Szlovákia nincs messze, sokan járunk oda csodálni fantasztikusan sokszínű vasútját. A tátrai villamos, a széles nyomtávú ércvonatok, a hegyi mellékvonalak tolatós tehervonatai, színes mozdonyok, dízel és villamos motorvonatok... Ez mind Szlovákia... Olvassa és írja ezt a topicot, akit ez érdekel...
Mennyi a Keleti-Párkány távolság a körvasúton keresztül kilométerben? Lehetséges, hogy 97 km lenne? Nekem picit soknak tűnik, hogy 17 kilométerrel hosszabb, mint a Nyugati-Párkány.
Hallottatok a reggeli tragikus vasúti balasetről!? Párkány (Štúrovo) közelében történt a szerencsétlenség. Reggel már hallotam a rádióban, most este pedig a TV is mutatta. Tehát: Bz ütközött egy szemetesautóval. Az autó sofőrjét nagyobb sérülésekkel kezelik a kórházban. Ezen kívül több utas is megszólalt a kamerának a kórházban. Az egy, halálos balesetet szenvedő egyén pedig, hogy kirepült a vonatból és ha jól hallottam a vasúti kocsi és az autó közé esett.
SAJTÓKŐZLEMÉNY
Az elsö nemzetközi amatőr vasuti film verseny RAILFILM 2006 a zároszakaszába érkezett.
A versenyre 6 országból 25 film érkezett, amelyeket most a zsüri értékeli.
A zsűri elnöke a világhirű vasuti ujságiró Bob Symes úr Angliából. Vezetése alatt a zsüritagok Nagy Britanniából, Svájcból, Németországból, Ausztriából, Magyarországról valamint Szlovákiából sorrendbe állitják a legjobb 10 alkotást, valamint kiválasztják a legjobb operatört.. A nyertesekre értékes dijak várnak, a fődij – egy kitünő minőségű SONY videokamera, a legjobb operatőr a BahnTV által felajánlott dijat – egy további video kamerát – kapja, az első 10 filmet az SH-Produktion jelenteti majd meg DVD-n.
A nyilvános dijátadó est 2006. Szept. 2.-án lesz Pozsonyban, Szlovákiában az ottani Vasutasnapok keretében a pozsonyi Muzeum fűtőházban, Bratislava-Vychod-on.
További informáciok a Railfilm honlapján taláalhatok: www.railfilm.net.
A gálaestre mindenkit szeretettel várnak a szervezők.
RAILFILM
és partnerei:
SONY, BAHN-TV, SH-PRODUKTION, VLAKY.NET, MDC BRATISLAVA, JDSU AUSTRIA, CENTRON SLOVAKIA, KABELKON
Valamelyik bécsi döntés után az új magyar határt Betlérnél húzták meg, vagyis Rozsnyó és Pelsőc visszakerült hozzánk, a három innen induló mellékvonal pedig zsákvonallá lett. A szlovákok ennek nagyon nem örültek, hiszen fontos bányák lettek elvágva a hálózatuktól. Ilyen volt az alsósajói vasérc (?), ma: Siderit, és a lubeník-i (nem tudom most magyarul) magnezitbánya. Érthető, hogy kellett a vasút.
Pár hete vettem a Kálvin téren egy nagyon részletes szlovák atlaszt, ha jól emlékszem 1:100.000-es, az egész országról. Még szintvonalak is vannak benne, úgyhogy vasútfotózáshoz tökéletes lesz. Jelzi a Nagyszabos és a Tiszolc közötti alagutat, a térkép szerint földút megy benne. Azért nem semmi, hogy van egy baromi hosszú alagút, az erdő közepén, sehonnan sehová :) Az erdész bácsi biztos örül, hogy nem kell átmennie a hágón :)
A nagyszabosi és a rőcscei kivételével mi van még?
Ugyan Nagyszabos és Nagyrőcze között lettek kész a legtöbb munkával, de Murány és Tiszolc között is látható még valamennyire a nyomvonal.
Egyebek mellett Késmárktól kezdtek építeni pályát Lendakon át a lengyel határ fele, de az nagyon hamar megrekedt, pedig elég sok földmunkát elvégeztek már. Az első pár kilométere viszont ma is üzemel, igaz csak teherforgalom van rajta Szepesbéláig.
egyébként Szlovákiában van még más be nem fejezett vonal is, olyan is ahol már viaduktok és alagutak is megépültek már, annak is az tett be, hogy vége lett a háborúnak.