Mi éppen most járunk az 5 és fél hetes körünk első heténél. Sok friss, hasznos tapasztalatunk van/lesz a számotokra. :-)
Peking: ha egy látnivalót kellene ajánlani, akkor az a Nyári Palota lenne, de szerintem nem érdemes megvenni a 60-as kombinált jegyet, mert van benne parasztvakítás. A sima jegy + a budhista templom nagyon megéri, a tópart és a környező természet csodálatos. Minden ottani látványosságra külön jegyet lehet venni, és nem jöttök ki drágábbra, ha nem egyben veszitej meg.
Na de a kérdéseidre rátérve:
6-7 Jövő kedden megyünk Chengduba, 5 napot leszünk a környéken (Leshan, Emeishan- egyet alszunk is a hegy lábánál, fent csak drága szállások voltak, vagy már elfogytak.). Majd utána megírom, hogy mi volt, ami nagyon tetszett.
9. Jinkou tériszonnyal biztos "érdekes" kaland, de a Huashan még anélkül is... Nekem nincs tériszonyom, de egyiket sem vállalnám. :-D Mi végül csak Mutianyut vállaltuk, de mivel hétfőn egy óra körül értünk ki, rajtunk kívül alig 1-2 emberrel találkoztunk. Készültem minden negatívumra (tömeg, zaj, mű környezet), de csodálatos élmény volt, semmi műanyag érzésem nem volt, ami más látnivalóknál zavart. Szóval ha nem vagytok hozzászokva a mászáshoz, akkor szerintem elég kockázatos a legnehezebb szakaszt beválasztani.
10. Van kártya, de pont a metrónál nem ad kedvezményt, fölösleges spórolás szempontjából kiváltani. Talán kényelemből sem szükséges, 1-2 percnél tovább egyszer sem tartott az automatás jegyvétel. Max. 10 yuan 2 főre a leghosszabb táv egy útra (mindegy hányszor szállsz át, és hogy jutsz oda), a lényeg, hogy csak ott mehetsz ki, ameddig a jegyet vetted. A jegy amúgy kártya, amit az utazás végén be kell dobnod a kapunál egy dobozba, és úgy tudsz távozni. Pofonegyszerű, minden automata angolra váltható. A megállók szintén kétnyelvűek, szóval elég egyértelmű és átlátható az egész.
11. 1 x taxiztunk Pekingben, amikor hajnalban indult a vonatunk, és nem akartunk a metróval tökölni. 30 yuan volt egy húszperces út, ami otthoni viszonylatban olcsó, de metróval 10 yuan lett volna. Időben viszont 40 perc, 1 óra. Szerintem érdemes napközben tömegközlekedni, meg gyalogolni, úgy lehet leginkább megismerni a helyet és az embereket.
Buszozni egyszer próbáltunk, de csak kínaiul volt minden. Ha nincs angol menetrended előre letöltve, akkor azt nem ajánlom.
12. Valamennyi szállásunkon volt eddig wifi, wechaten történő videobeszélgetéseket simán bírta (Wechatet érdemes letölteni nektek is és az itthoniaknak is, egyben facebook, skype, messenger, csak ez működik és legális)
13. Mi eddig mindenütt a háromállású csatlakozóval találkoztunk, van átalakítónk is, így elvagyunk.
Egy kis knowhow tapasztalatból: reptereken, túrista irodákban össze kell szedni minden szórólapot, térképet a környék nevezetességeiről. Ez általában fényképes és KÍNAI FELIRATOKKAL ellátott. Ha szerencsés vagy még valami egyéb nyelven is található szöveg rajta, ne adj isten angolul... Így közös "tárgyalási alap" jön létre a helyiek és közted: mindketten be tudjátok azaonosítani miről "beszéltek", Te a fénykép/latin írás, a kis húzott szemű :o) meg a saját írása és a fénykép alapján. (persze lehet készülni előre is és elektronikus adathordozón vinni ezeket az infokat).
Ezekkel a papírkákkal sok vesződséget meg lehet úszni a "0 kínai tudás" mellett.
