Keresés

Részletes keresés

daruguru Creative Commons License 2017.02.08 0 0 6520

Gyönyörű képek!!

Előzmény: C50 (6519)
C50 Creative Commons License 2017.02.07 0 0 6519

Ugyanaz 11 éve.

 

Előzmény: daruguru (6513)
Moskovicsbácsi Creative Commons License 2017.02.07 -1 0 6518

Kiteszem az egészet, ez pont egy bazalttöltő: 

http://www.modelleisenbahnfan.de/zubehor-h0-alt/wiad-basalt-verladestation-302-b/

Gondolom, enélkül is tudod, de ne használj kemény anyagot rakományimitációnak, mert a mozdonyok hajtását tönkreteheti. Parafamorzsalék, ez-az, bármi, ami nem teszi őket tönkre, ha bekerülne.

Előzmény: Moskovicsbácsi (6517)
Moskovicsbácsi Creative Commons License 2017.02.07 -1 0 6517

-Billentés közúti járműbe (de vagonba ugyanígy): https://youtu.be/zaelomyXSHo

-Többszörös szállítószalagos töltés: https://www.youtube.com/watch?v=hVwqcJ57tnI

 

-Körbuktatós billentés bunkerbe:  https://www.youtube.com/watch?v=7itZeb1ZzwQ

-Rakodás kőtörőbe, onnan szalagon földre, onnan markolóval közúti (de lehetne vasúti) járműbe:

 

https://www.youtube.com/watch?v=t02cJB2-Scs

 Ez nagyjából le is fedi, mert a dolog úgy megy: robbantás>kőtörő>osztályozás>(tárolás, ha szükséges>szállítás.

 

De még rengeteg van a Tube-on.

Még egy módszer: szalag>töltőtorony>vasúti kocsi.

Borken, Hesseni Bányászati Múzeum:  http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,5590301,page=all

Lezlinilzen-terepasztala Creative Commons License 2017.02.07 0 0 6516

Köszönöm! 
Ezekkel a töltőberendezésekkel, surrantókkal nagyjából tisztában vagyok, inkább azt szeretném megtudni, megérteni, hogy a fejtéstől kezdve milyen "állomásokon" megy át a bazalt, mire a surrantókba, és onnan a vagonokba kerül. Milyen bányagépekre van szükség. A zalahalápi bánya légi fotóin látom, hogy a vasút környezetében is bőven vannak berendezések a rakodó épületén kívül is. . Milyen gépezetek ezek, mi volt a szerepük? 
Ahogyan említettem, kénytelen leszek majd kompromisszumokkal megépíteni a rakodót, de nem szeretnék hatalmas szakmaiatlan baromságot építeni, ezért kérdezek ilyen sokat. 

Köszönöm a türelmeteket és a segítséget!

Előzmény: Moskovicsbácsi (6515)
Moskovicsbácsi Creative Commons License 2017.02.07 -1 0 6515


Néhány ötlet:

Osztályozás és töltés kisvasútiból nagyvasúti kocsikba Itt látod a töltő működését, amit kérdeztél. Ami a képeiden van, abból már hiányoznak a vasalkatrészek, főkép a csúszdák:


 

A csille, vagy szalag fentre szállít, tölcséreken, és csúszdákon, más néven surrantókon érkezik az anyag a nagyvasút vagonjaiba. A 2- 4. képen Glossen látható Németországban, az egyik leglátványosabb, ma múzeum. Itt vannak bőven fotók, de a Glossen keresőszóval a Googlén rengeteget találsz.

http://www.feldbahn-glossen.de/


 

Nemcsak felső hídpályákról lehet billenteni, hanem a csillekocsit vagy lórét buktatón kiborítják, és a töltés szalaggal is végezhető, bunkeren át:

 

 



                                        Még egy hidas töltés ezúttal modellben, színesben.

Előzmény: Lezlinilzen-terepasztala (6514)
Lezlinilzen-terepasztala Creative Commons License 2017.02.07 0 0 6514

Tisztelt Fórumozók!

