Az Ön által felkeresett topic fegyverek, ill. annak látszó eszközök
forgalmazásával kapcsolatos adatokat is tartalmazhat.
Felhívjuk figyelmét, hogy csak akkor lépjen be, ha Ön fegyverek forgalmazásával
vagy felhasználásával hivatásszerűen foglalkozik, és a honlap látogatása nem
eredményezi valamely Önre vonatkozó jogszabály vagy egyéb szabályozás
rendelkezéseinek megsértését.
Az Port.hu Kft. a fórum számára kizárólag tárhelyet szolgáltat, a honlapon
megjelenő információk vonatkozásában szerkesztői felelősséget nem vállal.
Amennyiben megítélése szerint a honlapon jogellenes tartalom jelenik meg, úgy
azt kérjük, jelezze az Port.hu Kft. mint tárhelyszolgáltató felé.
Tegnap jártam motorral Hajagon és meglepett a látvány. Nyáron jártom ott utoljára és az akkori állapothoz képest kibontották körbe a kerítést, a garázsok ajtait és a bázis bejáratát is. Elbontják az egészet talán?
Bakonybél felől nem igazán lehet feljutni, a kis folyócska eléggé megáradt.
Egy kérdésem lenne: Tud nekem valaki információval szolgálni, hogy a pécsi tüzér és a szombathelyi határőr laktanya szép, vörös téglás, (látszólag azonos) épületei kinek a tervei alapján és mikor épültek?
Köszönöm, erre már én is gondoltam, illetve arra hogy valami műszaki berendezés lehetett alatta, pl. belső telefon, amin gyorsan kommunikálhattak az őrök. Azonban mindegyik elég alacsonyan van, tehát erősen összegörnyedve fér el alatta az ember. Vagy lehet hogy az őrök mind 150 magasak voltak? :-) És azt sem hiszem, hogy az idő múlásával megsűlyedtek volna, vagy bármi más oknál fogva alacsonyabbá váltak, mint 20 évvel ezelőtt voltak.
Régóta olvasom a topikot, nagyon jó! Innen kaptam kedvet hogy felfedezőútra induljak, egy-két kihalt objektumot megnézendő.
Tavaly jártam Tótvázsonyban, kár, hogy bezárták a tárolók ajtajait, így nem tudtunk bejutni egyik ajtón sem.
Sok dolgot láttam, amikröl nem tudom micsoda, de különösen érdekelne mi lehet a képeken láthaó kis tető szerűség amiből elég sok van mindenfelé az egész elzárt területen, és az az állványszerű valami ami az egyik tároló mellett van.
Ha van tippetek, vagy biztos infótok, nagyon örülnék ha megírnátok.
Én Aszódon híradó (nem híradós, hanem híradó. Ha ezt az adós dolgot igazi híradónak megemlítetted, piszkosul megharagudott.) alakulatról tudtam. Igazából a vezetés biztosító is ugyanaz, csak úgy sokkal szebben hangzik.
Bocsánat nem teljesen témába vágó a linkem, inkább csak megdöbbentő! Szerintetek hány katonai szállító helikopterünk van? A megdöbbentő választ itt találjátok, sajnos nagyon is aktuális a téma...
Köszönöm, már bizalomgerjesztő a környék. A Bányateleppel szemben lévő kaszálóból tavat csináltak, bekerítettek vagy 30 hektár erdőt és elvették a környék hangulatát, nyugalmát. A csendes szarvas és vaddisznó járta erdő hangos lett a kalandozni vágyó emberektől.
Aszódon nem híradós alakulat volt, hanem vezetés biztosító ezred. Ott álomásoztak a galgamácsai híradósok. A kiképzés alatt az alaki és gépkocsizó kiképzést értettem. Minden évben volt egy sorkatona akit távirdász kiképzésre is vittek Pestre. Ő később került a bázisra. A sorállomány a következő képp nézett ki (legalábbis Szentesen): 12 sorkatona, nyilván 6 öreg meg 6 kopasz. 1 szakács. Ő segített az ezredkonyhán, meg a bázison kajáltatta a népet. 1 távírdász. Neki alapvetően nem volt más feladata mint a többinek csak elvileg tudott MORSE-zni. 1 vagy 2 gépkocsi vezető C kategóriára, mert volt egy "csapat szállító" AVIA. Én gépkocsizó is voltam UAZ-on. Minden hónapban volt parancsnoki értekezlet Pesten.
A többi híradós.
A híradós kiképzés már a bázison volt. Gyakorlatilag lediktálták a szükséges műszaki adatokat. Megmutatták, hogy honnan kell leolvasni az adatokat a napló számára. Mog, hol kell feltölteni a hűtőfolyadéskot. Ha valamelyik paraméter nagyon eltért az átlagostól szólni kellett egy technikusnak.
Én 86-87-ben jártam Kislődre rendszeresen Veszprémből őrségbe, amiről én tudok az fenn a hegyen :) volt egy régi mélymúvelésú ?bauxitbánya?, és annak a vágataiban vegyvédelmi raktárak. Más objektumról én nem tudok,( ez persze nem jelenti azt hogy nem volt), alul a bányásztelepen is raktárak voltak, plusz az utolsó házban az őrszoba, pár éve voltunk arra a feleségemmel, jelenleg a telepn lakások vannak, fel a bányához nem mentünk, mert a kocsival nem mertem bevállalni( nem tudtam milyen az út, régen se volt valami hűde) lent meg nem mertük hagyni, nem bizalomgerjesztő a környék.
