Keresés

Részletes keresés

Zolcsi67 Creative Commons License 5 perce 0 0 56822

Örök és feloldhatatlan ellentét. Eredeti, vagy arra visszaalakított állapotban max. szobor lehet egy vasúti jármű, a bármilyen közlekedtetéshez a mai hatósági előírásoknak kell megfelelnie. Haba a tortán, hogy például ha élményvonatokban akarja közleekdtetni a tulaj, akkor a sebesség miatt egyéb átalakításokra is szükség lehet.

 

Azaz: eredeti (restaurált) kiállítási tárgy vagy közlekedő replika?

 

PS: az itt OFF gépkocsiknál is megvan az OT-követelmény/jelenlegi előírások konfliktus, csak hogy az ólmozott-ólmozatlan benzint említsem.

Előzmény: fantal (56802)
C50 Creative Commons License 45 perce 0 0 56821

Visszatérve a személykocsikhoz az általad leírt japcsi példa szellemében nem eretnekség az ABaü 630 esete leszámítva a hamis fékállást (amin utazni mellesleg jó: http://indafoto.hu/c50/image/15183101-f50bc2f2/461881), a fűtés is lehetne hagyományos villamos fűtés esetleg gőzfűtést is beépítve. Ilyen hamisított felújítás vállalható lenne az összes "megőrzött" kocsinál a mai állapotukkal szemben, mondjuk schlierenek helyett. Az a vonat már úgyis elment hogy ezek teljesen eredeti állapotban legyenek felújítva de csak statikus kiállítási tárgyként. De az eredeti állapot sem feltétlenül zárja ki a közlekedést: a 100 km/órára engedélyezett WR 2347 is favázas, nyekereg is menet közben:

http://indafoto.hu/c50/image/13187453-c829b9c5

Előzmény: róbertke (56820)
róbertke Creative Commons License 1 órája 0 1 56820

Amikor a Japán építészetéről szóló előadásra jártam a Műegyetemre - volt vagy 20 éve - mindjárt az elején elmondták, hogy a Kelő Nap Országában teljesen más szemlélet uralkodik mint nálunk Európában.

Van egy adott telek, ezt pontosan fele-fele arányban kettéosztják. Egyiken felépítik a Templomcsoprtot míg a másikon kizárólag növénytermesztéssel foglalkoznak vagy erdőt telepítenek. Elöregedik a Templom-templomcsoport, újjá kéne építeni. Nem így csinálják. Az addig beépítetlen telekrészre felépítik a Templom mását és az öreget lebontják ameddig csak lehet, majd ünnepélyes keretek között felgyújtják a maradványát. A legöregebb templom ami bizonyítottan soha nem volt lebontva 700 éves, és japán feketefenyőből épűlt.

Előzmény: rezgaras (56818)
rm40 Creative Commons License 1 órája 0 1 56819

> A Királyi Lovarda a Várban vasbeton szerkezettel - ez szerintem történelem-hamisítás. És sajnos az egész varsói "óváros". Meg a drezdai Frauenkirche, bár ott azért túlnyomórészt az eredeti köveket rakták vissza. De Frankfurt "óvárosán" is látszik, hogy a házak faszerkezetét modern fűrészgép vágta és utána baltával belevágtak egy párat "antikolás" céljából.

 

OFF

Szigorúan maánvéleményem szerint inkább ezt az utat kövessék, mint amit a XX. század második felében alkalmazott gyakorlatot folytassák, amikor is

- vagy ronda modern, látszóbeton kiegészítésekkel/hozzáépítésekkel,

- vagy az eredeti idézve, de harsogóan eltérő anyaghasználattal (lásd pl. budai Mária Magdolna-templom) állítottak épületeket helyre,

- vagy romjaiban meghagyták/lebontották az épületet.

 

Ennél is a történelem-hamisítás elkerülésére, valamint egy bizonyos velencei egyezményre hivatkozva, melybe (mint kiderült) a hivatkozott passzusokat a pont a magyarok erőltették bele.

