már az udvarban a 2 m3 es második tartály is. Szóval akkor durván 3,5 m3 mennyit is tágul? 150-170 litert?
Felveszi az oxigént, de az az oxigénnel telítődött víz nem ÁRAMLIK ki onnan, hanem ott marad, szinte "örökre". Szerintem csak az áramló víz hordoz ionokat, a pangó alig.
Írtam, hogy a vizem "rovott" múltja miatt barna, amikoris hetekig a rossz bekötés miatt keresztül ÁRAMLOTT a víz benne.
Az ötrétegű szétnyílás: nehezen hiszem, hogy nálam előfordulna, bár kizárni nem lehet. Több okból nen valószínű:
Mert van a kazán mellett közvetlenül egy 2,5 bar os, a puffer tetején, egyébként a biztonsági vezeték még vas 1 "-os szakaszán egy 1,8 baros lefúvó szelep, továbbá a visszatérő is be van kötve a tágulásiba. Nekem ez elég sok nyomáslecsengési helynek tűnik.
És mégegy: végigéltem eddig 4 szer, ebből egy áramszünet volt, hogy pontosan 96 fokon kinyit a vészhűtő: minden alkalommal kb 8-12 liter vizet "termelt" a vízhűtést, ami mégcsak nem is volt forró. Olyan 40-50 foknál nem volt több. Szóval ezzel arra akartam célozni, hogy egy 22 kw os faelg. kazán tűzterében levő izzó tüz.anyag nem tárol akkora hőmennyiséget, hogy ez olyan folyamatos hőutánpótlást eredményezzen, hogy ennyi elvezetési hely is kevés legyen. Meg a ventillátor is leáll, a füstcsappantó is bezár, a tűz se ég olyan jókedvűen LEfele, amikor ő FELfele szeretne.
Amikor az áramszünet volt, azonnal lerohantam a pincébe, ,szándékosan nem csináltam semmit, kíváncsi voltam, hogy mi lesz. HMV nyomás szokás szerint 4 bar volt. A tűztér félig volt, 70-80 % ban leégett fával, pontosabban forgácslappal. A víz éppen 75-78 fokos volt, és áram sehol ugye.
Vártam-vártam, az előremenő hőmérője igen lassan kúszott felfele, és úgy 3- 5 perc múlva, 90 fok tájékán begyorsult, és 96 nál szokás szerint nyitott a vészhűtő. Rekordkevés, kb 6-7 liter, épp kézmeleg vizet termelt a vödörbe, Csak az első löket a forró, a többi már nem.
Én gondolom, a begyorsulás azért volt, mert ekkor kezdett kissé zárni a töltö ESBE, és nálam a csappantyú nem kerüli el az ERBÉ -t.
Ami akkor kicsit meglepett az az, hogy 5-10 perc múlva ismételeten kinyitott, és hasonlókat produkált, úgyhogy így két részletben csak összejött a 12 liter víz.
Inkább fogalmazzunk úgy, hogy több fajta falvastagságú vascső létezik, attól függően milyen célra kell.
Amikor az 5/4-esemet vettem, rákérdeztek, hogy hegesztem, vagy menetet vágok rá, mert akkor olyat hoz nekem. Ja és vízhez, vagy szerkezeti vascső kell-e, mert az sem mindegy.
Szia! Nem olyan régen olvastam egy cikket a VGF újságban cikk címe:mekkora is valolyában a 1/2" cső . Ott azt írták, hogy a mostani vas csövek már vékonyabb fallal készülnek ezért már a 1/2" vascső a 18 rézcsőnek felel meg a 22 a 3/4" és így tovább. Üdv:Csaba
Nekem az előremenőmre volt téve a tartály......érdekes a tartály alatt közvetlenül a födém alatt ugyanolyan meleg volt a cső, mint az előremenő többi részén, és onnan csak 12 cm-re volt a tartály alja (gerenda vastagság), ezért gondoltam, hogy ott veszteség lehetett....
Én azért nem néznék egy ilyen tartályt szívesen a házamban sehol, elfér a zárt tágulási a kazán mellett lent a kazánházban.
Az a bizonyos ötrétegű cső sima hideg víznél úgy nyílt ki, mint ahogy elég szemléletesen korábban leírtad, de az szerintem anyaghiba volt...bár kétszer is ugyanúgy jártunk ugyanabból a tekercsből...
Ha közvetlenül a kilépő csonktól, vagy annak közeléből (szabályosan) van vezetve, ráadásul méretes a vezeték, előfordulhat kevés veszteség. De a tapasztalat inkább az elfagyás szokott lenni, ha hülye helyre teszik, átvezetve fűtetlen tereken.
Érdekes megoldás... Nem kissé pazarló ekkora tartályt odatenni. Ráadásul ekkora naaAAAaaagy felületen simán veszi fel a zoxigént. A vized sem véletlenül barna.
Másik: mi kerüljük ezeket a műanyag sokrétegű csöveket, főleg biztonsági vezetékeknél. "Úgy nyílnak szét, mint a p*na, csak ezek pont akkor, amikor nem kéne." (hogy egy kollégámat idézzem)
Nyitott tágtartály hővesztesége? Miért lenne? Abban nincs vízáramlás! Ha lenne, folyamatosan venne fel friss oxigént! Vagy én vagyok eltájolva?
