Augusztusban 10 fővel és két autóval Montenegróban fogunk nyaralni. Tervben van egy egész napos Dubrovnik városnézés és strandolás is. Lenne hozzátok pár kérdésem:
1. Augusztusban hol lehet leparkolni egy 9 személyes kisbusszal és egy másik személyautóval? Van tippetek parkolási lehetőségre? Mindenki azt írja, hogy lehetetlen a parkolás főszezonban. 2,5 éves gyerek miatt jó lenne közeli parkoló az óvároshoz, illetve a Banje vagy a Sveti Jakov strandhoz. Mit javasoltok? Induljunk el időben, talán még délelőtt találunk helyet??? Tapasztalatok, vélemények érdekelnének.
2. Kb. Mennyibe kerül a parkolási díj 1 napra Dubrovnikban, hogy kalkuláljunk, mennyi kunát váltsunk?
3. Fizetős-e a Banje ill. a Sveti Jakov strand, valamint saját napernyőt ezeken a helyeken lehet-e felállítani, vagy csak napágyakat lehet bérelni?
Köszönöm a segítségeteket. Jó nyaralást mindenkinek.
Ez is Horváto. de a "Palatinus vasárnap" szindrómát azért el lehet kerülni. Spliti városi strand és társai, bár homok mindenhol és sekély, meleg. A másik véglet a csak hajóval megközelíthető, elhagyott öblök világa. Ha nagyon zsufis a környék, ahol lakik az ember, érdemes napi kirándulásokat szervezni és azokon a helyeken fürdeni, amiket felfedez az ember. Rengeteg jó hely van.
Ha a betonos partot érted kiépített strand alatt, akkor van olyan, sőt a többsége olyan. Vannak sziklás és aprókavicsos részek is, de a part felől mind betonos.
Ilyen részekre számíts:
Sajna autóval parkolni a parton elég nehéz, korán kell menni, hogy legyen hely. A képeken látható, hogy vannak bokros árnyékos részek, gyereknek lehet árnyékban helyet találni.
Így van, és egy biztos dugót ígérhetek, konkrétan Omisban a Cetina hídja előtt, mindkét irányban. Ennek ellenére szerintem megéri erre menni, ha még nem jártatok itt. Különösen lélegzetalállító az öböl, ahol az út felkanyarodik Gornja Brela felé.
Tavaly külön prémium bevállalással, és mivel imádjuk ezt a gyönyörű parti utat, Orebicből Splitig autóztunk, a csodás parti úton. Este Split és kb.esti 9-után fel az autópályára és ind. haza. Elmondanám, hogy dugó és baleset nélkül 5 óra volt az út. Kb. 170-175 km, számítás szerint 3 és fél óra, de a valóságban sokkal több, mint a példa mutatja:-) Makarska kb. 60 km Splittől, remek program, de minden itthoni számítást meg kell növelni, ráhagyással kezelni, nincs hol és lehetőség sietni, az átlag sebességek alacsonyak...
A parton mennék, mert szép az út. Az is a nyaralás része, és ha belefér az időbe, akkor miért ne. Ha már jártál arra sokszor, és unod a tájat, nem tudod elviselni a folyamatos kocsisort, akkor meg lehet, hogy a pályát választanám. Azt nehéz kiszámítani, hogy mikor mekkora a tülekedés a parti úton. Van hogy jól lehet haladni, van hogy beáll teljesen. Biztosat nem lehet mondani.
Hihetetlen lélekzsibbasztó volt ezeken a régi utakon eljutni délre. Persze elindultunk, odaértünk, de tényleg kihívás volt, pedig ugye sokkal fiatalabb voltam. A monotónia és az 50-60-nal haladás órákon át vagy kmeken keresztül a rönkszállító után... Azt gondoltam akkor is, hogy megéri az élémény és menni kell, sikerült is jópárszor.
Nem véletlen, hogy a horvátok mennyire forszírozták az autópályák megépítését, a gazdaság, a turizmus fejlesztése fontos volt, miközben aki járt látta, nem piskóta homokdombok között kellett megépíteniük. Na persze az osztrákok, németek, olaszok, franciák stb. is képesek voltak és milyen jó, hogy megtették. A horvátoknál a korrupció, ami Salzburgtóll keletre és délre nem újdonság, behálózta a beruházásokat, de akkor is remek lett és nagyon fontos, hogy meglegyen. Persze ők is kakóban vannak, ha lemész a pályákról ott a régi, keskeny, elavult úthálózat, amire rázúdul a turizmus és a rengeteg korszerű autó, a településeken zűrzavar és büdös, l. pl. Omison való átkelés,Trogir-Ciovo és társai. Ez korunk rákfenéje, legalábbis ha valaki látott Munchen körül 2x6 meg 8 sávos stau-t, nem egyedi probléma.
