Keresés

Részletes keresés

Technaxxx Creative Commons License 45 perce 0 0 12183

Sziasztok, adott egy IGO Primo ios verzió és megvan a 2016 12. havi magyar térképfrissítés.

Ennek tartalma:

.fbl (térkép)
.fda (figyelmeztető jelzések)
.ftr (kamionos információk)
.fpa (pontszerű címek)
.poi (hasznos helyek)

A leírás szerint a frissítés így megy ios-en:

Másold a
.../content/map mappába az .fbl, .fda,  .fpa, .ftr fájlokat,
.../content/poi mappába a .poi fájlokat.

Ehhez képest kicsomagoltam az ipa-t ott a content/map-ben csak az országok .fbl fájljai vannak, semmi fda, ftr vagy fpa.

A poi-ban is csak 1 poi fájl van, a frissítésben meg 2 egy Hungary_NNG_2016.12_161213.poi és egy Hungary_TM_Rich_POI_2013.09_131025.poi a második dátum szerint 2013-as. Ilyenkor mi van?

Ha a térképet kicserélem nem megy a magyar térkép (átneveztem Hungary-ra ahogy az eredetit is hívták).

Mit tolok el, vagy tudja e valaki, hogy lehet egy régebbi IGO-ban feléleszteni a friss térképeket?

Köszi a választ előre is!

petr.pet Creative Commons License 3 napja 0 0 12182

Bocsi rossz név alatt írtam.

Előzmény: Nick-Judit (12181)
Nick-Judit Creative Commons License 3 napja 0 0 12181

Úgy emlékszem valami sys.txt módosítás kell már évekkel ezelőtt rátaláltam valahol de nem tudom hol és hogy pontosan mit kell írni. A lényeg az lenne ha megérkezem egy adott helyre ott minnél gyorsabban 20- 30 címet be tudjak ütni és ne kellejen csak az utcát házszámot gépelni a település ne.

Azért köszi

Előzmény: lutria (12180)
lutria Creative Commons License 4 napja 0 0 12180

Az útvonal létrehozása opciónál annak kell látszódnia legfelül kiindulópontként hogy -jelenlegi GPS-pozíció-,a mellette lévő zászlóval lehet ki-be kapcsolni,szerintem az van elállítódva.

Előzmény: petr.pet (12179)
petr.pet Creative Commons License 4 napja 0 0 12179

Sziasztok

Szeretnék egy segítséget kérni adott egy Wayteq 960 bt és a hozzá használt IGO Primo. A gondom az lenne hogy ha rá kantitok a címkeresésre akkor ne Budapestet hozza alapból hanem azt a települést ahol tartózkodom, fontos lenne nagyon meg könnyítené  munkám. Korábban ez így működött de most valamiért nem így van.

Nagyon köszönöm ha valaki tud segíteni. 

farkas0091 Creative Commons License 6 napja 0 0 12178

Hello! 

 

iGo Israelt használok táblagépen, de valamiért folyamatosan megette a tárhelyet, véletlenül kitöröltem az egyéb mappát ( :( ) . Most persze nem működik a program.  A kérdésem: 1. miért eszi a memóriát

                                                                                          2. Van esélyem hogy valahogy visszatudom állítani, vagy engedjem el a törölt adatokat? :D

 

Köszönöm :)

VectraZ19DTH Creative Commons License 2017.07.08 0 0 12177

SIKERÜLT 

Előzmény: BiharyG (12175)
VectraZ19DTH Creative Commons License 2017.07.08 0 0 12176

Köszönöm megpróbálom 

Előzmény: BiharyG (12175)
BiharyG Creative Commons License 2017.07.08 0 0 12175

/save/profiles/01/user.upoi

Előzmény: VectraZ19DTH (12174)
VectraZ19DTH Creative Commons License 2017.07.08 0 0 12174

Egy olyan kérdésem lenne hogy egy előző Igo Israel 9.6.29....variációban a munkám miatt Kedvencek-ben mentett helyek voltak, azt hogyan tudom átmenteni ebbe ( iGO Navigation 9.18.27.702387 ) vagyis hol találom mappán belül. Előre is köszönöm.

Pale72 Creative Commons License 2017.07.02 0 0 12173

(Nem biztos, hogy teljesen ide tartozik, de sajnos nemigen lehet már működő fórumot találni ebben a témában.)

Wayteq PNA-m van  A menüben kipipáltam azt a lehetőséget,hogy az eszköz bekapcsolásával együtt a beállított navi program elinduljon. Szépen működik is a dolog, indul az igo, de az a probléma, hogy minden kikapcsoláskor újraindul a rendszer, aztán persze a navigáció. Csak a bekapcsoló gomb hosszú nyomása és kikapcsolással tudom leállítani.

Az igazi probléma: az újrabootolások  miatt egyszerűen nem férek hozzá a wayteq menühöz és a win ce-hez sem. Van valakinek valami ötlete, hogyan lehetne hozzáférni a PNA menüjéhez vagy legalább PC-n keresztül a fájlokhoz, mert akkor átnevezném a navi mappát, akkor nem tudna elindulni gondlom?

Előre is köszönöm, ha valaki legalább elolvassa!

