Még több érdekes cikk a totalcar.hu-n!
Balra Jobbra

Keresés

Részletes keresés

Törölt nick Creative Commons License 2007.04.06 0 0 1927
Folyékony befecskendezést meg se próbálnék, de oda "reduktor" (ami helyesen elpárologtató) nem is kell. És le se fagyna, mert a párolgás vonja el a hőt, és az a szívócsőben történne. Dízelnél szerintem épp az a nagy játék, hogy nem kell pontosnak lenni az LPG-levegő keverék aránnyal, amíg a gázolaj a több. Az már kijárt út, és ott minden emissziós, fogyasztási és teljesítmény változás pozitív eredményről árulkodik.

Ha elmennénk a full gáz üzemig, ahol a gázolaj alapjárati dózisa csak a gyújtást végzi, és az adagoló minden fordulatszám mellett csak ezt szállítja, ott már lényegesen fontosabb ez a kérdés.

Szerintem az adagolót kell úgy beállítani, és ez lehet akár csak a füstcsavar kitekerése, hogy ne füstöljön be, a LPG-levegő arányt pedig úgy beállítani, hogy állandó legyen. Magyarul a korábbival teljesen arányos, de kevesebb levegőhöz, a korábbival teljesen arányos de kevesebb gázolajmennyiséget állítani, figyelembe véve, hogy a gáznak is kell levegő.

Persze, bonyolultabb módon, elektronikával biztosan pontosabb eredményt lehet elérni, de erre éppenséggel egy mechanikus adagoló egyszerű dízelkocsinál sem képes, itt se kell tőle többet várni.
Előzmény: chgergo (1926)
chgergo Creative Commons License 2007.04.06 0 0 1926

Nekem volt gázos autóm, és ott igazából az összes erőfeszítés a pontos keverék-arányra volt kihegyezve. Kicsit talán jobban bírja az LPG a szegényebb keveréket a benzinnél, de nem érdemes jelentősen eltérni az optimumtól.

E mellett a másik fő probláma a reduktor lefagyása, ami esetleg a folyékony LPG befecskendezésénél is felléphet.

 

Ideális célnak az tűnhet, hogy a gázolaj égésekor fennmaradt légfelesleghez kellene illeszteni a beküldött LPG mennyiséget. Eltérő esetben az LPG rossz hatásfokkal ég el. Ezt viszont szívó, kipuffogó vagy turbó nyomásból elég reménytelen meghatározni. Szinte egy fordulatszám/terhelés táblázat kellene az optimális LPG aránnyal, az adott füstcsavar állás mellett, és egy vezérlő elektronyika...

Előzmény: Törölt nick (1925)
Törölt nick Creative Commons License 2007.04.06 0 0 1925
"A gázhoz innentől nem nagyon tudok hozzászólni, a "befecskendezőt" kellene valahogy ráhangolni a gázpedálra hogy csak akkor adjon, ha nyomod. A nyomás az jó lesz a turbós rendszerrel, ha a turbónyomás hasonló, nem tudom, benzineseknél mennyi szokott lenni."

Na de ott a kütyü, amit betettem. Tisztán látszik, hogy egy rugós-membrános gázmennyiségszabályozó. Most éppen vákuumos, de látszik, hogy szerelhető kivitel (egyébként a rugócsere lehetősége miatt). Szerintem megoldható nyomásosra, csak azt a nyomást kell azonosítani a rendszerben, ami a leginkább arányos a sofőr szándéka szerinti gázpedál-állással. Namost kell egy nagyobb nyomású gáz-oldal, a biztonság kedvéért egy gáz-elzáró elektromos szelep sorosan (vagy még a nagynyomásű oldalon, ez része a gázszettnek), a poliauto air fuel control, és egy fúvóka.

A "befecskendező" korrekt, de elektronikus elem. Hozzáértőknek biztos nem gond avval se megoldani...
Előzmény: Hpg (1924)
Hpg Creative Commons License 2007.04.06 0 0 1924

Nyilván dízel volt mindegyik, lehet nem írtam egyértelműen.  "5 ton. Nutzlast Rohoelmotor" volt a pontos megnevezés a mercedesnél.

