A leírtakból számomra az derül ki, hogy állandóan esett kelt. Prototípus lévén ez valamennyire elfogadható, kellett volna még fejleszteni rajta. Viszont a piac és az igények nagyon kegyetlenül beáraznak és elhelyeznek mindent oda, ahova való :) Erre egyszerűen nem volt igény, ezt be kell látni.
A motor 1500-1800 között pörgött egész nap, de Cummins motornak nem volt ez sok. Az Allison váltó egy talán benzinmotorra való váltó volt. Azt találták a gyárban amit oda be lehetett kanalazni.
De még így is olyan 27- 28 literrel keringett bent a városban egész nap. Végére márt picit többel.
Alkatrészek java megegyezik EAG buszokéval. Zf meg Bosh alkatrészek mindenhol.
Ilyen egy prototípus. :P
Amit sorra gyártattak le a végére az a függőcsapszeg volt.
Ezek mellett még a váltó áttételezése se volt a legjobb, iszonyat pörgette azt a pici dízelt (tudtommal ebből is volt problémája). A konstrukció nem volt egy rossz elképzelés, lett volna piaca. Egy prototípustól sokat nem kell várni. Megszokott volt, hogy egy évbe valamelyik szezont műhelybe töltötte, mert ha valami kellett hozzá akkor azt hetekig tartott beszerezni.
Mielőtt még nagyobb ökörséget mondasz a E92, nem volt az olyan rossz konstrukció, kb megelőzte a korát.
Amire használták Keszthelyen, arra tökéletes volt.
Tartalék buszként sose volt jelen, állandó járata volt.
Nagy hangja attól volt, hogy bezsúfoltak a hátsó ajtó mögé egy irdatlan nagy hűtő ventilátort, ami az áttételek miatt még rázta is picit a kasznit.
Állandó problémája volt a levegő hűtéses kompresszor hibája, amit végén egy ik 260 aséval helyettesítetek, meg az első merev hídból átalakított független felfüggesztés szilentjeinek hibája.
Azért selejték, mert a kardán széthullott menet közben és széttörte a váltó házat és több millió lenne rá egy új váltó.
Sárga szín is azért került rá, mert a jobb oldalát végighúzta egy figyelmetlen személyautós.
Sofőr szempontjából egy jól manőverezhető, igen jó fékrendszerrel és a ik 260 ashoz képest kimondottan halk autónak számított!!!
"Azért ilyen hosszú távon nem lehetett túl kényelmes."
Sajnos városban sem... borzasztóan lomha és zajos volt, de ez az alibi 2-es helyijáraton szerencsére csak a sofőröket és a mögé beragadó autókat zavarta. :)
Egy volt kollégista társam kitaláltam a trükköt: Keszthelyig vett jegyet, de Marcaliba szállt le. Mert a helyi akció után a KV sem vett fel Marcali utasokat.
Na igen sofőr válogatta, de talán Böhönye felé gyakoribb volt az irány. Ami nekem emlékezetes volt, hogy kaposvári valami pályaudvar öreg nem engedte be a buszt, mert sok somogyi diák ment el vele. Menjenek a Kapos Volános buszokkal Marcaliig.
Nekem a történetben a hölgy helyzetfelismerése és határozottsága tetszett.
(vagy hárman a vasútállomás és az autóbusz állomás közötti fedett átjáróban lévő "könyvtár" előtt támasztottuk a pultot, kezünkben 1-1 üveg árpalével, melyet szigorúan tudományos alapon vizsgáltunk.)
Felismerte, hogy itt - akárkié a járat - a Zala Volán csak rosszul jöhet ki az ügyből.
Felismerte, hogy ha a 20-25 főt, egyben elviheti (teljes áron) akkor az anyagilag se rossz üzlet.
Felismerte, hogy ha Keszthelytől Bük-ig nem áll meg az E92, akkor rövidebb a menetidő.
Elég határozott volt ahhoz, hogy az egész délután az akkori 1-es kocsiálláson tébláboló, unatkozó, tartalék E92 sofőrjére rámorduljon.
