Az Ön által felkeresett topic fegyverek, ill. annak látszó eszközök
forgalmazásával kapcsolatos adatokat is tartalmazhat.
Felhívjuk figyelmét, hogy csak akkor lépjen be, ha Ön fegyverek forgalmazásával
vagy felhasználásával hivatásszerűen foglalkozik, és a honlap látogatása nem
eredményezi valamely Önre vonatkozó jogszabály vagy egyéb szabályozás
rendelkezéseinek megsértését.
Az Port.hu Kft. a fórum számára kizárólag tárhelyet szolgáltat, a honlapon
megjelenő információk vonatkozásában szerkesztői felelősséget nem vállal.
Amennyiben megítélése szerint a honlapon jogellenes tartalom jelenik meg, úgy
azt kérjük, jelezze az Port.hu Kft. mint tárhelyszolgáltató felé.
A jutai két Kabina PRV-17-ekkel ment 1990-ben (azt hiszem 3 volt). A hátsó dombokon voltak Kabinák. Lehet, hogy P-13 volt Homokon és Sormáson, mert épületes telepítés volt. Nekem azt mondták anno, hogy a Taszár miatt volt ott K-66.
Kabina Kupon is volt, de a jó öreg 37-est jobban szerettük. Azzal mértük be anno a "barcsi bombázás"-ként elhíresült esetben a jugó MiG-géppárt, a határon belül. De mivel a veszprémi dd-központ Taszárnak adott igazat (akik mindvégig kívülre mérték a MiG-eket), így minket lehurrogtak. Aztán lepottyant a kazettás bomba Barcson és akkor jöttek rá tisztelt elöljáróink, hogy bizony mindvégig a kupiaknak volt igazuk. Akkor persze már késő volt. Mire a taszári készültséget felemelték, a jugó gépek már 180°-os kurzuson távolodtak...
Először csak három eredeti P-14 volt az országban (Molnaszecsőd, Velence, Boldog.) Később aztán a szovjet elvtársak kitalálták a P-13 lokátort, ami a P-12 műszere volt a P-14 antennájával. Az ugye tiszta, hogy az eredeti P-14 statikus, épületbe beépített berendezés volt. Hogy a P-13 hogy nézett ki, azt nem tudom, olyat soha nem láttam.
Állítólag később volt még máshol is P-14, de ezt nekem még nem erősítette meg senki.
Aztán 1986-ban jött a csavar. A kifejezetten a Vegához kifejlesztett P-14 változat (Az Oborona) került be az országba - természetesen a Vega komplexummal együtt. Paramétereit nézve szinte ugyanaz, mint az eredeti P-14, de ez korlátozottan mobil. Azért írtam a korlátozott dolgot, mert míg egy P-15-öt szét lehetett kapni fél óra alatt, a P-14-nek kellett 24 óra.
Igazi lokátor. A Kabina-66 komplexum valóban nagyon jó minőségű lokátor volt, nem is pazarolták egyszerű mezei Rt századokra. Csak azon zászlóaljak helyi századainak volt, amelyek valami komolyabb dolog mellé voltak szervezve, például repülőezredek, légvédelmi rakéta egységek. Az első 1980 - 81-ben került be az országba, azt a 11. dandár érdi harcálláspontja kapta. Aztán volt egy ideig Jután, Városföldön, talán Kupon is, de 1987-ben került Sárbogárdra is. Hogy hol volt még, azt nem tudom. Állítólag századok között cserélgették ezeket a komplexumokat, mert ha jól tudom, összesen négy darab komplexum volt az országban.
Ezek között a fő különbség az volt, hogy míg az érdi HÁP még PRV-13 lokátorokkal kapta a Kabina-66-ot, a sárbogárdi HÁP már PRV-17-esekkel. A többit nem tudom.
Én is azt gyanítom, hogy ők lehettek a másik páros, ha volt akkoriban egy kis logika akkor pont fordított váltásban kellett üzemeltetniük a cuccokat.
P-14 a boldogin kívül talán nem is volt a "Dunáninnen" több, az RT kiépülésekor az ellent nem kelet felől vártuk, Kabina is csak Városföldön forgott Kecskemét miatt. Na igen a Kabina, jó meg szép a P-14, de nekem a Kabina a LOKÁTOR, mondom ezt akkor is, ha sajna sosem láttam üzem közben.
A gk-sok tőlünk is oda voltak, talán Kecskeméten kaptak kiképzést, és a híradósok is (Budaörs?)
A HÁP volt nálunk az elitklub, nagylétszámú szaksz volt még a hadtáp meg az őr, a műszeresek voltak legkisebbek. És volt még a "nyolcasműszer", ott csak hárman-négy kezelő volt, papíron a hadtáphoz tartoztak de őket külön körletbe száműzték néhány hasonlóan igényes emberrel együtt. Elviekben nekünk műszereseknek is volt külön körletünk, de a gyakorlatban ezek voltak a újonckörletek, mi meg mentünk oda ahol ágyat meg szekrényt kaptunk, én egy kezdeti rövid hadtápos kitérő után végig a HÁP-osokkal szívtam egy levegőt.