A segítségeteket szeretném kérni. 
Talán már néhányotoknak ismerős Lezlinilzen terepasztala, ha még nem, ezen linkek bármelyikén elérhető. 

 

https://www.facebook.com/pg/lezlinilzenterepasztala/photos/?tab=album&album_id=622623944505697

https://lezlinilzenterepasztala.wordpress.com

 

A terepasztalon egy valóságban nem létező vulkanikus hegy környékét jelenítem meg, egy bazaltbánya kis részletével és vasúti rakodójával a 90-es évek első felében.  A jelenlegi bányalétesítményeimet a valóság és a fantázia keveréke alkotta, ezen szeretnék most pozitív irányban változtatni. 
A hely szűke adta korlátok miatt természetesen a valódi bányát és létesítményeit lehetetlen megépítenem, ezért most is erős kompromisszumok szükségesek, de szeretném, ha mégis lenne valamennyi valós kötődése.
Arra szeretnék választ kapni, hogy hogyan is működtek a bazaltbányák, amolyan vázlatosan lerajzolva a fejtéstől a rakodásig. 
Van egy konkrétabb elképzelésem is: Zalahaláp egykori vasúti rakodója. Itt - ha jól tudom - az osztályozás a fejtésnél történt a hegyen, és szállítószalagon érkezett a rakodóhoz.  Ilyen szisztémában szeretném én is megjeleníteni amit lehet. 
Készítettem korábban fotókat is a rakodóról, szintén szeretném megtudni, hogy ebbe a létesítménybe hogyan érkezett a zúzottkő. Az alábbi linken látható légi felvételeken láthatóak a létesítmények, de nekem nem mondanak semmit. 
http://www.fentrol.hu/hu/legifoto/106330?r=1&c=1943404:5927905:12


Segítségeteket előre is köszönöm!

Balogh László

 

daruguru Creative Commons License 2017.02.05 0 0 6513

Gyönyörű idő volt ma, vétek lett volna nem kirándulni. :) Még az egyik saruja is megvan. Azért jó, hogy legalább ennyi megmaradt a pályából.

 

 

 

 

 

 

Előzmény: erdőszéli (5122)
Bányatörp Creative Commons License 2017.02.04 0 0 6512

Egyedül csak a riadóhoz tudok hozzászólni; Pilisen az egyik vízbetörés alkalmával sűrűn, folyamatos szaggatott jelzést adott a bánya, innen tudták, hogy baj van. Láttam a kérdéseket a FB-on is, ott talán többen fognak reagálni rá.

Előzmény: Florianna1 (6511)
Florianna1 Creative Commons License 2017.02.03 0 0 6511

Sziasztok! 

 

Talán tudtok segíteni a következőkben:

 

Mi volt a bányamentők jelmondata? 

Baleset esetén hogyan jelzett az erőmű dudája?

A bányarémnek hogyan kellett köszönni, mit adott a bányász lámpájába, miből volt a mécsese?

 

Köszönöm!

Pályaőr Creative Commons License 2017.01.31 0 0 6510


ALSÓSZALÁNK

http://adatbank.sk/lexikon/alsoszalank-nizne-slovinky/



                

                 

 

                                      

MaTe3303 Creative Commons License 2017.01.30 0 0 6509

Sziasztok!

Ajka és környéki iparvasutakról bányavasutakról keresek fotókat főként: szénosztályzó, padragkúti vasútállomás, halimbai vasútállomásról, alsócsinger állomásról, jókai bányáról, kap hegyi kisvasútról és némethbánya-csehbánya - kislőd kisvasútról, akinek esetleg van ezekről információ és megosztaná velem kérem jelezze :) 

Képeket előre is köszönöm :)

Előzmény: napocza (6433)
Andreas de Szered Creative Commons License 2017.01.30 0 0 6508

Igen, olvastam. Sajnos ki kell, hogy javítsalak. 6502-es válaszomban Pályaőr hozzászólására reagáltam. Ő egy olyan írásra hívta fel a figyelmemet, ami a hajdanán Sóskút és Tárnok között működő keskeny nyomtávú kisvasút (!) történetét igyekezett bemutatni. Tudniillik nem csak az általad jelzett lóvasút működött a két település között.

