Pedig igazán lehetne hatóságilag engedélyeztetni, egy olyan segélyvonót, ami belülről ki van herélve, hogy ne kampózódjon össze, ÍGy ki lehetne tolni a feszmentes alól a schakus járműveket.
Szerintem a paletta nyomóerőt lehet állítani, nem űrtechnika. A modern, legruós aramszedőköm elég egyszerű. Létezik már olyan mozdony is, ami ezt a nyomóerőt az áramrendszernek megfelelően tudja állítani és ezért nincs rajta áramszedő erdő sem.
Nemrég volt, hogy Kelenföldön nem lehetett kijárni. A győri vonalon Flirt helyett mozdonyos vonatokat adtak ki. Cifra összeállításokat lehetett látni! (Úgy emlékszem, volt Akiemes Vectron Bhv-kkal :-(( ) Szóval a megoldás mégsem triviális...
A palettát sem, a svájci keskenyebb. De van valami a nyomóerővel is.
OT
A svájci RE460-asok teteje olyan formájú, hogy a leeresztett áramszedő teljesen belesimul a tető nyílásába. De csak svájci palettával! Van egy-két ilyen mozdony, ami átjár Németországba és Ausztriába, ezeken messziről lehet látni, hogy a paletta oldalt kilóg a tetőből.
Azért egy sokadik központi vonókészülék típus eléggé nagy szívás lenne mind karbantartási, mind üzemeltetési szempontból.
Mert szép az elmélet, hogy "ha lerohad, akkor majd a segélygép elhúzza", viszont az előtte-mögötte levő járművek 66%-ban Schakuval fognak rendelkezni, mozdonyt meg 50km-ről kell szerezni.
( Amikor a BDV-k még jártak Monorra, én átéltem egy fekvemaradást Vecsés-Üllő között, ahol a mögöttes jármű uzsgyi volt. ÍGy az is csapdába esett, eltolni sem tudott minket.
KöKi-ről jött egy mozdony Üllőig, és utána vissza szembe velünk, hogy el tudjon minket húzni. )
Ha meg arra gondoltál, hogy majd a Flirtekkel legyen kompatibilis, akkor az már "találtunk egy gombot, amihez fogunk egy kabátot varrni" eset.
Sajnos a műszaki követelnények nincsenek feltöltve az ekr-be, így lehet, hogy nem is kell együttműködnie semmilyen más járművel, kivéve a segélygép, arra a meg ott a szükségkapcsoló. De azt is ki lehet cserélni Schakura.
Egyébként mozdony - szükségkapcsoló kombóval gyorsan meg lehet lépni a rendszerátalakítás problémáját is :) :(
Csak mellékesen jegyzem meg, hogy a svájci áramszedőt sem lehet használni, mert más a geometriája. A Svájcba átjáró mozdonyoknak van egy svájci áramszedőjük.
Mivel a villamos egység (kisebb? nagyobb? esetleg teljes? ) cseréje szükséges, helyette egy olyan power packot beépíteni, mint ami eleve létezik a típusnál?
És mégis hová raknád az akkupakkot egy olyan járművön, ami nem úgy lett tervezve? Mert a hajtó egységben nem férne el. Ez már olyan szintű átalakítás lenne, ami biztosan nem érné meg.
vagy diesel helyett aksikkal. mire ezek ideérnek már csak "euro12"-es motort/generátort lehetne beépíteni, ami a máv-os karbantartással csak pár évig élne. viszont ott a kiépített áramszedő
Az teljességgel elképzelhetetlen, hogy valamennyit belőlük dízel pakkal varázsolnának itthon is használhatóvá? Elvileg van belőlük olyan is, nyílván nem a svájci selejtezettek között.
Már van 2-vel újabb is, és azokról is van ilyen. Képzeld el hogy a termékdokumentáció néhány cégnél frissül.
Már a tíz évvel ezelőtt bevezetettre is előre lehetett tudni ezeket a dátumokat.
Lehet példálózni az ősi dolgokkal, valóban nem szükséges hozzájuk sok minden, pont ezért SOKKAL könnyebben karbantarthatóak, ellentétben egy mikrovezérlős technikával...
Ma 2025-ben mit fogsz találni könnyebben 1000 db 6A-es relét, vagy 100db 286-os processzort?
Jó ez az ábra! 2024-ben készítették. Én is ilyet rajzolnék, ha az újabb termékcsaládot szeretném eladni. :-))
De van egy érdekes körülmény. Úgy láttam, a svájciak - ellentétben a németekkel - a régi eszközeiket is aktívan használják, nem dobják ki azonnal, amint a javítási költségek emelkednek. A háború előtti mozdonyok még a 2000-es években is jártak! A leírások szerint ők komolyan veszik a TMK ("Tervszerű, Megelőző Karbantartás" - nálunk csak szófordulat formájában létezik) tevékenységet. Emiatt furcsa, hogy már szabadulnának tőlük.
Feltételezem, hogy Selectron MAS 72x járművezérlő család a lelke a vonatnak. Tehát, ha megvesszük ezeket a vonatokat, az egy kupac fémhalmaznak lesz jó. Csilliárdnyi pénzt kell beleölni a 25kV miatt, és az új járművezérlő ÉS annak szoftvere végett. (Ha ez van benne, hanem más, a helyzet akkor is NAGYON hasonló.)