Kamion elé életveszélyes manőverrel bevágni, ez nyilván tilos a kresz szerint.
A folyamatos kamionsor előzés kapcsán az előzés engedélyének egyik kresz feltétele, hogy az előzendő jármű épp nem előzzön másik járművet, ha tehát éppen kamionsort előz, akkor ezt teheti addig, amíg nem lesz neki hely a külső sávban, ahová vissza kell térnie.
Ezzel természetesen egyetértek. A kérdésben pont az a problémám, hogy az adott körülmények között sávot váltani, bevágni a szűk helyre egy kamion elé is szabálytalan és veszélyes.
Megyek éjjel a hetes autópályán, 3 sávos szakaszon, majdnem nulla forgalom, szépen a külső sávban. A középsőben kocog valaki 80-nal, utolérem. Mit tehetek? Elmehetek mellette maradva kívül? Vagy váltsak sávokat a belsőig, előzzem, aztán megint vissza a külsőbe?
Másik.
Autópálya, csak 2 sáv, nagy forgalom, a külső sávon majdnem összefüggő kamionsor, sokkal lassabban. Megyek belül a megengedett sebességgel (na jó, esetleg kicsit többel). Utolér a BMW, fél méterre rám mászik, veszélyes. Ki tudnék előle váltani a kamion sorba, hadd menjen. De belátható távon csak szűk hézagok vannak a kamionok között, csak komoly fékezéssel férnék be. Amennyire tudom, a párhuzamos közlekedés szabályai élnek ilyenkor, és nem mehetek be így a kamion elé féktávon belül - de csak úgy lehetne. Szabálytalan lenne? Mit a helyes? Hagyjam örjöngeni a BMW-t amíg lesz egy hosszabb kimaradás? Veszélyes, előttem is vannak, ha fékeznem kell miattuk, az őrült a fél méterből ütközést csinál.
Szevasztok. Kérek egy jogértelmezést. Az ellenőrzéskor nem tartózkodtam a kocsiban, sőt a környékén sem. (orvosnál voltam, de ez most nem érdekes). Mozgáskorlátozott igazolvánnyal rendelkezem, ami jól látható helyen ki volt téve. Az egyértelmű számomra, hogy várakozhatok ott, (harmadik bekezdés)de elhagytam a kocsit. Ez a kérdésben a lényeg.
Azért kérdem, mert én amit az autósiskolánál töltöttem tesztet gépen, ott rohadtul arra emlékszem, hogy nem kell elengedni a gyalogosokat, ellenben most itthon töltöttem ki 10 éves tesztkönyvet, ott az van, hogy el kell engedni, és most töltöttem ki a neten is egy tesztet, ott is el kell engedni őket.. Persze, lehet hogy változott azóta a szabály...
Olyan ember válaszoljon, aki olvasta mostanában a legfrissebb kiadást a Kresz könyvből személygépkocsihoz. Az érdekelne, hogy van-e benne olyan, hogy tompított fényszóró bekapcsolása kötelező lakott területen belül is, minden körülmények között?
sziasztok. egy apróságban kérném ki a véleményeteket.
eddig úgy tudtam, hogy egy kereszteződés felold minden előtte kihelyezett táblát. /najo, sajna a városi 50-et nem! ;)/
a helyzet a következő. az utcánkat (kb 40m csupán) parkolóvá tették, de valaki jóakarónk vagy mindig leveszi a táblát, vagy lefesti, tehát "mégsem az". a főút, amiről nyílunk parkolóövezet.
megtehetik-e, hogy CSAK a főútra raknak ki egy táblát, melyen nyíllal jelzik, hogy x méter után ez az utca (azaz a mienk) parkolóövezet?
így akár a város elején egy térképen is jelölhetnék az összeset, és sehova nem kéne táblát rakni, nem?
Nekem is volt szóváltásom ez ügyben egy másik közlekedés partnerrel (szerencsére baleset nem történt).
Az én esetemben a lakó-pihenő övezet végét a táblán kívül még az is jelezte, hogy van egy bukkanó a kihajtáskor. Ennek ellenére sem kell szerintem elsőbbséget adni, legalábbis a nem találtam ezt meg a KRESZ-ben.
Az ipse persze égre-földre, negyven éves tapasztalatára hivatkozott, sirály, hogy negyven éve így közlekedik.