Endre55 Creative Commons License 2017.06.25 0 0 12172

Szia!

 

 Sajnos már nem műkszik a link tudnád frissíteni?

THX


http://www.4shared.com/zip/NJkA07fo/Voice_hun_Isti.html

Üdv

Előzmény: Tartós Béka (10857)
MagicBoy Creative Commons License 2017.06.21 0 0 12171

A speedcam, building,dem, stb... fájlokat se lehet keverni (ezek az NNG-heznincsenek)?

Előzmény: juhlaci (12170)
juhlaci Creative Commons License 2017.06.19 0 0 12170

Eszedbe ne jusson keverni! Csak azonos szériaszámúakat lehet együtt használni. Egy másik almappába kell tenni a másik fajta térképeket és térképet kell cserélni

Előzmény: MagicBoy (12169)
MagicBoy Creative Commons License 2017.06.19 0 0 12169

Sziasztok!

 

Úgy hallottam, hogy Magyarországon az NNG a leg részletesebb, míg a HERE és a Tom-Tom.

Nem olyan jó.

 

Eddig az NNG-t használtam, de bár régebben ismert egy címet most már pár frissítés óta nem ismeri.

 

A kérdésem az lenne, hogy lehet-e és érdemes-e vegyíteni?

Tehát NNG térkép fájlok és poi-k és hozzá másolni a HERE és a Tom-Tom poi-jait?

Vagy NNG térkép (flb) és minden más file HERE?

Gerresu Creative Commons License 2017.06.01 0 0 12168

Sziasztok! Azt szeretném megkérdezni hogy mi a különbség a két (iPhone app) az IGO primo Europe és az IGO Navigation  között.

Schaf Creative Commons License 2017.05.17 0 0 12167

Még valami..

"Rád bízom, hogy a fentiekből levezesd melyik."

BECKER ÉS GARMIN.

 

 

 

A megoldásod majdnem tökéletes...  nem is értem miért beszélünk a Waze-ról?  :D :D  

Előzmény: lautnermark (12165)
Schaf Creative Commons License 2017.05.17 0 0 12166

Bár erősen OFF topic, de hátha nem lesz moderálva...

"...Itt említsem meg gyorsan a Waze-t is, aminek térképe egy régebbi Google (TomTom) térkép saját fejlesztése, melynek pont azok a hatalmas hátrányai, ami a Waze előnye a sűrűn lakott Budapesten...   A felhasználók javítják, emiatt a forgalmasabb helyeken tökéletes... sőt... az újonnan épült útszakaszok is rettentő gyorsan bekerülnek...
Azonban vidéken (és itt értsd azokat az országokat is, ahol nem használják..), kevéssé frekventált helyeken az útosztályozás, a tervezés, a házszámozás és a térkép maga is SIRALMAS!

Egy kis kitérő: ...A házszámozást a térképgyártók zöme un. interpolálással oldja meg.....

A Waze persze erre egy remek megoldást talált, ami megint csak a közösségi navigáció adottságait használja ki. Pontosabbak és sokrétűbbek a POI pontjai (érdekes pontok), mivel a felhasználók gyakorlatilag ELLENŐRZÉS NÉLKÜL (!!) ide is bármit betehetnek az "XY kft telephelye"-től a "Fekete Pákó utca"-ig. Azaz mondjuk adott céget/üzletet könnyebben fogsz itt megtalálni, mint mondjuk egy amszterdami térképész cég POI pontjai között..."

Sokadszorra kérem, hogy ne ragadj ki szövegkörnyezetből a saját szád íze szerint egy-egy mondatot, hanem próbáld a leírtakat értelmezni.

Igen két hibát elkövettem ennek a témának az érintésekor.
Az egyik, hogy beszúrtam egy direkt dőlten szedett részt az interpolálásról magyarázatképpen, hogy miért is rosszabb navigációs szempontból rengeteg helyen pl. a Waze, és ezt a gyengébbek emiatt az utána következő részt nem az előtte lévő bekezdés folytatásaként is értelmezhették.

A másik, hogy valóban pongyolán fogalmaztam a nagy sietségben, na meg mert nem ez volt a fő téma és nem felytettem ki a Waze OpenStreet Map és Google (TomTom) esetleges térképi kapcsolatát, lévén nem ez volt a fontos...
Értsd, hogy sok helyen valóban OSM térképeket használt a Waze a 2013-as felvásárlásig, amikor is a Google felvásárolta és ezt követően jónéhány adatot kvázi összemostak a két adatbázisban. Akkoriban- 2013 vége felé- volt is erről pár cikk, plusz egy google fejlesztői fórum, ahol erről volt szó..  mármint, hogy a OSM térképekkel gyengén lefedett jónéhány terület kipótolására a Google maps térképei a legjobb megoldás-e... és hogy ez talán azokban a régiókban is népszerűvé tenné a Wazet, ahol akkoriban a fasorban sem volt. Többek között Zsédenyi Zoltán ténykedésének ellenére nálunk se!

