Minden amit az újra előtérbe kerülő megújuló energiaforrások eltüzelésére alkalmas készülékekről tudni érdemes, hogyan kell kiválasztani, hol lehet kapni, hogy lehet csinálni
Időjárás függő, úgy 2-3-4 rakattal. Attól függ mennyire hagytam kihűlni a rendszert/házat. Enyhe időben van hogy 3 napig nem kell begyújtsak. Az elmúlt gyenge télen a legrosszabb esetben is 1,5-2 napot kibírt. De ilyenkor már előfordult a 19C a lakásban. Még csak a puffert soha nem próbáltam, csak a lakással párhuzamosan.
Nem tudom, neked hogy fog működni. De mindenképpen sokkal komfortosabb a téli fatüzelés pufferral, mint nélküle. Harmad annyi munkát, odafigyelést kell ráfordítanod, ha jól ki van építve.
Az igen... Mennyi idő alatt fűtöd fel a pufit? Nekem 5,5 kw a hőigènyem, mindenhol szigetelve. Nekem max 1.5 m3 fèrne be, 30 as kazánnal, 40-45 fok között vennèk ki belöle hőt. Szted?
Az idén ráadásul kaptam 90db raklapot, amit el kell hoznom, fel kell vágnom, és a jövőre megint van ingyé tüzelő. Így jó ha megy a vegyes. Csak a raklap fa nem a legjobb tüzelő, sok a macera vele, de ajándék lónak.....
Mondjuk a legsz@rabb a 370kg-os kazán mozgatása, úgy hogy mm-re pontosan kell visszatenni a csatlakozó csövekhez. De egy feszítővas csodákra képes, még egyedül is mozgatható vele a monstrum.
Na az idén komplett rendszer felülvizsgálatot tartottam. A Demrad Solitech 30S kazánom füstcsőkivezető tagja (öntvény) szarrá volt rohadva, kipucolva, kijavítva (3600Ft a javítás) A füstgáz csappantyú kirohadt, cserélve (500Ft a javítás). A lengőnyelves visszacsapó szelep az elkerülő ágban már nem zárt rendesen (javítása 0Ft). Most 10 évig megint menni fog a rendszer. Remélem.
A kazántól kb 40-50cm-el van magasabban a puffer (2,5m3) alja, egy másik helyiségben. A töltőcsonk pedig kb 3m-el. Gravitációsan normál esetben úgy 85-90C-ra tudom megtölteni. Itt jön a probléma, (amivel még nem volt kedvem foglalkozni), hogy ilyen hőmérséklet körül kapcsol a csőtermosztát, hőkülönbségkapcsolót pedig még nem tettem bele. Ha ettől tovább akarom tölteni, egyenlőre lekapcsolom a szivattyú tápját. Ez akkor szokott előfordulni, ha elérte a puffer alja is a kb 90C-t, de még van a kazánban tűz, vagy teszek rá egy keveset. Ilyenkor felmegy 95-98C-ra szivattyú nélkül a felső rész, ekkor már a kazán előremenője is 100C-n, vagy kicsit felette áll. Tovább nem feszítettem :) . Sajnos a csőtermosztát a nagy hiszterézise és a korlátolt elhelyezési lehetőségek miatt nem a legalkalamasabb a maximális töltések kezelésére. A megoldást aktiv érzékelőkkel/szabályzókkal kellene kivitelezni. Normál üzemben a 85C-s töltöttséggel /ekkor még bőven alklamas a csőtermosztát/ használom, és nem tapasztaltam, hogy a kazán lehűtené a pufit. Vettem egy maréknyi pt100-at, majd ha beindul a szezon teszek minden kérdéses helyre belőlük, s akkor tudom elenőrizni a hőmérsékleteket.
Tényleg , mennyivel lehet magasabban a kazán mint a puffer , hogy amikor a kazán már nem fűt , ne hűtse vissza a pufferben lévő felfelé törekvő meleg vizet ?
Nekem a 35-40kW-os kazán és a puffer között kb 4-5 m 6/4"-es cső van minimális emeléssel és megbízhatóan működik. Igaz a szakszeres rendszer szerint benne van a vtc511, keringető, visszacsapó.
A keringető az előremenőre szerelt csőtermosztátról indul, de az maxra húzva /úgy 90-95C körül/ csak akkor indul be, ha nagyon megszaladt a begyújtás kezdetén a vízhőfok. Ekkor pár percig rárúg a rendszerre és leáll. Innentől kezdeve általában már nincs rá szükség. Ha gyengén indul a tűzrakás, szivattyú nélkül is megindul még a termosztát kapcsolása előtt a gravitációs keringés.
Szerintem, ha a maximálisan lehetséges legnagyobb csőátmérőt alkalmazod nem lehet vele gond.
Persze kérdés, hogy a vtc dolgozik e ilyenkor. Majd most a télen ráteszek pár érzékelőt, s kiderül.
Hát, ha összecsepeg évente 60 mázsa ablakkeret, akkor érdemes lehet belefogni a projektbe, feltéve ha le tudod zsírozni a szomszéddal, hogy ne jelentsen fel festékégetésért.
Ha nem jön ennyi össze(és nem tudsz olcsón venni sem), akkor maximum azért lehet érdemes kiépíteni a (sajátkezűleg összerakva is 5-600 ezerbe+kémény? kerülő) rendszert, hogy legyen a gáz mellett alternatíva, bár én az elmúlt 30 évből asszem 2x1 napra emlékszem, amikor nem volt gáz.
A puffer nagyságát általában 1 leghidegebb napi áthidalásra szokták méretezni*(ez lehet csak 20 óra, ha mondjuk 4-et megy a kazán), a kazán teljesítményt/méretet ahhoz, hogy mennyi időd van tüzelni, vagy ha nincs időd, akkor ahhoz, hogy egyszeri megrakással is felfűtse a puffert+fedezze a lakás hőigényét, a kémény méretét meg a kazánhoz választják.
Kondis gázkazánnal szemben nem könnyű olyan rendszert építeni, ami olcsó is, jó is, üzemeltetni se kerül sokba.Vannak ilyenek itt is, sok sajátmunka, meg közeli erdőről vett olcsó fa a titka, egyébként jó eséllyel kidobott pénz.
*aztán olyat tesznek be, amit sikerül olcsón lőni a jófogáson, akármekkora is
2: Venni még nem vettem fát, mindig csurran-cseppen némi bontott nyílászáró...
Most egy kicsit gondolkodóba ejtettél. 2m3 tartály nagyon szűken férne be, és ha az is csak részlegesen lenne elég 2 napra, hát nem tudom... 1500-2000 L hez is kellene az a 45 kw "nagy" kazán? 30 kw 1500 literre? Jaaa, ez meg mennyiségre kevés...
Többek között ezért nem számolom én 1.17-el a víz hőtároló képességét, hanem csak 1-el. Meg az egyenletlen rétegződés miatt. Így a végén nem ér csalódás, az örömkalkulációk miatt.