Minden, ami amerikai vasút. Társaságok, vonalak, gőzösök, dízelek, kocsik, még amerikai stílusú modellezés is, meg amit föl sem soroltam, szóval minden...
Az amik gyakran csinálnak ilyet, van turistavasút, ahol a gőzös mögött hajtó kis dízelmozdonyra egy boxcart húznak, a dízel abban vontatja a vonatot, a gőzös meg látványfüstöt ereget.
"As No. 55 could not run under its own power anymore, a diesel attached to the rear of the train pushed it onto a piece of undermined track in a siding at Grange Lane, just outside of Spanish Town, where it fell on its side with much special effects of smoke and flames."
Má' hülye vagyok, nem beszerelték a Dieselt a vonat végébe, hanem hozzákapcsolták, és rálökték a szerencsétlen 55-ös gőzöst a föltépett vágányszakaszra, pedig némileg reménykedtem, hogy csak makett volt...
Megvan a film mozdonya. A Jamaican Railway Corporation eredetileg 15 db 15M osztályú kanadai mozdonya közül kettő maradt a hatvanas évekre. A Canadian Loco Co. 2123-as és 2124-es, 1944-ben gyártott mozdonya a vasútnál az 54-es, és az 55-ös számot kapta. Az eredeti széntüzelésről 1946 és 50 között minden gépet átalakítottak olajtüzelésre.
Az 55-ös a 60-as évekre már javíthatatlan állapotúra romlott, az 54-esnek azonban csak a megrepedt fő gőzvezetékét kellett kicserélni. Két vállalkozó elhatározta, hogy megalapítja a Jamaican Railway Societyt, és turistavonatokat közlekedtet, számos fotókészítési megállóval. A vasút dolgozóitól, továbbá sok magánszemélytől egészen szép összegű adományokat kaptak, és a "Banana Boat Steam Train" 1966 nyarán el is indult, Kingston és Port Antonio között. A vasúti és más magazinok híradásának köszönhetően számos turista érkezett, főleg az USA-ból.
Ezután találta meg a Metro-Goldwyn-Mayer a film elkészítéséhez. Az 54-est a filmben fatüzelésűként mutatták. A Port Antonioi, az ország legszebb vasútvonala kitűnő helyszínként szolgált az egyébként belga-kongói sztorihoz, és látható benne a kingstoni körfűtőház fordítókorongja is, amelyet azóta szétvágtak.
Az 55-ös magától már mozgásképtelen volt, azonban szereltek a vonat végébe egy Diesel-motort, és ezt a mozdonyt siklatták ki ott, ahol a történet szerint a lázadók felrobbantották a síneket, vastagon megspékelve tűz- és füsteffektusokkal, a Grange Lane-i szárnyvonalon. Az MGM megvette a mozdonyt a vasúttól erre a célra, és utána minden szívfájdalom nélkül, jelképes összegért eladták egy ócskavaskereskedőnek, aki szét is darabolta.
A turisztikai hivatal szerette volna folytatni a gőzvontatást az északi-parti vonalon, a JRC vasúttársaság azonban elzárkózott, megszervezte a saját Diesel-mozdonyos turistaforgalmát, és, mivel ezt sokan összetévesztették a két vállalkozó Railway Society-jének 54-es gőzösével, utóbbi majdnem teljesen tönkrement.
Egy másik amerikai filmgyár újabb filmajánlatát elutasították, és a gőzöst állókazánként használták a kingstoni javítóműhely öreg Westinghouse-légszivatyúinak meghajtására. Néhány héten belül a gép kazánja tönkrement, ugyanakkor néhány használatlan tartalék M3 kazánt, amellyel javítható lett volna, kidobtak ócskavasba (Nem ismerős az ilyesmi valahonnan?).
A mozdony azóta álldogál hol itt, hol ott, a nemzeti emlékhellyé minősített, üzemen kívüli kingstoni állomáson, de legalább fényképezhető. Időről időre felmerül a gondolat a jamaicai vasút újraindítására, jelenleg is napirenden van, lesz-e belőle valami, nem-e, nem tudni.
Jamaica vasúti térképe, mikor még üzemelt a vasút.
Old Harbour Station, St. Catharina. Mintha ez lett volna a filmbeli M'sapa Junction.
"A pure set of four BN lettered SD70MACs roll a coal load southward just beyond West Plains, MO from August 4, 1997. Even though it was the BNSF by then, so this was a decent catch for sure. BN 9603, 9641, 9599 and 9638 were helped out by BN SD40-2s 7240 and 7806 on the rear as they head toward a crew change at Thayer, MO."
Dark Of The Sun (Rod Taylor,1968.) A történet az egykori Belga-Kongóban játszódik, a szimba-lázadás idején, ha ismerős.
A filmet azonban Jamaicában forgatták. A mozdonyt tudná-e valaki azonosítani, és, hogy a katonák zubbonyán mit rövidít az F.D.E.C. felirat? A C., gondolom, Congo, de a többire nincs ötletem.