De azért valahogy csak lejutunk a mi imádott Adriánkra :-)
Két éve Plitvicétől Karlovácig az általad jelzett úton mentünk, azt hittem, hogy ott petézek le, annyira nem lehetett haladni :-((
A tájból látni semmit se lehet, csakis az előtted menő teherautót nézheted, ha nem akarsz nekimenni. Előzni alig-alig lehet, mert az út elég kanyargós, rengeteg a záróvonal. Ahol meg nincs záróvonal, ott ugye pont jönnek szembe.
Az időkalkuláció figyel arra is, hogy te milyen állapotban vagy? Esetleg a gyerekednek-gyerekeidnek hol volt elég? Láttam x balesetet, hol csak lassítással, másutt 1 órás várakozással, de volt hajó a cseh testvér kocsiján, mert leesett a trélerről és pont rá. Várták (vártuk) a darut. Mesélnék olyat is, hogy éjjeli kolbászolásnál hajnalban tejfölös köd ereszkedett le és csak azon rimánkodtam, olyan helyet találjak, ahol ki tudok állni... Vártuk jó órányit, de miért is mentünk volna, már volt tizenhány óra a szememben és a fejemben, muszáj megállni, ha sok.
Nem szabad komolyan venni, csak tájékoztató adatként az időkalkulációt az útvonal tervezőkön. Azt figyeltem, hogy mentem Orebicbe 89 km/h-ás átlagot, de 126 km/h-t is, főképp autópályán és éjjel.
Mi is kipróbáltuk mindkét régi utat. Mi sokszor megálltunk (hiszen ezért mentünk arra), szerintem az utakkal semmi baj, az 1-es (különösen hétköznap) a teherautók miatt elég problémás. De a Drins-i teljesen rendben van.
Hétköznap mennénk, Karlovac-ig pályán. A google maps ezt ajánlja a Karlovac - Splitre sima úton: https://www.google.hu/maps/dir/Karlovac,+Horvátország/Split,+Horvátország/@44.4929534,14.8577267,8z/data=!3m1!4b1!4m16!4m15!1m5!1m1!1s0x47642331b9df2dc1:0x400ad50862bbb70!2m2!1d15.5552683!2d45.4928973!1m5!1m1!1s0x13355dfc6bbcf517:0xa1798ff631b49f98!2m2!1d16.4401935!2d43.5081323!2m1!2b1!3e0
Lebeszélnélek az autópályák elkerüléséről, ha gyorsan, biztonságosan akarsz Splitbe jutni és nincs más indokod, csak a díjfizetést akarod kikerülni. Egész más, ha nézelődni akartok,megállni és területeket bejárni stb. Akkor is érdemes másképp szervezni az utat, ha nagyon megdobja az autópálya költséget a lakókocsi, az autód magassága, vontatmány stb. Különben évtizedig mentem a "régi" úton, nem lévén autópálya, nagyon vadregényes, igazi türelemjáték, el lehet vállalni és kb. ugyanezt mondom a parti út választásáról is. Jöttem az albán határtól Fiuméig, 4 nap alatt. Csodaszép volt és emlékezetes. De ne felejtsd el, ez nem jó magyar alföldi út, esetenként csak kanyar van, fel és le, keskeny, kamionok is és egyebek is vannak, délután megnézed a térképet és rájössz, alig haladtál.
Persze van amikor ez a terv, sok látnivalót érdemes lehet felkeresni menet közben.
Mi gyakran kerüljük a pályákat (azért mert nem szeretjük őket) Arra készülj fel, hogy lényegesen lassabban fogsz haladni, de sokkal többet fogsz látni. Ha nem akarsz Bosznián keresztül menni (de az is nagyon szép), akkor Karlovac-ig mindenképp célszerű az autópálya: innen a régi úton szépen le tudsz csurogni Splitig. Olyan pihenőkkel, mint Rastoke , Plitvice, Knin stb.
Sibenik előtt dönthetsz, hogy a parti vagy belső úton mész tovább, mindkét út nagyon szép.
Ha lenne annyi időm biztosan 1 hét alatt tenném meg azt a 700 km-t, annyi látnivaló közben is!
Splitbe szeretnénk menni most nyáron, kocsival. Budapestről néztem az utat, és szeretném elkerülni a horvát autópálya díjakat. Mit tanácsoltok, mennyire meg nem autópályán menni, vagy csak Zágrábig autópályán (már ez is jelentős lenne)?
Akkor úgy kell felmenni, hogy bevágódsz 3-4 autó mögé. Ha valaki jön szembe, neki kell tolatni úgy is, nem nektek. Vagy másik ötlet: reggel kell menni. Következő: bringával, vagy gyalog. Mi félig jutottunk. De fentről gyönyörű.
Legyen jó a kuplungod, a féked, ill. az idegrendszered. Ha jönnek szembe és félre kell állni, tudd hogy hol van az autód kereke. Korlát nincs, csak lánc. Esetleg.