Kevés a konkrét info, a műszaki átalakítás módszereire és az üzemelési tapasztalatokra vonatkólag, az egyes dieselmotor típusok különböző érzékenységéről nem is beszélve
felreertes! Engem a szakmai erdeklodes hozott erre a topikra, nem az "onos anyagi erdek" ;), ugyanis benzines autoval jarok. Jo oreg VW Polo. Az E85 pedig hatarozottan olyan, mintha szivatultetest kapott volna, "megfickosodott" (szinte valtozatlan fogyasztassal). Es szinten szakmai kivancsisag, hogy milyen adalekokat hasznalnak. Hatha valaki tugggya.... (az oktanszam (cetanszam) eleg fura ugy, nem lehet ugy szamolni, hogy sulyozottan kiatlagolod a komponensek oktanszamat. De abban nyilvan igazad van, hogy par %-nal tobb (oktanszamnovelonek hasznalt) alkoholt aligha szerencses a dizelhez adagolni.)
IGazából semmi sem túl jó a dízelnek amit oktánszámban mérnek. De ha már kotyvasztunk valamit, inkább legyen minél magasabb oktánszáma (ha nagy mennyiségben akarjuk használni) elvégre annál jobban sűríthető. Annál később "rúg vissza". PErsze étolajhoz azért jó ha alacsony oktánszámú cuccot keversz, mert kevés kell belőle (hamarabb begyullad a szaft). Mondjuk én 100as benyát szoktam keverni hozzá, nekem az van olcsóér. Egyébként a téli indítássegítéshez is inkább az alacsony oktánú benyát célszerű töltögetni.
Amúgy etanolt hogy öntitek hozzá? Kúton rátöltve, vagy otthon kannában kavargatva?
Nálam 25% E85 tartalomig fogyasztás csökkenés jelentkezett. 25-30% között alapértékek és felette jött elő a fogyasztásnövekedés. Az 57 lóerős autómnál teljesítményről beszélni egyeltalán nem érdemes, nekem teljesen mindegy, hogy 20 vagy 25mp alatt érném el a 100km/ó-t ugyanis soha nem járok annyival. Bp-en tötymörgéshez és országúton 80-nal "száguldáshoz" tökéletesen elég ami van és a literenkén 30Ft-os megtakarítás elégséges ahhoz, hogy jól érezzem magam tankolásnál :)
70l*323Ft=22610Ft
30l*226Ft=6780Ft
22610Ft+6780Ft/100l=293,9Ft 1 liter üzemanyag.
És bárminemű beruházás nélkül, benzinkúton tiszta kézzel gyorsan hatékonyan és véleményem szerint teljesen legálisan.
Nem értem, miért erőlteteitek az etenolt dízelüzemanyagnak, nem hinném, hogy olcsóbb lenne a végeredmény, ugyanis mivel kisebb az energiatartalma a gázolajnál,
ugyanakkora motorteljesítményhez több kell az etanolból. Kizárólag égésjavaító adaléknak tudom elképzelni a szeszt, de talán oda megfelelőbb a tiszta IPA mert az az nyövényi olajban is oldódik rendesen.
Gázolaj: A sűrűsége - 0,835g/cm3
égéshője - 43MJ/kg ami. kb. 36MJ/liter
Bioetanol
A sűrűsége - 0,789g/cm3 égéshője - 26,7MJ/kg ami. kb. 21MJ/liter
36/21=1,7
1,7 liter bioeteanol energiatartalma kb. megegyezik 1liter gázolaj energiatartalmával.
Mennyiért adják most a bioszeszt? Az 1,7-es szorzóval is versenyképes a gázolajjal?
Sejtelmem sincs, de valaki itt azt írta, hogy vaalmi sűrűbb motorolajat használ. Viszont a kérdés az, hogy az etanol nem teszi tönkre a motort? Az azért nem olaj, akárhogy is sűrítjük. Az oktánszáma is nagy és az nem a legjobb a dizelmotornak tudtommal. Az étolajhoz is a legajánlottabb az alacsony oktánszámú benzin, mint pl. a mosóbenzin.
