Sikerült felélesztenem a 233-ast. Végül is az eredeti kapcsolásnak megfelelően kötöttem be a hangszínszabályzót, melynek középső állásánál nagyjából lineáris az átvitel. Egy gond van, hogy a fokozat beépítésével valamelyest megnőtt az alapzaj. Igaz ezt csak a szkópon láttam, zenehallgatás közben nem észrevehető. Valószínű, hogy valamilyen árnyékolás kellene a fokozat köré.
Az erősítő, kb 3/4-es poti állásnál közepes hangerőn meghajtja a Quad ESL 63-at is. Az első benyomásaim kedvezőek. (De azért nem cserélem le a Quad II-t)
Azért ennyire már nem akarok belemerülni. Csak kíváncsi lennék, kb hogy szólt eredetileg ez a kis erősítő.
Ráadásul tarok tőle, hogy más "aknák" is lehetnek a készülékben. Pl mindkét panelen van egy kicserélt elkó, azt is ellenőrizni kell, hogy megfelelő-e az értéke.
A tápban is van egy utólag berakott 100 mikrós kondi, ami akár hasznos is lehetne, ha megfelelő helyre teszik. Viszont kiderült, hogy ez közvetlenül az EZ81 után lett betéve az eredeti kondival párhuzamosan, azaz az egyenirányító cső jelenleg 150 mF-ra dolgozik, a katalógusban megengedett 50 helyett. De eddig kibírta.
Akkor nem árt figyelembe venni, hogy a bemenetre áthelyezett szűrő ellenállásosztójába beterhel a hangerő (fix 1MOhm), ráadásul így az R2 érték nagyban befolyásolja annak törésponti frekvenciáját. Jó kérdés továbbá, hogy gyárilag mennyire pontosan hangolták össze a kétféle szűrőt... szerintem, ha már úgyis ellenállásokal helyettesítünk, linearizáljuk rendesen (a kísérletezéshez erősen javallott2db poti és egy sweep generátor;))
Így hozták össze, de nem javaslom a frekifüggő nvcs babrálását, mivel az lehet a pofonegyszerű ECL86 kapcsolással elérhető jó hang egyik trükkje. Inkább tedd vissza szépen az RC söntöt, a potit ellenállásosztóval (500k/500k?) helyettesítve. Szerintem ne a hangerőcsúszkára, mert úgy a hangerőellenállás is befolyásolja az eredő osztásarányt, inkább a bemenet - hangerő közé...
Jól rémlik hogy a potis RC söntös megoldás ellenére annak középállásában volt lineáris? Ilyet úgy lehet ésszerűen összehozni, hogy a visszacsatolásba egy másik, kompenzáló RC-t tesznek... mindjárt megkeresem az 1000 éve nem látott kapcsolást.
Az erősítő már úgy van bekötve ahogy mondod: Erősítőházon lévő bemenetek a hangerő potikra, a potik közepe pedig az erősítő panelra megy. Így produkálja ezt a gyönyörű magas emelést 1 kHz felett. Alatta nagyjából lineáris az átvitel.
A hangszín poti kivezetései és a rajta lévő 100 pf kondik teljesen a levegőben lógtak. Egyébként ilyet még nem is tapasztaltam, hogy ez a poti belül és a felerősítő anyánál is úgy be volt rohadva, hogy darabonként kellet kifeszegetni az erősítő házból.
A tünet szerint a magashangszín poti nincs teljesen kikötve, csak "bypassolva":)
A bemenetről a hangerőhöz tartó jelvezetékek kivételével forrassz ki mindent a két hangerő- és a hangszínpoti jel- illetve csúszka forrfüleiről. Előtte azért nézd meg, hogy honnan indulnak az erősítőpanel jobb/bal bemenetére tartó jelvezetékek, mert azokat csak akkor kell leforrasztani, ha az átalakítás során nem lettek átforrasztva a hangerőcsúszkák forrfüleire. Ha nem, akkor azt is megcsinálod, és kész.
Az EAG782 keresésem már nem aktuális. :) Szerintem ennyi eladó példány volt belőle Magyarországon. Mind működik, de legalább két kifogástalan darabot szeretnék a háromból összerakni.
Van ez a csöves erősítőm de nincs hozzá leírásom. Kérem a szagembereket, mondja meg valaki, hogy oda hátra milyen cső való? Valami diódára gyanaxom. Bármiféle leírást, rajzot, szívesen fogadok. Ez BEAG vagy EAG? Üdvözletem.
Köszi a beszélgetést nektek a készülékről, figyelemmel követem, hogy tanuljak belőle.
Most úgy döntöttem, hogy szívesen vásárolnék nem csak kimenőtrafót, hanem komplett EAG AE782/A készüléket, akár gyűjtői, akár felújítandó állapotban. Szívesen vásárolnék két darabot is.
(Elnézést kérek, tudom, hogy ez nem az apró, de az utolsó poszt az apróban nagyon régi, feleslegesnek találtam oda írni).
Ez, a 782/a-nál 15 és 5 Ohmos kimenetet megadó rajz a Csabai féle erősítőkapcsolásoknál szerepel. Lehet hogy volt ilyen verzió is, de én még nem láttam olyan 782/a erősítőt, amin lett volna kontroll hangszóró kimenet.
Szerintem a mester csak összekeverte a 782-es "receiverrel". Annak a trafója szintén 4 szekundert tartalmaz, amiből 3 párhuzamosan van kötve, és így ad le 12W-ot 15 Ohmon. A negyedik tekercs meg van csapolva és oda, egy ellenálláson keresztül csatlakozik a kontroll hangszóró.
lehet, én is láttam olyan kapcsolást, ahol két azonos részre van bontva a szekunder és 4 vagy 16 ohmot fogad
A Pávó Ferenc (aki tekert nekem egyszer egy brutális hálózati trafót;)) Beagos cikkében viszont csak az AE110-ről írja, hogy fogad más impedanciát is, az AE782/A-ról nem - lehet, hogy kétféle trafóval is gyártották?
"...Mindhárom készülék használatát bonyolítja, hogy a jelzett teljesítményeket 15Ω illesztő impedancián adja le. (Bár az AE110 fogadja az 5Ω-os sugárzókat is.) Amikor a BEAG ezeket a készülékeket piacra dobta főként az angolszász országokban zömmel a 16Ω-os sugárzókat használták. Ebben az időben az ORION is gyártotta a PD206 és PD256 típusú szélessávú hangszóróit 15Ω-os impedanciával is. Ezek a hangszórók viszonylag nagy érzékenységüknél fogva jól illeszkedtek a fenti hangerősítőkhöz. Azok, akik a szélessávú sugárzók dinamikai tartalékait és az énekhang vagy az akkusztikus hangszerek plasztikus megszólalását keresik azok egy-egy az ’50-es, ’60-as években felvett LP-ket hallgatva elcsodálkozhatnak azon, hogy miként tudták az esztétikát a technikával így harmonizálni."