A fenti szempontok szerinti műemlékvédelem produktumait látva még a "történelem-hamisítás" a kisebbik rossz, mert legelább tömegében, hangulatában jobban visszaadja a múltat, mint a térdig érő épületmaradványok.

Természetesen az elsődlegesen választandó mindig a hiteles restaurálás vagy az eredeti terveket követő visszaépítés kellene, hogy legyen

ON

Előzmény: rezgaras (56816)
rezgaras Creative Commons License 1,5 órája 0 1 56818

Persze vannak egész furcsa határesetek is. Pl. Japánban mutogatnak régi faépületeket, de oda van írva, hogy ezeknek a szerkezetét már régen is rendszeresen cserélték ki, tokkal-vonóval. Na akkor ez mi?

 

Előzmény: rezgaras (56816)
rezgaras Creative Commons License 1,5 órája 0 1 56817

OT. A Kelén gépe is már a negyedik vagy ötödik, ha nem több.

Előzmény: C50 (56815)
rezgaras Creative Commons License 1,5 órája 0 1 56816

Alapvetően egyetértek. Nem vagyok híve a mostanában elterjedt látvány-visszaépítésnek. A Királyi Lovarda a Várban vasbeton szerkezettel - ez szerintem történelem-hamisítás. És sajnos az egész varsói "óváros". Meg a drezdai Frauenkirche, bár ott azért túlnyomórészt az eredeti köveket rakták vissza. De Frankfurt "óvárosán" is látszik, hogy a házak faszerkezetét modern fűrészgép vágta és utána baltával belevágtak egy párat "antikolás" céljából.

 

Megjegyzem, ez talán szemlélet kérdése. De a KM-ben újítottak fel 1:5-ös modellt úgy, hogy a szegecsek helyett csavarokat hajtottak beléjük. Ezt súlyosabbnak tartom. Mert ott kimondottan múzeális megőrzésről van szó!

Előzmény: fantal (56808)
C50 Creative Commons License 2 órája 0 0 56815

Na az már illúziórombolóbb mint egy favázasnak kinéző acélvázas kocsi amit igazi gőzmozdony vontat. Ennél is illúzióromboló ha szén helyett gázolajjal állítják elő a gőzt de legalább az erőt az fejti ki. Ennek ellenére örülök a dízel-gőzhajóknak mert különben ezeken sem utazhatnánk. A Kelén gépcsoportja pl önmagában is érték, jó volt utazni rajta a naplementében.

Előzmény: róbertke (56814)
róbertke Creative Commons License 2 órája 0 1 56814

Nagyon igazad van! 

Ezt beszéltük éppen három éve Balatonfüreden a Kisfaludy gőzős kapitányával.

Működő lapátkerék hajtja, de dízelmotor a szíve. Így is, hogy nem gőzgép dohog benne "teltházas" szokott lenni ..... 

Előzmény: gumidani (56811)
C50 Creative Commons License 2 órája 0 0 56813

Alapvetően igazad van. De sokkal jobb egy favázas alvázra ráhamisított acélvázas jármű ami a látható részén 90%-ban hasonlít az erdetire mint az eredeti jármű ami szemünk láttára lassan megsemmisül a romcsarnokban vagy a Füsti parajosában. A 100 éves kocsikkal mikor lehet végre megint utazni?

 

Más.

 

Itt van két régi élménybeszámoló amikor a Cakmü kocsiba bemehetett a nagyérdemű:

http://hampage.hu/trams/fusti050918/ (alján)

 

http://vonatozasaim.hu/v08/v0815.php

 

Ezt most miért nem lehet megtenni? Ha már utazni nem lehet rajta legalább megnézni lehetne.