Urak, nem tudja veletlenul valaki, hogy az E85-be milyen adalekot raknak? Sejtesem szerint pl. DCI-11 korroziogatlot, meg talan valami detrgenst. Lehet ilyesmit kulon is kapni?
a palacsintaszagert legnikabb aldehidek, mint pl. az akrolein a felelos. A szokasos kupratos katalizatorok (amik a CO-t oxidaljak) ezeket nem fogjak tovabb oxidalni (ill. nem katalizaljak a tovabbi osszidaciojukat). Kuprat-katalizatoron allitjak ugyanis elo az aldehideket az iparban a megfelelo alkoholokbol. mennyi az osszigentartalma es a homerseklete a kipufogogaznak? Esetleg utana lehetne nezni valami manganos katalizatornak....
Úgyhogy én inkább a használt étolaj égéstermékének szagosítására szeretnék ráállni."
Feltétlenül ird meg az eredményt. próbálkoztak itt már araoma anyagtól kezdve a deritőpoig bezárólag mindennel, de az égett szag nem változott. A metanolos cucc esetében viszont jelentős a változás szagügyileg.
Biocucc alatt házilag, precízen szűrt, zsírtalanított étólajat értek, mert ahogy olvasgattam itt a hozzászólásokat, rájöttem, hogy semmi értelme metanollal+NaOH-val meg egy hordós, szivattyús BDP-vel kínlódni ha a végeredmény nem garantált és ha garantált is, akkor még lúgos és savazni vagy mosni kell, ami + szenvedés. MIndemellett a ketyere még fel is robbanhat a metanol miatt és akkor még nem említettük a mérgező gőzöket-gázokat. Úgyhogy én inkább a használt étolaj égéstermékének szagosítására szeretnék ráállni. Van erre vkinek valami jó ötlete, hoyg hogyan lehetne reakcióba léptetni gázolajjal, motorolajjal vagy valami kőolaj származékkal úgy, hogy maximálisan csökkentsem a palacsinta és egyéb finomságok szagát. Hevítés közbeni hozzákeveréssel nem értem el semmiféle eredményt. Azt gondoltam, hogy ha étolajat forralok és eközben megküldöm egy kis gázolival meg motorolajjal, akkor valamilyen szinten "egybekelnek az anyagok" :D De nem így lett vagy legalábbis nem csökkent a palacsinta szag. De akkor miért van az, hogy ha mondjuk halat, vagy kolbászt sütnek az étolajban, akkor az égéstermék is hal és kolbász szagú lesz, még akkor is ha agyon szűröm és zsírtalanítom alkohollal?
a hengerfejen lerakódott retek izzik, mint állat, oszt begyújtja a sürített keveréket, össze-vissza időpontban... ezért csilingel. vagy a túl kis hőértékű gyertya tud ilyet okozni.
Nem úgy van, hogy levegőt szív (dugattyú le) , majd sűrítéskor befecskendez (dugattyú fel), sűríti a keveréket, majd begyullad, majd "terjed az égés" vagy hogymondjam (dugattyú le, ugye ez a hasznos ütem), majd kipufog (dugattyú fel). Én úgy tudtam, hogy pont azért gáz pl. a benzin, mert nem tűri a sűrítést, a dugattyú nem tudja a keveréket összesűríteni, mert nagyon korán begyullad, és visszarúgná a dugattyút mielőtt az elérné a hengerfej felső részét. Hiszen ilyen magas kompressziónál mint ami a dízelmotorban van, minden begyullad ami ég, csak a gázolaj és tsai "megvárják" a sűrítést, a benya meg már egyből gyullad...
Ugye ezért van, hogy benzines kocsiban gyújtás nélkül is tud kicsit "járni a motor" (persze terhelés nélkül). Pl. volt egy tré benzines unó alattam egy ideig, ott volt olyan, ha elvettem a gyújtást, a motor nem állt le egyáltalán, csak csörgött. PErsze ha menni akartam volna vele, egyből leállt volna, így viszont képes volt járni akár 2 percig is. Gyújtást visszaadtam rá (nem indítóztam!) ment újra minden szépen. De javítsatok ki ha tévednék
Közlekedni nem tudok vele, mert egy üdítőitalos palackban van a keverék, a csövek is alig érnek el, de igazából ezt az arányt már én is lerobbanás veszélyesnek gondolom, nem is mernék elindulni vele messzebbre. A gázkart huzigálom a motortérben felpörög rendesen, a hangja elég kopogós lesz, de hallásra nem marad ki egy henger sem. Persze mindez akkor, ha a dúsító/hidegindító kar ki van húzva. A fogyasztásnövekedéssel kapcsolatban azért érdeklődtem, mert úgy tűnik nagyon fogy a nafta az üvegből, noha a visszafolyó ágat is ide küldtem vissza természetesen. Azért is aggodalmaskodom, mert fáradt motorolajjal már vált értelmetlenné a kísérletezésem, amikor olyan mértékben emelkedett a fogyasztás, hogy nem volt rentábilis az egész. Amit most 100%-os megoldásnak érzek az 25-30%-os keverés, ott semmilyen fogyasztásnövekedés nincs és karral tökéletesen indul a kocsi. Úgy vélem ez már így is jelentős spórolás.
