Keresés

Részletes keresés

vandork Creative Commons License 2011.07.15 -1 0 11088

Sziasztok!

 

Július 24-én, 11 órakor lesz a megnyitója a 'Szovjet repülőtér titkai" című állandó interaktív kiállításnak Berekfürdő központjában, a kunmadarasi reptértől 4 km-re. Aki elmegy meglátogatni a repteret, az nézze meg a kiállítást is. Sőt: inkább először nézze meg a kiállítást, s utána menjen a reptéren bóklászni:)
A kiállítás egész évben nyitva tart majd, jelképes belépődíjért lehet megtekinteni.

 

A megnyitóra és utána is szeretettel várunk minden megszállottat:)

 

üdv:

Karesz

monfondir Creative Commons License 2011.07.14 0 0 11087

GoogleEarthon van egy jó kép :)

Előzmény: Coop (11086)
Coop Creative Commons License 2011.07.14 0 0 11086

Split mellettit láttam, gépeket nem, csak a parton lévő bázison helikoptereket.

Előzmény: monfondir (11082)
Coop Creative Commons License 2011.07.14 0 0 11085

Köszi a pontosítást, jó lett vona kimenni.

 

Előzmény: hadsz (11084)
hadsz Creative Commons License 2011.07.14 -1 0 11084

Valójában hárman mentünk ki /+ egy feleség/,aztán Jagger kolléga később mégegyszer megnézte,ugyanis az első túrát félbeszakította egy horvát rendőr... :-)

Előzmény: Coop (11080)
hadsz Creative Commons License 2011.07.14 -1 0 11083

Van egy nagyon klassz honlapja a repülőtérnek,rengeteg információ,videó,fotó stb található itt:

 

http://www.zeljava-lybi.com/Zeljava-index2_eng.html

 

Volt szerencsém néhány emailt váltani az oldal készítőjével /ha jól emlékszem,ott szolgált valamikor/ és számos hasznos tanáccsal ellátott,mielőtt kimentünk volna.

Itt található néhány fotó:

https://skydrive.live.com/?cid=3d4536ec98de30c8&sc=photos#cid=3D4536EC98DE30C8&id=3D4536EC98DE30C8%213318&sc=photos

 

Emellett számomra legalább annyira érdekes volt a hegy tetején levő egykori radarállomás:

 

https://skydrive.live.com/?cid=3d4536ec98de30c8&sc=photos#cid=3D4536EC98DE30C8&id=3D4536EC98DE30C8%213319&sc=photos

Előzmény: Ridley4Lev (11076)
monfondir Creative Commons License 2011.07.14 0 0 11082

Split melleti egyébként elég nagy. De nem Zeljava.

Előzmény: monfondir (11081)
monfondir Creative Commons License 2011.07.14 0 0 11081

Koszovóban a slatinai reptérnek volt hegyi hangára de az sokkal kisebb volt mint Zeljava. Én 3 bázisról tudok ami a hegybe fúrt hangárokkal rendelkezett/zik: Zeljava, Slatina (Koszovó) és a Split  melletti (ez talán most is megy).

Előzmény: Ridley4Lev (11078)
Coop Creative Commons License 2011.07.13 0 0 11080

Köszönjük az infót, még annyit volt már itt tárgyalva, egy olvtárs kint is járt Zeljavan. Olvass vissza pár oldalt.

Előzmény: Ridley4Lev (11076)
Törölt nick Creative Commons License 2011.07.13 0 0 11079

Bocs az off-ért, javaslom a 8390, és elötti rengeteg hozzászólást, albumot, linket...

Isten bizony nem lombtalanítani akarok :)))

Előzmény: Ridley4Lev (11078)
Ridley4Lev Creative Commons License 2011.07.13 0 0 11078

Köszönöm!

 

A Jugók egyébként üzemeltettek még egy másik földalatti repteret. Ez ma is üzemel igaz, civilként a Pristinai nemzetközi reptér, a bunkerek keletre vannak a termináltól, de nem üzemelnek. Annó még a KFOR is használta őket 1999-ben.