Persze nem vagyok tévedhetetlen és simán lehet, hogy a felvásárlás utáni térképjavulás a véletlen műve mindazok ellenére ami az akkori szaksajtóban és az említett fórumon megjelent. Az azért véleményes, hogy a Google maps-be bepített "húsvéti tojásom" a mai napig a Waze-ban is szerepel, mint térképhiba...  :D

Mellesleg ez a rész tényleg mellékes, hiszen teljesen mindegy mi miből lett vagy nem lett a Waze. Jelen időben a Waze mint olyan, sok helyen (értsd ahol navigálni kell és nem jópofin poziciót meg traffipaxot jelenteni) nem sokat ér...  Fejlődik, egyre jobb, de a ténylegesen felmért profi térképekhez még nem ér fel.

Akármennyire is ezt a benyomást akarják kelteni, sajnos a kezdeti idők "megengedő userpolicy"-ja miatt sok helyen még nagy baromságok vannak a térképben. Veled ellentétben én millió km-t autózom/tam vele és nem egyszer akartam kivágni az ablakon, amikor 20-30-50 km potya utakat tettem meg azért, mert nem jól ismerte a forgalmi helyzetet, az útburkolatot, vagy akár a területi adottságokat (Még idén is!!!). Egyszerűen se infrastruktúra, se erőforrás nincs ezek ellenőrzésére. Ha egy user bejelenti a hibát jó eséllyel kijavítják (ebben sokkal jobb bárminél) de azokon a területeken, ahol kevés a felhasználó, erre esély sincs. Vélhetően a Google ilyen helyeken azért besegített (lásd az akkori esetleges kapcsolódás a TomTom aktuális térképével) de természetesen itt ne csak Magyarországra gondolj!  (Sőt..  főleg ne..)

A Waze remek megoldás arra, hogy elkerülj dugókat, hogy megoszd a helyzetedet a közösséggel, hogy mások számára előre jelezd a traffipaxokat (ezért is használják sokan), de arra, hogy Magyarország vidéki, Szerbia esetleg Moldávia falusi útjain elnavigálj egy címre arra nem annyira...   sőt.. arra kifejezetten ROSSZ választás.

Még egyszer elmondom a kedvedért: "Mari néni szatócsbótja, ahol marha jó a pogi" nevű hely vagy a "Kocka alakú kerékgyártó KFT" térképen történő megtalálására és beazonosítására kíválló lehet a Waze akár még vidéken is, feltéve ha mari néni boltja és a KFT is elég népszerű...  de az odanavigáláshoz már meggondolnám, hiszen ha a bolthoz és a céghez 1 aszfaltozott és 15 dagonyás út vezet, a Waze jó eséllyel nem fog különbséget tenni köztük és ez sok esetben csak sok kilóméter után válik nyílvánvalóvá!

Példaképpen javaslom neked a Mezőtúr-Battonya egyszerű útvonal megtételét Waze-val!


Az pedig, amit a magyar adminok egy ideje HUNGARY2 néven művelnek, remekül mutatja mi lesz majd ennek a halála is, ha nem hagynak fel a dologgal...  Ha nincs adat, csinálnak??  Kiadja a rendőrség, hogy sebességet mér a 8-as út Várpalota-Székesfehérvár szakaszán, erre 2-3km-ként kamu adatokkal teleszórják az utat? (Értsd olan helyekre tesznek ráadásul törölhetetlen jelzéseket, ahol nincs semmilyen esemény...)

Ebből nem kis vita volt a fórumukon is. Én kvázi ekkor hagytam fel a térképjavítással és az érdemi hozzászólásokkal....  Vajon ki akadályozza meg, hogy azon userek száma, akik úgy gondolják jó poén kamu adatokkal teleszórni a térképet, ne érje el a kritikus tömeget? :)

Szóval, ha eltévedés nélkül, az autómat és az utasaimat épségben tudva akarok egy KONKRÉT címre eljutni, akkor nem a waze a legjobb megoldás...  

Lehet, hogy egyszer majd az lesz...  kívánom, hogy az legyen, mert nagyon jó ötletek, nagyon jó dolgok vannak benne...   de sajnos pont az emberi tényező az ami jelenleg még nem teszi üzembiztos navigációvá.


Előzmény: lautnermark (12165)
lautnermark Creative Commons License 2017.05.17 0 0 12165

Igen, légyszíves segítsél!

 

"1. Hol írtam POI-ról?"

 Pontosabbak és sokrétűbbek a POI pontjai (érdekes pontok), mivel a felhasználók gyakorlatilag ELLENŐRZÉS NÉLKÜL (!!) ide is bármit betehetnek az "XY kft telephelye"-től a "Fekete Pákó utca"-ig

 

"Waze egy dologban jó, ahogy írtam is...  de az nem az idegen/ismeretlen helyen történő navigáció."

Miért, mi a probléma vele? Az, hogy nincs benne sávnavi? 

 

+ légyszíves jelölj meg egy forrást, ahol utána nézhetek, hogy a Waze Google alapú. Köszönöm.

Előzmény: Schaf (12164)
Schaf Creative Commons License 2017.05.17 0 0 12164

Nehezedre esik az egész bekezdést megerteni? Ezért csak egy mondatot ragadsz ki belőle és megpróbálod azt félre magyarázva felróni?? Segítsek?  😂😂😂😂

Előzmény: lautnermark (12161)
Schaf Creative Commons License 2017.05.17 0 0 12163

1. Hol írtam POI-ról?

 

2. Kit védek? Az, hogy a warezt itt nem tűrik meg és hogy sok esetben jól felfogott érdekünk lenne a visszaszorítása masik kérdés.

