Keresés

Részletes keresés

gumidani Creative Commons License 2025.07.17 -1 0 11141

"a sok oldalajtó a gyors utascsere miatt volt"

El tudom képzelni, hogy a korabeli jegyvizsgálók között mennyire népszerű lehetett ez a kocsitípus a leszálló - közismerten igen fegyelmezett olasz - utasok után szükségesé váló ajtócsukogatás miatt. Ugyanis ezek az ajtók kifele nyíltak, így indulás előtt feltétlenül be kellett őket csukogatni, ellentétben a kocsivégi és befele nyíló ajtókkal. 

Előzmény: RhB (11138)
gumidani Creative Commons License 2025.07.17 -1 0 11140

Köszönöm.

 

Előzmény: RhB (11138)
SÜNÖCSKe Creative Commons License 2025.07.17 0 0 11139

Érdekes egyébként, mert Dél-Angliában is elég népszerű maradt ez az oldalgombolós megoldás. A 423-as (4-VEP) sorozozatú villamos motorvonatok még a 21. század legelején is napi forgalomban voltak. A linken látható egy beltéri kép, ez a motorvonat is átjárható volt.

 

https://www.mattypsrailwaypics.com/class-423.html

Előzmény: RhB (11138)
RhB Creative Commons License 2025.07.17 0 1 11138

A sok oldalajtó megtévesztő, ezek középfolyosós kocsik voltak, a sok oldalajtó a gyors utascsere miatt volt. Az én sejtésem szerint már utasszállító korában megkapta a végajtókat a peronnal (eredetileg ott ajtó nélküli utasszakasz volt), és megszüntették az oldalsó ajtókat. De mondom ez csak egy tipp, csodálkoznék ha előkerülne róla kép. Az eredeti elrendezés szerintem nagyon idegen az itteni viszonyokhoz, az a pár kocsi nagyon kilógott volna a sorból, az utasok sem hinném, hogy megbarátkoztak volna velük. (Az olaszoknál ebből volt kb. 1500, meg volt 3-tengelyes is.)

 

Itt van az elrendezés meg egy belső fotó.

 

 

 

Előzmény: gumidani (11136)
MTU-890 Creative Commons License 2025.07.13 0 0 11137

A kocsin volt egy ilyen felirat:

 

Villamos Fenntartási Főnökség

Tároló állomás: Bp. Keleti pu.

 

Ami biztos: a 90-es években Hatvan villamos műhely raktárkocsija volt. 

Előzmény: RhB (11135)
gumidani Creative Commons License 2025.07.13 -1 0 11136

Ha utasszállításra használták, akkor meg kellett hagyni őket, hiszen nem hosszátjárós kocsi volt. Ha egyből segélykocsiként vették használatba, akkor bizonyára kiütötték a fülkék közötti válaszfalak zömét.

Előzmény: RhB (11134)
RhB Creative Commons License 2025.07.13 0 0 11135

Tudtommal segélykocsi volt.

Előzmény: Lee kapitány (11130)
RhB Creative Commons License 2025.07.13 0 0 11134

A Cz 36.583 az eredeti Centoporte kocsi száma, ami 1935-ben "keletkezett" a múlt század elején épült Bz 258.832 vasvázasításával.

 

@Lee kapitány: a sok ajtót megszüntették, mert nem volt rá szükség. :D Azt nem tudom, hogy amikor még közforgalomban üzemelt a MÁV-nál akkor megvoltak-e még?

Előzmény: gumidani (11131)
RhB Creative Commons License 2025.07.13 0 0 11133

A II. világháború során szovjet hadizsákmány lett

 

Ezt persze nem úgy kell érteni, hogy két tankhadosztály vívott véres csatát a kocsi megszerzéséért, hanem a háború után magyar területen maradt, a szovjetek meg einstandolták. :D A későbbi hsz-edben írt

 

CCCP T 408577

 

pályaszámban a T = Trofeja. (Ezt a többieknek írom, tudom, hogy te tudod.)

Előzmény: gumidani (11129)
MTU-890 Creative Commons License 2025.07.02 0 0 11132

Talán ide elfér:

 

"Kétéltű vontató járművek és munkagépek fejlesztésének 42 éve" c. írás a Vasútgépészet 2025/1. számából:

 

https://vasutgepeszet.hu/wp-content/uploads/vasutgepeszet_2025_1_belivek-12-vanya.pdf

gumidani Creative Commons License 2025.07.02 -1 2 11131

Lovász György és Villányi György cikkéből tudom, hogy 1935-ben készült.

Az alábbi számok említését olvastam vele kapcsolatban itt-ott:

FS Bz 258.832

FS Cz 36.863

CCCP T 408577

MÁV Ca 5416

MÁV Bau 3430

MÁV 30 55 117 1252-6

Én már csak Hatvanban ácsorgó üzemi kocsiként láttam.

Előzmény: Lee kapitány (11130)
Lee kapitány Creative Commons License 2025.07.02 0 0 11130

Köszi a választ!

Mire használták? Mi lett a sok ajtóval?

