Ez a topik a magyar villamosok képes topikja. Számos villamosos topik van, de itt a magyarországi villamosok képi megjelenítése kap hangsúlyt. Legyen az a villamos régi vagy új, jelenleg is üzemben levő vagy régebbi/nosztalgia (akár lóvasúti kocsi is), nappali vagy éjszaka készült fotón… olyan, amelyik tetszik, azért örökíted meg, vagy éppen különösnek ill. furcsának találtad, azért fényképezted le. Lényeg, hogy korábbi vagy jelenlegi magyarországi villamos legyen rajta :-)
Gyakorlatilag semmi, ebek harmincadján... A rendszerváltás után a Stollwerck vette át/meg, jó ideig ott is virított a hatalmas felirat az Ihász utca felőli tűzfalon.
ON, mert nem villamos a téma, csak válaszoltam :-)
A kőbányai sörgyár (Dreher) mögött, mintegy közös, de elhatárolt telepen (közös iparvágány stb) volt a Dreher csokoládégyár. Amikor nem volt sör szezon (talán télen, mikor nincs komló?) a munkások foglalkoztatása a csokoládégyárban történt, így folyamatos volt. Ez a gyár lett később a Duna csokoládégyár (Százszorszép, Extra Barna stb). Ki tudja, ma mi van a helyén.
Amíg a Sörgyár iparvágánya működött, Mukikkal kiszolgálva, ez a vágány is működött, sőt a Csokoládégyár területén egy újjáépítés nyomai, meg a felsővezeték nyomai láthatóak.
Már évek óta felmerült bennem a kérdés, csak nem foglalkoztam vele (vagy sosem mertem megkérdezni :) Nem tudjátok, hogy ez valami(nek a) nyomvonala lehetett? Nagyon úgy tűnik a helyszínen nézegetve.
Na, ezért írtam, hogy "gyakorlatilag bármelyik kivitel korhű lesz, mert megfeleltethető valamilyen évszám hozzájuk". Nagyon sokszor változott a dizájn, de valamelyik - egykor létezett - kivitelt kellene megvalósítani ezzel a kocsival (mert azért biztosan van olyan kombináció, amely soha nem létezett: pl. "egykarú" áramszedő és alsó ablak nélküli ajtó (de ez tényleg csak példa). Az alábbi képen viszont már ez az áramszedő van rajta, már sárga-fehér, már szürke tetős; de még csepp-indexlámpás, még teliüveg ajtós (fehérben) és még ütköző nélküli. Tehát ehhez képest kicsit későbbi kornak megfelelő lehet ez a "mi kocsink":
Érdekes viszont, hogy a protokocsi(ko)n még(-még) nem csepplámpás az index. Szóval bonyolult ez; lehet, hogy csak a protókon volt az "egykarú" áramszedő, és csak a szériakocsikon jött be a csepplámpa és ez a (szerintem nagyon szép) áramszedő*? Valamikor sok-sok évvel ezelőtt megpróbáltam időrendbe tenni az átalakításokat, de erősen elkeveredtem, úgyhogy feladtam...
* Az akkori UV kocsikon volt mág hasonkó dizájnú áramszedő, de az dupla palettás volt.
Vörösesbarnának mondanám én azt a csíkot. A dupla tetőcsíkra nem is emlékeztem, de itt van, hanem az első típusok teteje ezek szerint fehér volt: http://villamosok.hu/nza/hazi_jav.html Itt az eredeti áramszedő és ajtó is.
Igen, kellene, valamint a tető szélén, az ablakok fölötti vonalban is volt barna csík, ráadásul dupla, különböző szélességű. Ráadásul a tető szürke volt, nem fehér. Viszont több olyan kép is van a neten, ahol az ajtók még "teliüvegesek", de már nem fehérek végig (nekem a fehér ajtó az "igazi"!), hanem végigvonul a sárga-barna-fehér kombináció az egész oldalán. Aztán a korai képeken még más áramszedővel, és ütközők nélkül látható. Aztán: az első, csepp alakú indexburák még az Ik620-as buszról származtak eredetileg. Természetesen az orron a barna csík volt egyenes is, meg a fényszóróhoz csúcsosan lefittyedő is. Sok-sok kivitel és színterv létezett, de a barna csík a sárga és a fehér rész közé biztosan kell! A többi opcionális, gyakorlatilag bármelyik kivitel korhű lesz, mert megfeleltethető valamilyen évszám hozzájuk.
Az alább lévő képen szereplő G kocsi, még szolgálatban, 11-es járattáblával, ugyanott, és akkor még vontatmánya is volt - azt hiszem nyitott peronos EP pót.
A kép egy film - megállított - pillanata, ami további korabeli érdekességek társaságában megtekinthető az Óbudai Platán Könyvtárban megrendezett kiállításon, még június 15-ig.