Logikusan itt sem a végállomásra való korai érkezés miatt van enyje-benyje, hanem a megállóból való korábbi indulás miatt. Ha az utolsó megállóból időben jöttél el, a végállomásra érkezhetsz akár 15 perc koraival is, teljesen szabályos.
Onnan indult a téma, hogy a busz állítólag a menetrend betartása miatt döcög 30-cal.
De ez nem indok, mert a menetrendet nem a megállókba érkezéskor, hanem induláskor kell betartani.
A köztes megállókba tehát büntetlenül lehet érkezni korábban, ha onnan nem indul el hamarabb. Az érkező végállomásra úgyszintén, ha az azt megelőző megállóból nem indult az előírtnál hamarabb.
A végállomási érkezés nem számít megfelelőnek, ha:
A Jármű a (...) meghatározott érkezési időponthoz képest több mint 3 perccel később, vagy a megelőző megállóhelyről való kiindulás időpontjánál korábban érkezett.
Viszont bevárják az átszállni szándékozó és a rohanó utasokat is. (Legalábbis itt Kecskeméten a helyi járatokon 95%*-ban ezt tapasztaltam az elmúlt fél évben, amig Pesten legalább 2 hetente egyszer b@szik észrevenni a tükörben a mögé beálló csatlakozó járatot a "kedves" vezető.
*A maradék 5%-nak a kb. fele pedig azok a szélsőség esetek, amikor műszaki vagy forgalmi ok miatt 15-20 perces követésnél is majdnem a seggeben jön a következő.)
A sofőrök motivációját teljes mértékben megértem. Csak nem tartom helyesnek.
Korai érkezésért nem kötbérez a BKK. Ha igen, az hiba, vissza kell utasítani, erre is van lehetőség.
A sztereotípiaként felállított "vidéken" aki csak teheti, kocsival megy, és csak az egzisztenciálisan rászorulók kényszerülnek a szolgáltatási szint legalját nyújtó buszokra. Ebben nagy szerepe van a menetrendek be nem tartásának. Lehet az ezzel kapcsolatos kritikát sírás-rívásnak tekinteni, csak ez esetben majd nem kell sírni-ríni, ha a sofőrök elveszítik a munkájukat, mert utas hiányában megszűnnek a járatok.
Csak ugye a sofőrnek a biztonság után az első a saját zsebe, teljes joggal, hiszen kenyeret sem adnak ingyen a boltban. Innentől fogva ugye a kötbér minimalizálás és az üa. megtakarítás, fizetés maximalizálás a lényeges. Korai érkezésért büntet a BKK, késői indulást indokolni kell, főleg, ha rendszeres.
Nem neked szól személy szerint, de kíváncsi lennék, a sok síró-rívó pesti mit csinálna vidéken, ahol a 15-30-120 percenként járó busz is csak a végállomási indulási időt tartja be jó esetben?
Szerintem így is indokolatlanul sok embert várunk be a 3 perces követés ellenére.
Nem ritka, hogy az Etele térről 1 perc késéssel indulunk, mert még megvárunk mindenkit, aki 100 m-en belül fut be.
A Bikásnál még egy ilyen kör újabb lámpabukáshoz vezethet, és akkor már tuti bukó a csatlakozás az 1-esre.
Ha előregurul, és vár egy percet, az azt jelenti, hogy már bukta a lámpát. Nem feltétlenül a lassú haladás miatt, inkább a túlzott mértékű utasbevárás miatt. A Fehérvári úti lámpát ha bukjuk, annak is inkább forgalmi oka van.
Ma például a Nándorfejérvári úti lámpát buktuk egy lemaradó utas bevárása miatt (1 perc múlva jött a következő busz).
A menetrendet nem csak 30-cal poroszkálással lehet betartani. Egy jelentős számú átszállót érintő megálló előtt kifejezetten nem úgy kellene betartani.
Persze, értem, hogy az üzemanyaggal való fillérb@szóskodás ezt kívánja meg, de ha nem haragszol, nem ezt tekintem mérvadónak.
A 30-al döcögő busz a menetrend betartása miatt megy annyival. A megállóban meg azért nem vár, mert eljött a menetrend szerinti indulás ideje. Arról nem a sofőr tehet, hogy a lámpa nincs a menetrendhez hangolva. Mivel a VT-seket (is) kötbérezik a menetrend be nem tartása miatt, így a problémát leginkább a BKK tudja megoldani, normális menetrend írásával, igaz ehhez nem sok érdeke fűződik, mert akkor nincs miért kötbérezni.
A másik pedig, hogy ha a Fehérvári úton közlekedő villamosokkal utaznék tovább, akkor ez az ej, ráérünk arra még, jó lesz a következő zöld lámpa is tempó még inkább zavaró, mert ha emiatt a 41-es villamost bukom el, akkor már további 15 perc várakozás vár rám.
Amikor a forgalom nem indokolja, akkor a 30 km/h-val döcögés igencsak idegesítő. A lámpaprogram is direkt úgy van beállítva, hogy normál tempóval haladva kényelmesen át lehessen haladni a Fehérvári úti kereszteződésen is, de ha a vezető a gázpedál helyett inkább a féket nyomkodja, az bosszantó. Ha meg ennyire ráér a vezető, akkor a Bikás parknál miért kell sürgetni az utascserét és gyorsan odagurulni 1-2 métert a piros lámpához?
Én kimondottan örülnék ha elvennék a VT-től a vonalat és inkább a BKV adná ki, lehet hogy rosszabb lenne a járműpark, de legalább haladnánk.
