Így néz ki alulról a futókerék és az alváz csatlakozása:
Azért ezen a mozdonyon mindig elképedek, hogy mennyire jó konstrukciót alkotott a PIKO az '50-es évek közepén. Vagy inkább az első felében, amikor megtervezték.
Nem. Gyári. Volt ilyen, de ritkán lehet látni. Nagy szerencsém volt, közel két éve valaki az e-bay-en hirdette meg piros dobozával együtt. Úgy emlékszem, hogy nem is kifejezetten a modellvasutas holmik között. Pár kisebb baja volt, a szerkocsi szegecsének lazulása miatt a forgóváz le volt esve, a füstterelőről a festék részlegesen elpattogzott, a futókerék mellgerendáról meg teljesen le volt kopva a piros festék. Némi javítással ezek könnyen megoldható dolgok voltak. Valami 42 ájróért megérte megvenni, már csak azért is, mert azóta sem láttam ilyen kivitelűt, csak a fix futókerekeset. (Nemrég a Macerán láttam egyet, de az tényleg házilag lett átalakítva. És annak dupla volt az ára.)
Nézegettem egyik nap a magyar modelles topikot, és elszörnyedtem, hogy néhány új, de drága modell modellnek mennyi körtüzes és egyéb baja van. Ismét elkezdtem örülni, hogy ezek az öreg gépek strapabíróak, üzembiztosak még az apró-cseprő konstrukciós problémáik ellenére is. És legfőképpen töredék áron beszerezhetők ezek az öreg darabok.
Nemrég vettem egy régi HRUSKA BR 84-est. Némi felújítás után ilyen lett:
A mellékelt vagonokhoz még egy kérés; akinek esetleg lenne az 506-os pályaszámú VTG vagon, és megválna tőle, szívesen beilleszteném a sorozatba. Esetleg keressen meg mail-ben, ha lenne ilyen elfekvőben valakinél. Köszönöm!
Igen; mondhatni újnak megfelelő állapotban került hozzám, így én raktam fel az alkatrészeket, nem lett összekenve ragasztóval.
A korához képest gyárilag is szép kidolgozású, a feliratai is hibátlanok, mind olvashatóak.
Emellett a kapcsolós oldalra kapott egy kurzkupplung-kinematikát, Roco kerekeket, digitálisan kapcsolható belső világítást és homlokfényt, meg egy-két kiegészítő apróalkatrészt, ami tovább löki még kicsit a dolgot (villámjelek, iránytáblák, mozdonyvezető figura, távvezérlési csatlások, ilyesmik…). 😉
Egyik sem, de szeretnék majd közéjük olyat is. ;-) Egy régi Piko (074), és három Liliput (115, 141, 148); a vonó/tológép természetesen Frankfurt-Griesheim állomásítású V80.
Bár eredetileg nem szándékoztam venni igazából semmit a mai börzén, de amikor végre láttam valakit, akinek volt egy Dietzel őskövülete és nem csak árulni akart, hanem el is adni, megvettem - tulajdonképpen bagóért. Tökéletes állapotú, dobozos darab, a műanyag kerék kopásmentes. Persze fém kereket kapott, és az eredeti bekerült a dobozába. A kocsi meg az '50-es évek E44-ese vontatta tehervonatba. Ha hinni lehet a dobozon levő számoknak, akkor '59-es konstrukció, és '67-es gyártás. Ez utóbbit a Schicht kapcsoló is alátámasztja, mert régebbi, róbertkétől származó hűtőkocsi kapcsolója, és annak rögzítése erősen eltér ezétől.
Ami szembetűnő, hogy a PIKO kocsiktól eltérően ennek ki van dolgozva a belseje.
A múltkor találtam egy újabb őslényt, aminek a létezéséről eddig nem is tudtam. A CCiitr-pr05-ről eddig csak TT-s méretarányban láttam NDK-s modellt. Mint kiderült, létezett egy Gebert nevű gyártó is az '50-es években. Ha hinni lehet az alján levő papírdarabnak, akkor 1959-es darabról van szó. Viszonylag olcsó pénzért meg is vettem, persze némi javítgatást, bütykölést, kerékcserét igényelt. A kapcsoló lekókadt, a kerék műanyag, ráadásul a tengely 24.8 mm-es. Az egyik rugóvég letörve (bár ezt csak itthon vettem észre), peronkorlát elgörbülve.
Eredeti állapotában ilyen volt:
Érdekes megoldású a kapcsolók középre húzása. Ilyen barkács megoldást még nem láttam. De működőképes. A kasztni alvázhoz rögzítése is elég hülyén van megoldva, a kiálló csapokat forrasztópákával rátaknyolták az alvázra, amit szintén sikerült megolvasztani kis mértékben.
A letört rugóvéget a korábbi barkácsolásom során levágott hordművek egyikéből pótoltam.A görbüléseket kiegyengetve, rugóvéget kiegészítve, tengelyről a csorba nyomkarimás műanyag kereket levágva és régi PIKO fém kerekekkel pótolva már egy újabb működőképes dinoszauruszom van.
Tulajdonképpen oldalról alig látszik a műtét sebhelye.
Alulról már jobban, mert a fékpofa kissé beljebb van (de alulról nem fogom nézegetni).