Köszönöm. Olaj volt benne valamennyi. Lassan szivárog a szárnyas anyánál. Gondolom. Új tömítés majd segít rajta. Viszont a képen (nem) látható csapágy tropa. Ez nem tett jót a fogaskerekeknek sem. Nem bírom szétszedni. A tengelyt bentről kifelé kell kiütni? Van még ott valami ami elkerülhette a figyelmemet?
Van rengeteg képem E1N Norton, lakatszekrény, főorsó szétszedésről. Egyszer talán Csuhás fel is töltötte az irodalmak közé, de ha rám írsz megosztom. Az a vonóékes ABC váltó sok bajt okoz, pláne ha olaj se volt benne régóta.
Ez mind igaz. A Nortont csak most akarom megbontani, ha nem megy másként. Ugyanis ha ZOLL kerekekkel mm- re álitva a menetváltókart működik az előtolás oda vissza. A vezérorsó és a vonóorsóval is.
"Előtolás irányváltása után a vezérorsó leál. Mi baj lehet a Norton szekrényben?"
Az irányváltó karnak nem sok köze van a Noton szekrényhez kapcsolódás szempontjából(nem is azon helyezkedik el) illetve a második képen nem a Norton szekrény látható hanem a lakatszekrény.
Ha a mentorsó megáll az inkább a vezér-vonoorsó váltó kar nem megfelelő reteszelődéséből adothat. (nekem ezt a kart ki kell támasztanom menetvágáskor, hajlamos szétkapcsolódni,ekkor megáll a menetorsó ami menetvágáskor nem túl hasznos.)
Ismerkedtem. A táblázat szerint ZOLL menet előtoláshoz voltak felrakva a cserkerekek. A menetváltó kart is oda kapcsoltam, tehát jobbra. Legnagyobb meglepetésemre a szán elfele indult el.
Előtolás irányváltása után a vezérorsó leál. Mi baj lehet a Norton szekrényben?
87 éves barátom Édesapja készítette a képeken látható két mérőeszközt .
Az órás furatmérőt egy használt mérőóra segítségével készítette . Autómotorok csapágyazásával foglalkozott és vonalfúráskor használta ezt a kis intót ...
Teljesen kezdő, E1N eszterga terén. Használtam Proma 500-ast, de most szereztem egy veteránt.
Olvasgattam a fórumon pár hozzászólást, mégis tanácstalan (hülye) vagyok. Ismerkedés fázisában sok kérdésem vár válaszra, személyes tapsztalatra. Kérdezhetek? Van egy kis időtök rám, kis tudatlanra is? Szivesen tanulnék alapdolgokat a szakiktól.
Egyszer, egy frekiváltó tesztelésnél az asztali köszörűm motorját használtam. Kis fordulaton a szemem sarkából mozgást láttam a motoron. Közelebbről nézve látszott, hogy a mágnestér forgásának ütemében felágaskodtak illetve elfeküdtek a házra hullott forgácsok. Ennek alapján gondolom, hogy a motort a végével egy iránytű fölé tartva van annyi szórt mágneses tér hogy vígan forogjon tőle az iránytű.
azért egy aszinkron motorról nem akkora mutatvány levenni a pajzsot.
Egy ismeretlen motornál amúgy is levenném, egy használtnál meg 90%, hogy csapágyat kell cserélni :)
Én csak egy lehetőséget írtam. A masik megoldás, amit más is írt, frekiváltóval pl levett áramerősséggel meghajtani, és kipróbálni. Ha egy fázistekercset fixen bekötünk, a másik kettőnek összesen 4 kombinációja van, abból 1 lesz jó, ami a szinuszok nulla eredőjét adja, a másik harom meg nem lesz jó, nem lesz egyenletes a motor forgása, zúgni fog.
Némi késéssel, de beszámolok a fiammal közös titán-farigcsálós projetről.
Ez lett a végeredmény (kettőt kellett gyártani belőle):
A fenekében ott van az M6-os menet. Jól megszenvedtünk vele. Próbálkoztam háromféle fúróval, mind használatlan, és top minőség:
(1) Alumíniumra való gépi, zsákfuratra (2) acél gépi zsákfuratra (3) 3 fokozatú kézi. Az (1) volt a legrosszabb, de a (2)-t se bírtam belehajtani. Végül sok kibehajtással a kézi fúróval értem célt.