 

3. Szerimtem te valamit nagyon benéztél...   Waze egy dologban jó, ahogy írtam is...  de az nem az idegen/ismeretlen helyen történő navigáció. Ezért nem is arra használom. Arra ott az NNG termék..  (még mindig..)

 

 

Szóval értem én hogy a hosszabb szöveget nehéz érteni, de akkor előbb kérdezz, ha valami nem világos.  😂😂

Előzmény: lautnermark (12162)
lautnermark Creative Commons License 2017.05.16 0 0 12162

Igazából 2 dolgot nem értek Veled kapcsolatban:

- usereket leszaró szoftvergyártó. Akkor miért véded mindig őket?

- ha ennyire pocskondiázod a Waze-t, akkor miért használod/használtad?

Előzmény: Schaf (12159)
lautnermark Creative Commons License 2017.05.16 0 0 12161

"A felhasználók gyakorlatilag a kezdeti idők után akármit bejelenthetnek. Bármilyen eseményt, akár ott van, akár nem. Ráadásul egy torlódás a kamionok számára pl nem biztos, hogy egy személyautónak is torlódást jelent."

 

 Pontosabbak és sokrétűbbek a POI pontjai (érdekes pontok), mivel a felhasználók gyakorlatilag ELLENŐRZÉS NÉLKÜL (!!) ide is bármit betehetnek az "XY kft telephelye"-től a "Fekete Pákó utca"-ig

 

Először a POI-ról írtál és én arra válaszoltam. Most meg már a forgalmi jelentésekre fogod. Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaj.

Előzmény: Schaf (12159)
Okoska Creative Commons License 2017.05.16 0 0 12160

Hali,

 

Bocs, most nem olvasom végig, mert dolgozom - este végig fogom!!!

 

Saját tapasztalat, 2 hét Ciprus után. Béreltünk egy Toyota Yarist, nem volt benne gyári Navi, így maradt az okostelefon, Here és Waze segítségével. Papír térképet hagyjuk, 2 napig nem volt Net, akkor próbálkoztunk, katasztrófális volt.

Here - néha eléggé elveszett, sokat nem is próbáltam.

Waze - teljesen használható volt, itt nem volt érdekes a dugó és egyebek, annál inkább az, ha nem címet adsz meg neki, hanem mondjuk asszonynak a Debenhams Paphos kifejezést és odavitt.

Számomra, nyaraláskor ez az ami kell és nem a mélyre ható elemzés.

 

 

Előzmény: Schaf (12157)
Schaf Creative Commons License 2017.05.16 0 0 12159

"a felhasználók gyakorlatilag ELLENŐRZÉS NÉLKÜL (!!) ide is bármit betehetnek"

Ebből (is) látszik, hogy nem használsz Waze-t. Egy bizonyos szint és megbízható jelentés számig, csak ellenőrzés után kerülhet be a javítás/bejelentés.


Használom a wWaze-t...  Sőt... jelenleg emlékeim szerint 300.000 pont környékén az 1350-ik hely környékén vagyok úgy is, hogy egy ideje már nem kapcsolom be automatikusan.

A felhasználók gyakorlatilag a kezdeti idők után akármit bejelenthetnek. Bármilyen eseményt, akár ott van, akár nem. Ráadásul egy torlódás a kamionok számára pl nem biztos, hogy egy személyautónak is torlódást jelent.

Emellett az útosztályozása a béka segge alatt van. Értsd olyan helyen, ahol nem sokan használják egy régi Destinatorral is többre mehetsz, mert a térképi alap elavult, nincs benne útosztályozás és amíg valaki arra nem jár fogalma nincs egy adott útról, hogy pl milyen burkolatú..  waze-től lehet főldút is, ha épp a műholdfelvételen anno annak látszott...  és ez igaz külföldön is!

Itthon a sebességmérések és a budapesti dugók elkerülésére lett népszerű, azonban egyrészt onnantól, hogy HUNGARY2 néven agyatlan adminok beraknak kamu adatokat is beraknak már véleményes, másrészt Budapest nem az egész ország...
Mindíg kiakadok, amikor egy pesti nekiáll okoskodni, hogy "de nekem tutti jó mert kivitt a dugóból és szólt hogy traffi lesz a Hungárián"...   persze Balázska...  kár, hogy te az egész életedet 10 utca által határolt területen éled le és a te véleményed remek annak aki szintén ott lakik...  Egyszer próbálj meg az Alfőldön a senki földén boldogulni vele... :D :D


A Beckeres dologról meg inkább nem is mondok semmit...  egy a usereket leszaró hardverforgalmazó anyavállalat egy ugyancsak a userekre tevő szoftvergyártóval karöltve...   szép párosítás.  :D

Előzmény: lautnermark (12158)
lautnermark Creative Commons License 2017.05.16 0 0 12158

Szép hosszú lett.

"Itt említsem meg gyorsan a Waze-t is, aminek térképe egy régebbi Google (TomTom) térkép saját fejlesztése, "

Én meg mertem volna esküdni, hogy Open street map alapú.