 

Tervezem összeírni a többi üzemen kívüli földalatti reptéri bunkereket. Azt tudom, hogy Albánia (Gjader, Berat) és Svédország (Stockholm, Göteborg) is használt ilyeneket, de a Svájci légierő két katonai repterén még vannak ilyen kuriózumok, működő állapotban. Illetve É-Kórea, Kína, Taivan is üzemeltet ilyen felszereltségű reptereket, és állítólag India is büszkélkedik egy üzemben lévővel.

Előzmény: rudolphe (11077)
rudolphe Creative Commons License 2011.07.13 0 0 11077

Ejjjj!

 

Ennek a - számomra - rendkívül magas színonalú ismeretanyagnak a publikációjához csak gratulálni tudok, - köszönöm, hogy megosztottad velünk!

Előzmény: Ridley4Lev (11076)
Ridley4Lev Creative Commons License 2011.07.13 0 0 11076

Mivel itt nem olvastam róla korábban, gondoltam bedobom az igazi nagyhalat, igaz nem Magyarországról. Remélem akik nem simerték eddig, azoknak újdonság lesz. 

 

Minden kihalt laktanyák laktanyája: Zeljava katonai reptér.

 

 

A repteret 1957-ben kezdték építeni 505-ös objektum kódnéven, a munkálatok 1965-ben fejeződtek be. Az akkori összegeknek megfelelően 6 milliárd dollárba került a megépítése, és Európa egyik legnagyobb katonai repterét építették meg vele. A komplexum elsődleges feladata (a NORAD-hoz hasonlóan), hogy összegezze, koordinálja és továbbítsa a korai radar védelem adatait. A teljes komplexum egy 20 kilotonnás atombomba robbanását is kibírta volna a tervek szerint. Csak hasonlítás képen Nagaszakira ekkora erejű bomba hullt.

 

A repteret 1968-ban vette használatba a Zágráb melletti Pleso reptérről a 117. vadász regiment. A rossz hírek szerint Tito úgy szerzett pénzt az egészre a Világbanktól, hogy elméletileg (papíron) autópálya építésre költi. A bunkereket 1978-ig folyamatosan bővítették. Az építkezés nagy részét egy PLANUM nevű belgrádi cég végezte, ami a mai napig működik. A reptér teljes befejezése után 24 évig védte a Jugoszláv légteret. 1992-ben részben a visszavonuló szerbek, részben a bosnyákok 56 tonna robbanóanyaggal, használhatatlanná tették a repteret és a komplexumot. A hivatalos kódneve KLEK volt.

 

 

A 117. vadász regiment 280 főt állomásoztatott Zeljaván békeidőben, de háború esetén ez 520 főre emelkedett volna. Háborúban a Pulán állomásozó 185. vadász-bombázó regiment áttelepült volna Zeljavára. Zeljaván 30 gép volt állandóan, 25 db MIG-21BIS és 5 db MIG-21UM. Illetve időnként MIG-21R felderítő, ebből 18, de olykor 20 db.

 

A 117. vadász regiment a következő képen volt felosztva:

 

  • A 124. vadász század

  • A 125. vadász század

  • A 352. felderítő század (ezek MIG-21R-el voltak felszerelve)

 

A századok elsődleges feladata az Olasz, Osztrák és Magyarországokkal közös határ ellenőrzése-védelme. 1988-ban ide települt MIG-29-eseket nem lehetett az alagutakba bevinni, mivel azok bejáratai a 21-esekre lettek optimalizálva. De a háború kitörése előtt nem sokkal egy bejáratott, átalakítottak.

 

A reptér (illetve a köré épített) radar hálózatnak is nagy jelentősége volt. Összesen 7 radar működött a reptér közelében, melyek egy AS-84-es hálózatra épültek rá. A hálózat képes volt más radarok adatait is feldolgozni, melyek az ország más területein vannak. A Pljesivica hegy tetején, volt a kommunikációs központ (a helyi NORAD). Itt Marconi S-600-as radar működött. Ezt és az itt lévő radarokat dómokkal védték az időjárástól. A háború után SFOR erők használták a hegytetőn lévő bunkereket és később radar állomást is üzemeltek.