A legjobb szolgálat a bánkúti reléseké volt, megjöttek a kiképzésről, meg se melegedtek a laktanyában már mentek is fel a Bükkbe, majd lejöttek leszerelni...
Akkor ez alapján pont a két rejtélyes RT sz volt a másik pár. Überlokátor, ez jó! :D
P-14 volt Homokon és Sormáson is. Az überlokátor nekünk azonban a 2 szinkronba menő K-66 Kabina volt Jután!
Nálunk 1990-91 magasságában az újjonc csapat szét volt dobva: majd minden műszeres ment Debrecenbe, a gk-sok zászlóalj szinten valamelyik RT-nél összegyűjtve. Maradtak helyben, a HÁP, az őrök és talán a Dzsigit (de lehet, hogy ők is mentek Debrecenbe). A HÁP elég nagy létszámmal szerepelt mindig a kor technológiájából adódóan....
Debrecennel voltunk párban, ha ott a P-37 ment akkor nálunk a Dzsigit és fordítva. A másik váltás a P-18 + Kaszta páros volt, Debrecenben P-18 + valami, Kasztájuk akkoriban nem volt. A valóságban a Kaszta nálunk sokáig nem akart életre kelni, úgyhogy hónapokig P-18 + grafikonszünt volt a másik váltás. Amikor a P-37 és P-18 adta grafikont akkor ment valamelyik PRV is, a Dzsigit és a Kaszta mellett csak akkor, ha a debreceni valamiért megállt.
A műszeres kiképzés helyben volt, egy szakasznyi P-37-es jött Debrecenből, ők kiképzés után egy ideig nálunk húzták az igát, aztán visszajöttek a határra vezényeltek, ők pedig mentek vissza Debrecenbe.
Az überlokátor a boldogi P-14-es volt, bár az másik zászlólajhoz tartozott, de ha ott láttak valami érdekeset akkor mi is azt kerestük.
Szia Sandinista! Nem rémlik neked ti kivel mentetek párban grafikonon? Nálunk, Egerág + Homok, Sormás+Juta (e kettőn volt vadásziránytás is az én időmben) + mindegyikhez Taszár {2. Honi Rádiótechnikai Zászlóalj, Taszár 54/1. Honi Rádiótechnikai Század, Juta 54/2. Honi Rádiótechnikai Század, Homokszentgyörgy 54/4. Honi Rádiótechnikai Század, Sormás 54/9. Honi Rádiótechnikai Század, Egerág}. Nektek is gondolom volt ilyen kialakítás. { 6. Honi Rádiótechnikai Zászlóalj, Debrecen 54/17. Honi Rádiótechnikai Század, Mezőcsát 54/18. Honi Rádiótechnikai Század, Ófehértó 54/19. Honi Rádiótechnikai Század, Berettyóújfalu}. Kiképzéskor is össze voltak öntve az állományok. Szóval kellene valami nyomnak lennie Ófehértó és Berettyó kapcsán...
Meglepetéssel találkoztam Ófehértó nevével a kihalt laktanyáknál, aztán felelevenedtek fiatalkori élményeim, amit megosztok veletek, hátha illeszkedik a topikba.
Gyerekkoromban a 60-as években úttörő táborban voltunk Ófehértó-Ligettanyán, a vasúti megállóhely mellett az erdőben. Az út túloldalán volt egy laktanya, a kapu előtt őrrel, aki akkor nem nagyon érdekelt. A laktanya mögött volt egy lőtér, ahol a homokdombokból felügyelet mellett lövedékeket gyűjtöttünk, a „gyűjtsd a vasat és a fémet” jelszó alatt.
Középiskolásként ’69-től aztán naponta mentem el vonattal a laktanya mellett amit akkor már tudom, iparőrök vigyáztak, PPS-sel. Ősszel és tavasszal egy-egy hónapra karhatalmista katonák foglalták el a bázist Miskolcról, gondolom kiképzésre, akkor az őrzést is ők adták. A fennmaradó időben ment az alapfeladat, ahogy tudom a MALÉV részére üzemanyag tárolás. Az iparvágányra rendszeresen jöttek-mentek a tartálykocsikból álló szerelvények. Más mozgás nem nagyon volt, már amit lehetett látni a vonatról, amikor ősszel lehullottak a levelek és be lehetett látni.
Ifjú gárdistaként a munkásőrökkel voltunk lövészeten a lőtéren, amit Ófehértó túlsó, Nyírgyulaj felőli oldalán építettek ki és a nyírbátori határőrökkel közösen használtak.
Aztán 1976-ban itt voltam hadosztály lőbajnokságon, a nyíregyháziakkal.
A műholdképen nézem, hogy megvannak még a tiszti lakások is a vasúttól induló út mellett.
