Keresés

Részletes keresés

elemes Creative Commons License 2005.11.16 0 0 223
Portfolio: Autópályaépítés és csodavárás - dinamizál, ha van mit

Sokan ma is csodát várnak az autópályaépítéstől, ugyanakkor felelőtlenség azt állítani, hogy azok építése közvetlenül maga után vonja a gazdasági fejlődést - állapítja meg könyvében Tóth Géza, a KSH szakértője. Tóth az autópályák szerepét vizsgálta a regionális folyamatokban, a térszerkezet alakításában, a településcsoportok közötti kapcsolatok jellegének alakításában. A szerző ismerteti az autópályaépítések illetve a gazdaság, a társadalom kölcsönhatását leíró modelleket, a hazai és a nemzetközi tapasztalatokat, majd az északkelet-magyarországi fejlesztéseket veszi górcső alá.

A fejlett infrastrukturális hálózat elősegíti a munkamegosztást, hozzájárul az egyes területek specializálódásához, a termelés és a termelékenység növeléséhez. Hogy az egyes hatások mennyire érezhetők és jelentősek, az azonban nagymértékben függ a specifikus tényezőktől is. Az új építésű vagy a fejlesztett közlekedési infrastruktúra befolyásolja és jellemzően csökkenti az általános szállítási költségeket, növeli a munkaerő mobilitását. Tóth vizsgálódásának fontos megállapítása, hogy a közlekedés és az autópályaépítés csak akkor képes a gazdaságot dinamizálni, ha van mit. Önmagától az autópályaépítéstől csodát nem lehet várni.

...

bormester Creative Commons License 2005.11.02 0 0 222
Miért drága a magyar autópálya?
2005. november 2.
HLAVAY RICHÁRD

A magyar autópályák átlagosan 30 százalékkal drágábbak, mint a horvát vagy a szlovén szakaszok. Az okok szerteágazóak: korlátozott versenyeztetés, koncepciótlanság, burjánzó engedélyeztetés, meg nem fékezett önkormányzati ügyeskedés – írja a Figyelő legújabb száma.
laszlo37 Creative Commons License 2005.08.11 0 0 221
Príma! Gratulálok!
Előzmény: bormester (220)
bormester Creative Commons License 2005.08.10 0 0 220
A fickó kissé összekeveri az éles fogalmazást a goromba túlzással: "csakhogy mindez kilométerenként több milliárd forintjába kerül az adófizetőknek".

Amennyiben nem mondja meg, hogy az általa fölsorolt tényezők közül szerinte melyik mennyit nyom a latba, akkor az egész egyszerű öblítés (amihez, persze, mint publizsurnalistának joga van, pláne, mikor első cikkét ereszti ki a témában, és kénytelen a tájékozottság lyukait föllépéssel pótolni).

Az általa emlegetett négy tényező:

- Hibás finanszírozási konstrukció - tök hülyeség. Általában és elvben lehet benne igazság, de ha valaki azt mondja, hogy a jelenlegi fiskális helyzetben a költségvetésnek fölvennie kölcsönt olcsóbb lenne, az nem olvas újságot. (Magának a kölcsönfelvételnek a szerződésén a kamt kisebb lenne pl. 1%-kal, de Járai két percen belül kénytelen lenne 3 százalékkal emelni az alapkamatot.) Itt legfeljebb arról lehetett volna dönteni, hogy az építési prgramot jócskán lelassítani, vagy jegelni. Mindazonáltal ez a "rossz konstrukció" kábé 1%-kal (MAXIMUM 2%-kal) drágítja a hitelt, ez minden autópálya milliárdhoz hozzátesz 10 (max. 20) millió Forintot. Itt jegyzem meg, hogy a mai rendkívül alacsony kamatok mellett (nem Magyarországon) könnyen lehet, hogy az ÁAK ma kisebb kamatra vesz föl hitelt, mint az állam venne föl, mondjuk, két év múlva, ha az európai recessziónak neadjisten végeszakadna pl. év végén.

- A műszaki tartalom fölötti siránkozást rábízom Haászra, én nem értek hozzá, ő gondolom legalább annyira nem. Visszatérő téma ez itten, én nem bánom sem a zajvédő falat, sem a környezetvédelmi berendezéseket, sem a leállósávot. Ez nyilván tekintélyes drágító tényező.

- Az önkormányzatok (és a telektulajdonosok) mohósága. Valószínűleg ez is tekintélyes drágító tényező, ugyanakkor nem nevezném szimplán mohóságnak, ha egy önkormányzat megpróbál az autópályaépítés-adta lehetőségből minél többet kifacsarni.

