Keresés

Részletes keresés

C50 Creative Commons License 14 órája 0 0 6534

Az Alumíniumipari Tervező és Kutató Intézet története 1948-1984- Bányászat

Előzmény: alsólánc (6531)
C50 Creative Commons License 15 órája 0 0 6533
Moskovicsbácsi Creative Commons License 5 napja -1 0 6532
alsólánc Creative Commons License 5 napja 0 0 6531

Könyv címét elküldenéd nekem is?Privibe is lehet,köszönöm!

Előzmény: C50 (6527)
C50 Creative Commons License 5 napja 0 0 6530

Pl:

http://www.kisvasut.hu/letoltes/20130212/dorog1967.pdf

 

Hamarosan lesz föld alatti is.

Előzmény: alkotasu (6529)
alkotasu Creative Commons License 5 napja 0 0 6529

De jó képek! Tetszik az elágazó részt mutató fotó is. Erről jut eszembe: volt valami jelzésrendszer a bányavasutaknál? Vagy milyen módszerrel kerülték el az ütközéseket, szembe menesztéseket?

Előzmény: C50 (6525)
daruguru Creative Commons License 6 napja 0 0 6528

Köszönöm az infót, elég érdekes! Egyszer szívesen megnézném a könyvet is, vagy megkeresném antikváriumban, ha megírod a pontos címét (akár emailben). :)

Előzmény: C50 (6527)
C50 Creative Commons License 2017.02.15 0 0 6527

Nem jársz rossz nyomon, a könyv az Alumíniumipari Tervező és Kutató Intézet munkáit mutatja be, ezeket ők tervezték, a kötélpályát is. 

Előzmény: daruguru (6526)
daruguru Creative Commons License 2017.02.15 0 0 6526

De jó képek! :) Miért szerepel a könyvben egy indiai kötélpálya? (Egy kis guglizással annyit találtam, hogy valószínűleg az is bauxitot szállított - talán ez lehet a kapocs? Netán a pályának hazai vonatkozása is volt? Az állványok láthatóan erősen különböznek a mieinktől, de a kötélkiemelő bakok a tetején eléggé Uvaterv-beütésűek - vagy nagyon rossz nyomon járok?)

Előzmény: C50 (6525)
C50 Creative Commons License 2017.02.13 0 0 6525

daruguru Creative Commons License 2017.02.11 0 0 6524

Vajon ott vannak még azóta is? Vagy már vasba mentek?

Előzmény: bodrostomi (6523)
bodrostomi Creative Commons License 2017.02.09 0 0 6523

Előtérben a kidobált csillék Mályiban.

 

https://goo.gl/maps/BPzcTWaGB9A2

bodrostomi Creative Commons License 2017.02.09 0 0 6522

Rohan az idő...

Előzmény: C50 (6519)
Moskovicsbácsi Creative Commons License 2017.02.09 0 0 6521
daruguru Creative Commons License 2017.02.08 0 0 6520

Gyönyörű képek!!

Előzmény: C50 (6519)
C50 Creative Commons License 2017.02.07 0 0 6519

Ugyanaz 11 éve.

 

Előzmény: daruguru (6513)
Moskovicsbácsi Creative Commons License 2017.02.07 0 0 6518

Kiteszem az egészet, ez pont egy bazalttöltő: 

http://www.modelleisenbahnfan.de/zubehor-h0-alt/wiad-basalt-verladestation-302-b/

Gondolom, enélkül is tudod, de ne használj kemény anyagot rakományimitációnak, mert a mozdonyok hajtását tönkreteheti. Parafamorzsalék, ez-az, bármi, ami nem teszi őket tönkre, ha bekerülne.

Előzmény: Moskovicsbácsi (6517)
Moskovicsbácsi Creative Commons License 2017.02.07 0 0 6517

-Billentés közúti járműbe (de vagonba ugyanígy): https://youtu.be/zaelomyXSHo

-Többszörös szállítószalagos töltés: https://www.youtube.com/watch?v=hVwqcJ57tnI

 

-Körbuktatós billentés bunkerbe:  https://www.youtube.com/watch?v=7itZeb1ZzwQ

-Rakodás kőtörőbe, onnan szalagon földre, onnan markolóval közúti (de lehetne vasúti) járműbe:

 

https://www.youtube.com/watch?v=t02cJB2-Scs

 Ez nagyjából le is fedi, mert a dolog úgy megy: robbantás>kőtörő>osztályozás>(tárolás, ha szükséges>szállítás.

 

De még rengeteg van a Tube-on.

Még egy módszer: szalag>töltőtorony>vasúti kocsi.