Azért azt javaslom, hogy alap szavakat/kifejezéseket fel kell szedni, ha csöppet is eltávolodsz a fő túristás helyektől, ha nem (én minden országban így teszek, ahová utazom): köszönés, számok, igen/nem, jó/rossz, kicsi/nagy, sok/kevés, drága/olcsó, köszi/szivi, kérem, segítsen, hol (van)?, mikor?, RAJZOLJA LE KÉREM, vigyen oda, mutassa, orvos, gyógyszer, rendőr, szálloda, enni, inni, víz, stb. Ezek a mai szótár/fordító progikkal gyorsan összeszedhetők, a repülő út alatt memorizálhatók.
Megjegyzendő a számokat is másképpen mutogatják a kezükön, ezt mikor el-elfelejtettem, mókás tudott lenni.
Magam részéről Pekingben is meg voltam kergülve a metró használatnál (pedig első utamhoz képest most már vannak imitt-amott latin betűs feliratok is): nehéz volt beazonosítani, és sokszor lehetetlen is a célállomást, néha még az irányt is a sok kis állóhajú emberke/égőház, stb jelek böngészésével.
1. Ahogy már írták, 2-3 napra a turistáknak szánt verzió is elég, amúgy a rendes kártyánál is 50 a depozit, az egyenlegben le lehet menni minuszba (a depozit rovására) és a végén vissza tudod váltani. Nagy kényelmes, nem csak közlekedésre, gyakorlatilag minden 7 Elevenben, boltban tudod használni, nem kell az apró számolgatásával vesződni.
2. Én rendszeresen járok ezzel a komppal, utoljára hétfőn jöttem vele vissza HK-ból Kantonba. A HK-i oldalon kiléptetnek mielőtt felszállsz a kompra (25 perccel az indulás előtt elég odaérni, gyors), majd Lianhuashanban beléptetnek Kinába (ez is gyors, általában nem szokott 5-6 kólföldinél több lenni és külön sor van). A Lianhuashani kikötőtől 1,6 km a Lótusz-hegy bejárata, tulajdonképpen le lehet sétálni (egyenesen mész 500 métert majd jobbra fordulsz a Ximen nanlu/West gate south rd-ra itt http://j.map.baidu.com/_WtlF , sajnos busz nincs (ami van, ahhoz 940 m-ert így is kell gyalogolni, szóval nem érdemes vele vesződni), taxi abban a kikötőben sajnos szinte kizárólag csak fekete taxi van. Erre a távra a rendes viteldíj 10 RMB lenne, de nem túl valószínű, hogy ennyire le fogod tudni alkudni. A Déli vasútállomás innen 30 km/45 perc kocsival, a belváros egy picit több. A saját ingyenes minibuszuk amúgy elég jó, a 4-es és a 3-as metróhoz is el tudtok vele menni: http://lhsgp.com/en/bus vagy inkább a kínai oldalt ajánlom, mert ott mindkét nyelven fel vannak sorolva a megállók http://lhsgp.com/%E4%BA%A4%E9%80%9A%E6%8C%87%E5%8D%97-%E5%B7%B4%E5%A3%AB Viszont ha nem a Lótusz-hegy mellett döntötök, akkor nektek nem a legjobb választás ez a komp, túl messze van a belvárostól, oda inkább vonatozzatok.
9. Szerintem vállalható, de nyilván fárasztó lesz, ha nem vagy eddzésben, a tériszonnyal is élmény lesz.
10. Minden nagyobb városnak van saját kártyarendszere, 1-2 perc alatt kiváltható a metróállomásokon.
11. Ha nincs kártyád, akkor a metró minden kínai városban a már leírt automatás megoldással működik, van angol felület, azt kell kiválasztani, hogy hova mész és hány db jegyet szeretnél. Az mindenhol más, hogy milyen pénzt szeret, de sok helyen van kézi jegyeladás, pénzváltás is. Buszokon nincs jegyrendszer, első ajtós felszállás van, a sofőr melletti ládába kell bedobni az ott kiírt összeget (ált. 2 rmb), buszon viszont jellemzően nincs latinbetűs állomásnév kiírás, így vagy tudni kell meddig mész vagy kérdezni kell.
12. Elég jó a wifi lefedettség, sajnos van ahol kell kínai mobilszám a regisztrációhoz. A net persze a szűrt kínai net, kell valami jó VPN vagy meg kell tanulni Google, FB és sok egyéb hasznos oldal nélkül élni.