Z
Elsőbbség az útkereszteződésben28. § (1) Az útkereszteződésben - ha a (2) bekezdés rendelkezéseiből más nem következik - a járművel elsőbbséget kell adni
a) a jobbról érkező minden jármű és
b) a balról érkező villamos
részére.
(2) A másik jármű érkezési irányától függetlenül elsőbbséget kell adni az útkereszteződésben
a) minden járművel a megkülönböztető fény- és hangjelzést együttesen használó gépjármű részére, továbbá minden ilyen gépjárművekkel kísért (közrefogott), zárt csoportban haladó megkülönböztető fényjelzést használó gépjármű részére;
b) az olyan útról érkező járművel, amelyen az útkereszteződés előtt „Elsőbbségadás kötelező” vagy „Állj! Elsőbbségadás kötelező” jelzőtábla van, a keresztező - illetőleg a kiegészítő táblán vastag vonallal jelzett - útról érkező jármű részére;
c) földútról érkező járművel a szilárd burkolatú útról érkező jármű részére;
d) körforgalomban haladó járművel a körforgalmat keresztező villamos részére.
(3) Útkereszteződést járművel csak olyan sebességgel szabad megközelíteni, hogy a vezető eleget tehessen elsőbbségadási kötelezettségének és e tekintetben másokat a jármű sebességével ne tévesszen meg.
A KRESZ 1997-ben bekövetkezett változásakor módosították a járdán történő megállás szabályait!
Lakó- és pihenőövezetből történő kihajtáskor az "Elsőbbség az útkereszteződésben" és a Bekanyarodás" című 28-as és 31-es paragrafus szabályait kell értelemszerűen alkalmazni, ha jelzőtáblák nem szabályozzák az áthaladási elsőbbséget. A "lakó- és pihenőövezet vége" jelzőtábla nem elsőbbséget szabályozó jelzőtábla.
Időközben változott, nem tudom pontosan mikor, a lényeges változás az, hogy kifejezetten meg kell engednie táblának vagy útburkolati jelnek, nem elég a 1,5 méter.
A csekket majd postán kapod a szabálysértést megállapító határozattal együtt. (A dolog hivatalos neve nagyjából távollétben megállapított helyszíni bírság.)
Én 1 éve vezetek, de nekem ilyet nem tanítottak, hogy lakó-pihenőövezetből kihajtva elsőbbséget kellene adnom... Szerintem, ha nincs tábla, szimpla jobbkéz.
20 éve vezetek, és az utóbbi 1 évben másodszor esek pofára, a KRESZ nem ismerése miatt.
Ma a járdán parkoltam úgy, hogy a gyalogosoknak bőséges hely maradt. Tettem ezt teljes lelki nyugalommal, mert úgy emlékeztem megtehetem. Valami olyasmi is rémlett, hogy ha megállni tilós tábla van (volt) akkor lakott területen belül nem főútvonalon ez megengedett.
A kocsihoz visszatérve közterületfelügyelői büntető cédulát találtam, melyben a KRESZ 40. paragrafus 8./a/b pontjára hivatkoznak. Megkerestem a neten a KRESZ-t és úgy tűnik igazuk van.
40. § (1) Járművel megállni - ha közúti jelzésből vagy a (2)-(5) bekezdés rendelkezéséből más nem következik - csak az úttest menetirány szerinti jobb szélén, azzal párhuzamosan, egy sorban szabad.
...
(8) A járdán - részben vagy teljes terjedelemben - csak akkor szabad megállni, ha a) azt jelzőtábla vagy útburkolati jel megengedi, b) a jármű a járda szélességének legfeljebb a felét foglalja el, c) a járdán a gyalogosok közlekedésére legalább 1,5 méter szabadon marad, és d) a jármű tengelyterhelése az 1000 kg-ot nem haladja meg.
Azt szeretném megtudni, vajon a memóriám téveszt meg, vagy időközben változott a KRESZ és én nem követtem elég figyelmesen...
A másik téma, amire meg mernék esküdni, hogy úgy tanultam: lakó-pihenő övezetből kihajtásnál (mintha parkolóból kihajtás lenne), elsőbbséget kell adni a többi járműnek.
Nos, ezt se találom a KRESZ-ben.
Más kérdés: a felügyelő bácsik postázzák a csekket? Mert a papír szerint adniuk kellett volna, de az nem volt az ablaktörlő alatt.