Minden, ami amerikai vasút. Társaságok, vonalak, gőzösök, dízelek, kocsik, még amerikai stílusú modellezés is, meg amit föl sem soroltam, szóval minden...
Nem film, hanem a valóság: a "Rafale" felfegyverzett, páncélozott kocsi amerikai őrökkel Vietnam egyetlen, még a franciák idejében épült fogaskerekű vasútján, hogy legyen mivel visszaverni az esetleges Viet Kong-támadást. A vonal túlélte a háborút, aztán a hanoi kormány felszedette mindenestül.
Robbantástechnikai bemutató vasúti szabotázsokhoz, II. világháború. Így megy a valóságban, és, mint láthatjuk, nem is olyan könnyű, legalábbis négytengelyes kocsikból összeállított szerelvénynél.
Ez a Diesel-hozzákapcsolás filmforgatáson volt. A jelenet arról szólt, hogy gerillák felrobbantják a pályát egy zsoldosok által összeállított vonat előtt, a mozdony kisiklik és az oldalára borul, ehhez egy üzemképtelen, valódi gőzmozdonyt használtak fel a filmesek. A vonatot hátulról tolta egy Diesel, csak úgy vették fel, hogy ez ne látsszon a felvételeken. Itt nem kellett burkolni.
A robbanás, meglehetősen rossz minőségben a You Tube-ról, egyébként az amerikai filmeseknek mániája, hogy szimpla robbanótöltet imitálása helyett napalmot, vagy mi a szentistent használnak, aminek a valóságos akciókhoz köze nincs, viszont roppant látványos.
Az amik gyakran csinálnak ilyet, van turistavasút, ahol a gőzös mögött hajtó kis dízelmozdonyra egy boxcart húznak, a dízel abban vontatja a vonatot, a gőzös meg látványfüstöt ereget.
Ezt egyes vasutasok megoldanák "okosba'", lelövik a szarvast, aztán a vágányra teszik és egy kicsit nekimennek a mozdonnyal.
Az USÁ-ban egyes rendezőkön golfkocsival közlekednek a hosszú tehervonatok mellett.
Rádiótávvezérlés: Svédországban láttam ilyet. A paker beállt a kocsi végéhez, magára hívta a mozdonyt és összeakasztotta őket. MÁVosok mondták, hogy nálunk nem lehetne ilyen, mert a mozdonyvezető a kocsmából kezelné a távvezérlőt a rádót hallgatva.
A világ legnagyobb teherpályaudvarán, Bailey yardon zónákat jelöltek ki, ahol rádióval lehet a tolatómozdonyokat vezérelni a toronyból. Ezt nem minden túr használja, vannak, akik jobban szeretik a mozdonyból vezetést.
Bunk car volt rendes hálókocsiból is, mint pl. az UP 906211, ami egy 4-4-2 sleeper-ből lett, és daruszerelvény hálókocsija volt. Az UP kocsis könyvben van rendes fotó, a neten most hirtelen csak ezt találtam, de a drókerítésen át éppen látni a bunk car feliratot.
Hol kerestek hasonlót? Nekem nem rémlik, hogy bunk car-ról szó lett volna.
A bunk car tkp. "hálókocsi", csak kicsit spártaibb kivitel. Ez érdekes, hogy még ablaka sincs. Az OM rotary snow plow másik bunk car-ja a 0495-ös a section men-eké (a 04417-es az engine men kocsija), azon van ablak. A 0466-os kitchen-diner-en szintén. Ja, és persze ez keskenynyomközű.
- Norvég vasútnál - NSB - az EL 16 -os mozdonynál konkrétan olvastam, hogy rendszeresítve van puska de nem Macilaci miatt, hanem ha elütött egy szarvast a vonat, a mozdonyszemélyzet megadja neki a kegyelemlövést. Nagyon szigorúan veszik a Hatóságok, nem rendezhetnek a vasutasok szarvasvadászatot csak úgy.
- Dél-Afrikai vasútnál az E9 villanymozdony tartozéka viszont egy motorkerékpár, hogy a 2-3 Km hosszú vonatot a személyzet le tudja ellenőrizni.
Németeknél a DB V60/BR 260-as mozdonyt így használják már több mint 30 éve de nem csak rendezőpályaudvaron, hanem tolatós-tehervonatnál is állomási kiszolgálásnál.
Mindjárt több találatot ad ki a Google. Az megvolt, hogy a peninsula bay window mi lehet, csak azt nem tudtam, hogy pontosan hogy hívják. Hanem a caboose/boxcar with motor/Diesel drive-ra nem ad semmit.
Az biztos, hogy az USA-ban amíg a postát vonaton vitték, a postakocsit kísérő alkalmazottaknak volt fegyverük. A sacramentói múzeumban beszélgettem egy nyugalmazott fazonnal, sok érdekes történetet mesélt (kevésre emlékszem belőle sajnos).
Biztos rádióznak. De erős vonalismerettel rendelkező dízel vezérnek elég néha oldalra kinézni az ablakon, és a fékvezeték nyomásmérőjét figyelni.
Dízelfüst: talán van a boxcaron egy olyan kémény, mint a caboose-okon. Vagy ha több eszük van, egy peninsula window-os, vagy egy tetődómos caboose-ból még előre is lát a dízelvezér :-)
Érdekes ez a két mozdonyos elrendezés. Odakinn azt mondta egy mozdonyműszaki a 6000 lovas mozdonyok ellen, hogy olyanból 2 elég a vonathoz, de ha abból egy mozdony fekve marad, a maradék nem húzza be a vonatot az állomásig vagy a kitérő vágányra. Ha viszont három 4700 Le-s mozdony vontat, és abból 1 marad fekve, a vonóerő 2/3-a megmarad, ami jobb, mintha csak a fele.
Persze lehet, hogy az a magányos mozdony tol a vonat végén, és így is kijön a 2/3 mozgatóerő.