 

A reptér és a bunkerek látogathatóak, de csak saját felelősségre! A reptér környéke a mai napig elaknásított, és bár az SFOR és KFOR erők mentesítették a terület egy részét, nincs garantálva a teljes felszámolás. Időnként Európa más országaiból az ottani speciális rendőri erők, hoznak kutyákat akna keresésre kiképezni. A bunkerekben a mai napig nem lett felszámolva a különböző üzemanyag tartályok, tehát a szivárgó gázok robbanásveszélyesek, sőt a Bosnyák hadsereg robbantásai miatt, az épület állaga is kérdéses egyes szakaszokon. A kifutópályák használhatatlanná váltak, bár időnként előfordul, hogy magán kisgépek leszállnak egy viszonylag érintetlenebb helyen.

 

Érdekességek:

 

  • A reptéri személyzetnek saját futball csapata volt, mely az első osztályban is játszott.

  • A reptéren ma 2 ország, Horvátország és Bosznia osztozik.

  • Az étkezdében akár 1000 ember ellátását is meg tudták oldani.

  • 30 napra elegendő élelmiszer, üzemanyag és lőszer volt állandóan felhalmozva, abban az esetben ha komplexum „elszakad” a külvilágtól.

  • Majd 4 kilométernyi alagút épült.

  • A hangár ajtók, egyenként 100 tonnát nyomtak, és hermetikusan záródtak.

  • Egy 20 kilométeres csőrendszernek köszönhetően, a Bihac melletti raktárakból tudtak vételezni üzemanyagot.

 

A reptér 5 kifutópályával rendelkezett:

14R/32L – 2545 m

14L/32R – 2510 m

08R/26L – 2325 m

08L/26R – 2216 m

01/19 – 3630 m

 

 

 

 

M41-2314 Creative Commons License 2011.07.12 0 0 11075

Köszönöm a választ! Pingyom szerepével tisztában voltam korábbi - ezen fórumból tanult ismereteimnek köszönhetően. :)

L.

Előzmény: Volt tüzér (11074)
Volt tüzér Creative Commons License 2011.07.12 0 0 11074

Pingyomon olyan jellegű harci munka nem folyt, ami igényelte volna a folyamatos és jó minőségű híradást. Pingyomon elméletileg a rakéták szereléséhez, technikai kiszolgálásához (szervizeléséhez) szükséges dolgokat tartották, valamint elméletileg 24 darab éles rakétát. Ha netán kitört volna valami komolyabb, akkor azt a 24 darab rakétát szétszórták volna az osztályok között, a technológiai folyamat eszközeit szétszórták volna az erdőbe és a kaput akár be is zárhatták volna. Rakétát elméletileg az erdőben is lehet szerelni, a rádióskocsit meg felállítják valami hegytetőre, és máris kész van valamiféle híradás.

Előzmény: M41-2314 (11072)
M41-2314 Creative Commons License 2011.07.12 0 0 11072

Csak egy aprócska kiegészítés : a volt DIGÉP üdülő Sebesvízen volt, ma Sebesvíz panzió a neve, "felette" pedig ott magasodik Nagyhárs.
Két torony (piros/fehér hengeres és talán rácsos a másik) még megvan, látszanak messziről a bükk gerincén, éjszaka szépen látszik az akadályfény a tetején.

Más.
Jártam mostanság 2x Pingyom mellett (105. Lérak ezred, Technikai osztály). Az objektum kaputól távolabbi részén irtották az erdőt az út mellett, előtünt a kerítés a bokrok közül és helyenként be-be látni pár métert - már ahol még megvan...
Egy kérdés ezzel kapcsolatban. Pingyom információ áramlás szempontjából hogyan kapcsolódott a többi osztályhoz - illetve az osztályok egymáshoz, Nagyhárshoz? RH/URH rádió, vezeték? Ha RH/URH, akkor annak valahol azon a környéken nyoma kellene legyen, illetve mivel árnyékolni is árnyékolhatnak a hegyek, átjátszóknak kellett lenni. Jól gondolom?

