Elõ fogom keresni, most nekem sem ugrik be a pontos címe, Verebély László és Klein Tibor írták 1936-ban és pár éve a Mûszaki Egyetem könyvtárában még megvolt.
A dolog ott szokott megbukni, hogy nem tudatosul: a fázisváltó egy nagyon összetett gépegyüttes: egy szinkron motor (primer kör), egy szinkron generátor ( szekunder kör), egy aszinkron motor (csillapító rudazat), egy transzformátor (Scott-tekercselés) és egy egyenáramú dinamó (gerjesztõgép) egy tengelyen és - a gerjesztõgép kivételével - közös mágneskörökkel.
Hm, megkérdezhetném ennek a könyvnek a címét? Lehet, hogy segítené a fázisváltó jobb megértését. :) Nekem csak a Verebély-Sztrókay Villamos vasutakhoz volt szerencsém, de abban ugye nem sok szó van a fázisváltóról (ilyen szempontból a Hámori volt eddig a leghasznosabb).
A fázisváltó egyik jellegzetes eleme a "mágnessönt", ami a gerjesztõmezõt osztja meg a primer és a szekunder rendszer között. (A Verebély-Klein könyvben nagyon szépen le van írva a méretezése). Az egész Watt-relé-mûködés ezzel van összehangolva. Egy primer áttekercselésnél sokkal nagyobb gondot jelentene az szabályozási és gerjesztési rendszer megváltoztatása, mert ahhoz a vastestet is meg kellene változtatni.
Jogos, valóban nem gondoltam át eléggé a gerjesztés primer áramkörre gyakorolt hatását a fázisváltóban. Ennek ellenére úgy gondolom, hogy meg lehetne találni egy optimumot, amellyel stabil üzem lenne megvalósítható. A primer tekercselés valószínűleg sajnos mindenképp megváltoztatandó lenne, bár jelenleg nincsenek konkrét adatok birtokomban, de nem hiszem, hogy módja lett volna Kandónak annyi tartalékot hagyni, hogy átütési szilárdságilag és a szigetelési állapotot tekintve 25 kV + 10 %-nak megfelelne.
Ha megengedhető a fázisváltó magasabb feszültséggel való megtáplálása, gyakorlatilag megoldódott a probléma, mivel -a villamosberendezés leírásából kiderül, hogy- a szekunder feszültség a szinkrongenerátori üzemmód gerjesztésének mértékétől függ.
Ez így a probléma leegyszerûsítése. A gerjesztõgép kettõs feladatot lát el: egyrészt a szinkron generátor üzemmódhoz létrehozza a szükséges mágnesen mezõt, másrészt a primer szinkron gép terhelés négyzetgyökével arányos gerjesztésszabályozásával a cos-fi 1-et is biztosítja. Ez nem csak a hálózat jobb kihasználása miatt szükséges, hanem mert az alulgerjesztett fázisváltó terhelési szöge nagymértékben megnõ és a szinkronból való kiesés könnyen elõfordulhat. Amit esetleg meg lehet nézni, az a fázisváltó primer tekercselésének megváltoztatása, 25 kV-os primer tekercs beépítése.
Az idei évforduló alkalmából megpróbáltam egy kis irományt összehozni a Kandó-mozdonyokról és kialakulásuk hátteréről, mert az interneten nem nagyon találtam részletes leírásokat.
Amennyiben a képekkel szerzői jogi probléma, igény van, természetesen elnézést kérve azonnal leveszem a honlapról, sajnos nem állt módomban minden esetben engedélyt kérni.
Pl. a MÁV Nosztalgia ajándékboltban, a Nyugati pályaudvaron. Nyitvatartásuk elég idétlen, szabit kell hozzájuk kivenni, hétvégén csak Vasúttörténeti Park-belépőket árulnak, mást nem.
Ketten voltak felváltva ott, egyikükkel ismerkedtem össze anno, Őt Meleg Pista bácsinak hívták. Valamikor - talán '49-ben - vizsgázott mozdonyvezetőnek gőzösre Fradiban, pár hónapig járt 322 és 601 sor. mozdonyokkal, majd átvezényelték villany tanfolyamra a Keletibe és onnan is ment nyugdíjba. Régi Keletisek emlékeznek még rá, de nem tudták megmondani él e még. Jó párszor körbe vitt a Kandón.