Az az érdekes, hogy (főleg a gépi) fúró úgy meg bir szorulni, hogy kifele se hajlandó jönni, úgy kell kiimátkozni. Nagyon fontos, hogy egy pillanatra se álljon meg a fúró. Mintha a tapadási erő sokkal nagyon lenne, mint a súrlódási, hiába a kenés. Ezt a megszorulést két dologra vezetem vissza: (1) igen ruganyos anyag ez a titán és (2) jó nagy a hőtágulása, menetfúráskor pedig meglepően felmelegetett pedig kézzel tekertem.
Hogy mire való ez a valami, azt ne kérdezzétek - aki meg felismeri, az ne mondja.
Mindenesetre 6.4° kúposság van benne és a bemarás is 2.3°-ban vékonyodik.
Ez itt a kéziszán kiórázása:
és a kúp esztergálása:
Ez meg a marás órázása és a marás:
A végén levő csapot vastagabbra hagytuk, hogy merevebb legyen a befogás a maráskor. Ennek ellenére mart felület nem lett a legszebb, beremegett az anyag. Mind mondottam, igen rugalmas a titán.
Ezután jött a csap elvékonyítása és egy M6 külső menet ráesztergálása. Ehhez csináltam egy keményfém menetkést:
A gyári, lapkás (balos) menetkés nem fért volna el a forgócsúcs miatt, nem is olyan éles, mint ez.
A menet gyönyörű lett. Nem tudom, hogy a keményfém kés miatt, vagy mert a titán egy jó anyag, de nagyon szép lett a felület, mindenféle utólagos simítás nélkül:
Végül kapott egy kúpos letörést, ehhez meg át kellett szerelni a kéziszánt:
Az esztergálást alumíniumhoz való Kolroy lapkákkal csináltam.
Sokkal könnyebben esztergálható, mint ahogy híresztelik.
Ha új a lapka, akkor viszi, mint kés a vajat. Kézi előtolással is gyönyörű tükrös felületet ad.
Nem olvastam el, de leírnám az én verziómat. Egy póluspáros motornál ugyebár fázistekercsenként két mágneses pólus van, egymással szemben. Az egyik az észak, a szembeni a déli.
Ha "normál" polaritassal kötöm kis (pl 12v) egyenfeszültségre az egyes tekercseket (mondjuk 1-re a pluszt, 2-re a mínuszt, akkor az így létrehozott egymás melletti pólusok azonosak lesznek, tehát ha beteszek egy iránytűt, akkor az első tekercset táplálva beáll valahová, a másodikra elfordul 60 fokkal, a harmadikra TOVÁBBFORDUL hatvan fokkal. Ez történik a három fázisú betáplálásnál is. Ha nem így történik, akkor az adott tekercset fordítva kell bekötni.
Ha ezek után az összes 1-es lábat összekötöm, akkor van egy csillagba kapcsolt motorom.
A kollégákat megleptem ezzel a dologgal, merthogy nem úgy van, ahogy gondolták.
A motoron egyetlen tekercs kivezetéseit megcserélve a motor forog ugyan, de egyrészt lassabban, másrészt morogva. Az egyik fázison nagyobb az áram, mint a másik kettőn - szvsz így hajtva a motort elég gyorsan le lehet égetni.
Az így létrehozott fázishiba miatt a három tekercsáram vektoros összege nem nulla, amiből a baj ered. Ez az áram egy rossz gerjesztést hoz létre a motorban.
Hosszú tesztekre nem volt időm, de a téma még érdekel, szóval vissza fogunk térni rá.
Szerintem egy trafóból kisfeszültséggel megtáplálva az egyik tekercset, és szkóppal nézve a másik kettőn a jelet, megállapítható lesz, melyek az azonos - kezdet vagy vég - kivezetések. Az, hogy egy adott tekercsen melyik a kezdet és melyik a vég, az ugyan nem, de az nem is érdekes valójában.
A szkópot a bemenő jelről triggereled és a másik csatornát a feltételezett polaritással csatlakoztatod a vizsgált tekercsekhez. Osztott tekercselésű zene kimenőtrafót vizsgáltunk így.
A kis tusírlappal nem tudtam szabadulni a gondolattól, hogy egymással szögben lévő síkokat fogok előállítani mégis
Aztán arra jutottam, hogy a kapcsolódoboz felőli oldalt teljesen leszedni nem okoz semmiféle gondot, igy egyik oldalrol jól rá tudom csúsztatni.
Elsőre ilyen, nem történt baj. Oké, sok a festék de területekre voltam kivancsi nem pontokra. A doboznál -8 század, középen inkább -10ek, a masik szélen a folt közepe -12 de ott van -20 a legszélén. Tehát kicsit dönteni is kell még a dobozos vég rovására. Szerintem -15 ig lesz idegrendszerem hozzá. Minden nap váll nap, meg tricepsz.