Üdv.

Előzmény: távirász44 (11063)
Törölt nick Creative Commons License 2011.07.12 0 0 11071

Köszönöm. Mi még elég sok amcsi vasat hajtottunk,

részemről főleg a Dodge Weaponokat. (Víppon? :)

 

  

 

Előzmény: Volt tüzér (11070)
Volt tüzér Creative Commons License 2011.07.12 0 0 11070

GMC CCKW 353

Előzmény: Törölt nick (11067)
charlie21 Creative Commons License 2011.07.12 0 0 11069

Szerintem ez egy második VH-ás légó kocka.Budapesten és nagyobb ipari létesitményekben akad pár.Ha tényleg az akkor nem igazán van földalatti része ,gondolom annó valamiért fontos volt akkoriban a dombovári vasút.Van egy ilyen kocka magában a MÁV budapesti székházában is az udvar közepén a belvárosban.Érdekes téma,ezekből is lehetne gyüjtögetni,nézd meg a bunkermuzeum.hu-t ,ott gyüjtögetik ezeket,talán ez is rajta van.Én is sokszor kutakotog náluk :-))

Előzmény: Csabi67 (11068)
Csabi67 Creative Commons License 2011.07.12 0 0 11068

Kicsit OFF lesz a dolog, mert nem laktanya és nem kihalt.

Viszont érdekes lehet....

Dombóváron, a MÁV ZRt épülete, állítólag valami nagy kiterjedésű pincehálózat, óvóhely.

A katasztrófavédők még be-be mászkálnak.

 

Kapu:

 

Bejárat:

 

Épület messzebbről:

 

 

 

Törölt nick Creative Commons License 2011.07.12 0 0 11067

Ez a vas ismerős, de nem jöttem rá micsoda. Hol használtátok?

 

   

schlumberger Creative Commons License 2011.07.11 0 0 11066

DIGÉP, mint abszolút civil. Nem látom a szmájlit.

 

Az a leggyanúsabb, ami abszolút civil. Annak jóember a gondnoka, rendet tart a környéken, megszerel mindent, ott a melléképületben biztos áll egy R602-es rádióskocsi (Csepel D352?), biztos a pincében végződik a telefonközpont törzskábele, a padláson van egy URH átjátszó, antennája aTV-antennák között. :-))))))))))))))))))))))

Na szóval abszolút civil :-)

Előzmény: távirász44 (11063)
Volt tüzér Creative Commons License 2011.07.11 0 0 11065

Nagyon jó, de ez manapság nem aktuális. Legalábbis a címer.

Előzmény: Törölt nick (11060)
Törölt nick Creative Commons License 2011.07.11 0 0 11064

Tudtommal nem, bár....:))

 

Előzmény: schlumberger (11062)
távirász44 Creative Commons License 2011.07.11 0 0 11063

Dehogy nem! A DIGÉP üdülője.Abszolut civil.

Előzmény: Törölt nick (11053)
schlumberger Creative Commons License 2011.07.11 0 0 11062

Attilás, kösz a képet - nagyot nyerítettem. Ez nem Fortepan ugye?

Előzmény: Törölt nick (11060)
rudolphe Creative Commons License 2011.07.11 0 0 11061

...Katonáéknál ismerték fel - gyakorlatban - a mikrosütésű bárányt...

Nagy teljesítményű adók kábeleiben sok jószág "megbotlott"... :)

Előzmény: rudolphe (11059)
Törölt nick Creative Commons License 2011.07.11 0 0 11060

Így?  

Előzmény: Volt tüzér (11058)
rudolphe Creative Commons License 2011.07.11 0 0 11059

Értem, - és köszönöm a törelmet...

Előzmény: Volt tüzér (11056)
Volt tüzér Creative Commons License 2011.07.11 0 0 11058

Mire nem volt jó egy ilyen tömbbizalmi! Most is van hasonló rendeltetésű személy, csak most másképp hívják.

Előzmény: Törölt nick (11055)

Ha kedveled azért, ha nem azért nyomj egy lájkot a Fórumért!