 

DE egyéb iránt létezett külső gyujtású dízel is a Jurek-könyv szerint, közvetlen a maybach mozdony-dízel mellett:))

 

 

A gázhoz innentől nem nagyon tudok hozzászólni, a "befecskendezőt" kellene valahogy ráhangolni a gázpedálra hogy csak akkor adjon, ha nyomod. A nyomás az jó lesz a turbós rendszerrel, ha a turbónyomás hasonló, nem tudom, benzineseknél mennyi szokott lenni.

Előzmény: Alfred (1922)
Törölt nick Creative Commons License 2007.04.06 0 0 1923
Vágod a témát... De attól, hogy valami nyersolajüzemű, attól még dízel. Merhogy ez a név az öngyulladásos elvre utal. Múltkor voltam egy modellboltban, majdnem az összes modellmotor öngyulladásos volt.

A vegyesüzem azt jelenti, hogy kétféle üzemanyagot egyszerre zabál a motor. Pl. a gázolaj-LPG. A benzin-gáz, vagy más átváltós motorok kettősüzeműek a közlekedési felügyelet definíciója szerint.

Amúgy én úgy tudom, Rudolf Diesel mogyoróolajban gondolkodott.
Előzmény: Alfred (1922)
Alfred Creative Commons License 2007.04.05 0 0 1922
Hpg:
Jellemzően benzines világ volt az, a T34-es volt a legközismertebb nagy dízel. A németek Maybach benzineseket használtak a harckocsikban, a Kruppokban volt einheitz-diesel, a Mercedesekben közönséges dízelmotor, meg a lövegvontató traktorokban/mozdonyokban izzófejes dízel.
Az amerikaiak, angolok benzineztek, az olaszoknál volt néhány dízel.
Az a "kifejezetten nyersolaj üzemű" az kifejezetten a dízel volt, a korabeli, - kb a negyvenes évek végéig - szakmai terminológia szerint.
Vegyesüzemű motor a Korei háborúban használt amerikai REO multi-fuel motorja volt, alapvetően az is dízel.
Előzmény: Hpg (1912)
Törölt nick Creative Commons License 2007.04.05 0 0 1921
Én úgy tudom, ha reduktor nyomáskompenzálva van a feltöltőnyomással, akkor nem légköri nyomást csinál elpárologtatás után. Ebben különböuik a turbós reduktor az atmoszférikustól (nem lukak vannak rajta, hanem egy csonk a kompenzáláshoz). De ott a másik lehetőség (vagy nem), azt írja a cikk, hogy a reduktor kétfokozatú. Mi volna, ha az első fokozat után nyúlnánk a rendszerbe? 1-2 bar közötti nyomás elég nekünk még turbós autónál is. A végén egy fúvőka, és közé valami szabályozóelem, pl. a poliauto afc nevű kütyü. Tuti, hogy a rugós membrános részét vákuumosról át lehet alakítani nyomásosra. Én a kipugáz nyomásával vezérelném, az gázelvételre beesik, a turbó előtt még vákuum is kialakul, hiszen az forog a tehetetlenségtől.

Itt a poliauto kütyü



Előzmény: Hpg (1920)
Hpg Creative Commons License 2007.04.05 0 0 1920

Na ott van a végén, az a befecskendező, csak nem tudom, a túlnyomásos térbe is be tud-e fecskendezni.

 

Mondjuk a szívótérben kialakuló néhány%-os gázkeverék -már ha csak adaléknak használnád a gázt- talán nem is robbanóképes. De éppen el lehet tolni a dolgot 90% gázra is elvileg:))  kpm hajrá:))

Előzmény: Törölt nick (1919)
Törölt nick Creative Commons License 2007.04.05 0 0 1919
...csak nem bírom beszúrni. Ez az:

http://zsiguli.hu/index.php?action=cikk&id=174
Törölt nick Creative Commons License 2007.04.05 0 0 1918
Na, találtam egy elég érthető, és részletes leírást.