Lehet, hogy kényes az átlag utas, de ez az egész így akkor is bosszantó, hogy ott áll az orrod előtt a busz és nem lehet felszállni rá, mert az még fél-egy percet ott várakozik. És után nem is látszik menet közben az igyekezet, mert 30-cal döcög végig és direkt bukja a Fehérvári útnál a lámpát.
Így sokszor 3 percet el lehet bukni, ami összerakva azért elég sok idő. Elbukom a 3-4-5 percet, mert nem enged felszállni, piros lámpa a Fehérvári útnál megint 1-1,5 perc bukás, az orrom előtt elmenő 1-es villamos ismét 3-4-5 perc bukás. Elment 8-10-12 perc a semmire és haladtam gyakorlatilag 1 buszmegállót.
A BKV-s vezetők többnyire visszanyitnak és megvárják a buszhoz érkezőket is. A VT-sek nem igazán. Ha szükséges tudok reggelente rendszámokat is írogatni, de ennyire nem szeretnék rosszat senkinek.
Papíron 3 percenként jár, de nem egyszer előfordult már, hogy 7 óra körül volt 6-8-10 perces lyuk is. Utána persze együtt jött kettő-három busz is, de az első ugyanúgy csiga tempóban haladt végig az üres úton.
A 103-as nem három percenként jár? Illetve a peremidőszakban persze tíz percenként. A csúcsban tízpercenként járó 250-es buszhoz meg sem próbálok futni, mert tíz perc várakozás nagyjából a semmi kategória.
Nyilván embere válogatja, hogy mi számít soknak, meg a percenként járó körúti villamoshoz is van, aki azért fut, mert a 30 percenként járó buszához, vonatához az az utolsó csatlakozó járat, sőt még a bunkó buszvezetők is valódi problémát jelenthetnek, de azért az ügyfelek is lehetnek annyira belátóak, hogy a városi közlekedés menetrenden alapul és nincs olyan, hogy már úgyis másfél perc késésben van, nem lenne mindegy, hogy még vár tíz másodpercet?!
Ördög ügyvédje mód:
Nem. Tessék időben a megállóba érkezni, ha pedig nem sikerül és a tényleg menetrend szerint induló járat elment, nem kell anyázni.
Ha viszont előbb indult el, akkor lehet panaszkodni. Minden ilyen panaszt megnéznek és ha jogos, szankcionálják is.
Nekem eddig csak kellemes élményem volt a 103-ason (de a többi VT-s vonalon is =150,250), eddig az Etelén többen többször is visszanyitottak, ha látnak (tehát nem takarásban lévő) egy siető utast. Na ja, fapofával vezető unott sofőrt mindenhol látni.
Én is szálltam már fel így. A Bártfai utcánál sem volt még gondom, de miért is lenne, ha egyszer csúcsban 3 percenként jár és legtöbbször az egyik tolja a másikat. Naygon könnyen el tud verődni a vonal a keresztirányú főbb forgalom (Budafoki-Szerémi-Fehérvári) torlódása miatt.
A 103-ason ugyanez a szokás a Hengermalom út felé a Bikás park megállóban. Inkább előregurul kb. 1-2 métert a vezető a piros lámpához, csak hogy ne szállhasson fel még aki a megállóba pont akkor érkezik, és a piros lámpánál vár még fél-egy percet a zöld jelzésig.
A másik pedig, hogy ezen a járaton valami hihetetlen lassan mennek a VT-Arriva-s vezetők. Senki nincs előttünk az Etele úton és a Fehérvári út felé ha 30-cal döcögnek, akkor az már száguldásnak mondható. A rendszeresen erre haladó autók már nem is nagyon engedik besorolni a buszt a Bikás park utáni kereszteződésnél, mert tudják, hogy csak feltartja a kocsisort és emiatt bukják a zöld jelzést az Etele út Fehérvári út kereszteződésben, majd a Hengermalom úton. Utasként szörnyű ez a lassúság ezen a vonalon.
Ezt leginkább úgy tudnám nevezni, hogy bunkóság. Máshol kinyitják vagy az első vagy az összes ajtót és ha nem mozdul senki akkor mehet a cseng, csuk, gáz, de mindenféle jelzés nélkül elhúzni. Nem hinném, hogy ott bárki is belehalna abba a max. fél perc +-ba. (Legalábbis amikor volt ott szerencsém utazni, akkor nem azon múlt, hogy mennyit késünk, mert leginkább az a kategória amikor az autósok (elvileg) jól tudják, hogy pillanatokon belül ugyanannál a pirosnál fognak állni, mint a lecentizett kerékpáros.
Nem először tapasztaltam a 97E Örs végállomásán, ahol visszazáródó ajtóval várakozik a busz, hogy eljön az indulási idő és egyszerűen elindul a járművezető. Úgy, hogy az utas még éppen nyitná kívülről az ajtót, hárman pedig futnak a buszhoz, attól néhány méterre. Ja és az oszlopon három vízszintes csík világít, tehát nem is tudhatja az utas, hogy neki sietnie kéne. Gusztustalan, felháborító megoldás, az utas így várhat még negyedórát. (Van konkrét időpont, rendszám, de a többszöri tapasztalat miatt általános gondnak érzem.)
Lehetséges a járművezetőknek némi oktatás az utaskiszolgálás minimális szintjéről? Szaladó, az ajtónál lévő utast nem hagyjuk ott a megállóban.