 

Bár mint ez a kép is mutatja, fizikailag megoldható lenne hogy utazzunk rajta, ha a színészeket elbírja akkor  a vasútbarátokat is:

http://iho.hu/img/160425_forgatas/forgatas_nyugati040.jpg

Előzmény: fantal (56808)
C50 Creative Commons License 2 órája 0 0 56812

Köszi a válaszokat. Ezek szerint ilyen vonatokon soha többé nem utazhatunk:      :-(((((((((((((((((((((((((((((

http://eisenbahnwelt.com/BildArchiv/19860926/(10.4.23).jpg

http://eisenbahnwelt.com/BildArchiv/19860926/(10.4.30).jpg

http://eisenbahnwelt.com/BildArchiv/19880924/(13.4.03).jpg

 

:-((((((((((((((((

Előzmény: fantal (56809)
gumidani Creative Commons License 3 órája 0 2 56811

A restaurált múzeumi tárgy és a működőképes „nosztalgia jármű” két külön kategória, amit nem kellene összekeverni egymással.

Az előbbinél elvárás, hogy a meghatározott korban volt állapotot eredeti anyagokkal és munkamódszerekkel állítsák helyre. Így aztán az kiállítási tárgy lesz és nem vehet részt a forgalomban. Ebben a kategóriában ügyes dolognak tartom a részben metszetként való kialakítást is. Pl.: RUTHOF-ÉRSEKCSANÁD nevű hajó Regensburgban.

Az utóbbinál pedig a korhű külső megjelenés mellett a mai használhatósági követelményeknek is eleget kell tenni. Ez sok megalkuvást követel. Megbecsülést érdemel az olyan megoldás, amelyik a korhű látványon legkevesebbet rontva képes megfelelni a mai biztonsági elvárásoknak. Bizony, az ilyesminek is van létjogosultsága az ismeretterjesztésben is. Pl.: villanymotorral hajtott vízimalom Nemeshanyban.

Van korhűen helyreállított, de mozgásképtelen Lenin a mauzóleumban és működőképes utánzat a színházban. Csak ne hazudjuk a ma élő színészt eredetinek!

tom sawyer Creative Commons License 4 órája 0 0 56810

Ebben most maximálisan egyetértek veled!

Előzmény: fantal (56808)
fantal Creative Commons License 11 órája 0 0 56809

1.- Nincs szándék .

 

2. Egy gondolatkisérlet volt a kft azon munkatársától 8 éve, aki már rég nem dolgozik ott.

 

3. Azok a Bhv-k borzalmas állapotban vannak. Szétvágatva nem lesznek, de kétlem, hogy felújítva lesznek-e.

 

4. 3-3 járműveket nem fog senki eltenni minden tipusból külön szinekben, mert az nem érdeke a járművek tulajdonosának. Már ezek miatt a levédetett járművek miatt is ferdén néznek, pedig csak egy-egy van szinte mindenből védetve. 9 Bhv? Kizárt. Plusz nem is lehetne hol tárolni ezeket

Előzmény: C50 (56779)
fantal Creative Commons License 11 órája -1 1 56808

Szerintem kisebb gond, ha egy eredetileg favázas kocsit azonos formában (nem úgy, mint az ABAü 630-ast a korábban nem létező fékállással), villamos fűtéssel is ellátva, stb. újjáépítenek

 

**

 

Látod, itt a magyar járműrestaurálás rákfenéje: még te is a "nem baj, hogy köze sincs az eredetihez, csak mennyen" elvet elfogadhatónak tekinted...

Ha ezt az elvet követjük, akkor felesleges bármit megőrizni, mert így akármit le lehet gyártani, újonnan, ami olyan, mintha régi lenne... A magyar nosztalgia járműflotta 98%a ilyen "mintha" jármű - mert nem a történelmi hitelesség volt a fontos, hanem hogy menjen a "nosztalgiaforgalom", termelje a valutát. Ezen már túl lehetne lépni végre 208-ban...

 

A restaurálás alapelve, hogy a járművet (festményt, szobrot -  bármit) az eredeti állapotra kell restaurálni az eredeti anyagok, gyártási technológiák alkalmazásával. Érdekes, ez külföldön működik.

Amikor 2004-re készen lett a 242-es dízelgőzösösítése, meghívták a környező országok közlekedési muzeológusait és nosztalgiajármű-üzemeltetőit - akik a Noszi és a HB nagy csalódására egyöntetűen elítélték a 242-es brutális átépítését, azzal, hogy ez semmibe veszi a restaurálásra vonatkozó nemzetközi sztenderdet, és ez így történelemhamisítás, amit nem indokolhat semmilyen üzemi indok.