Törölt nick Creative Commons License 2007.04.05 0 0 1917
Az a baj, ennyire nem értek hozzá. A befecskendező az folyadék halmazállapotban engedi be a PB-t? És végülis mi a lelke, valami szivattyú? Miből áll egy gázos befecskendező rendszer?
Előzmény: Hpg (1916)
Hpg Creative Commons License 2007.04.05 0 0 1916
Nekem egy gázkeverő volt betéve, mert anélkül elég gázszaga volt a füstnek alapjáraton + néha megcsörrent. A keverővel teljesen ok volt, csak az a fojtószelep ami volt hozzá az nem zárta el a levegőt pl. motorféknél, így akkor is szívott. Erre raktunk oda egy csapot, amit szintén a gázpedál irányított. Így kb. jó volt, de a befecskendező lenne a tuti. Főleg a turbóhoz, mert ugye ott túlnyomás van, a keverőből meg a szívócső vákum szívja a gázt a reduktorból.
Előzmény: Törölt nick (1915)
Törölt nick Creative Commons License 2007.04.05 0 0 1915
Csak kísérlet volt. A PB palack szelepével adagoltam be a légszűrőházba. Csak mert kíváncsi voltam. Jól ment szívó dízelekkel (merci 2,5 és opel 1,7). De már turbóson is töröm a fejem, mert a mostani autóm az. Igazából még nem tudom, hogy mi a jól szabályozható megoldás, annyi biztos, hogy a reduktort nyomáskompenzálni kell házilag, vagy turbóst venni. És persze, ezt a szívócsonk előtt valamivel kéne beengedni, nem lennék nyugodt, ha a csövek, meg az interkúler tele lenne gázzal. Gázkarral lenne egyszerű a vezérlés, vagy valami membrános drucklabdás megoldással, pl. a töltőnyomással. Ha magas gáz arányt szeretnék a gázolajjal szemben, akkor csak mechanikus, nehogy öngerjesztő legyen a rendszer...

Valami egyszerű, fűvóka kellene, amit lehet cserélgetni, meg elé egy szabályozható szelep. Van egy gázszettem, de az csak a reduktorig tart, meg a biztonsági mágnesszelepek vannak meg. Igazából fogalmam sincs, hogy milyen egy ilyen szabályozószelep. Ha tudsz ilyet az érdekel. Lehet, a karburátoros szettekben van hasonló.

Többen mondták nekem, hogy nem érezték a hatást, de ezek tuningos játékosok voltak. Én arra gondolok, hogy a túlhúzott gépeken, nincs már elég légfelesleg a gáznak, ill. a gáz is kiszorít levegőt. Nyilván a gázolajdózist csökkenteni kell.

Sok kísérletezés kell az ideális üzemállapotok meghatározásához.
Előzmény: Hpg (1914)
Hpg Creative Commons License 2007.04.05 0 0 1914
És hogy vezetted be a gázt, pillangószeleppel, csappal, vagy befecskendezővel?  Én aztán nem tökéletesítettem a dolgot, de működött és nagyon kellemes volt:)
Előzmény: Törölt nick (1913)
Törölt nick Creative Commons License 2007.04.04 0 0 1913
LPG-gázolaj vegyesüzemet én is kipróbáltam. Gyúrom is tovább a projektet.
Előzmény: Hpg (1910)
Hpg Creative Commons License 2007.04.04 0 0 1912

Én 1941 és környékét mondanám, miután nem vezettem ilyet, pontos dátumot nem tudok.