Szeretném újra egyértelműsíteni, hogy nem a kisvasút, lóvasút és bármilyen egyéb vasút történetét szeretném kinyomozni, hanem a korábban említett Ötház mögötti Szász-féle homokbányáét, ami a Sóskúti út mellett, a Tárnok-Sóskút határ mellett működött. Ha valaki ezzel kapcsolatban ismer forrást, vagy irányt, hogy merre lenne érdemes keresni, megköszönöm, ha jelzi.

Előzmény: Törölt nick (6507)
Törölt nick Creative Commons License 2017.01.28 0 0 6507

Ezt olvastad?

 

http://helyekestortenetek.blogspot.hu/2014/04/elfelejtett-kokereszt7.html

 

idézet belöle

 

>A sóskúti kőbánya és Tárnok vasútállomás között közlekedő lóvasút[1], a közvélekedéssel ellentétben nem kisvasút, hanem szabványos nyomtávolságú (1435 mm) vasút volt. A keskeny nyomtávolság nem is lett volna alkalmas a nagyméretű és hatalmas súlyú kövek szállítására. A korábban is már népszerű sóskúti mészkő szállítása eddig két vagy négy ló vontatta, erősen vasalt szekerekkel, ún.”gerendás birfás” kocsikkal történt, feldolgozás céljából a fővárosi kőfaragó telephelyekre, vagy a hajóállomásra, illetve közvetlenül az építkezés helyszínére.<

 

 

[1]

 

A lóvasút máig egyetlen leírása Dr. Kovács János: ADALÉKOK A TÁRNOK-SÓSKÚT LÓVASÚT TÖRTÉNETÉHEZ c. munkája, de a kiváló szerző szerint is, a leírás távolról sem teljes. Ugyanakkor a 12 oldalas leírásnak köszönhetően olyan támpontokat szerezhetünk az izgalmas témából, amellyel a további kutatómunka sikeresebb lehet. A székesfehérvári, veszprémi, Pest-megyei állami levéltárak, egyházi levéltárak, a környék hajdani földesurainak családi levéltáraiban kitartó és időigényes kutatómunka még igen sok meglepetést tartogat.

 

Teház ha jól értelmezem az irást, akkor ez egy normálnyomtávú lóvasút volt, semmiköze sincs a kisvasút jellegéhez

 

Előzmény: Andreas de Szered (6502)
Pályaőr Creative Commons License 2017.01.28 0 0 6506
Előzmény: Andreas de Szered (6505)
Andreas de Szered Creative Commons License 2017.01.28 0 0 6505

Azt még megérdeklődném, hogy a bemásolt idézet melyik könyvből való (szerző, cím, kiadó, év)? Ha esetleg nem lenne meg az irat, tudjak hivatkozni az idézetre.

Előzmény: erdőszéli (6503)
Andreas de Szered Creative Commons License 2017.01.28 0 0 6504

Még egyszer nagyon köszönöm, ez egy szenzációs forrás! Remélem sikerült meglelni a levéltárban.

Előzmény: erdőszéli (6503)
erdőszéli Creative Commons License 2017.01.26 0 0 6503

a műtanrendőri vizsga egy másolatát a fejér megyei levéltárban lehet megtalálni. (nekem sajnos nincs meg, csak hivatkozást találtam rá: "Jó három évvel az előmunkálati engedély kiadása, s közel két évvel a vasút megnyitása után, 1872. május 10-én „műszak-rendőri" bejárási jegyzőkönyv készült a tárnok—sóskúti vasút állapotáról. A gondosan összeállított dokumentum egy kőnyomatos példányát a Fejér megyei Levéltár őrzi; A jegyzőkönyvet Glocsner József társulati igazgató tanácsos és megbízott, Walther Ágoston m. kir. vasúti és hajózási felügyelő, Musóner Miksa (?), a cs. k. szabad déli vaspálya képviselője és Boné Géza, Fejér megye főjegyzője írták alá. A jegyzőkönyvből megtudjuk, hogy az egy vágányú vasútnak három elágazása volt, éspedig Ötháznál, Sóskúton és a felső kőbányánál. Az alsó kőbányánál két csonkavágányt létesítettek.")