 

Egy eredetileg favázas kocsi teljes acélváz szekrénnyel "restaurálása" bőven kimeríti ezt a kategóriát. Az egy acélvázasított egykori történeti értékű jármű, de már nem az, ami miatt az adott kocsi megőrzésre került.

Előzmény: alkotasu (56807)
alkotasu Creative Commons License 13 órája 0 1 56807

Szerintem kisebb gond, ha egy eredetileg favázas kocsit azonos formában (nem úgy, mint az ABAü 630-ast a korábban nem létező fékállással), villamos fűtéssel is ellátva, stb. újjáépítenek ("meghamisítanak"), mintha hagyják szétrohadni. Az nagy gond, hogy nincs aki állja a cehhet. Mert akkor minden szétrohad előbb-utóbb, mint pl. a Kápolnásnyékről odavitt behúzottvégű kocsi is. Az is egész jól meg volt őrizve korábbi helyén. Ami képet legutoljára láttam, elég elkeserítő volt: bezúzott ablakokkal a gyors lepusztulás vízióját vetítette előre...

 

Apropó! Van információd a Szent Jobb kocsiról? Mikorra készül el? A budapesti 2020-as Eucharisztikus kongresszusra?

(Bár én szívesebben láttam volna egy rendes személykocsit, mert azt később is lehetne használni valamire.)

Előzmény: fantal (56802)
alkotasu Creative Commons License 14 órája 0 1 56806

Akkor ez lenne a magyarázat a nesselsdorfi képeken visszaköszönő MÁV eredetű romos állapotú kocsikra is? Mert eddig nem egészen értettem, hogy miért pusztultak le ezek a kocsik ennyire hamar. Az alábbi képen egy Aat étkezős I. o. rom látható 1919. III. 13-i rev. dátummal. A kép valamikor 1922. körül készült Nesselsdorfban. [A kocsit AB(a) 100196-ként építették újjá az oláhoknak.]

 

Előzmény: krikori (56798)
C50 Creative Commons License 14 órája 0 0 56805

A hamisított kocsi is jobb mint a csendben porladó. ABa 630 hogy nézett ki a felújítás újragyártás előtt?

Előzmény: fantal (56802)
C50 Creative Commons License 14 órája 0 0 56804
Előzmény: fantal (56802)
MCA-001 Creative Commons License 14 órája 0 0 56803

2017-ben a pályázatokat 20 darab IC+ személykocsira írták ki.

 

20 db vasúti személykocsihoz, mindösszesen 40 db (20 db kézifékes és 20 db kézifék nélküli) 200 km/h névleges sebességre alkalmas futó forgóváz és annak elemeit tartalmazó alkatrészcsomag, továbbá 20 db fékberendezés és annak elemeit tartalmazó alkatrészcsomag, flexball vezeték és kapcsolódó szolgáltatás beszerzése.

https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:473833-2017:TEXT:HU:HTML&src=0

 

v.

 

A közbeszerzés tárgya:

A TSI követelményrendszerét kielégítő IC+ típusú vasúti személykocsikhoz klímaberendezés és kapcsolódó szolgáltatások beszerzése.

A közbeszerzés mennyisége:

20 készlet klímaberendezés, járművenként 1 készlet.

Egy készletben 1 db főegység (klímaberendezés) található. A Készlet további tartalmát a Közbeszerzési Dokumentumok részét képező Műszaki leírás tartalmazta.

https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:410228-2017:TEXT:HU:HTML&src=0

 

 

2018-ban kiírt projektek is átneveződtek.

IC+ 70 (35 db I. osztályú és 35 db többcélú teres vasúti személykocsi) írták ki a tendereket.

 

A közbeszerzés ismertetése:

Sorozatgyártásban készülő, a TSI követelményrendszerét kielégítő IC+ típusú vasúti személykocsihoz hangosítási rendszer és kapcsolódó szolgáltatások beszerzése.