Borken, Hesseni Bányászati Múzeum:  http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,5590301,page=all

Lezlinilzen-terepasztala Creative Commons License 2017.02.07 0 0 6516

Köszönöm! 
Ezekkel a töltőberendezésekkel, surrantókkal nagyjából tisztában vagyok, inkább azt szeretném megtudni, megérteni, hogy a fejtéstől kezdve milyen "állomásokon" megy át a bazalt, mire a surrantókba, és onnan a vagonokba kerül. Milyen bányagépekre van szükség. A zalahalápi bánya légi fotóin látom, hogy a vasút környezetében is bőven vannak berendezések a rakodó épületén kívül is. . Milyen gépezetek ezek, mi volt a szerepük? 
Ahogyan említettem, kénytelen leszek majd kompromisszumokkal megépíteni a rakodót, de nem szeretnék hatalmas szakmaiatlan baromságot építeni, ezért kérdezek ilyen sokat. 

Köszönöm a türelmeteket és a segítséget!

Előzmény: Moskovicsbácsi (6515)
Moskovicsbácsi Creative Commons License 2017.02.07 0 0 6515


Néhány ötlet:

Osztályozás és töltés kisvasútiból nagyvasúti kocsikba Itt látod a töltő működését, amit kérdeztél. Ami a képeiden van, abból már hiányoznak a vasalkatrészek, főkép a csúszdák:


 

A csille, vagy szalag fentre szállít, tölcséreken, és csúszdákon, más néven surrantókon érkezik az anyag a nagyvasút vagonjaiba. A 2- 4. képen Glossen látható Németországban, az egyik leglátványosabb, ma múzeum. Itt vannak bőven fotók, de a Glossen keresőszóval a Googlén rengeteget találsz.

http://www.feldbahn-glossen.de/


 

Nemcsak felső hídpályákról lehet billenteni, hanem a csillekocsit vagy lórét buktatón kiborítják, és a töltés szalaggal is végezhető, bunkeren át:

 

 



                                        Még egy hidas töltés ezúttal modellben, színesben.

Előzmény: Lezlinilzen-terepasztala (6514)
Lezlinilzen-terepasztala Creative Commons License 2017.02.07 0 0 6514

Tisztelt Fórumozók!

A segítségeteket szeretném kérni. 
Talán már néhányotoknak ismerős Lezlinilzen terepasztala, ha még nem, ezen linkek bármelyikén elérhető. 

 

https://www.facebook.com/pg/lezlinilzenterepasztala/photos/?tab=album&album_id=622623944505697

https://lezlinilzenterepasztala.wordpress.com

 

A terepasztalon egy valóságban nem létező vulkanikus hegy környékét jelenítem meg, egy bazaltbánya kis részletével és vasúti rakodójával a 90-es évek első felében.  A jelenlegi bányalétesítményeimet a valóság és a fantázia keveréke alkotta, ezen szeretnék most pozitív irányban változtatni. 
A hely szűke adta korlátok miatt természetesen a valódi bányát és létesítményeit lehetetlen megépítenem, ezért most is erős kompromisszumok szükségesek, de szeretném, ha mégis lenne valamennyi valós kötődése.
Arra szeretnék választ kapni, hogy hogyan is működtek a bazaltbányák, amolyan vázlatosan lerajzolva a fejtéstől a rakodásig. 
Van egy konkrétabb elképzelésem is: Zalahaláp egykori vasúti rakodója. Itt - ha jól tudom - az osztályozás a fejtésnél történt a hegyen, és szállítószalagon érkezett a rakodóhoz.  Ilyen szisztémában szeretném én is megjeleníteni amit lehet. 
Készítettem korábban fotókat is a rakodóról, szintén szeretném megtudni, hogy ebbe a létesítménybe hogyan érkezett a zúzottkő. Az alábbi linken látható légi felvételeken láthatóak a létesítmények, de nekem nem mondanak semmit. 
http://www.fentrol.hu/hu/legifoto/106330?r=1&c=1943404:5927905:12


Segítségeteket előre is köszönöm!

Balogh László

 

daruguru Creative Commons License 2017.02.05 0 0 6513

Gyönyörű idő volt ma, vétek lett volna nem kirándulni. :) Még az egyik saruja is megvan. Azért jó, hogy legalább ennyi megmaradt a pályából.

 

 

 

 

 

 

Előzmény: erdőszéli (5122)
Bányatörp Creative Commons License 2017.02.04 0 0 6512

Egyedül csak a riadóhoz tudok hozzászólni; Pilisen az egyik vízbetörés alkalmával sűrűn, folyamatos szaggatott jelzést adott a bánya, innen tudták, hogy baj van. Láttam a kérdéseket a FB-on is, ott talán többen fognak reagálni rá.

