Mostanában követem a viharjelzés alakulását (Tavihar app+ szélsebesség adatok Időképről) és tisztán azt tapasztalom, hogy amikor az első fokot kellene elrendelni, akkor már a másodfok van érvényben. ( Az első fok pedig 20km/h fölött már kint van)
Júniusban majdnem minden hétvége hidegfrontos volt, és állandóan a piros jelzés volt érvényben, 95%-ban indokolatlanul, mert nem volt semmikor sem 60 km/h fölött széllökés. Pár napon és a zivatarok esetén valóban volt nagyobb szélerő, de ez abszolút kibírható lenne. És ha tényleg csak akkor lenne tiltás, szinte be is lehetne tartani.
Ennek alapján én nem is másodfokra érvényes korlátozást tartom az egyedüli problémának, hanem az indokolatlanul kitett viharjelzést is. Sajnálatos módon, vizet nem ismerő/felelőtlen/meggondolatlan/egyéb? emberek/turisták így is bajba kerülnek, és meghalnak. De legalább a meteorológus nyugodtan alhat, ő mindent megtett, mindenkit kitiltott a Balatonról. :-(
Dunán is a szomorú tragédiák, - valószínűen úszni nem tudó gyerekek- értelmetlen halála. Láttam már ilyet közelebbről, víz közelébe sem szabadna engedni, aki nem tud megfelelően úszni, a Dunába meg semmiképpen sem. De a válasz, hogy mindenkit ki kell tiltani, a fürdés tilos (csak mert a jogszabály így rendelkezik), még szigorúbban ellenőriznek. Rendőrállam. Szomorú.
Jól látod Stocki, valami szép etalon alapján akartam csinálni, ezek szerint sikerült :-))))
(Most egy kicsit megálltam a folytatással, a fő csapásirány most a rábai kenuzás lesz, utána ha a gyári munka engedi, készítek egy ülést, amit a Saciról kívánok lemásolni. A múlt hónapban voltam egy Duna-alsó 103 km-es evezésen, és a végén még vissza bírtam ülni egy kicsit a Petőfi-szigeten bohóckodni, úgyhogy a minta garantáltan kényelmes.)
Sajnos válás miatt eladósorba került a túrakajakom. Szeretnék neki vízgazdag további életet adni, így keresem azt az új tulajdonost aki sokat viszi kirándulni:
Portya-tengeri kajak témához: volt korábbi túrakajakos és Dunát ismerő tapasztalatom, de versenykajakban nem ültem. Vettem egy PK-1 portyát, régebbi fajta V alakú testtel, talán a versenykajakhoz közelebb álló, billegősebb. Meg tudtam tanulni a használatát, de mégis egy szezon után lecseréltem tengerire, az alábbi okok miatt: A ritka, de reális borulásveszély miatt hideg évszakban nem mertem volna használni, a kajakozás során stresszt okozott, hogy borulhatok, főleg a hajók és kőruganyok okozta vízmozgások miatt. Tiszán vagy kisebb tavon pl. ez kevésbé fontos szempont. Végül a derekam annyira megfájdult, hogy 2 óránál többet nem tudtam ülni benne. A tengeriben az evezés igazi kikapcsolódás, túrázás, nézelődés vagy épp kemény edzés. Cserébe nehezebb a hajó, főleg ha PE. Viszont csak akkor nem evezek, ha befagy a víz. Ritka az olcsó kompromisszum, pl. a Robe2 típus ilyesmi, azt többször lehet kapni újonnan is még megfizethető áron. A profi tengeri kajakok üveg vagy kevlár szálas kivitelben átlag magyar hobbikajakosnak indokolhatatlanul drágák. (De ha lenne korlátlan pénzem, ilyet vennék, pl. egy Epic 18X-et. :-) )
Nincs versenyző múltam és nem is lesz:), mégis nagyon jól elvagyok egy portyával. Belefér a mellény, egy szivacs, a kaja és két-három ásványvizes palack, meg egy jól zárható doboz. Sátrat, bográcsot, hálózsákot nem ilyenbe kell pakolni. 11 -12 órát el lehet tölteni vele a vízen.
Ha Óbuda nincs neked messze, tudok ajánlani olyan egyesületet, ahol van túraszakosztály és szívesen is látnak. Ki lehet próbálni ezt-azt, de a "tengeri" kajakok nagyon otrombák a lejjebb is látható gyönyörűségekhez képest (igaz, szerintem felállva sem lehetne beborulni velük).
A portya valóban megoldás a legtöbb alkalomra. Csak hát két hajót nem fogok venni, és mi van akkor, amikor nemcsak egy strandpapucsot akarok magammal vinni?
(Korábban valakit éppen a portyáról beszélt itt le valaki, azzal, hogy felejtse el, annak való, akinek versenyzői múltja van, vagy afelé tart.) Nem teszi egyszerűvé a helyzetet, hogy az egyesületekben, ahol sokféle hajó van, nemigen látják szívesen az érdeklődőt, aki "csak" hobbiszinten evezgetne egy kicsit, és kipróbálna ezt-azt.
A segítségeteket szeretném kérni. Egyszemélyes, könnyű, gyors kajakot szeretnék venni, elsősorban a Dunára, de bizonyosan szóba jön más helyszín is. A leggyakrabban rövidebb esti evezésre van módom (három gyerek mellett fennmaradó szabadidő és a párom türelmének figyelembe vételével), de kicsit hosszabb túrák is beleférhetnek olykor.
Nincs nagy kajakos múltam (versenyzés stb.), de sokat eveztem túrakajakban (-kenuban). Kicsit tartok attól, hogy egy tengeri kajakkal is úgy járok, mint amikor kipróbáltam egy K1-est.
A tengeri kajakok minden tekintetben szimpatikusak, egyedül az áruk nem. Egy használt Pörnyeszi még lehetséges, illetve kérdés, hogy más gyártónak van-e olyan minőségű terméke (olcsóbban), amivel nem bosszúságot szerez be magának az emberfia. Konkrétan a miskolci Sybill-Plastic (csonak-kenu.hu) által gyártott kajakra gondolok. Ismeritek? Milyen vélemény van róla?
Egyéb kérdés: tudtok valahol (ha lehet Budapesttől északra) olyan kölcsönzőt, ahol ki lehetne próbálni (esetleg többféle) tengeri kajakot?
Négy, egyenként 1cm vastag polifoam szivacs formára vágva és ragasztva. Illetve a legfelső, fedőréteg nincs kivágva sehol. Így az ülepem legalsó része kb. 1cm-re van a hajó aljától. Miután kivágtam a rétegeket Pálmatex-szel bekentem, 15 perc után egymásra tettem, majd beleültem.
A hajó és az ülés aljára tépőzárat ragasztottam (Pálmatex), így kb. 15 cm-es távon "tologatható". Faragtam egy + háttámlát is minicell-ből, ami szintén tépőzárral rögzíthető a beragasztott vékonyabb háttámlára (ha teljesen elöl van az ülés).
Elkészült. Lehet hogy mégsem mosóteknő lett belőle.
Pezsgős avatás, ahogy illik:
Csodálatosan siklik, és igen jól kanyarodik.
Még ülést mindenképpen kell csinálnom hozzá, és a barátomtól kapott kormányt beépíteni.
Köszönöm mindenkinek, aki az építésben tanácsaival segített, így különösen Nobiainak, Alqnak és Jbmervnek .
A gyakorlati megvalósítás során végig együtt építettük a hajókat Halacskával, aki a hajó ikertestvérének büszke tulajdonosa, valamint a nagyobb munkákban segítségünkre volt Csabi és Sanyi is.