Azért nyitom ezt a topikot, mert mostanában nagyon sokszor találkoztam minősíthetetlen zenei "iskolákkal" és önjelölt tanár-messiásokkal a neten. Nem szeretném velük terghelni a többi topikot.
Ezeket az órákat azért teszik kötelezővé, hogy állást tudjanak biztosítani némely tanároknak. De ezeket az alapítvány csinálta saját magának, gondolom. Van valami, ami fölülről meghatározza, hogy egy magán vagy alapítványi zeneiskolában mit kell tanulni, és azt milyen végzettségű tanároktól? Ha max. nem úgy csinálod, akkor nem nevezed "zeneiskolának" a magán-műhelyedet, attól még csinálhatod. Na, és az állami zeneiskolák esetében is kérdezem, ha van ez a valami, ami fölülről meghatározza, akkor mi ez?
Én úgy értettem a különbséget elsősorban, hogy én nem taníthatnék állami zeneiskolában, mivel nem vagyok szolfézs vagy zongoratanár, de mivel évekig vizsgáztam ezekből a tárgyakból, számtalanszor, ezért magánban simán taníthatnék mind a kettőt. Vagy tévedek?
Tehát kb. ugyanannyi erővel taníthatnék gitárt is, mint Te szolfézst. Ellenőriz Téged valaki ilyen szempontból? (És engem ellenőrizne?) Vagy nincs ilyen megkötés vagy törvény vagy bármi? Mer akkor ez a weboldal is elég ciki, mert nincs szolfézs végzettségük azoknak a hangszeres tanároknak gondolom, akik mégis azt tanítják.
Nem zeneiskolában tanítok, hanem magánúton. Nem tudom, mi megy egy állami iskolában (gyanítom, hogy kötelező a szolfézs), de egy magániskolában sem lehet azt atnítani, amit az ember akar, hálisten. Kőkemény előírások vannak. Én alapítványi zenesuliba jártam, és nemhogy az elmélet volt kötelező, hanem bizonyos óraszámú angol nyelv is, meg olyan órák, mint pl. az élet- és pályatervezés.
Szerintem más a helyzet egy magánzeneiskolával, meg egy államival. Milyen előírások vannak egy államiban? Törvényben ki van adva, hogy kötelező a szolfézs?
Egy magánzeneiskolában azt tanítasz, amit akarsz. De egy államiban, hiába tudsz a legjobban gitározni a földön, mégse taníthatsz gitárt, ha nincs gitártanári diplomád. :)
Basszusgitárt és gitárt tanítok, de elméletet is külön, ha igény van rá, más hangszereseknek. Itt találod néhány példámat:
http://www.freeweb.hu/szendofibalazs/leckek.php
A szolfézs és az elmélet megkerülhetetlen a zenetanulásban, ez tény. Én továbbra is kötelezőnek hagynám. Más kérdés, hogy egy magamfajta magántanár inkább írat dallamot és magyaráz elméletet is a hangszeres/technikai oktatás mellett (nem egyszerre vele - illetve csak akkor úgy, ha a példa/témakör megkívánja).
A zeneiskolákban nem az jár szolfézsra, aki választja, hanem ott ez kötelező. Nem lehet szolfézs szakot választani a zeneiskolákban, a szolfézst mindenki kötelezőként tanulja, ezért a szolfézs órákat ítélik el.
Ha szabadon választható lenne, és teljes értékűen, egyenrangúan választható lenne a zongorával pl., akkor nem utálnák azok, akik arra járnak, mivel az volna az ő identitásuk és főtárgyuk, mint a zongoristáknak a zongora.
Tehát a honlap készítői az utálatos, mert kötelező szolfézs órák alól akarnak menedéket jelenteni, és azzal tették, hogy náluk nincsenek kötelező szolfézs órák. Szolfézs van, szolfézsóra nincs.
Én nem vagyok szolfézstanár, de szolfézs szakra jártam zeneművészetibe, és ezzel a szemmel nézem a dolgot...
A szolfézs tárgyat nem szabadna kiiktatni, csak azt a dolgot, hogy kötelező rá járni. A hangszeres órákon nem lehet dallamot íratni a gyerekkel, se énekzongorás cékulcsos példákból vagy kamaraénekből feleltetni vagy szolmizáltatni. Ez jelenti ugyanis a szolfézst. A zeneelmélet és a zenetörténet része pedig nincs említve se ezen a honlapon, se az állami zeneiskolákban, tehát ezek a tárgyak benne vannak - állami zeneiskolákban a szolfézsórákban, ebben a magánzeneiskolai honlapon meg szerintem leginkább zeneelméletet és zenetörténetet takar a szolfézs kifejezés.
Akik nem szolfézs szakosok, tanárok, hanem hangszer, csomó mindenre nem gyúrtak, amire a szolfézs szakos tanárok igen. Másra tanít a "kétfajta" tanár. Ha egyesíteni akarnánk egy tanárban a kettőt, akkor a két tanár belső ideálját is egyesíteni kellene, tehát egy hangszeres tanárnak belülről nem csak a hangszertudást kellene igényelnie a növendéktől, hanem azt is, hogy szolmizálva énekelni tudjon, stb.
Amikor itthon tanítok, akkor én is összevonom az elméletet a hangszeres tanítással - ami azt jelenti, hogy egy ideig hangszeres óra van, aztán meg egy ideig elmélet. :-) Valószínűleg ők is így tesznek, a kettőt egyszerre nem lehet oktatni, mert az elméleti magyarázatra oda kell figyelni, ahhoz hangszer nem szükséges, majd a gyakorlati alkalmazáskor elő lehet kapni a hangszert.
Szóval ez náluk sem konkrét összevonás - valószínűleg -, csak hangzatosnak és növendékcsalogatónak gondolták, ha kiírják, hogy náluk egyben van a kettő.
Természetesen nem rólam volt szó. Azt a poént már többször lelőtték itt, amivel te is próbálkoztál, hogy rám vonatkoztatják, amiket másokról írok. Úgyhogy próbálj kitalálni valami újat.