Az ugyan valamit vissza akart szólni, de némán, valóban némán, ránéztünk mi hárman tudományos vizsgálók, + a járat igazi sofőrje + az utazó csoport vezetője.
Így azután rájött, hogy eljött az E92 "nagy napja"...................:-))
Még tett egy bátortalan kísérletet, hogy hát nincs is viszonylatjelző táblája, meg, hogy nem ismeri az útvonalat.
Mire a járati sofőr jó hangosan, némi éllel megjegyezte, : Akkor gyere mögöttem, de én végig egerészek minden falut.
Erre az E92 vezetőjének inkább eszébe jutott az útvonal, beszállított és elment.
Az E 92 - még eredeti színezésben - Keszthelyen járt helyi járatban.
Kisebb helyközi fordulókat is elvégzett.
Elég sűrűn tartalék is volt, ilyenkor úgy 30-40 km-s körzetben ki-ki szaladt egy-egy járat pótlására.
Egyszer (igen régen) a Keszthely-Sopron járat, ha volt ilyen (?) de lehet, hogy Kaposvár-Keszthely-Sopron volt (??) egy vasárnap délután megérkezik Keszthelyre és beszállítás után indulna tovább Sopronba.
Dugig hisz jó diákvisszautazós járat volt.
Igen ám de megjelent kb. 20-25 fős csoport, hogy ők is, most izibe, Bük-ig.
Ki volt csukva, hogy felférjenek, hisz már 1-2 álló utas is volt a járati kocsin.
Egyszer csak előpattan a keszthelyi volán forgalmista vagy ki, és elkurjantja magát:
....Zoliííí ! Meg vagy tankolva ? Zoliiííí ! Zoli nagy nehezen előkerül és igen húzza a száját mert Ő nemsokára végezne. De a forgalmista hölgy (hála Istennek) erélyes, határozott. Zolikán ne nyafogj, szállítsd be a csoportot és irány Bük.
Zoli beszállított, és elment.
Szerintem az E 92-nek ez lehetett a leghosszabb, legmesszebbi útja, amit nem különjáratként megtett.
--------------------
A sofőrt nem tudom, hogy hívták, csak példa miatt írtam Zolit.
A forgalmista hölgy, nem biztos, hogy forgalmista volt, fogalmam sincs mi az igazi beosztása, a Volán telepről jött ki kurjantani.
Ha kisebb busz kell, arra csak a Mercedes Sprinter, illetve inkább azok elődei, a régi kis mercedesek vannak. Illetve 1 régit nemrég láttam közlekedni még. Gazaságossági okok miatt ilyen megoldásban kell gondolkodni.
Mert hogy új nem lesz ilyen célra, abban biztos vagyok. Nincs rá szerintem valós igény, a város nem fogja kifizetni egy vagy több új mini kocsi üzemeltetését, az ÉNYKK meg nem fog ilyeneket üzemeltetni a város két szép szeméért.
A szóló Rábákkal kapcsolatban egyet értek veled. Kicsit rendbe szedve, átfényezve sárgára, esetleg a két ajtó közötti részről pár ülést eltávolítva azok még jópár évig teljesen megfelelnének helyi járatra. Én még a függönyt sem venném ki belőlük. A padlószintjük viszonylag alacsony, az ajtóik szélesek, így az utascsere könnyű. Vannak olyan peremkerületei Egerszegnek, ahova közlekedtetve még a manuális váltó sem akkora hátrány.
Persze azt a legegyszerűbb mondani, hogy nem jó, és vegyen újat az ÉNYKK. De ahhoz nem kell ész.
Ez megint érdekes megoldás! Annakidején Egerszegre csoportosították át az összes Volvo Berekhofot, Rábát, E94F-et, 415-öt, és sorolhatnám, hogy típus szempontjából is minél egységesebb legyen a buszpark Egerszeg helyiben, és Kanizsa helyiben.
Nem teljesen. MAN helyett hozták át nemrég Győrből a csuklós Rábát. Az E92-t meg már rég átvitték, forgalomból kivonva Zalaegerszegre, szóval azt megmenteni esélytelen. Főleg úgy, hogy rengeteg gond volt a kocsival. Nem hiába selejtezték le.