13. Szerencsére a kínai aljzatba 99%-ban be lehet gyömöszölni a magyar villásdugót.
Kezdjetek imádkozni, Pingyaot túrják a kis gondos kínai munkáskezek. A kövezetet szedegetik fel, és amennyire ki tudtam venni, cserélik is... :-( Csináltam képeket, majd mutatom...
1, Ha Hongkongba a reptérre érkeztek, akkor van airport express+3napos berlet, kb. 250HKD, amibol 50-et visszaadnak, ha leadod a kartyat.
2, Komppal voltam Shenzhen-Makao, Makao-Hongkong vonalakon. Teljesen jo, kenyelmes hajok, 1-1.5oras menetidokkel.
11, Konkret varost nem ismerem, de a tavolsagaranyos jegyeknel ki kell valasztanod az automatan, hogy melyik allomasig akarsz menni (mindegy milyen atszallasokkal), es annak megfelelo tarifat ker, majd tokent, kartyat, jegyet ad. Sok automata nem fogad el minden cimletet, vagy csak siman hisztis a papir penzre.
12, Wifi: kulon kaland. Ahol van, ott viszonylag normalisan megy, bar keves a public (Shenzhen, Shangai, Wuhan, Ruian tapasztalatokkal). Arra mindenkeppen keszulj, hogy a google (gmail, maps), viber eleressel problemak vannak. Hotmail, whatsapp altalaban mukodnek.
13, Legtobb helyen univerzalis konnektorokkal talalkoztam, szinte barmit bele lehet dugni.
A feleségemmel október 20-án indulunk egy három hetes Kína utazásra. Az útiterv nagyjából összeállt, a főbb célpontok megvannak. Azonban a részletekben kellene segítség. Ha valamelyik kérdésemre a válasz már korábban elhangzott, akkor megtennétek, hogy leírjátok a hozzászólás sorszámát?Nagyon sok hasznos infóra leltem itt, ezért már nagy köszönet a veteránoknak :)
Ami viszont nekem még hiányzik:
1. Hongkongban az Octopus kártya hogy működik? Van kártya díj? Mi történik a fel nem használt egyenleggel? Megéri 2-3 napra kiváltani?
2. Hongkongból reggel mennénk Kantonba, ahonnan (konkrétan a déli pályaudvarról) majd kora este mennénk tovább. Mennyire jó a komp? (Tulajdonképpen így érkeznénk meg a "szárazföldi Kínába". Határellenőrzés a kikötőben?) A Lianhuashani kikötőből könnyű átjutni a Lótusz-hegyre? Onnan mennyi időbe telne bejutni a belvárosba? Vagy inkább valami más látványosságot javasoltok Kantonban?
3. Yangshuo-ban a "light show"-ról milyen tapasztalatok vannak? Ár-érték arányban milyen?
4. Yangshuo-ból Liuzhou-ba jutott már valaki el busszal? Milyen hosszú az út? Mennyire megbízhatóak a távolsági buszok? Vagy jobban járok ha Yangshuo-ból Guilinen keresztül próbálkozom eljutni a célig? Yangshuoból Guilin elérhető a Li folyón, vagy a folyón egyirányú a közlekedés?
5. Wulong karsztot meglátogatta már valaki? Mellette a Houping Tiankenget? Ez utóbbi hogyan érhető el az előbbitől? :)
6. Chengduban mit érdemes megnézni a hajnali pandalátogatást követően?
7. Emeishan csúcsának közelében tud vki szállást ajánlani? (Occón elfogadhatót, fiatalok vagyunk, elbírunk egy kis kényelmetlenséget, de persze megfagyni se szeretnénk pár vígan futkározó csótány között...)
8. Huashan tetején szintén töltenénk egy estét, de ott még annyi információt se találtam, mint az előbbi esetében... Esetleg itt valaki járt?
9. A Nagy Fal felderítésére egy Jiankou-Mutianyu kiránydulást néztem ki. Átlagos állóképességgel is vállalható? Tériszonyos asszonykák kerüljék inkább?
10. Pekingben ha jól olvastam szintén egy kártyát kéne kiváltani a tömegközlekedéshez. Ezt mennyire könnyű meg tenni? Nulla kínai tudással is menni fog?