 

"a felhasználók gyakorlatilag ELLENŐRZÉS NÉLKÜL (!!) ide is bármit betehetnek"

Ebből (is) látszik, hogy nem használsz Waze-t. Egy bizonyos szint és megbízható jelentés számig, csak ellenőrzés után kerülhet be a javítás/bejelentés.

 

Becker: "gyenge hardverrel és hatalmas térképi átverésekkel találkozhat"

Lehet, hogy papíron nem túl erősek a régebbi gépek, de ugyanolyan stabilak, mint a Garmin és mivel Igo alapú szoftver benne, akkor az átverést az Igo/NNG cég követi el!

 

"A SAJÁT Magyarország térképe elvileg a legjobb a piacon, azonban a kereslet visszaesése és a warez miatt gyakorlatilag megszűnőben van, lassan felváltják a Here térképek."

DE MIKOR?????????????????????????????????????????? mert a 2015Q3 a fizetős droid NextGenben már nagyon unalmas.

 

Az is szégyen, hogy a Toyotáék azt a szar Tomtom térképet integrálják a jó kis autóikba.

 

"Rád bízom, hogy a fentiekből levezesd melyik."

BECKER ÉS GARMIN.

Előzmény: Schaf (12157)
Schaf Creative Commons License 2017.05.16 0 0 12157

Na jó... mivel időnként úgy látom elő-elő jön és óriási a képzavar a témában, egy másik topicból átemelem ide is egy postomat. Megpróbálok nem OFF topic lenni, remélem a modik is így látják majd. Igyekszem azokra az alapvető kérdésekre egyesével kitérni amik elő-elő jönnek egy-egy navigációs termék kiválasztásakor....


--------------------------------------------------------------------


Mielőtt iGO kontra Waze kontra Sygic, kontra akkármi témában írnék, először is, tegyük rendbe a térképek kérdését....

Európai térképek tekintetében alapvetően a következő térképgyártók termékeivel találkozhatsz (értsd felvásárolták, egyesültek, ugyanazt a térképi alapot használják, stb) egy-egy programban:

- Navteq (1985-től) = Nokia (2007-től) = Here (2014-től)
- TeleAtlas (1984-2008) = TomTom (2008-tól)
- Google Maps (eredetileg Navteq térképalapokon, aztán TeleAtlas majd 2013-tól már saját térképészeti üzletággal)

 - AppleMaps (2012-től Google térképekkel, előtte saját meglehetősen véleményes térképészettel)


Ha figyelmesen megnézed tulajdonképpen minden ma megtalálható térképi adat két őstől származik (ide értve az áruházakból letölthető ilyen-olyan navi szoftverek térképeit is!)


Persze ez a dolog eléggé bonyolult, oldalakon keresztül tudnék írni róla, hogy valaki valamennyire átlássa az elmúlt 10-15 év történéseit, de a lényeg kb. ebből is látható...  Eredetileg igazából két valamire való térképész cég működött, a TeleAtlas és a Navteq. Plusz természetesen léteztek kisebb helyi (országos) térképész cégek, azonban a GPS rendszer zártsága miatt ennek gyakorlatilag 2000-ig (ekkor szüntették be nemzetközi nyomásra a jelbe épített zavaró jelet) nem volt jelentősége.

2000 után Európa nyugati részében a Navteq és a TeleAlas lett az egyeduralkodó, de őket a 2006-tól kezdődő Kelet-európai boomig az itteni régió nem nagyon érdekelte. Ennek következtében alakultak ki a kelet-európai térképészcégek saját megoldásai, amit sokszor egy-egy saját térképszoftverhez próbáltak illeszteni.

Itthon és kezdetben a keleti régió számos országában NNG kft "iGO My Way" megoldása volt azonban az egyetlen, amely végül sikeres is lett, nem kis részben a jó időzítésnek, a TeleAtlas a Navteq és a keleti régióban a saját honi térképészeti cégek térképeinek integrálásának (licencelés) illetve versenyszabályok semmibevételének és a sokszor gátlástalan üzletpolitikának köszönhetően. 

...és még folyathatnám.


Tehát az, hogy milyen szoftvert használsz tökmindegy.. legye "igóóó" vagy Sygic, here, Waze akármi...   az "alatta" lévő térkép a nem mindegy, amikor vásárolsz...  

Persze van akit meg lehet vezetni azzal, hogy a Nextgen a legfrissebb NNG navi... jahh... és az egyik legszarabb is, és messze nem tud többet navigáció terén, mint mondjuk sok versenytársa....  :D :D


A TMC....


Sokaknak az egyik legfontosabb kérdése, a "TMC" mint olyan. Itthon gyakorlatilag mondjuk azt, hogy igazából nincs is..  illetve ami van az katasztrofális. Késik, elavult adatokat tartalmaz, főként olyan offline adatokra támaszkodik amelyek vagy valósak, vagy nem... A frissítését anno úgy képzelték, hogy te majd betelefonálsz egy 30-as számra és bejelented, ha dugó van..(Nóóórmáális Margit!!??)

