Keresés

Részletes keresés

BDh-006 Creative Commons License 5 órája 0 0 56151

Üdv mindenkinek!

Van itt valaki, aki tudja, mely kocsikat építették át gyomirtóssá a MÁV-nál?

Válaszokat előre is köszönöm.

Pályaőr Creative Commons License 26 órája 0 1 56150

Ez hamar búcsút vett...

Előzmény: C50 (56148)
Bárdos Imre Creative Commons License 1 napja 0 1 56149

Nem hát. A XLII és LXI psz. 45 és 65 tonnás gőzdaruk 1965-ben kerültek a Hámánból Dombóvárra, illetve Debrecenbe. A XLI psz. "angol" daru valamikor Hámános volt, de 1969-ben már Szombathelyen szolgál. 

Előzmény: zsiráftotya (56142)
C50 Creative Commons License 1 napja 0 5 56148

Miért, mi vagy te, moderátor, kedves itt még sosem látott topiktárs?

Előzmény: Törölt nick (56143)
róbertke Creative Commons License 2 napja 0 0 56147

Még kilátszik a lényeg a gazból ...:-))

Előzmény: division by zero (56146)
division by zero Creative Commons License 2 napja 0 0 56146

Távoli, béna mobilos fotó :-)

Előzmény: RhB (56145)
RhB Creative Commons License 2 napja 0 1 56145

Már vagy két hete akartam szólni, de úgy láttam talán még most sem késő...

 

Rákos állomáson tanyázik a felsővezetékesek két betonozó szerelvénye. Persze időnként elkószálnak erre-arra... A mozdonyok is változnak (zöld Púpos, Bobó...), egy kicsit a szerelvények is...

 

Az egyikben - most egy órával ezelőtt csak ez állt bent - egy régi típusú 4-tengelyes kék bizottsági kocsinak látszó tárgy van...

smnks Creative Commons License 2 napja 0 2 56144

"Zsiráftotya" fórumtárs válaszából -szerintem- nem derült ki egyértelműen, hogy a daruszerelvény személyzeti és esetleg műhelykocsijait fűtötték gőzzel kb. a nyolcvanas évek végéig. (Persze emellett volt saját, melegvizes kazánjuk is a kocsiknak, szükség esetére.)

Amég 424-esek szolgáltak a darun, addig várakozás közben is a mozdony fűtötte a kocsikat, legalábbis, ha rajta állt a gép a szerelvényen. Később, valamikor a nyolcvanas évek második felében került Nohab a daruszerelvény élére, ekkortól a Hámánban várakozó szerelvényt külső (gőz)fűtésre csatlakoztatták. Ez az állapot addig állt fenn, amég fűtőgépekről fűtötték a Hámánt.

 

(Egyúttal jelzem az előttem szóló felé, hogy ezzel vissza is tértünk ON-topic témába, hiszen az egykori személykocsikból lett szakszolgálati kocsikat is szokták itt rendszeresen tárgyalni. :-P)

Előzmény: róbertke (56140)
Törölt nick Creative Commons License 2 napja -5 0 56143

smnks  2 napja    0 0 56130

 

Szervusz Feri!

Nem kacsa, viszont sajnos már nem aktuális. A nem olyan régmúltig csakugyan kellett a gőz a betonozáshoz fagypont alatt, de mára ez megváltozott. Alig több, mint egy éve itt dolgoztak felénk, a kettes vonalon ilyen szerelvényekkel, akkor mondta egy ismerős mindezt, aki "vtv".-ként dolgozott brigáddal.

 

Előzmény: Felek Ferenc (56125) 

 

Témát le lehet zárni Uraim.

 

zsiráftotya Creative Commons License 2 napja -1 0 56142

A Hámánban vagy 50 éve nem volt baleseti gőzdaru.Azokat a végén aHídépítők, meg a Pft használta lAzokat meg ráértek felfűteni...Nem a daru miatt kellett kazános gép. A kocsiknak is volt saját kazánjuk,készenléti helyzetben azzal fűtötték magukat...

 

 

 

Előzmény: róbertke (56140)
sörösgigant Creative Commons License 2 napja 0 2 56141

Mert a saját erejéből nem tudott túl gyorsan haladni, gondolom. 

