Akár így marad a rendszer, akár nem, a közoktatásban néhány év múlva hiány fog képződni fizika és általában a természettudományos tárgyak oktatására kiképzett munkaerőkből, mert nem jelentkezik az ilyen szakokra lassan senki.
tezis : Magyarorszagon a jelenlegi formaban a kozepiskolai termeszettudomanyos kepzes fenntarthatatlan. Nem arrol van szo, hogy nem jo, hogy valami mas jobb lenne, hanem az, hogy fenntarthatatlan. Ami fenntarthato az a kovetkezo : a diakok kb. egynegyede 2-3 evig tanulhat fizikat, esetleg a legjobbak 4-ig, de azok csak specialis gimnaziumokban, az atlagdiak 1 max. 2 evig tanul fizikat, biologiat, kemiat. Ennel sokkal tobb kapacitas NINCS.
Magyarorszagon a felsooktatast kellene jelentosen fejleszteni. Az Amerikai Egyesult Allamokban legalabb 25 olyan egyetem van melynek eves koltsegvetese nagyobb mint Magyarorszag hetvenegynehany felsooktatasi intezmenyenek egyuttes koltsegvetese. Nehany egyetemnek hetszer-tizszer nagyobb koltsegvetese van (16-20 milliard dollar !!) mint az egesz magyar felsooktatase az osszes koltseggel (fenntartas, oktatok, stb) egyutt. Egy jo amerikai mernokkepzon az entrance requirement sokkal kevesebb mint nalunk, egy M.Sc in Electrical Engineering pedig sokkal jobb mint nalunk. A kozepiskolai oktatast a lehetosegekhez merten komolyan kell venni, valamivel tobbet is kell talan ra kolteni, de a kapacitasokat ertelmesen kell elosztani.
A felsooktatasra pedig radikalisan tobbet kell kolteni. Valojaban az egyetemeken van a szuk keresztmetszet, az egyetemek keptelenek elvegezni a feladataikat, mert tulvallaljak magukat, es brutalisan alul vannak finanszirozva. Az egyetemeken igen jo mernokoket lehet kepezni ha a diakok ELEG jok, es vilagszinvonalu termeszettudomanyos es muszaki kepzest tudnank adni NAGYON jo diakoknak egy elitfelsooktatasi rendszer kereteben. Minden szinten jobb eredmenyt lehetne elerni, a kvazi "tomegkepzesben" es a ma gyakorlatilag nemletezo elitkepzesben. Ezt akar ugy is meg lehetne csinalni (Bokros Lajos bedugja a fulet, koszonom), hogy nem zarunk be egyetlen felsooktatasi intezmenyt csak ertelmes tisztesseges helyi feladatokat adunk azoknak amelyek erre jok. De csak annyit es nem tobbet es nem mast.
Semmi sem lehetetlen, de ehhez az általános iskolákban kell valami nagy változásnak bekövetkezni, hogy a jelenleg 8 - 9 évesek ráhangolódjanak a természettudományokra.
Most engem Pálinkás személye és jogállása (aki politikai szerepvállalásán túl a Kísérleti Fizikai Intézet vezetője is Debrecenben) nem igazán érdekel. Arra a tényre figyeltem fel, hogy gyakorlatilag nem lesz fizikatanári utánpótlás, aminek jelei már jó néhány évvel ezelőtt is mutatkoztak.
"a 2009/2010-es tanévre egyetlen hallgató sem jelentkezett az ELTE fizikatanár-képzésére, de az egész országban sem haladja meg a jelentkezők száma a tíz főt."
Einstein olyasmit mondott, hogy a 3. világháború után hosszú ideig az emberiség fegyvere a kőbalta lesz. Ha így megy, meglehet, háború nem is kell ehhez.
Megtaláltam itt a tavaly végzett hallgatók névsorát ugyanezen a főiskolán. 14 fizika szakos kapott oklevelet, közte 4 a mat-fiz-es. A Debreceni egyetemen úgy hallottam, 2 fizikatanári diploma születetett legutóbb.