A szolgáltató alapelképzelése elve szembe megy azzal ami a dolog lényege lenne, hisz anno a lokációs tábla megalkotásakor nem a te kényelmed volt a szempont, hanem a profit, amit akkor egyes cégek dobtak össze az emlékeim szerint angliában bejegyzett(!!!)szolgálatónak. Mára ezen cégek többsége kvázi megszűnt, a hazai TMC szolgáltatást pedig szép lassan lecserélték a felhasználók a Waze által nyújtott közösség alapú forgalomfigyelésre.

A tipikusan magyar probléma azonban itt is felütötte a fejét...  Egyes magyar adminok úgy gondolták a waze-nél, hogy nincs elég adat, főként az ország kevésbé frekventált helyeiről, így CSINÁLNAK(!!!) oda adatot...  érted?  Csinálnak....   Hogy te azt lásd mennyire sok adat van...  Agyam áll meg...

Ezen volt nem kis vita a waze hazai közösségében, de éppen tesznek arra amit a felhasználók szeretnének. :D  :D

Ezzel együtt a forgalmas helyeken (főként Budapest) jelenleg a Waze a legjobb megoldás.


Visszatérve kicsit a térképekre....

Hagyjuk egyelőre a márkákat, kicsit merüljünk el a térképészet rejtelmeiben....

Először is vegyük figyelembe, hogy hol fogod használni az eszközt. Ha túlnyomó többségében itthon akkor igazából a fentebb említett 4 térképgyártó termékeivel találkozhatsz készülékben és nagyon nem mindegy, hogy hazai viszonylatban melyiket használod, bár a Navteq és a TomTom térképek nagyjából ugyanolyanok. Nyugat-európai viszonylatban persze szinte mindegy, ott majd minden gyártó térképe megfelelő minőségű, de egyre keletebbre haladva, egyre nagyobb a gond....

A hazai térképészeti cég (Topmap zRt) elvileg ebben a szegmensben csak az NNG számára illetve a hazai Garmin fogalmazó a Navigate SAJÁT felhasználására ad/adott térképet.  Ez azt jelenti, hogy olyan térképpel, ami a hazai kib...-t útdíjhálózatból, a házszámozásokból, a legfrissebben átadott utakból és az esetleges időszakosan hosszabb időre lezárt szakaszokból is szinte naprakész, csak két cég termékeiben találkozhatsz.  Az NNG által supportált eszközök és a Navigate Garminjai.

Utóbbi esetben nagyon oda kell figyelni, hogy csak a Naviguide adott verzióját is tartalmazó Garmin eszközre lesz ez igaz, a más úton behozott tisztán Here térképekkel dolgozó eszközökre nem! 

A térképek egyébként sokfélék és koránt sem naprakészek. Elterjedt az a tévhit, hogy ha valaki azt olvassa pl egy NNG terméknél, hogy "2016 Q4" vagy a Garmin-nál "2017.20" akkor az a 2016 év végi adatokat tartalmazó térképet jelenti..

A nagy mári pélóját!  (bocs)

Ez az információ a mostani trükkös időkben SEMMI MÁST nem jelent, mint  hogy az adott gyártó mikor adta ki az adott térképet. A kiadás dátumától függetlenül azonban simán tartalmazhat 2010(!!)-es adatot is!!! lásd az NNG térképek Kelet-Európában, vagy a Here, de akár a TomTom ezen régiós térképeit is.

A TomTom még azt is eljátszotta az egyik partnernél (Renault, akinél most folyik a GVH vizsgálat, hogy ez kinek a sara), hogy a frissítő szoftver 200 EUR-ért gyakorlatilag csak "azt hazudta", hogy frissültek a térképek, a valóságban azonban egy bit térképi adat sem került frissítésre! Emellett a vásárlót szerintem megtévesztő leírásokkal próbálták rávenni, hogy vásároljon a digitális frissítésekből. De nyugalom, a versenytársak sem különbek! :D

...mondjuk a GVH vizsgálat hírére hirtelen néhány cég elkezdett hogy-hogy nem konkrétnak látszó infókat elárulni a frissítésről és pár szerintük konkrét információt kitenni a weboldalra. (Mondjuk téged pl. az érdekel rajta van-e a térképen az új M85, azaz mikori térképváltozások vannak az adatban, vagy az, hogy Pistike mikor nyomta le a "save" gombot a gépén a térképi adat mentésére? Mert nagyon nem mindegy!!)

Itt említsem meg gyorsan a Waze-t is, aminek térképe egy régebbi Google (TomTom) térkép saját fejlesztése, melynek pont azok a hatalmas hátrányai, ami a Waze előnye a sűrűn lakott Budapesten...   A felhasználók javítják, emiatt a forgalmasabb helyeken tökéletes... sőt... az újonnan épült útszakaszok is rettentő gyorsan bekerülnek...
Azonban vidéken (és itt értsd azokat az országokat is, ahol nem használják..), kevéssé frekventált helyeken az útosztályozás, a tervezés, a házszámozás és a térkép maga is SIRALMAS!

Egy kis kitérő: A házszámozást a térképgyártók zöme un. interpolálással oldja meg. Ez azt jelenti, hogy csak azt tudják egy utcáról, hogy a sarkokon hányas házszám van (azaz az adott szakasz házszámozása mettől meddig  tart) és ezt az adatot ARÁNYOSAN elosztják az adott szakaszra. Ez azt eredményezi, hogy pl. Budapesten az Üllői út esetében a foghíjtelkek miatt akár km-es eltérés is lehet a számolt és a valódi cél között!!  Ugyanez a helyzet más nagyvárosokban is...