A kárhelyen bizonyára elballagott. A gőzt saját maga állította elő, mint pl. az amerikai meg más gőzmarkolók, munkagépek...

Előzmény: róbertke (56140)
róbertke Creative Commons License 2 napja -1 0 56140

Hőntartás? 

Miért volt a Hámánban a gőzdaru szerelvényen M40, annak hiányában Nohab? 

Előzmény: sörösgigant (56139)
sörösgigant Creative Commons License 2 napja 0 2 56139

800, illetve 1000 kg/h a teljesítményük. A nyomásuk is alacsony, már pontos értékre nem emlékszem, de a 4 vagy 6 att. A gőzgyüjtőben. A vonat felé 2-3 att-nál nagyobb nyomást sosem eresztettünk. Sőt, talán olyan 0,6. max 1,5 att ha kient a vonatfűtési fővezetékre. 

 

Azoknak a gőzgépeknek gondolom min 10-16 att, kellene, és a gőz hőmérséklete is magasabb lehetett...

 

A régi dieseles zsebkönyvben a Nohab Vapor kazán néveleges nyomása mint ha 2-10 att lenne, gindolom az akkor még működő vagy legalább is külföldön létező magasnyomású gőzfűtési rendszer miatt. Itthon nem hinnám, hogy használták volna, de a 70-es évek végéről még rémlik hogy a Nohaboknál kettő gőzfűtési kivezetés volt, amit később megszüntettek illetve befedtek...

Előzmény: alkotasu (56137)
tom sawyer Creative Commons License 3 napja 0 2 56138

Egyrészt. Másrészt a vonatfűtési kazánok leginkább a gőzfejlesztő kategóriába sorolhatók amelyek nyomása korlátozott, mivel nem "erőátviteli" gőz termelése a feladata.

Előzmény: alkotasu (56137)
alkotasu Creative Commons License 3 napja 0 0 56137

Szerintem az, hogy a hómarónak, meg a gőzdarunak sokkal nagyobb a gőzigénye, mint az M40-es kazán teljesítőképessége.

Előzmény: Conrail (56136)
Conrail Creative Commons License 3 napja -1 0 56136

Tisztelettel megkérdeznélek, akkor mi is a helyes válasz mert azt bizony nem olvastam tőled.

Köszönöm!

Előzmény: fantal (56129)
smnks Creative Commons License 4 napja -2 0 56135

100-tól felfelé pedig annyira lenne "hiteles", mint az M41.2143, vagy az épp itt is emlegetett M40.209. ;-))

Ezeken én már nem problémázom... 

Előzmény: M41 2180 (56134)
M41 2180 Creative Commons License 4 napja 0 0 56134

Az általad említett antikolás csak a 000-099 kocsiknál lenne hiteles. Ezekből egyben lévő csak 1 azaz egy darab van, a Miskolc-Rendezőn ácsorgó egykori 099. 

Előzmény: smnks (56119)
róbertke Creative Commons License 4 napja 0 0 56133

M40 átépítve Genset -é? :-)

Előzmény: rezgaras (56132)
rezgaras Creative Commons License 4 napja 0 1 56132

Én úgy tudom, hogy a régi fűtő-gőzkazánok élettartama elég behatárolt volt. Semmiképpen nem összemérhető a mozdony többi részegységével. Attól tartok, ez még jobban érvényesül, ha tartósan használaton kívül van.

 

De szerintem egy kis dízel-generátor simán beférne a rövid orrba! :-)) A mai dízel motorok jóval kisebbek, mint a régiek voltak. Az M63-as fűtőgenerátora 200kW-os volt, azt nyilván hosszabb vonatokhoz méretezték, tehát az M40-hez 120-150kW is elég lehet. Az pedig ma már személyautó-méret. Persze attól tartok, ebbe klíma-meghajtás nem fér bele.

Előzmény: alkotasu (56122)
Felek Ferenc Creative Commons License 4 napja 0 0 56131

Köszönöm, bizonytalan voltam -e dolog felől.

Előzmény: smnks (56130)
smnks Creative Commons License 4 napja 0 1 56130

Szervusz Feri!