Előzmény: gumidani (11129)
gumidani Creative Commons License 2025.07.01 -1 1 11129

A II. világháború során szovjet hadizsákmány lett. Aztán a ruszkik különféle módon értékesítették azokat a zsákmányolt járműveket, amelyeket nem kívántak széles nyomtávúra alakítva maguknál tartani. (eladták a MÁV-nak, vagy más járművek magyar üzem általi javításának áraként adták ide, vagy nem tudom hogyan)

Előzmény: Lee kapitány (11128)
Lee kapitány Creative Commons License 2025.07.01 0 0 11128

Erről a kocsitól már volt szó többször.

Ez hogy került hazánkba, és miért maradt meg?

SÜNÖCSKe Creative Commons License 2025.04.23 0 0 11127

Köszi!

 

Google mapsen is meg lehet nézni, a Borská utca mellett fut, bár a képen látható elrendezéshez képest némileg mást mutat (vajon melyik a régebbi?). Utcakép nézetben az Emil Škoda utca felől be is lehet kukucskálni :)

Előzmény: division by zero (11126)
division by zero Creative Commons License 2025.04.22 0 3 11126

Wikipédián, ahonnan a kép származik, írják is: Mixed gauge test track for 1000, 1435 and 1524 mm gauge in Škoda Plzeň

Előzmény: Atis57 (11121)
Zolcsi67 Creative Commons License 2025.04.22 0 0 11125

Köszönöm, próbáltam már én is megfejteni :-)

Előzmény: SÜNÖCSKe (11124)
SÜNÖCSKe Creative Commons License 2025.04.22 0 2 11124

Három nyomtáv van a képen. Kiszíneztem a jobb láthatóság kedvéért

 

Keskeny: piros

Normál: zöld

Széles: kék

 

Vagyis az első kiágazás normál és széles, a második normál és keskeny nyomtávú, egyenesen pedig mindhárom folytatódik, a végén egy elhúzással. Nagyon valószínű, hogy a váltókörzet négysínes megoldása erős kompromisszum (pl. a tényleges nyomtáv a váltókörzetben bővebb, mint az ideális lenne), ezért húzza el a végén a keskenyt két önálló sínre.

 

Ugyanakkor az is jól látható, hogy csak a zöld irányt használták a kép készítésének időpontjában, az összes többi szál rozsdás.

Előzmény: Atis57 (11121)
Zolcsi67 Creative Commons License 2025.04.22 0 0 11123

Komoly váltó! (bocs :-)) )

Előzmény: Atis57 (11121)
bontomromt Creative Commons License 2025.04.19 0 1 11122
Atis57 Creative Commons License 2025.03.22 -3 1 11121

Sziasztok!

 Ez milyen váltó/kitérő  lehet ? 

 

RhB Creative Commons License 2025.03.18 0 0 11120

Köszönöm szépen! Meg kéne szerezni ezt a könyvet. :D

Előzmény: MTU-890 (11119)
MTU-890 Creative Commons License 2025.03.18 0 0 11119

Tóth Sándor Frigyes GYSEV járművekről írt nagyszerű könyve szerint az 1994.03.21-i Gy.834-68/1994. sz. levél alapján a MÁV 1993.01.01-vel visszamenőleg törölte az állagából a

30 55 117 1103-1 psz. segélykocsit,

30 55 117 1823-4 psz. raktárkocsit,

30 55 537 1044-6 psz. pőrekocsit,

egyben ezzel a dátummal GYSEV állagúvá nyilvánította azokat.

 

A könyvben 1997-ből, már GYSEV-es pályaszámmal van a kocsiról egy kép.

Előzmény: RhB (11109)
Tősgyökeres szentesi Creative Commons License 2025.03.06 0 1 11118

Tiszakécskén a kisvasút végállomásánál.

Előzmény: Mike Thrawn (11116)
Ormoz Creative Commons License 2025.02.23 -2 0 11117

Sziasztok 

Apum a MÁV felépítmény vizsgalónál dolgozik lassan 30 éve.Szidja a mavot rendszeresen, neki van a családban a legtöbb rálátása ,mi főleg buszosak vagyunk.Kevesen mondhatják el magukról hogy szinte egész életükben egy helyen dolgoztak, de ő efelé tendal, 6 éve van még..igaz, csak hétvégén van otthon ,mi nem.pesten lakunk,őt viszont ez pesthez köti.Nyárin 2 hetet, meg karácsonykor van hosszabb ideig velünk

 

 

Én nem tervezem a mavnal dolgozni, de apum jó helyet talált, mert 30 évet lenyomott,  bár nem érzi megbecsülve magat ott..

 

 

 

Mike Thrawn Creative Commons License 2025.02.01 0 0 11116

Urak ez a kép hol készült ? :)

 

 

bontomromt Creative Commons License 2025.01.02 -1 0 11115
gumidani Creative Commons License 2024.12.27 -1 4 11114

Előzmény: RhB (11109)
Mike Thrawn Creative Commons License 2024.12.27 0 0 11113

Nagyon szépen köszönöm az infót. :)

Előzmény: SÜNÖCSKe (11112)
SÜNÖCSKe Creative Commons License 2024.12.27 0 1 11112

"Gondolom egy Y25-ös forgóvázas RES kocsi is elviszi azt amit kell."

Változott a technológia, ma már nem előszerelt vágánymezőket fektetnek, mint a vasútmodelleknél, hanem az (át-)építő géplánc a helyszínen lapátolja össze a vágányt az odaszállított alkatrészekből (sínek, aljak, apróvas, zúzottkő).

Előzmény: Mike Thrawn (11108)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!