A Waze persze erre egy remek megoldást talált, ami megint csak a közösségi navigáció adottságait használja ki. Pontosabbak és sokrétűbbek a POI pontjai (érdekes pontok), mivel a felhasználók gyakorlatilag ELLENŐRZÉS NÉLKÜL (!!) ide is bármit betehetnek az "XY kft telephelye"-től a "Fekete Pákó utca"-ig. Azaz mondjuk adott céget/üzletet könnyebben fogsz itt megtalálni, mint mondjuk egy amszterdami térképész cég POI pontjai között.


Offline-online....
Az online megoldások, mint a Waze egyértelműen előnyben vannak a változások gyors lekövethetősége szempontjából, hiszen az események, a történések azonnal bekerülhetnek a szoftverbe. Ugyanakkor ez a hátrányuk is, hiszen ebben a formában ezen adatok ellenőrzése gyakorlatilag lehetetlen. Emellett ott van még az adatforgalom, amely hála az EU-nak egyre kevésbé lesz probléma nekünk külföldön, azonban nem mindenkinek van lehetősége roaming használatára (sok cégnél nem engedik).

Az offline térképek ellenben ellenőrzött, kvázi manuálisan bejárt adatokat tartalmaznak, így megbízhatóságuk sokkal nagyobb és a kevésbé frekventált helyeken is ugyanolyan minőséget feltételezhetünk tőlük (ez azért nem mindig van így). Azt azonban nagyon meg kell nézni, hogy melyik gyártó milyen frissítési lehetőségeket kínál, azok mennyivel drágítják a terméket és hogy milyen minőséget képvisel az adott termék. Hiszen pl hiába kapsz "élettartam" frissítést, ha a készülék 14 hónap után meghal...  Vagy hiába van ingyenes térképfrissítés 3 évre, ha mondjuk 2 év után a forgalmazó vagy a gyártó csődbe megy...

A másik probléma a warez...  Igen.. annak ellenére, hogy sokan használják, tulajdonképpen nem sokan fogják fel, hogy magukkal csesznek ki a ki nem fizetett liszensz előbb-utóbb a minőség romlásához vezet...  A hazai példa is mutatja...  Volt idő, amikor az NNG hazai térképéből pl évente 4(!!!) jött ki, most alig kapnak a felhasználók egyet...  vajon miért?  A válasz egyszerű.. ingyen a térképfelmérő, a térképész, de még a térkép tesztelő se akar dolgozni...  

...mákja van a kőműveseknek, azokat muszáj megfizetni  :D :D

 

A másik probléma a warezzel, hogy a legtöbb hazai warezhuzár, aki itt-ott villog a felhasználók előtt, tulajdonképpen csak külföldi fórumokról leszedett cuccokat másol fel valahová és terjeszti sajátjaként. Ennek eredményeképpen fogalma nincs a működésről, a jelentkező hibákról, kompatibilitásról... elolvas egy-egy külföldi hozzászóülást (jegyzem meg sokszor azok is orbitális baromságok) aztán közli:"nálam megy, te vagy a hülye, próbálkozz"...  

Jahh.. csak éppen azt felejtik el, hogy ők mondjuk (és itt most egy kis warez jön) egy feltört NextGen-t használnak, mert szerintük az milyen cool, míg a kérdező mondjuk iGO8-at vagy Primo-t, legrosszabb esetben akár Amigo-t...  és hopp máris nem tudnak segíteni pl abban, hogy a 2017.12.-es HU térkép miért nem megy egy adott készüléken...  Csak ötletelnek..  "Egyesével cserélgesd le a file-okat"...  Muhhahha...  

Pedig pofonegyszerű.. Az adott térképhez az NNG pl. csak NextGen-es licencet adott ki egyelőre, mivel olyan partnernek készült aki régebbi szoftvert nem használ...  innentől kezdve ha csak valaki hozzáértő nem csinál, vagy nem jut hozzá megfelelő licence file-hoz, csak egy adott szoftver környezetben fog futni még a warez térkép is....  Egyszerű....


*************

Összegzés....
Igazán jó javaslatot a választáshoz nem lehet adni általánosságban senkinek sem. A legegyszerűbb lenne azt mondanom: "tőőcséé le valamit oszt használd", de ugye ezt próbáljuk meg most hanyagolni, ráadásul ebben a topicban és az Index fórumain tilos is a warez...  :D

A fentiekben leírtak jól körvonalazzák mekkora kavarás van a hazai és más kelet-európai régiókban ebben a témában. Az NNG pl valamiért éppen most szünti meg a komplett EEU (Kelet-Európa) csomagot, már csak országonként vásárolható a térkép tőlük. De ugyanígy szart sem ér a Here, vagy a TomTom térképe az erdélyi havasokban, Bulgária vidéki részein, vagy a Lengyel síkságon...

Szóval ezeket figyelembe véve abszolute a pénztárcád szabja meg mit fogsz megvenni, vagy használni. 