"bár jobban tűri a kompressziót mint a benzin, de bizonyos mennyiség fölött előbb robban be minthogy össze lenne sűrítve nem?"
A diesel csak levegőt sűrít!!!!!! Az üzemanagot ebbe az összesűrített levegőbe fecskendezi, pont akkor, amikor már égnie is kell, tehát nem tud előbb meggyúlladni mint kell. Viszont az E85-nek magas az oktánszáma, ami miatt rossz az öngyúlladási képessége, így valószínűleg ugyanaz lesz a gond vele mint amikor sok benzin van a gázolajhoz keverve.
Nem akarok kötekedni de nem túl sok az a 70%? Csak azért kérdezem, mert, bár jobban tűri a kompressziót mint a benzin, de bizonyos mennyiség fölött előbb robban be minthogy össze lenne sűrítve nem? Ezáltal "szétkalapálja" a mocit nem?
De ha valóban működik 70%-al is, azt örömmel hallom :) Egyébként csak alapjáraton próbáltad az autót, vagy mentél is vele? Nyomtad-e neki?
Félig off; valaki szagolta már a soroksári tesco-s etanolt? SZámomra szagra teljesen ugyanolyan mint a benzin, csak az orromat marta de nagyon.
A hidegindító max annyit csinál, hogy megemeli az előtöltést ~4°-kal, de ez nem a teljes karakterisztikát viszi el, csak a szabályozás alappontját tolja feljebb. Tehát gyakorlatilag csak alapjáraton érvényesül a + előtöltés. Az E 85 lényegesen hígabb folyadék a gázolajnál, így elképzelhető, hogy kisebb a háznyomás alacsony fordulaton mint gázolajjal, ebből meg kisebb előtöltés következik, mivel az előtöltést a háznyomás szabályozza. A háznyomás meg arányos a fordulatszámmal. Aztán a fene tudja, hogy hogyan hajlandó égni az E85 szegénykeverékes környezetben.
409-hez intéznék kérdést, de mások véleményét is szívesen venném.
Régebben megvitattuk az öreg Diesel autókon a dúsító/nem dúsító kar kérdését. MOst az elnevezéstől függetlenül érdeklődnék Tőle, hogy teljesen kihúzott karral vélerménye szerint jelentkezik-e túlfogyasztás, ha igen, kb hány % lehet. Én már ott tartok E85-tel, hogy 70%-kal is jár a motorom rezzenéstelenül, de tövig ki kell húzni ezt a kart a tökéletes járáshoz, ellenkező esetben rángat és füstöl. A tankba 70%-os arányt nem mertem beleönteni, egy PET palackból táplálom a rendszert, ezért nem tudok fogyasztást mérni.
Nem tudok semmit. Mások is kerestek egy szappanfőző kisiparost. Nem tudok semmit róla. És a szappanjáról sem.
Mit mondjak, a szappan az szappan. Ha van benne egy kevés glicerin, akkor nem szárad ki a bőröd. A dögzsírból meg max. sztrádamosót lehetne csinálni, de eszem nincs hozzá.
Az igazi jó szappan a háziszappan, az kiszedi a foltot a ruhádból, és leszedi az olajat a kezedről. A kiskunok Dorozsma környékén azt állítják, hogy a jó háziszappanba kell egy kis por is a szikes pusztából a Sziksóstó mellől, attól fényes lesz a hajuk is....
Apropó. Az ökonetnek van valami csodásitott folyékony szappanja, 800 ft fél liter, de dettó ugyanazok az összetevői mint a teszkós , vagy más folyékony szappannak . Sztem parasztvakítás.
Itt gyártják Szegeden, "világ szabadalom" Tudsz róla valamit?