- EU támogatás (lassan már a szó hallatán is hánynom kell). Én a kohéziós alapból kapott 114 Mrd forintot korántsem nevezném nullának. Haász cikíró kevesli, hiába, no, geci az EU, ahelyett, hogy ideállna egy pénzeszsákkal... de ne is vacakoljunk a pénzzel, építsék meg, fizessék ki mellé a szokásos korrupciós summákat, oszt húzzanak a picsába, mer' itten magyaruralom van.
---

Zárómegjegyzés. Ha valaki közzétesz egy táblázatot olyan számokkal, amelyek az eddig ismert adatokkal köszönőviszonyban sincsenek, illenék megjelölnie a forrását. Pl. a 2003-ban elkészült Emőd-Nyékládháza, ill. a 2004-ben átadott Nyékládháza-Miskolc szakaszról eddig ezt tudtuk:

"Farkas László, a Vegyépszer Rt. vezérigazgató-helyettesétől az MTI megtudta: a terepviszonyok - több közúti, vasúti, illetve a folyón átívelő hidat kellett, illetve kell megépíteni - miatt az M30-as az egyik legköltségesebben megépülő autópálya Magyarországon, egy kilométer csaknem kétszer annyiba, mintegy 2 milliárd forintba kerül, mint az M3-as tavaly átadott Füzesabony-Polgár közötti szakaszán."

A teljes, 24,6 km szakasz, melyből 2003-ban adtak át 8,5 km-t, tavaly pedig 16-ot összesen 46 Mrd Forintba került.


Aláhúztam. Haász táblázatában ezzel szemben a két szakasz 20+52 milliárd forinttal szerepel.
laszlo37 Creative Commons License 2005.08.10 0 0 219
Állítasz valami megfogható hülyeséget, (mert infláció nélkül vetsz össze különböző évben keletkezett költségeket) és én számoljam ki helyetted, hogy mi az igazság?! Ugyan, barátom!
Előzmény: Wic (215)
Wic Creative Commons License 2005.08.10 0 0 218
jó éjt, majd holnap folytatjuk... :)
Wic Creative Commons License 2005.08.10 0 0 217
mi az ellentmondás szerinted?
Előzmény: Törölt nick (216)
Wic Creative Commons License 2005.08.10 0 0 215
ha lusta vagy, akkor meg minek kezdesz bele?

egyszerű a kérdés: inflációval korrigálva drágábbak a mostani közbeszerzős autópályák, avagy olcsóbbak, mint 1998-2002 közöt?

Előzmény: laszlo37 (214)
laszlo37 Creative Commons License 2005.08.10 0 0 214
Számoljon a fene, de ezeknél jóval kisebbet!
Előzmény: Wic (213)
Wic Creative Commons License 2005.08.10 0 0 213
na, inflációval korrigálva milyen számokat kapsz?
Előzmény: laszlo37 (212)
laszlo37 Creative Commons License 2005.08.10 0 0 212
Poénnek jó, :-), de ezek szerint Te is tudod, hogy ha  az inflációval nem korrigáljuk az éves árakat, akkor hülyíteni lehet a járatlanakot, ami a preferált párt szempontjából nem lebecsülendő eredmény, de amúgy komolytalan, sőt csacsiság, hogy Antall József szellemét idézzem.
Előzmény: Wic (208)
Wic Creative Commons License 2005.08.10 0 0 211
igen. mi a kérdésed?
szvsz csak egészében, mindenestül lehet nézni. műtárgyakkal együtt. részleteiben is összehasonlítva az árakat..

mivel mondhatom, hogy a km-díjak (csak a pálya) esetleg olcsóbb, de "a műtárgyakon behozom az árat".
Előzmény: Törölt nick (210)
Wic Creative Commons License 2005.08.10 0 0 209
esetleg próbáld a szerkezetbeli eltérésekre fogni az árkülönbözetet. a vegyépszer honlapján ott az M3 Füzesabony-Polgár szakasz összefoglaló műszaki leírása:

http://www.vegyepszer.hu/index.php3?page=projectshow&id=39&status=2

lássuk a mostaniakat. és akkor tsalán lehet némi öszehasonlítást eszközölni...
Előzmény: laszlo37 (207)
Wic Creative Commons License 2005.08.10 0 0 208
hogyne ismerném.

ezekből a számokból hány százalékos inflációra következtetnél? :o)
Előzmény: laszlo37 (207)
laszlo37 Creative Commons License 2005.08.10 0 0 207
Kedves Wic, infláció. Ha ismered a szót, akkor nézd meg annak a még furábbnak a jelentését is, hogy valorizáció...
Előzmény: Wic (186)
marschlakó Creative Commons License 2005.08.10 0 0 206
A horvátokét se nyomják,aztán szép iramban csak épülgettek,és jó minőségben.És az alagutakat sem a vakondok fúrták,a hidakat,viaduktokat sem a szövőmadarak csinálták.
Előzmény: Inspector E. Morse (205)
Inspector E. Morse Creative Commons License 2005.08.10 0 0 205

Ez a mi balszerencsénk, a korábbi évtizedben orrba-szájba nyomták az autópályákat, de mire hozzánk értek, ez már kiment a divatból, és nehéz nekik elmagyarázni, hogy errefelé azért még lenne ilyesmire szükség, mert kicsit eltérő a kiinduló állapot.