Bocs, hogy a tecnikai részletekre nem emlékszem olyan pontosan. Az emlékeim inkább a mindennapi életre terjednek ki.
Például arra, hogy volt két bazi nagy HAJDU légkondi, mert a vezérlő szobát is hűteni kellett rendesen. Nem tudom, hogy láttatok-e már Bagettet, de két szobában fér csak el. Az egykben a végerősítők vannak. A másik a vezérlő. Ez egy pult meg két sor szekrény. Hogy technikai adatot is írjak 2x60 beszéd csatorna meg néhány szolgálati. A jel-zaj viszony jó esetben 60 dB. Ezt azért tudom mert mindig fel kellet írni a naplóba. Ezt egy zöld LED kijelzőn lehetett leolvasni. Ez vol tán ez eggyetlen digitális műszer rajta.
Az is érdekes, hogy a bázison volt polgári személyzet asztalos, vízvezeték szerelő meg általános gondnok ezeknek persze volt főnökük is. Az áramforrás kezelő is polgári volt. Sőt volt polgári műszerész is, persze katonai is.
A többi bázisról nem sokat tudok. Nem jártam egyikben sem. Mikor én katona voltam már nem voltak Oroszok magyarországon. Régebben az Oroszok előljárói voltak a magyaroknak és jöttek ellenőrizni rendszeresen.
Nyilván azt is rosszul írtam, hogy a Varsói szerződés felbomlásda után szünt meg a bázis. Persze utánna csak nem közvetlenül. Mikor ott voltam már nem volt Varsói Szerződés.
A kiképzés mint írtam Aszódon volt. Itt Tiszavasváriakat, Szentesieket és Pertieket képeztek ki.
A dieseleket is évente kétszer indították. De ezek nem mentek az egész gyakorlat ideje alatt csak kb. fél óráig. Volt egy Ural tartálykocsi. Ez lett volna hivatott a laktanyából szállítani az olajat. Állítólag ha csak az agregátorról menne a bázis, akkor a kocsinak szinte folyamatosan kellene hordani az olajat.
Mikor én ott voltam már gyakorlatilag nem használtak ott semmit. Csak a működőképesség fenntartása volt a cél.
A parancsnok nevére viszont emlékszem Bajusz János mk. örrnagy. A Szovjetúnióban képezték ki. Állítólag nem finomkodtak az állománnyal. Ezt mi is megéreztük.
Lehet, hogy egy kicsit kiábrándítalak. Amikor én ott voltam már a Bolgár kapcsolat már nem működött. A két antenna nem volt közvetlenül összekötve. Az két teljesen külön rádió volt. Pontosabban nem két hanem Galgamácsa felé 4, Bulgária felé kettő.
Egyébként volt egy nagy "vivőző" szoba ott futottak össze a szálak.
A Bolgár irányút Baget-nek hívták a másikra már nem is emlékszem. Mi Galgamácsával voltunk kapcsolatban. Mindenkit Aszódon képeztek ki a Tiszavasváriakat is és a Pestieket is. Pensten nem Tropó bázis volt hanem valami más hírközpont.
Nekem a Galgamácsai irányú rádiót kellet kezelnem. Ez kb. annyi volt, hogy félóránként fel kellet írni egy csomó adatot egy naplóba. De ez évente kétszer volt egy hét gyakorlat.
Az antennákhoz menő vezeték volt érdekes. Ez nem koax kábel. Egy cső ami belűlről ki van ezüstözve, és egy dehidrátor nevű kütyü (ami egy egész szobát elfoglalt) szárította és tartotta túlnyomás alatt a csövet.
A rádióban van egy klisztron nevű uborkásüveg (ami fémből van) onnan közvetlenül megy a sugárzás. Ezeket a rádiókat folyadékkal hűtötték.
Számomra az agregátor volt a legérdekesebb. 2 db V12-es diesel. T54-es tank motor. 25 m3-es föld alatti gázolaj tartályal. Amikor ezt beindították remegett az egész bázis. Nem lehetett érteni egymás szavát. A műszaki paraméterekre annyira nem emlékszem. Azt hiszem 4 x 1.5 KW-os volt a rádió. Ezek mikrohullámú adók 4-5 GHz körül. Pont mint a mikro sütők. Saját trafó ház van a bázis előtt. Teljesítményfelvétel 60 KW.
A polgáriak mesélték, hogy egyszer kint felejtettek egy őr kutyát a Baget előtt. Reggelre gyakorlatilag megsült. A kuyák futtató síneken voltak kikötve. Azt mondták, hogy még a kukorica is gyorsabban ért az antennák előtt
Nagyon régen volt. Az emlékek folyamatosan jönnek elő. Ezért írok ilyen össze-vissza.
A technikai részleteket vagy nem mondták el vagy nem emlékszem. Amikor én ott voltam már csak évente kétszer volt gyakorlat egy-egy hétig.