A nyitott tartályba két vezeték megy be: 1, a visszatérő ág, mert egyuttal ez a tápvezeték is. Ez a fűtési szivattyú szívott oldalán van. 2, A biztonsági vezeték, ez a tartály vízszinje fölé van bekötve. Ez nálam 26 os (!) ötrétegű cső, közvetlenül a kazán előremenőjéből ágazik le, és a kazáncsonktól kiindulva egészen a tágtartályig nincs elzáró szerelvény rajta, és végig a lakásban megy, tahát el se fagyhat. Lásd e témakörben is "kékég" klasszikust is, de előírás is, az átmérő is minimum 1 " kell hogy legyen, de ez utóbbi függ a kazántól , távolságtól, idomoktól, egyszóval csőellenállástól is.
Mivel a kazánköri szivattyúm a kazán (DC22 S) visszatérőben van, szokásosan, és puffertőltő szivattyúm külön nincs, a pufferkör 5/4 es, meg ott a by pass kör is, szóval így alig alakul ki túlnyomás, tehát a biztonságiban sincs áramlás. Tudom, mert mindig hideg a bizt. vezeték csöve. Igaz, hogy eddig a szivattyú csak 1 es fokozatban járt. No, majd megnézem hármasban mit tesz.
Egy icike-picike melegedés lehet, amennyit a visszatérő ág hő-VEZETÉSSEL melegszik, de de nincs melegedő vezetékpárja, tehát nincs áramlás sehol.
Szigetelés: ezért írtam, hogy használaton kívüli villanybojler kell, az már eleve szigetelt. És jól néz ki. És azt is írtam, ha lehet, az emeleti egyik vizesblokkba kell tenni, legkisebb helyet vízszintesen foglalja. Ha van ennyi hely. A túlfolyóból meg "sosem" jön a víz, ha elég nagy a bojler, mert az alján lehet az üzemvízszintet tartani. A vízszintet pedig állantóan figyelni lehet egy mipolán csöves szintjelzővel. Naponta ott jársz alatta, nem a padláson van. Az utántöltést is itt helyben oldom meg, így nem kell telefonon dirigálni az asszonyt a pincébe, hogy még egy kicsit engedjél neki... Továbbá a kazánnál levő nyomásmérő is mutatja a vízszintet.
De ha mégis túlfolyogatna, hát egy örrétegűvel el lehet azt vezetni a megfelelő helyre. Akár a szabadba is, ha nincs benne sehol vízzsák, elfagyni se fog.
Mellékelem a fotókat a nyílt tágulásimról, ami ugyan nem bojler, hanem egy üres rozsdamentes nyomás alá nem helyezhető 260 literes szolártartály, hirdetés alapján vettem 28 ezerért még 2 éve, akkor csináltam egy vízteres kandallót, ahhoz puffernek, aztán végül egy bojlert tettem oda, így akkor a szolár megmaradt. /megjegyzem elég nagy bóvli ez a tartály/ De hasonlót ide is meg lehet csinálni egy pl 200 literes bojlerral is, sokkal olcsóbban.
Az egyik fotón jól látható, hogy az előremenő nincs sehova bekötve, csak egy légtelenítő van a tetején. No, először nem így volt, nem gondolkodtam, becsatlakoztattam a tartályba, a vízszint főlé azt is, hát ott áramlott is a víz rendesen, mert az a fűtésszivattyú nyomott oldalán van, hiába van a tartály 7 méter magasan, a grundfos 25-50 nek nem volt akadály. Meg is barnította jól a vizet, a mipolán csövön látható az is.
Igen erről jut eszembe, hogy mi volt korábban? Volt egy csőhajlító, hegesztő apparát, állítható menetmetsző, és megoldották az egészet.
Most? El nem indulok könyökök, meg mindenféle cucc nélkül sehova, sőt csőprést használunk, mert egy pillanat alatt meg van mindenféle kötés....no és mennyibe kerül mindez? No igen ott a pont...eladni az újat...mert tőke (nem nekünk). Használunk rézcsövet, használunk SP csövet, a vízhez KPE csövet....vascső? Ammegmi? :-) de tényleg sokan meg sem tudnák hegeszteni (ismerek olyan vízvezeték szerelőt, aki képtelen hegeszteni!!!!)
Kérdés: a nyitott rendszernél a tágulási tartály az előremenő gerincvezeték tetején csücsült nálam....annak mekkora lehetett a hővesztesége? Tényleg kérdés, ötletem sincs. Be volt úgy bugyolálva, hogy nomég, sőt még be is volt gipszelve (olyannal, amit a csonttörésekre alkalmaznak), de egy cső akkor is a szabadba merengett, amin gondolom a meleg husssssss csak úgy ment ki (vagy bejött a hideg?) Gravitációs rendszernél azt fűtöttem fel legelőször.....vagy nem?
Nálam vascsöves rendszer van az egész házban, nincs 5 rétegű sehol, és a réz is csak a mostanában beépített rendszeremben van. Eredetileg nyitott volt, de le lett vágva a tartály, mivel sokkal nagyobb tartály kellett volna a kiegyenlítéshez....