 

De mondjuk nem egy dráma az az átváltás, nagyjából az előtöltés macerálásával oldották meg, mint pl. a csepelen volt, hogy kézzel kellett váltani a város/országút között. (dieselmatic híján:))

 

Egyébként a '20-as - '30-as években a mercedesnek volt kifejezetten nyersolaj üzemű teherautója. Az égéstér szabadalom még itthonra is be lett adva:)

Előzmény: Alfred (1911)
Alfred Creative Commons License 2007.04.04 0 0 1911
Hpg:
"Régen a tankok, katonai teherautók stb. válthattak"
A 'régen' alatt mit értesz? 1901, vagy 1921, vagy 1941, vagy 1961, vagy 1981-et?
Előzmény: Hpg (1898)
Hpg Creative Commons License 2007.04.04 0 0 1910

"Tisztán benzinnel a dieselmotor nem működik."

 

Ezt beszéld meg a motorommal, én jártam benzinnel. Hiszed vagy sem, 15 liter 95-öst raktam a totál üres tankba, és el is jártam nagyrészét tisztán, pont a kíváncsiság végett. Sőt, azzal is indítottam.

 

50%-ig keverhető, de csak max. 20% lehet a benya, ha a külső hőmérséklet              -30...-35 fok napközben is, a mercihez így írja. (eredeti német kézikönyv, 1996-ig)

 

Az irodalom épp kölcsön van adva, de nagyjából emlékszem: Jurek Aurél: Belsőégésű motorok  1953 (Ez nem az első kiadás)  Benne van a belsőégésű motoros torpedó is, meg a gáz-dízel üzemű turbófeltöltött motor, a fagáz-üzem részletesen, meg a kedvencem, a hajtókar nélküli dízelmotor:)) szóval lehet okulni belőle.

 

A benzinnel meg mondom járkáltam, úgyhogy az ég dízelben is tapasztalataim szerint, csak nyilván szarul.

Előzmény: 409 (1903)
Törölt nick Creative Commons License 2007.04.03 0 0 1909
Megnéztem jobban. Biztos, hogy benzinről van szó, külön írja, hogy Otto-üzemanyag és zárójelben, hogy normálbenzin. Ezt nemigen fordíthatták félre. De az is igaz, hogy az 50% szélsőérték egy táblázatban a leghidegebb időre, és "nyári" gázolaj-ra. Azt is írja, hogy csak annyi benzin legyen, amennyi szükséges, mert a teljesítményt csökkenti.
Törölt nick Creative Commons License 2007.04.02 0 0 1907
Az lehet, mert magyarul van. A képek is elég szarok... De a borítója alapján (színes, dizájnos), nem házi készítésű. Meg is néztem hirtelen: I. kiadás (300 példányban) 1992
Előzmény: 409 (1905)
409 Creative Commons License 2007.04.02 0 0 1906

"Ezt azért teszi, hogy megfelelően túlkomlokája az egyszerűen működő rendszert."

Pillanatnyilag ott tartanak, hogy sem egyszerű, sem komplikált működő motor sincs.
Előzmény: Amigo7 (1899)
409 Creative Commons License 2007.04.02 0 0 1905

Nem tudom milyen nyelvű a gépkönyved, de találkoztam néhánnyal anno, amit rosszul fordítottak. Petróleumot benzinnek.
Előzmény: Törölt nick (1901)
409 Creative Commons License 2007.04.02 0 0 1904

Így igaz, de ezt a hengerfejben/dugattyútetőn lerakódott koksz izzása, vagy a felizzott gyertyaelektróda teszi lehetővé. Tehát gyakorlatilag van "gyújtás", és nem a komplimáció gyújtja be az üzemanyagot.
Előzmény: Törölt nick (1902)
409 Creative Commons License 2007.04.02 0 0 1903

"Pedig elég lett volna kinyitni egy régi motoros könyvet,"

Légy szíves egyet-kettőt megemlíteni, had tanuljak! ( szerző, cím )

" Régen a tankok, katonai teherautók stb. válthattak, hogy éppen benzin-szerű, alkohol-szerű vagy gázolaj-szerű tüzelővel menjenek. És nem hiszem, hogy szikragyűjtásúak lettek volna:))"

Valóban nem szikragyújtásúak, legalábbis a diesel motorosok nem. Viszont ezeket úgy hívják, hogy mindenevő, ami azt jelenti, hogy lehet _keverni_ különböző üzemanyagokat egymáshoz. De _tisztán_ benzinnel egyik sem megy! ( voltam katona! Szabadszállás, páncélos ezred )


"Amúgy nem értem, mi a problémád ezzel, a benzinnek nem 0 a cetánszáma, csak a növényolajénál kisebb, ezért nem érdemes túl sokat önteni hozzá. DE lehet."