 

Előzmény: Profán Béni (201)
Sir Balambér Creative Commons License 2005.08.10 0 0 204
Amúgy meg eggyik kormány sem jeleskedikeu pénzek autópályaépítésre fordításában. Tán azé mert ez a legjobb mosoda.
Előzmény: Profán Béni (202)
Sir Balambér Creative Commons License 2005.08.10 0 0 203
Juj, csendben Te, még rámfogják, hogy meg akartam bontani a párt egységét..
Előzmény: Profán Béni (202)
Profán Béni Creative Commons License 2005.08.10 0 0 202

Csak nem hazugsággal vádolod az Orbán-kormányt? Ne már...

A kérdés persze megmarad, hogy mikor épültek azok a görög és spanyol sztrádák. Gyanúm az, hogy 1999 előtt.

Előzmény: Sir Balambér (200)
Profán Béni Creative Commons License 2005.08.10 0 0 201
Úgy értem, sehogy se jön ki belőle az új autópályák teljes hosszban való 60%-os finanszírozása.
Előzmény: Inspector E. Morse (199)
Sir Balambér Creative Commons License 2005.08.10 0 0 200
Kérdés mire jött az a nyet. Valahogy gyötör egy baljós gondolat, hogy az eu pénzek bevonásával a pénz felhasználását ellenőrizni akarókat is be kellene engedni az adott projektekbe, ami lehet hogy nem (vót) érdeke valakiknek.
Előzmény: Profán Béni (197)
Inspector E. Morse Creative Commons License 2005.08.10 0 0 199

Már mi nem túl izmos?

 

Előzmény: Profán Béni (198)
Profán Béni Creative Commons License 2005.08.10 0 0 198

Hát, ez tényleg nem túl izmos.

 

Road transport

• Completion of projects part-financed during the previous period (2000 előtt) and the

improvement of the existing network.

Continuing improvements in access by people and goods to centres of economic

activity, particularly in areas whose road networks are still not up to standard.

Priority will be given to links between the road network and other modes of

transport, particularly where there are no alternative means of transport.

Előzmény: Inspector E. Morse (193)
Profán Béni Creative Commons License 2005.08.10 0 0 197
A cikket én is olvastam, de azt kérdem, hogy mikor volt ez. Nekünk 99-ben állítólag már megjött a nyet.
Előzmény: Sir Balambér (196)
Sir Balambér Creative Commons License 2005.08.10 0 0 196
A sztrádaépítések EU-s támogatásának lehetőségeit a szegényebb régi EU-tagállamok példája jól érzékelteti. Görögország a 680 kilométer hosszú Szaloniki-Athén-Patrasz autópálya 1,194 milliárd eurós költségvetéséből 774,25 milliót kapott Brüsszeltől. A kohéziós alapból szintén hatvan százalék fölötti támogatással épülhetett meg Spanyolországban a Somport-Sagunto sztráda és Portugáliában a lisszaboni elkerülő körgyűrű.
Előzmény: Profán Béni (195)
Profán Béni Creative Commons License 2005.08.10 0 0 195
Mikor?
Előzmény: Sir Balambér (192)
marschlakó Creative Commons License 2005.08.10 0 0 194
Ekkora baromságot.
Előzmény: Törölt nick (176)
Inspector E. Morse Creative Commons License 2005.08.10 0 0 193

Nem is szeretik, de egyébként van autópálya projekt az EU-s programok között, az M0 csatolt részei épülnének Kohéziós Alapból, de nagyjából sehogy sem áll a dolog.

 

Előfordulhat, hogy a mai kormányoldal ellenzéki gumicsontjai közül ebben a témában is beég (bocs a képzavarért), mert egy fillér EU-támogatást nem tud igénybe venni autópályaépítésre.

 

Előzmény: Profán Béni (191)
Sir Balambér Creative Commons License 2005.08.10 0 0 192
Dehát látod,a példában a görögök kaptak.
Előzmény: Profán Béni (191)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!