Nem tudom a rádiótechnikai század hol települt, ha tudjátok, használjátok, amit írtam.
Az Egervolgy loteren, ami nem csak gyalogsagi, hanem harckocsi loter is volt, kkb 14-15 km hosszu, volt meg anno komplett mozgathato, dontheto rahajtoharckocsiknak, innen tudtak loni, mintha terepn mozogtak volna, ma mar nincs meg ,meg.
Vezetesi gyakorlat keretben Ural-lal tobbszor megtettem az utat Szombathelytol oda vissza, az akkor meg letezo Savaria kikepzo Dandar katonajakent.
Volt ott egy kis loter orseg, kisebb muhellyel, akik a celokat kihelyeztek, bevontattak, naluk tudtunk enni, meg zuhanyozni, ha kinnt satoroztunk.Nagy elet nem volt ott, de legalbb nyugi is volt estenkent meg volt egy kocsma a faluban, onnan lehetett kannaban hordani az exkluziv tokaji bort...
Valakinek nincs véletlenül birtokában infó arról, hogy a szovjet hadseregnek hol voltak bulgáriában harcálláspontjai, illetve hol állomásoztak RT, híradó alakulataik?
Kalocsán volt egy csapatlégvédelmi rakéta ezred. Azt is vedd figyelembe. Én nem lőszerraktárnak nézem a helyet, hanem valami híradó cuccnak. A földhányások közé be lehet állni különféle járművekkel.
Koszonom szepen a segitseget remelem mar igy megtalajuk a harcallaspontokat es tovabbi elmenyekkel illetve fenykepekell leszunk gazdagabbak,megtisztelve erzem magam hogy a tema nagy szakertojevel valthatok levelet,mivel engem nagyon lebilincsel a tema.
Nagyon nagy erdeklodessel nezem azt a volt NDK-ban levo ugyanilyen atom tarolo kepeit ott jobb allapotban vannak a berendezesek,de sajnos a hazai tarolo egyre romlik lefele!:(Amikor en eloszor voltam kb 2 evvel ezelott szinte borsodzott az ember hata mikor belepett a tarolo helyisegbe.De azota minden latogatasnal azt vesszuk eszre hogy fogy a berendezes,sajnos!
Meg azt szeretnem kerdezni hogy esetleg az on reszvetelevel lesz-e csoportos latogatas valamikor a repuloteren vagy esetleg a kiallitason?
BLacinak igaza van, az idézett topik csak arról szól. De arra elkészülhetsz, hogy az aktív időkből nagyon kevés fénykép van, mert ezek a helyek annyira titkosak voltak, hogy mi, akik ott dolgoztunk is csak sötétben, bekötött szemmel nézhettük meg. Amúgy minden információ, amire kíváncsi vagy, abban a topikban megtalálható. Viszont ezt a kérdést így ne tedd fel, hanem kezdd el az elején és olvasgass. Nagyon sok információt fogsz találni.
Hangzott el az imént a hírekben. -Na, gondoltam, már rég hallottunk erről, és nem a Rádió, -hanem Szabadság tér, - de nem!
A mostani Kossuth MR1, 22.00 hírek alapján kerestem, egyelőre csak ennyit találtam:
"Az Alattunk élő történelem című program azt mutatja be, hogy a Magyar Rádió 55 évvel ezelőtt nemcsak közvetítője, hanem központi helyszíne is volt az eseményeknek. Jónás István arról is beszámolt, hogy 1952-ben egy bunker is épült Magyar Rádió területén azzal a céllal, hogy az ott folyamatosan karbantartott stúdiókból bármilyen szükséghelyzet idején sugározhatók legyenek a műsorok. Mint mondta, a bunkert szerencsére soha nem kellett használni."
Ezen kívül még az is elhangzot, hogy lehallgató központ volt, a Magyar Rádió munkatársait és másokat hallgatak le 1992.-ig.
Ha emlékeim nem csalnak, -"schlumberger"(?) "hadsz"(?) - nem! "charlie21"(!) lesz a megoldás!-, topiktársunk képtárában láthattunk erről itt fotókat korábban. Hol is lehet ezeket megtalálni??? : )
Az is elhangzott, hogy a hétvégén látogatható lesz a bunker.
Sajnos nem ismerem az uri embert :( Engem a facebookon megtudtok találni és ott megtudjuk beszélni a pontos időt amikor nektek jó !
Várom ezt a Madarasi kalandott rég voltam ott ( nyár elején )
Faragó Imre néven tudtok megtalálni :)
Küldet volna neked egy pár fénykétt madaras ba talált fal festményről , hogy ezt a helyett megtaláltátok -e , de sajnos nemtudom lekicsinyiteni mivel nagy falj .
Próbáld meg a "Légvédelmi rakéták Magyarországon" topicban. Ott vannak olyan emberek, akik hallották a nővérük unokahúgától, hogy hol is voltak ilyen objektumok. :-)