A közbeszerzés mennyisége:

70 darab vasúti személykocsihoz (35 db I. osztályú és 35 db többcélú teres vasúti személykocsihoz) szükséges mindösszesen 70 készlet (35 készlet1 a többcélú teres és 35 készlet2 az I. osztályú vasúti személykocsihoz; 1 vasúti személykocsira 1 készlet)hangosítási rendszer és kapcsolódó szolgáltatások beszerzése

A MÁV-START Zrt. a 70 db személykocsihoz szükséges 70 készlet hangosítási rendszer lehívására kötelezettséget vállal.

Ajánlatkérő a teljes keretmennyiség lehívására kötelezettséget vállal, azzal, hogy a keretmennyiséget a Közbeszerzési Dokumentumok részeként rendelkezésre bocsájtott szerződésben foglaltak szerint, a szerződés időbeli hatálya alatt a döntésének megfelelő részletekben és ütemezés szerint hívhatja le.

https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:385748-2018:TEXT:HU:HTML&src=0

 

v.

A közbeszerzés ismertetése:

A közbeszerzés tárgya:

IC+ 70 sorozatgyártás projekt - Központi diagnosztikai rendszer beszerzése kapcsolódó szolgáltatásokkal

A közbeszerzés mennyisége:

Központi diagnosztikai rendszerek összesen 70 készlet mennyiségben (1 db járműhöz egy készlet szükséges).

https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:354205-2018:TEXT:HU:HTML&src=0

Előzmény: alkotasu (56786)
fantal Creative Commons License 14 órája 0 0 56802

Mindent lehet, csak nincs aki a kasszánál fizessen. És szakember sincs. Hiába akarsz egy dongatetős favázas kosit csinálni, ha a faváz javításához 1. nincs szakember, 2. ha csoda folytán találnának valakit, az horror költségen dolgozik 3. mindig jön egy szakértő aki kitalálja, hogy a favázas kocsi é-let-ve-szé-lyeees, és acélvázasítani kell. És hegeszteni minden járműjavítóban tudnak - innen egyenes út a meghamisított kocsi. Lásd....

 

Lásd az ABaü 630-ast, az egy 115 éves kocsinak álcázott modern gyorsvonati kocsi a teljes acélváz szerkezetével, a felturbózott forgóvázaival a siklócsapágynak álcázott görgős csapágyaival, a Webasto villamos vonatfűtésével...

Azt a kocsit több év alatt, a 2000-es Millenneumra rárepülve fizettették ki döntő részt a Nemeskürthy-féle kormánybiztossággal, és a befejezése végül a Kft. költségén ment.

Előzmény: alkotasu (56778)
alkotasu Creative Commons License 14 órája 0 0 56801

"Hol mondtam ilyet?"

 

Nem mondtál ilyet, csak arra akartam utalni, hogy a vágyak és a realitások mindig nagyon különböztek.

 

A Halbi egy rettenetes ballépés volt. Megvettek egy csomó rosszul szellőző (fafejű németnek gyártott, sarki hideghez készített) német elővárosi kohószökevényt, amit gyorsvonatiként futtatnak. A Lange Schlierent csak kívülről láttam, nem ismerem, de mintha azok közül meg sok állna (javításra, vagy mire) várva.

 

A 3G-vel az a baj tudomásom szerint, hogy az ócsított lengyel kocsikból készültek. Márpedig annak a tulajdonsága a rövid élettartam, erősen fogyatkoznak is, kb. úgy, mint a náluk jó 10-essel idősebb Rábák. Meg egyébként is, azok felújított voltuk miatt sem lennének már hosszú életűek, ugyanakkor egy rakat pénzt kell egy ilyen felújításkor kiadni.
Ha mégsem így van, akkor majd remélem valaki megírja.

 

Abban reménykedem, hogy az IC+, vagy a kocsijavítás majd átkerül idővel Dunakeszire, és talán helyükre kerülnek a felújítások is. AZ IC+ önmagában nem volt rossz gondolat, mert igenis kell itthon termelni értelmes dolgokat (nem csak csavarokat, meg gombokat), a kifejlesztéshez lehetett szerezni EU-s pénzt. Aztán nyilván volt a szerződésben kitétel, hogy hány db-ot kell sorozatban legyártani. Ha ez megvan, akkor talán gyárthatja más is. Persze lehet, hogy bilibe lóg a kezem...