11. Kanton-Chengdu-Xian hármas esetében is metróznunk kell. Alapvetően hogyan kell jegyet venni? Ha jól látom az ár függ a távolságtól, megtenni kívánt megállók számától, de ezt előre honnan tudom? Városi buszokon is lehet jegyet venni? Inkább felejtsük el a tömegközlekedést és keressünk egy taxit?
12. Kínában a wifi mennyire hétköznapi? Magyar mobillal rá tudok csatlakozni?
13. Áram átalakítóból melyik kell, ha kell egyáltalán?
Bármilyen kis információ morzsának örülnénk, előre is köszönjük a válaszaitokat!
Valami ilyesmi, egész pontosan van valamivel drágább tartományon kívüli roaming (Peking-Chengdu példa) és a sokkal drágább külföldi. Nem sokkal drágább a belföldi roaming, csak azért nem érdemes elvetni a China Mobile-t (ráadásul lehet mire jöttök, addigra meg is szűnik a belföldi roamingdj náluk, épp a napokban jelentették be, hogy hamarosan megszüntetik), a net kapcsolat fontosabb érv, mert a 4G ugyan egyforma, de a 3G szabványuk eltér.
"A szolgáltató szinte mindegy, bár China Unicom mellett szól, hogy nincs országon belüli roamingdíj és a külföldi telefonokon is van 3G náluk, míg a China Mobile kínai szabványt használ 3G-re."
Ez azt jelenti, hogy a tartományok egymáshoz képest "külföldnek" minősülnének ebből a szempontból? Tehát ha nem a Unicomot választanánk, akkor roamingdíjat számolna a Pekingben vett kártya pl. Chengduban?
Korábban bármelyik sarki árusnál lehetett prepaid SIM kártyát venni, de amióta Kínában is komolyan veszik a csak személyivel lehet SIM kártyát venni megoldást, útlevéllel csak a nagyobb, jellemzően a telefontársaságok saját üzleteiben tudsz kártyát venni (a kis helyeken csak a kínai személyivel működik a rendszer). A reptér kivétel szokott lenni, ott sokszor még most sem kérnek semmit, így érkezéskor nézz körül, ha látsz SIM kártya árust, akkor vedd meg azt amit internetezéshez ajánl.
A szolgáltató szinte mindegy, bár China Unicom mellett szól, hogy nincs országon belüli roamingdíj és a külföldi telefonokon is van 3G náluk, míg a China Mobile kínai szabványt használ 3G-re. A netet (akárcsak a magyar prepadnél) x GB adatforgalmat magába foglaló csomaggal érdemes használni, mert különben iszonyat drága lenne, ezt állíttasd be az eladóval a te telefonodon.
Abszolút nem lehetetlen, csak azt kell kitalálni, melyik szakaszra vágysz a leginkább. Badaling, Jiankou, Mutianyu, Gubeikou, Jinshanling, Simatai és Huanghuacheng a népszerűbb célpontok. Kb. ebben a távolságban találhatóak Pekingtől. Érdemes képeket nézegetni, és utána olvasni, aztán választani.
Amúgy kb. bármelyik szállodában találsz ilyen lehetőséget, azért ott csak nem vernek át... A Tienanmen téren pl. nem érdemes. :D
Más fórumokon lehetett olvasni arról, hogy van vásárlással egybekötött ár és vásárlás nélküli, utóbbi nyilván drágább, kb. 300-400 yuan körüli ártól reális ha a belépőt állják és ebédet is kínálnak.
Mi a dolgainkat (repjegy, vonatjegy vásárlás, és egy többnapos privát túra) a China Highlights-on keresztül rendeztük, korrekt megbízható cég, mindenre azonnal reagálnak, és bármilyen plusz kérésünk volt, azt tolerálták. Nyelvi akadályokat nem tapasztaltunk. Tény, hogy van náluk olcsóbb.
A legutobbi shanghaji az egy BUD-TYO//TYO-SHA//SHA-BUD volt, raadasul a TYO-SHA kulon jegyen. Nem volt para sehol.
Az egyik wuhan egy SFO-WUH//WUH-BKK//BKK-WUH-SFO resze volt. Itt egy kicsit nezegettek a wuhani repteren a hatarorok, de vegulis megoldottak (ha jol emlekszem eleg friss volt itt meg ez a lehetoseg)