Igen, lehet hozzá önteni, és javítja a gázolaj, vagy a növényiolaj égési tulajdonságait egy bizonyos mennyiségig. Utána viszont romlanak ezek a tulajdonságok. Tisztán benzinnel a dieselmotor nem működik.

A benzin zárt térben nyomás alatt, csak egy igen pontos keverékarány mellett _gyulladó_ képes. ( 1kg benzinhez 14,7kg levegő kell ) Az ettől eltérő keverékarányt még szikrával sem lehet begyújtani, nem hogy magától gyulladjon. A dieselmotorban pedig a teljesterhelést kivéve, mindíg légfelesleg van, ráadásul többszöröse annak, mint ami a fenti arányhoz szükséges.
Előzmény: Hpg (1898)
Törölt nick Creative Commons License 2007.04.02 0 0 1902
Túlmelegedett benzinmotorokkal nemritkán előfordult, hogy a gyújtás levétele után tovább jártak. Nemrég írogattak erről a dízel tuning fórumban. Kétüteműnél biztos, hogy van ilyen.
Előzmény: 409 (1897)
Törölt nick Creative Commons License 2007.04.02 0 0 1901
Az én Opel gép- ill. szerelési könyvem szerint (Kadett E 1,6D - 1,7D H.R. Etzold) 50-50 % arányban is keverhető benzinnel a gázolaj. Most néztem meg, nem tévedés. Mongyuk, nekem is túlzásnak tűnik, nyilván még abból a korszakból származik az info, amikor egyes gázolajok nagyon le tudtak dermedni. De ha le van írva, aligha szabad az autónak elromlani tőle.
Előzmény: Törölt nick (1890)
Amigo7 Creative Commons License 2007.04.02 0 0 1900
Bocsi: helyesen túlkomplikálja.
Előzmény: Amigo7 (1899)
Amigo7 Creative Commons License 2007.04.02 0 0 1899

 A Bosch most invesztált a külsőgyújtás nélküli benzinmotor létrehozásába 4 milliárd (!!!) dollárt

 

Ezt azért teszi, hogy megfelelően túlkomlokája az egyszerűen működő rendszert.

Így a szakszervízek is csak találgatják majd a hibát, és javasolják a motorcserét.

Előzmény: 409 (1897)
Hpg Creative Commons License 2007.04.02 0 0 1898

Pedig elég lett volna kinyitni egy régi motoros könyvet, vagy beszélni valamelyik szakival. Régen a tankok, katonai teherautók stb. válthattak, hogy éppen benzin-szerű, alkohol-szerű vagy gázolaj-szerű tüzelővel menjenek. És nem hiszem, hogy szikragyűjtásúak lettek volna:))

 

Amúgy nem értem, mi a problémád ezzel, a benzinnek nem 0 a cetánszáma, csak a növényolajénál kisebb, ezért nem érdemes túl sokat önteni hozzá. DE lehet.

Előzmény: 409 (1897)
409 Creative Commons License 2007.04.01 0 0 1897

"Tapasztalatom nekem az volt, hogy 100% 95-össel is ment a motor, nem is rosszul,"

Ha ezt le tudod írni fizikai törvényszerűségekkel is, azért valószínűleg megkapod a Nobel-díjat. A Bosch most invesztált a külsőgyújtás nélküli benzinmotor létrehozásába 4 milliárd (!!!) dollárt. Értesítsd Őket, hogy Neked már működik. ):-(((
Előzmény: Hpg (1894)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!