- TomTom "örök" frissítéssel?  
Nos ez az a gyártó akinek a térképeiben jó ideig szerepelt Budaapesten a Fekete Pákó utca, mivel a Google autója mellett megpróbáltak felhasználóktól adatot szerezni...  a példa mutatja mekkora sikerrel...
Szóval amíg nem lesz félévente az itthoni utakon a "búbos" autó, addig sok jóra nem kell számítani tőlük. Plusz a térképek kiadása náluk is követhetetlen, gyakorlatilag ők sem mondják meg neked az éppen aktuális frissítésben mit kapsz..  mondjuk mé mondanák? Ingyééé van örüjjéé.... :D :D

 

- Garmin "élettartam frissítéssel"
Nos talán ez az egyik legkorrektebb megoldás, de a hazai forgalmazó azért a versenyben el-el feledkezik a korrekt tájékoztatásról, mert magyar mbert az érdekli lehet-e fél ÁFA-val, meg feléért okosba...
Az élettartam térkép jó dolog, de itt sem tudod mi frissült, hogy milyenek a térképek egészen a vásárlásig. VISZONT! Itt legalább tudható, hogy a Naviguide szoftver ami CSAK Magyarország friss térképe, az mikori...  (most már odaírják..  Vajon ki súghatott a GVH vizsgálatról? :D )
Emellett szól még a kissé drágább, azonban ATOMBIZTOS hardver is. Hiszen a Garmin az a cucc ami szinte biztosan 10 év múlva is működik majd..  Akinek ilyen van az ezt igazolhatja. :)

Még egy dolog ami e mellett szólhat, hogy használható hozzá offroad, azaz pl. turista térkép is, a készülék cseréje nélkül is és kétségtelen tény, hogy az egyik legsokoldalúbb térképi adat áll rendelkezésére. (A világ gyakorlatilag bármely pontáról)

NNG szoftver Navonnal, CNS-sel, Beckerrel vagy lopottan?
Az utolsóra had ne írjak semmit az előzőekben leírtak alapján...  :)
A többi esetben meglehetősen gyenge hardverrel és hatalmas térképi átverésekkel találkozhat a felhasználó, ráadásul gyakorlatilag "élettartam" frissítés mint olyan nincs is, hiszen az NNG a térképeit csak és kizárólag a partnerein keresztül forgalmazza.
Mellette szólna a térképek skálázhatósága, illetve hogy nem csak megvenni lehet tőlük a térképeket, hanem egy.egy időszakra bérelni is.
A SAJÁT Magyarország térképe elvileg a legjobb a piacon, azonban a kereslet visszaesése és a warez miatt gyakorlatilag megszűnőben van, lassan felváltják a Here térképek.

Nyugat-Európa viszonylatában elkezdték a TomTom térképeket kifuttatni így hamarosan már csak a Garminnal azonos Here térképeket fogják használni.
Kelet-Európa esetén elvileg tőlük kaphatod a LEGJOBB(!!) térképeket, azonban ezek már többségében 3-6 éves térképek.



**********************

Véleményem szerint az, hogy a 2009-ben írt cikkem ebben a témában pár cég nevének átírásával még ma is aktuális(!!) az nem engem dicsér. Igazából a hazai boom már kifújt, a forgalmazók és a gyártók egy része más irányba fordul.

Jó szívvel nem tudok ajánlani semmit sem, ezért írtam le kicsit hosszabban a helyzetképet. A kérdezők többségénél úgyis a pénztárca meg az "azt hallottam a havertól" dönt. Már több példa is mutatta itt a fórumon, hogy ha konkrétan az adott kérdező által felvázolt igényeknek PONTOSAN megfelelő cuccot ajánlottuk, akkor "az túl drága" felkiáltással mást választott. (Mondjuk akkóóó minek kérdezőőő waze?). Persze minden pénzbe kerül, tehát nem lesz olcsó egy olyan navi, ami jó is, szép is, okos is és még strapabíró is.

Ha azonban a hazai és külföldi (figyelem fizetős!!) TMC a sokkal jobb Magyar térkép és a viszonylag jó hardver is szempont akkor csak egy márka jöhet jelenleg szóba a piacon...


Rád bízom, hogy a fentiekből levezesd melyik.  :D :D



Bocs a hosszáért.....

Előzmény: Okoska (12152)
ZöPö Creative Commons License 2017.05.12 0 0 12156

Ha úgy nézzük, hogy *iGO helyett szerintem jobb a ***, mert ***", akkor talán nem off-topic...

Előzmény: Okoska (12152)
Schaf Creative Commons License 2017.05.06 0 0 12154
Előzmény: Okoska (12152)
Okoska Creative Commons License 2017.05.06 0 0 12152

A Waze-es véleményed kifejtenéd? Vagy hol tudnánk erről eszmét cserélni? Mondjuk milyen ingyenes variációt ajánlanál Ciprusra? Félre ne érts, szívesen fizetnék én a navigációs szoftverért és térképért, de amíg a térképek fél-egy éves elmaradásban vannak, addig ez számomra nem szolgáltatás - mondom ezt programozóként, pontosan jól ismerve az átfutási időket.

Előzmény: Schaf (12149)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!