Nem kacsa, viszont sajnos már nem aktuális. A nem olyan régmúltig csakugyan kellett a gőz a betonozáshoz fagypont alatt, de mára ez megváltozott. Alig több, mint egy éve itt dolgoztak felénk, a kettes vonalon ilyen szerelvényekkel, akkor mondta egy ismerős mindezt, aki "vtv".-ként dolgozott brigáddal.

Előzmény: Felek Ferenc (56125)
fantal Creative Commons License 5 napja 0 3 56129

Plusz szerinted egy kocsifűtésre használt Vapor-kazán hogyan tudna működtetni egy gőzdarut  vagy gőz-hómarót? Gondolkozz mielőtt leirsz ilyen gyerekességet..

Előzmény: Conrail (56126)
sörösgigant Creative Commons License 5 napja -1 0 56128

Kellett az biztos. 

Azt nem tudom hogy mostanában télen betonoznak-e....

Előzmény: Felek Ferenc (56125)
fantal Creative Commons License 5 napja 0 1 56127

Működőképes gőzdaru, hómaró  hol van szerinted? 

Pakurás gőzöst fával fűtik elő már lassan 10 éve.

Előzmény: Conrail (56126)
Conrail Creative Commons License 5 napja -1 0 56126

Két másik alternatívát is elképzelnék:

- Gőzdaru vagy hómaró működtetéséhez kell; 

- Pakurás gőzös felfűtéséhez;

Előzmény: Felek Ferenc (56125)
Felek Ferenc Creative Commons License 5 napja 0 2 56125

Állítólag betonozó szerelvényekhez kell a gőz. Lehet, csak kacsa a hír.

Előzmény: alkotasu (56122)
smnks Creative Commons License 5 napja 0 0 56124

Ezekben a schlierenekben már nincs gőzfűtés, noha egykoron, azt hiszem, volt. Pont a tapolcai úton fotózta le egyik ismerősöm a kocsi homlokoldalát, aztán út közben kérdezgette, hogy mi micsoda rajta? Az egyéb szokásos dolgokon kívül az egykori gőzfűtési fővezetéket is felfedezni véltem, persze már elvakolvt állapotban. (Ha tévedek, majd hozzáértőbbek remélhetőleg kijavítanak!)

Előzmény: alkotasu (56122)
smnks Creative Commons License 5 napja 0 0 56123

"...Azért bátorkodtam azt javasolni, mert az egykori első osztályú kocsi utaskényelem szempontjából jobb mint a 20-05, vagy 20-17..."

 

Most már -szerintem- ha a kényelmi szempont kell, hogy domináljon, akkor úgy is itt a schlieren.

(Noha hitvallásom szerint nem mindig és nem minden esetben kell a kényelmi szempontnak dominálni!)

 

 

"...Természetesen a teljesen kékre, vagy zöldre festésről nem lesz korhű, legfeljebb annyira, mint mondjuk a V43 1001..."

 

Szerintem még annyira sem.

 

 

"...A reaktivált M40 tud gőzfűteni?..."

 

Nem tudom. Egy "tűzközeli" ismerősöm még a kora őszön azt mondta, felsőbb helyről ki van adva, hogy a két felélesztendő Púpos közül az egyikben működőképes kell legyen a kazán is! Hogy aztán a 209 -es lenne ez, vagy az ezután következő (105-ös?), azt nem tudom, ezen ismerősömmel azóta sem futottam össze.

A 209-esen mindenesetre megvannak a homlokoldali csőcsonkok, amiket pl. a 114-esről a kazán kiszerelésével egyidejűleg eltüntettek... Persze ez önmagában nem jelent semmit, hiszen pl. a 006-os Nohabon is ott látom a kazán "kéményét" mostanság is.

Előzmény: gumidani (56120)
alkotasu Creative Commons License 5 napja 0 0 56122

Kizártnak tartom, hogy a kazán működőképes lenne. Ugyanis anyagoláshoz kell a mozdony a Nosztalicskának, nem ablakos vonatokhoz, pláne nem télen. Persze néha el is lehet sütni egy élményvonatot is, mint pl. a múlt héten, de az csak hab a tortán. Meg a Schlierenekben nem tudom, hogy van-e gőzfűtés, és ha van, akkor egyáltalán működik-e.

Előzmény: gumidani (56120)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!