A toronydaruk az élő város különös képződményei. Kinőnek a földből, majd egy ideig uralják a környéket. Felülről figyelik a várost, dolgoznak, forogna, élnek. Aztán egy idő után lebomlanak, eltűnnek, hogy máshol emelkedjenek fel újra. Amit a toronydaru lát, az egy egyszeri, megismételhetetlen várostörténet. Maga a daru is egy különös képződmény: megfigyeltétek már, milyen munka felépíteni vagy lebontani egy toronydarut?
Írjatok meg mindent, amit a toronydarukról tudtok. Hol vannak, éppen hol épülnek, mit építenek, hol bontanak le egyet, mekkorák, miért különlegesek.
Gyűjtsünk toronydarut.
A hidegkúti stadion építkezésén 4 daru van(különböző magasságúak) és ebből 1 van amin duplán fűzött a kötél, viszont csak két dobot látok: egy nagyot amivel a terhet emelik, és egy kisebbet, amivel a futómacskát mozgatják. Ez egy Terex Comedil 8T toronydaru, de van Liebherr is, meg még két másik fajta, annak nem jut eszembe most a neve. Köszönöm a részletes leírást! Ha egy daru tőben 8T-t emelhet, akkor a gém végén mekkora lesz a maximálisan emelhető tömeg? :) Honnan értesz ennyire a darukhoz, ha nem titok? :)
Számít, igen. :) Bár a kérdés itt kicsit összetettebb. Ha futómacskás toronydaruról van szó (mint amilyeneket Te is láthatsz Budapesten), akkor viszont mindenképp páros számú kötélágon lóg a horogszekrény, mivel csak így oldható meg, hogy a futómacska mozgásakor a teher vízszintesen mozogjon (a horogról visszatérő kötél - miután a futómacskán áthalad - a gém alatt továbbmegy, egészen a gém végéig - vagy lábáig, kötélfűzéstől függően; ez garantálja, hogy a teher a macska mozgatása közben nem süllyed, nem emelkedik). A macskás toronydaruk legtöbbjén a horog két- vagy négy kötélágon függ, ilyenkor általában át is lehet fűzni, ami nagyrészt automatikusan történik. Tehát amikor épp kisebb teherbírásra van szükség, akkor átfűzik két ágra, cserébe a horog sebessége megkétszereződik.
Kis kiegészítés:
- Nagyobb toronydarukon (ilyen Magyarországon jelenleg nincs) előfordulhat akár 6 vagy több ágon függő horogszekrény is, az átfűzésre azonban többnyire ilyenkor is van mód.
- Egy vagy páratlan számú kötélágon is függhet horogszekrény, de csak nem futómacskás toronydaruk esetén (billenő- illetve ollós billentésű gémnél, ez utóbbit a kikötői darukról ismerheted, olyan, mint egy hattyú nyaka, toronydaruknál nagyon ritkán alkalmazzák). Mivel itt a teher vízszintes mozgatása nem megoldott (vagy más, egyéb módokon oldják meg), nincs szükség páros számú kötélágra.
- Plusz egy érdekesség: némelyik futómacskás daru gémje felemelhető (ferdén felfelé áll), ilyenkor előfordul (amennyiben a túlemelés mértéke kerek 30 fok) egy olyan megoldás, hogy a gém végén a teherkötél nincs bekötve, hanem egy kötélkorongon átvetve, a gém alatt visszatér a macskához, és oda van bekötve. Ilyenkor is biztosított, hogy a teher a macska mozgatása alatt vízszintesen mozog, épp a speciális fűzés miatt.
A fentiekhez annyit tennék még hozzá, hogy a teher mozgása általában macskásoknál sem tökéletesen vízszintes (a gém alapesetben is kicsit felfelé áll, nem csak esztétikai, hanem biztonsági okokból is - de ilyen részletességgel nem biztos, hogy érdekel a dolog). :)
Köszi a választ! :) A teherbírás szempontjából számít, hogy csak simán át van fűzve az emelőn(nem tudom mi a pontos neve, amire az emelni kívánt terhet akasztják) csak simán át van fűzve a drótkötél, vagy duplán van átfűzve?