Szereintem amiről írtál az nem biodízel, hanem biogázolaj lehet.
Magyar fejlesztés Dr Hancsók Jenő vezetésével hozták létre a technológiát. A ha jól tudom a MOL gyártóüzemet is épített a technológiára. Ez teljesen más dolog, mint a biodízel ezt bizony nem lehet pancsolással előállítani.
Hirtelen csak 2 probléma jut eszembe a metilészter stabilitása, bomlás közben szabad zsírsavak keletkeznek.
Valamint, ami ennél nagyobb probléma a hidegfolyási tulajdonságok javítása a metilészter, kolloid rendszerként viselkedik a nagyobb szénatomszámú telített zsírsavak-metilészterei hajlamosak kikristályosodni, a kialakult kristályosodási gócokra a hőmérséklet csökkenésével szépen pehely formában kikristályopsodik az észter, és rontja a hidegfolyási tulajdonságokat, eldugítja a szűrőket stb...
Dr Kovács András könyvében dermedésgátlónak írja a poli-metakrilátot, sztirol-maleinát, etilán-vinil-acetát alapú folyásjavító és dermedéspont javító adalékot. Az adalékot egyenletesen kell eloszlatni a biodízelben, melegen kell bekeverni és legalább 30percen át kevertetni. Az adalék polimer szénlánca megakadályozza a kristálygócok továbbfejlődését.
Az irodolmat átküldtem neked pdf-ben. Az adalékokról a 97-99. oldalig van egy rövid leírás.
A szabvány is megtalálható a 117. oldalon FAME üzemanyag követelmény:
MSZ EN 04214
A használt zsiradék begyűjtéssel foglalkozó cégek csak fizikailag tisztítják az olajat, víztelenítés winterezés, fagyasztás utáni hidegszűrés. Ezzel a módszerrel drasztikusan csökkeneteni lehet a a szabadzsírsav tartalmat. Ennek ellenére könnyen előfordulhat nem a legjobb a minőség.
>kb. hany szazalek a hasznalt olaj aranya?
A használt anyagot összekeverik a nyers növényi olajjal, de azt ne kérdezd milyen arányban, nem tudom most mi a gyakorlat. De az biztos, hogy arra kínosan ügyelnek, hogy a jódszám a szabványon belül maradjon.
MSZ EN 04214: A jódszám nem lehet nagyobb Max. 120 g/100g.
Az az érdekes, hogy erre korábban a németeknél is haraptak, nevezetesen, hogy az élelmiszer alapanyagot ne füstöljék el a motorokban. Most nem tudom mi a helyzet.
Hogyan bannak el a szabad zsirsavakkal?
A biodízel gyártásnak az első lépése az alapanyag finomítás a nyers növ. olaj és használt olaj keveréket finomítják. A finomítás módszere technológia függő, lényege a savtalanítás és foszfatid mentesítés. Ezeket a lépéseket nem igazán lehet kihagyni, ugyanis gazdaságossági szempont miatt extrahált nyersolajat célszerű alkalmazni, az extrahált olajnak magas a szabadzsírsav tartalma, viszont egyszerűbb foszfatid mentesíteni.
Rengeteg eljárást kitaláltak: A pdf irodalomban találsz pár leírást, Henkel eljárás, CD process, AT-technik process, KUKK process. A neten találni lehet még ezer féle komplett biodízel technológiát, az osztrákoknál említésre méltó a BDT, ők megcsinálták a nagynyomású szuperkritikus technológiájukat. Westfalia is kidolgozott egy módszert, stb..stb..van rengeteg leírás.
A finomításra is van szuperkritikus módszer.
Nyálkátlanításra Tetra Laval módszer, Wetfália Separátor speciális módszere magas foszfatid tartalmú olajokra, Unilever szupernyálktlanítási módszer. Enzi Max enzimes hidratálás. Stb.. had ne részletezzem őket.
Savtalanítás:
A legegyszerűbb megoldás lúgos oldatokkal végzett savtalanítás.
Töménylúgos és híglúgos savtalanítási módszer, szódás savtalanítás, De Lavar Sort Mix DLSM módszer, Soda-Ash eljárás, Oldószeres savtalanítási eljárások pl. etanollal extrahálják, desztillációs savtalanítás ezt nevezik dezodorálásnak. Nem részletezem.
Hogy melyik módszert használnak, alapanyag és technológia függő.