 

hogy a homokbánya létezett-e már ekkor...  ha kiágazást létesítettek, akkor talán igen. 

Előzmény: Andreas de Szered (6501)
Andreas de Szered Creative Commons License 2017.01.26 0 0 6502

Átnéztem az egész lapot, de az általam felvetett kérdésre utaló leírást nem találtam. Tárnokkal kapcsolatban csak a kisvasútról szólt az egyik írás, az abban szereplő homokbánya pedig nem egyenlő az Ötház mögöttivel.

Előzmény: Pályaőr (6500)
Andreas de Szered Creative Commons License 2017.01.26 0 0 6501

Köszönöm szépen! Hozzáférhető valahol ez a műtanrendőri vizsga? És akkor ez a leágazás azt jelentheti, hogy már ekkor létezett a homokbánya Ötház-puszta mögött? Ha így van, akkor ez már egy jó kiinduló pont.

Előzmény: erdőszéli (6499)
Pályaőr Creative Commons License 2017.01.26 0 0 6500

Szívesen... az az igazság, hogy volt már itt szó erről, csak az ember lusta visszanézni. De meghúztam az időskálát, és itt van:

 http://forum.index.hu/Article/showArticle?na_start=330&na_step=30&t=9125005&na_order=

Előzmény: Andreas de Szered (6498)
erdőszéli Creative Commons License 2017.01.26 0 0 6499

 

a tárnok-sóskúti ló- később gőzüzemű vasút érintette ötház-pusztát. a vasút 1872-ben nyílt meg. a műtanrendőri vizsgáját 1972. május tizedikén tartották. ebben szerepel egy ötházi leágazás is. a vasút az első világháború után szűnt meg. a sóskúti kőbánya és az iparvasút tulajdonosai nevének majd utánanézek, hátha kiderül valami.

Előzmény: Andreas de Szered (6491)
Andreas de Szered Creative Commons License 2017.01.25 0 0 6498

Köszönöm! Ezek valóban érdekes infók. De sajnos ezekből csak a bánya utóéletét lehet jobban megismerni. A megnyitás, működés, bezárás körülményeiről eddig semmit sem találtam.

Előzmény: Pályaőr (6495)
Andreas de Szered Creative Commons License 2017.01.25 0 0 6497

Ők csak közzéteszik a fotókat. Azok eredetét ismerem. Mindenesetre köszönöm a segítőkészséget!

Előzmény: Pályaőr (6494)
Zolcsi67 Creative Commons License 2017.01.25 0 0 6496
Előzmény: Andreas de Szered (6493)
Pályaőr Creative Commons License 2017.01.25 0 0 6495
Pályaőr Creative Commons License 2017.01.25 0 0 6494
Előzmény: Andreas de Szered (6493)
Andreas de Szered Creative Commons License 2017.01.24 0 0 6493

A kapcsolat megvan, de a homokbánya kérdésében irreleváns, hiszen nem a helytörténet-kutatás a profiljuk.

Előzmény: Pályaőr (6492)
Pályaőr Creative Commons License 2017.01.24 0 0 6492
Előzmény: Andreas de Szered (6491)
Andreas de Szered Creative Commons License 2017.01.24 0 0 6491

Sziasztok

 

 

Segítséget szeretnék kérni, hogy az egykoron Tárnokon, Ötház-puszta mögött működő Szász-féle homokbányáról honnan tudhatnék meg adatokat? Olyasmi érdekelne, hogy kiről kaphatta a nevét, mikor nyitották meg, meddig üzemelt, hova szállították, stb.

Ma így néz ki a terület: https://www.google.hu/maps/@47.3912076,18.8561411,347m/data=!3m1!1e3

 

Előre is köszönöm a segítséget!

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!