Egyszerűen csak oldják a fordítómű fékjét, amikor üzemen kívül helyezik. Ha a fordítómotor épp nem kap áramot, szabadon forog (ezért is van szükség a fékre).
És miképp oldják meg hogy forogni tud a szél hatására? :) Mármint a motornak van egy áttétele, és gondolom azt kapcsolják szét? :) Ma volt szerencsém látni itt a Hidegkúti stadionnál az egyik Darut ,,szenvedni" mivel a felemelt teher az emelés helyénél még meg tudta emelni, de ahova le kellett volna tennie, ott már túlterhelést jelzett a rendszer, mert a futómacska kintebb volt mint a felemelésnél. Szóval kicsit arrébb lett a ,,csomag" letéve. Egyébként Bp-n a Dagály uszoda építésén, meg a Hidegkúti Nándor stadion építésénél is van 4-4 toronydaru. Esetleg ha valakit érdekelnek. Meg a dagályon mikor ott dolgoztam Decemberben akkor volt két 400T teherbírású autódaru is. Most nem tudom ott vannak-e még, de gyanítom nincs kizárva. Valamelyik nap majd arra megyek, úgy is érdekel mit haladtak azóta. :) Egész pontosan két Lliebherr ltm 1400-7.1 volt, eleinte csak normál gémmel, majd később hoztak még rá egy rácsos kiegészítő gémet, amivel az amúgy is impozáns kinézet brutálissá vált. :D
teljesen normális. :) sőt, az volna a baj, ha nem tenne így. a toronydaruk szerkezetét olyanra tervezik, hogy amikor a terhet elkezdi emelni, ne hirtelen kapja a szerkezet a teljes terhelést, hanem valamennyire fokozatosan (tehát a gém egy kicsit süllyed, amíg a teher a levegőbe kerül). ezt hívják képlékeny tartaléknak, és ezzel kerülik el a túl nagy dinamikus hatásokat a szerkezetben (ha a gém teljesen merev lenne, akkor a teher talajtól való elemelése rántana egyet a szerkezeten).
megelőzve egy esetleges későbbi kérdésedet: az is normális, ha a daru üzemen kívül szabadon forog a szél hatására - ebben az esetben is az lenne épp a baj, ha nem így tenne. :)
A legtöbb darunál az oszlopcsúcs egyik szelvényén, vagy a gém felső övén van egy nyúlásmérő szerkentyű, amely az acél pár tized milliméteres alakváltozását méri, és ha az elér egy határt, akkor túlterhelést jelez.
Sziasztok! Én bár nem vagyok toronydaru mániás, csak most itt Bp-n építik a Hidegkúti stadiont újjá, és kérdezném hogy: miből tudja a daru, hogy túlterhelés közeli állapotban van, neadjisten túlterhelt? Bp-n a hidegkúti stadionnál van 4 daru, és múltkor a szél miatt nagyon belengett, és villogott rajta egy lámpa, de nem mindig, csak fel-fel villant, jelezve hogy túlterhelés közeli állapotban van. Előre is köszönöm a válaszokat! :)
Nagyon bátrak,hogy oda helyezték!Statikailag,hát ne is mondjam.De mindenre van megoldás.Én amikor Barcelónában jártam,a dóm rendbehozatalát,sok daru vette körbe,nem kis területről volt szó,akkor sem tették fel,az emeletre a Potikat.A manó-sem tudja,a mai világban,minden lehetséges.
Sziasztok. Erdélyben, kolozsávron készitettem egy képet egy MTA 126 tipusú toronydaru áthelyezéséről. Különös eset, hisz a toronydarut a templom egyik emeletére szerelték fel.