Előzmény: Florianna1 (6511)
Florianna1 Creative Commons License 2017.02.03 0 0 6511

Sziasztok! 

 

Talán tudtok segíteni a következőkben:

 

Mi volt a bányamentők jelmondata? 

Baleset esetén hogyan jelzett az erőmű dudája?

A bányarémnek hogyan kellett köszönni, mit adott a bányász lámpájába, miből volt a mécsese?

 

Köszönöm!

Pályaőr Creative Commons License 2017.01.31 0 0 6510


ALSÓSZALÁNK

http://adatbank.sk/lexikon/alsoszalank-nizne-slovinky/



                

                 

 

                                      

MaTe3303 Creative Commons License 2017.01.30 0 0 6509

Sziasztok!

Ajka és környéki iparvasutakról bányavasutakról keresek fotókat főként: szénosztályzó, padragkúti vasútállomás, halimbai vasútállomásról, alsócsinger állomásról, jókai bányáról, kap hegyi kisvasútról és némethbánya-csehbánya - kislőd kisvasútról, akinek esetleg van ezekről információ és megosztaná velem kérem jelezze :) 

Képeket előre is köszönöm :)

Előzmény: napocza (6433)
Andreas de Szered Creative Commons License 2017.01.30 0 0 6508

Igen, olvastam. Sajnos ki kell, hogy javítsalak. 6502-es válaszomban Pályaőr hozzászólására reagáltam. Ő egy olyan írásra hívta fel a figyelmemet, ami a hajdanán Sóskút és Tárnok között működő keskeny nyomtávú kisvasút (!) történetét igyekezett bemutatni. Tudniillik nem csak az általad jelzett lóvasút működött a két település között.

Szeretném újra egyértelműsíteni, hogy nem a kisvasút, lóvasút és bármilyen egyéb vasút történetét szeretném kinyomozni, hanem a korábban említett Ötház mögötti Szász-féle homokbányáét, ami a Sóskúti út mellett, a Tárnok-Sóskút határ mellett működött. Ha valaki ezzel kapcsolatban ismer forrást, vagy irányt, hogy merre lenne érdemes keresni, megköszönöm, ha jelzi.

Előzmény: töhötöm12 (6507)
töhötöm12 Creative Commons License 2017.01.28 0 0 6507

Ezt olvastad?

 

http://helyekestortenetek.blogspot.hu/2014/04/elfelejtett-kokereszt7.html

 

idézet belöle

 

>A sóskúti kőbánya és Tárnok vasútállomás között közlekedő lóvasút[1], a közvélekedéssel ellentétben nem kisvasút, hanem szabványos nyomtávolságú (1435 mm) vasút volt. A keskeny nyomtávolság nem is lett volna alkalmas a nagyméretű és hatalmas súlyú kövek szállítására. A korábban is már népszerű sóskúti mészkő szállítása eddig két vagy négy ló vontatta, erősen vasalt szekerekkel, ún.”gerendás birfás” kocsikkal történt, feldolgozás céljából a fővárosi kőfaragó telephelyekre, vagy a hajóállomásra, illetve közvetlenül az építkezés helyszínére.<

 

 

[1]

 

A lóvasút máig egyetlen leírása Dr. Kovács János: ADALÉKOK A TÁRNOK-SÓSKÚT LÓVASÚT TÖRTÉNETÉHEZ c. munkája, de a kiváló szerző szerint is, a leírás távolról sem teljes. Ugyanakkor a 12 oldalas leírásnak köszönhetően olyan támpontokat szerezhetünk az izgalmas témából, amellyel a további kutatómunka sikeresebb lehet. A székesfehérvári, veszprémi, Pest-megyei állami levéltárak, egyházi levéltárak, a környék hajdani földesurainak családi levéltáraiban kitartó és időigényes kutatómunka még igen sok meglepetést tartogat.

 

Teház ha jól értelmezem az irást, akkor ez egy normálnyomtávú lóvasút volt, semmiköze sincs a kisvasút jellegéhez

 

Előzmény: Andreas de Szered (6502)
Pályaőr Creative Commons License 2017.01.28 0 0 6506
Előzmény: Andreas de Szered (6505)
Andreas de Szered Creative Commons License 2017.01.28 0 0 6505

Azt még megérdeklődném, hogy a bemásolt idézet melyik könyvből való (szerző, cím, kiadó, év)? Ha esetleg nem lenne meg az irat, tudjak hivatkozni az idézetre.

Előzmény: erdőszéli (6503)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!