Érdekes világ jön, ha az emberiség elfelejti a természettudományokat. Amíg legalább Kínában értenek hozzá és legyártják az egész világ számára az összes szükséges technikai eszközt, addig még jó. De ha ott is áttérnek a média-marketing-néphülyítés oktatására, kőkorszak jön. Csiszolatlan kőkorszak persze.
az ifjú géniusz úgy fölháborodott, idős fizikus szakmai kompetenciájának hiánya és newton-törvények nem kellően precíz bevezetése okán, hogy kénytelen volt csapteleppel és rugdosással érvényt szerezni a tudománynak, a hozzá képest kontárnak számító bácsival szemben.
Komolyra fordítva én majdnem mai fiatal vagyok és gimiben is meg most egyetemen is nagyon okos, hozzáértő, kedves oktatóim voltak/vannak. Tehát nem hinném, hogy nagy baj lenne.
Nekem Vermes Miklós tanította a fizikát és sajnálom a mai fiatalokat (meg egy évig szeves kémiát is tanított nekünk) a középiskolában. Lehet, hogy ezért verik a diákok a tanárokat???
Hát megnyugodtam...Mellesleg sípoló rózsaszín gumikutya legyek, ha lesz karcsúsítás. Mármint nem a közoktatásban (mert ott nyilván lesz) hanem a minisztériumokban.
Sajnos, még nem tartunk ott, hogy a politikai csatározásokban megfáradt, elhasználódott aktívistákat jól fizető iskolai állásokkal jutalmaznák, egyelőre nincs meg a veszélye annak, hogy a közoktatást elárasztanák a levitézlett politikusok. Ha bekövetkezik az államgépezet igért karcsúsítása, az esetleg lapátra tett köztisztviselők, közalkalmazottak még nem találnak a középiskolákban üres helyeket. Persze az sem kizárt, hogy az oktatás is része lesz a tajkarékossági programnak, ott is létszámcsökkentés vár az alkalmazottakra.
Pedig--az az érzésem--még megkaphatjuk. Pláne a politikusokat. Lesz is itt sírvaröhögés. Gondoljátok meg, választási évben milyen tolongás lenne a katedrán???? úristen, ebbe belegondoltam és elsápadtam. (Mondjuk a politikusok közt is van ttks/ műszaki végzettségű; más kérdés, h benyomásom szerint legtöbbjük erős kisz/hök vonalon nyomhatta végig az egyetemet s némely nyilatkozatokért én bizony a tulajdonosa sejhajnyílásába dugnám a diplomáját.) És most offolok: a népművelők, politikusok stb. felsorolásból pls ne hagyjuk ki a greenpeace aktivistákat sem! Ők majd a radioaktivitás, magfizika/magkémia és atommagtechnika, illetve (alsóbb osztályban) általában a munka, energia, teljesítmény,energianyerés, hatásfok témakörében tartanak órát. Szakközépben pedig vegyipari művelettanból. Mondjuk. ehehe off off n.
Nem magamra értve feltétlenül a célzást, de tulzónak érzem a megjegyzésedet. A közoktatásban, főleg annak"mezei" részében nem az itteni topic-okban megvitatott kérdések jelentik a fő problémát. Azzal kell küszködni pl. hogy ne keverjék össze a diákok a sebességet a gyorsulással, vegyék észre a különbséget az egyenletes és a változó mozgás között, stb.
A fizika népszerűségére utaló adatok bányászhatók ki az OKÉV honlapján található
prezentáció-ból. Pl. a 404525 középszintű tantárgyi vizsgából 9188 volt a fizika 2,27%. 909-en vizsgáztak emelt szinten, ez 3,8 %-a a kb 24000 tényleges emelt szintű vizsgának. Ugyanez kedvezőbben tálalható, ha azt mutatjuk ki, hogy a 114986 érettségiző közel 9 %-a választotta a fizikát valamilyen szinten.