"1940. március 25-én a Magyar Országos Tudósító jelentése szerint a 3575. számú tehervonat Nyergesújfalu és Eternit-gyár állomások között a nyílt vonalon ismeretlen okból kisiklott, a mozdony pedig egy teherkocsival a Dunába dőlt. A mozdonyvezető meghalt, a fűtő megsérült, öt teherkocsi pedig kisiklott."
Fura nekem a Fortepanon az évszám, 1929. Mert ez a mozdony, a 325,225 az 1.Vh. után a jugókhoz került. Vagy talán ott készült a kép? (egyenruha-szakértők előre!)
Egy totálisan más jellegű topikban találtam szöveggel együtt:
BALATONKENESE, BALATONFŰZFŐ a települések között 1914. május 11-én bekövetkezett földcsuszamlással a Balatonba sodort személyvonat MÁV 220 sorozatú mozdonya és kocsijai. Leltári jelzet: MMKM TFGY 2017.6.13
Fotó: MAGYAR MŰSZAKI ÉS KÖZLEKEDÉSI MÚZEUM / TÖRTÉNETI FÉNYKÉPEK GYŰJTEMÉNYE /
Kisiklott egy szerelvény a Déliben nagyjából az alagút kijárata és a felüljáró között. Egy Flirt (Numera) volt a szenvedő fél, útban a Déli felé. Amit láttam, hogy az utolsó tengely nem volt a helyén kb. 13 örakor.
Sajnos nem! Kerestem a pályaszámokat a nyilvántartásomban, de nem találtam semmit. :( Ettől még elviekben tudhatok a balesetről, de nem találtam nyomát az adataim között. :(
Nem is feltételeztem ilyet. Mozdonyvezetők között több olyan esetről tudok, ahol a büntetés letöltése után visszatért a vasúthoz a dolgozó, bár nem mindig az eredeti munkakörébe. Más beosztásoknál ez nem tudom, mennyire volt általános.
Természetesen én sem erőltettem, hogy mondjon valamit. Amikor ez történt, én pont katona voltam, az esetet is a kollégám mondták el részletesen. Érdekesség, hogy a büntetés letöltése után a tolatásvezető újra dolgozott a vasúton.
Köszönöm a tájékoztatást! Az utolsónak berakott nyúlfarknyi hírből sejtettem, hogy valami ilyesmi történhetett, de a lúgos kocsikról fogalmam sem volt. Tapasztalataim szerint balesetekről az érintettek - főleg, ha hibáztatták is érte -, általában nem szoktak szívesen beszélni, nem is szoktam erőltetni, ha belefutok ilyenbe. Ha úgy érzi, mesélni akar róla, meghallgatom/elolvasom, de nem erőszakoskodom, hogy márpedig beszéljen.
Az eset tolatási mozgás közben történt. A kezdőpont felől a végpont felé tolattak egy szerelvénnyel az ötödik, vagy hatodik vágányon. A tolatásvezető jelzésére a mozdonyvezető megállt, de a szerelvény nem volt összekapcsolva, és a hátsó kocsik tovább gurultak. A kocsik egy váltót felvágva belegurultak a végpont bal vágány felől áthaladó tehervonatba. A siklás miatt több, lúgot szállító tartálykocsi felhasadt, a kifolyó lúg nehezítette a kárelhárítást.
A kocsirendező mulasztása volt, hogy a tolatás megkezdése előtt nem győződött meg, hogy a kocsik össze vannak-e kapcsolva, mégis a tolatásvezető kapott nagyobb büntetést. Emlékeim szerint a tolatásvezető letöltendő, a kocsirendező felfüggesztett fogházbüntetést kapott. A tolatásvezetőt személyesen ismertem, de nem szívesen beszélt a történtekről, csak szűkszavúan mondta el.
Most rákeresve a neten találtam még valamit. Egy Csárádi János akkori MÁV vezérigazgatóval készített interjúban megemlítésre került az eset. (Népszava 1987.06.29.)
Tehervonat kilenc kocsija siklott ki szerda délelőtt az állomáson. A siklott kocsik elzárták mindkét vágányt és megrongálták a felsővezetéket is. A Wiener-Walzer és az Orient expressz kerülö útirányon át közlekedett, a személyvonatokat autóbuszok pótolták. Délután három órára az egyik vágányon dízelvontatással megindult a forgalom.
Korábban kérdeztelek már, hogy a 60-as, 70-es években volt itt halálos gázolás legalábbis apám elmondása szerint. Erről tudsz valamit?
Ezek szerint a szerkocsi addig ott tornyosult a sebesültek és mentők feje felett? Kemény dolog lehetett. Olyasmi, mint amikor egy égő toronyépületből mentenek, és nem tudják, mikor omlik épp magába a ház, de be kell menni.
Időnként elképzeltem, Biatorbágynál is milyen lehetett menteni a töksötétben, áttekinthetetlenül, a mai telekommunikáció, eszközök és gépek nélkül.
Hajdan Kereszty András írt egy "irodalmi riportot" a balesetről, Integra Domino cimmel. Az ebben leírtak teljesen hitelesek az ügy hivatalos irataival összehasonlítva és pár olyan részlet is kiderül belőle, ami az iratokban nem szerepel. Ebben olvastam, hogy a szerkocsi akkor szakadt bele a személykocsiba teljesen, mikor az utolsó embert (élő vagy holt, azt nem tudom) is kiemelték a kocsiból. Legalább a mentést végzőknek szerencséje volt.