Előzmény: Zsivany2 (56796)
tom sawyer Creative Commons License 15 órája -1 0 56800

Ehe. Olvadnak a számok szépen. Lassan csak felébrednek ebből a lázálomból.

Előzmény: C50 (56797)
Bárdos Imre Creative Commons License 17 órája 0 0 56799

Köszönöm, ez megerősített abban, hogy teherkocsik lehettek a személyvonatban. 

Előzmény: krikori (56798)
krikori Creative Commons License 21 órája 0 1 56798

"1919 november végétől, egyelőre hetenkint háromszor, egy-egy távolsági vonatot lehet már forgalomba helyezni. ... Eltűnnek lassankint a személyvonatokból a teherkocsik, kiselejtezzük a szerelvényekből a kocsironcsokat s pár hónap múlva már ablakkal, ajtókkal felszerelt személykocsik közlekednek."

Kelety Dénes MÁV elnökének 1921. május 20-i előadása a vasút 1918 utáni veszteségeiről.

 

Szerintem itt is az történt - ahogy Te is írtad, és ami aztán a II. világháború után újra előbukkant -  teherkocsikat soroztak be kényszerből személyvonatokba, tekintettel, hogy az 1918-as 8680 személy- és poggyászkocsiból 1919 áprilisára 4725  maradt, a román zsákmányolás után ez tovább csökkent 2031-re, de ebből is csak 615 db volt üzemképes. 1921 májusára sikerült feltornázni az üzemképes kocsik számát 2489-re Kelety előadása szerint.

Előzmény: Bárdos Imre (56754)
C50 Creative Commons License 1 napja 0 0 56797

Összesen 80 db IC+-ról beszéltek Szolnokon. De 200 is elférne. 

Előzmény: Zsivany2 (56796)
Zsivany2 Creative Commons License 1 napja -1 0 56796

"mikor volt évenként 100-as nagyságrendű kocsivásárlás?"

Hol mondtam ilyet?

Azért a '90-es évek elején volt egy nagyobb adag beszerzés (CAF, DWA, DVJ), de azóta minőségi távolsági forgalomra semmi. 

A Halbi tűzoltás volt, a Lange Schlieren nem tudom mi volt, de ezek nem is az a kategória.

Én nagyon örülök az IC+-nak is, de fel kellene pörgetni a darabszámot. Ezt viszont valahogy nem találom reálisnak ha még a 3G szériából sem lett semmi. (Az miért sült be? Az IC+ miatt?)

Előzmény: alkotasu (56795)
alkotasu Creative Commons License 1 napja 0 2 56795

Na, megtaláltam, mit írtak:

"Megkezdődött az IC+ multifunkcionális kocsi sorozatgyártása, az idén 10 darabot készítenek, ezek egy része belföldi, a másik része nemzetközi forgalomban közlekedik majd. A belföldi forgalom számára további 30 darab IC+ multifunkcionális kocsit, 2020 elejétől pedig 35 darab első osztályú IC+ kocsit gyártanak."

 

Csak zárójelben: mikor volt évenként 100-as nagyságrendű kocsivásárlás? (Leszámítva a múlt század elejét, valamint a '70-es éveket, amikor meg hitelekből élt az ország.) Régen is jó lett volna több kocsit venni...

Előzmény: Zsivany2 (56794)
Zsivany2 Creative Commons License 1 napja 0 0 56794

Hurrá, jövőre lesz 32 db! :)))

Kéne vagy pár száz darab...

Előzmény: alkotasu (56793)
alkotasu Creative Commons License 1 napja 0 0 56793

Nálam a 2+10=12... :-)

De csak az év végéig. Jövőre folytatják, ha jól emlékszem, akkor 20 db-bal. De ne kövezz meg, ha más a szám.

Előzmény: Zsivany2 (56788)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!