Szlovákia nincs messze, sokan járunk oda csodálni fantasztikusan sokszínű vasútját. A tátrai villamos, a széles nyomtávú ércvonatok, a hegyi mellékvonalak tolatós tehervonatai, színes mozdonyok, dízel és villamos motorvonatok... Ez mind Szlovákia... Olvassa és írja ezt a topicot, akit ez érdekel...
Tegnap volt egy menet az EC174-el Csehországba. A magyar szakaszon volt végig bemondás, csak magyar nyelven, kivéve Párkány előtt, ahol már képes volt angolul is elbúcsúzni. Rákospalota-Újpest előtt közel 8 percet szobroztunk, amíg végül bejutottunk. Párkányra a késést 2 percre csökkentettük, ami Pozsonyig 5-re nőtt, főként egy +5-ös érsekújvári ácsorgás miatt. Itt aztán mozdonyra kellett cserélni a Gorillát. No nem a miénk ment tönkre (350.005), hanem az összes többi, ezért erre nagyobb szükség volt másfelé... +12 helyből. A szlovák szakaszon szlovák és angol nyelvű bemondás, egyre több utas. Zohor és Malacka között pályaépítés miatti lassújel, így további pár perc késés. Breclavban szokás szerint nem sikerült közös peronra kerülni a Sobieskivel, ráadásul ismét keresztbe járatták a két vonatot egymás előtt, így a másiknak további 2 perc késést adva.
Ústi nad Orlicin meglepően sikerült átjutni, az egy vágány nem okozott akadályt, de lehet, hogy csak a tíz perc feletti késés miatt. Kolín után még volt némi izgalom, mivel előző éjszaka a Slovakia EN leszakította a felsővezetéket Cerchenice megállóhelynél és negyed 8-ig zárva volt itt a pálya, terelve jártak a vonatok Nymburk felé. Mire mi odaértünk egy vágány már működött, a másikon még dolgoztak (lásd lent). Prágába aztán +12-vel értünk, így bőven volt idő a csatlakozásig. Amitől eredetileg tartottam, a szél végül szinte egyáltalán nem befolyásolta az utazást, az egyetlen egyvágányozás kivételével. Meglepő volt a magyar kocsin a konnektor, bár míg a magyar szakaszon még többnyire volt benne áram, a szlovákon már többnyire nem. A csehen sokkal stabilabban kaptuk a 220-at.
Ha bárkit érdekel a vadiúj 753.604 tulajdonosa a CZ Loko és bérelhető, az eredetére pedig 2 megfejtés létezik: papír szerint a 750.088-ból származik, viszont úgy tűnik itt valami átszámozás lehet és igazából a 217 volt a donor. Talán egyszer kiderül :)
Igen - valami formaban osszevarazsolta a hust es a krumplit is ilyen alakra, de egyik sem friss es meleg volt, hanem mikrozott. Nem baj, celnak megfelel. Amugy a gulyas es a svickova szokott lenni nekem a nyero, de most eu okokbol nem ehetek sertes vagy marhahust, szoval a valasztek limitalt. :(
Mi még múlt hónapban mentünk a Slovannal, akkor én végre veprovy karé-t ettem, a barátnőm meg pisztrángot. Utóbbinál másmilyen volt a paradicsomszósz, mint nekem tavasszal... nem lecsós hangulatú, inkább olyan zúzott paradicsom. Ez a "livance" nekem már nyáron is bejött, amikor eperszósszal adták, meg most is... a normál csokis, amit a barátnőm evett pedig jobb volt, mint tavasszal.
Svickova-t három csehszlovák üzletember evett mellettünk, akik Pozsonyban szálltak fel, és mivel én éppen távol voltam, hogy ne álljanak neki rángatni a fülkeajtónkat, a barátnőmmel szemben is szívesen leültek volna, de ő mondta, hogy nincs egyedül... és még mások is kajálgattak.
Hetvegen magyarorszagi utazas volt. Pentek reggel a Hasek Pragabol; Brnoig jo 50%-on, Chocenig pontos, Brandys es Usti nad Orclici kozott egyvaganyozas, a masikon sincsere es a rogziteseket is csereltek. (Hagyomanyos csavart, erre a pillangoszeru-re, bocs a laikus megnevezesert) Utana 15 perc korul keses, Brno-tol megtelt a vonat diakokkal, majd Pozsonytol a csere utan kb ismet 70-80%-on jottunk. Ekkor atvonultam a restibe, ahol nem volt nagy elet, egy angol figura tolta a svickovat meg dolgozott a szamitogepen. Pont ekkor ment el a felszolgalo holgy a kiskocsival (Elotte Pardubice utan jott, akkor eleg jo fogyasztas volt a termesben, jo sok kavet, teat eladott), igy nemi varakozas utan a szakacs jott ki es vette fel a rendelest. Latszott, hogy nem ez a szakterulete, de igyekezett. A szezonalis ajanlatbol rendeltem a csirkesulted, sonkaval, gombaval, tort krumplival, illetve a a cseh 'palacsintat'. A kepeken jobban nezett ki, de nem volt rossz. Viszont azert latszik, hogy keszetel es csak mikrozva volt. Ime:
Es a desszert:
Most nem volt gond a szamlazassal. Ekkor felbukkant egy 4fos cseh tarsasag, akik MAGYAR eteleket kerestek a menun, de azert talaltak kedvukre valot. Jott meg egy holgy, szinten laptopon dolgozni, de en attertem a paklikocsiba, itt egy 10fos hetvegezos tarsasag volt. Ezuttal Godon szalltam le, pontos volt a kereszt a masik Hasekkel, mivel mindketto kesett.
Visszafele tegnap a Slovan volt a nyero, Godon tokures, belfoldi forgalomban 2-3 ember jott Vacig. Kicsit varni kellett az Avalara. Pozsonyig olyan 60%-on johettunk, itt sikerult a 100-as toltes, folyoson is alldogaltak paran. A szomszed fulkeben, egy hatfos amerikai csapat utott tanyat es erositovel nyomtak a diszkot, 5 percig tartott a turelmem, mivel a fulhallgatommal maximum hangeron meg mindig az o zenejuket hallottam. Sikerult tuluvolteni a zenet es kozolni, hogy az egesz vonat nem szeretne hallgatni a remek muzsikat, igy lehalkitottak es behuztam rajuk az ajtot. Utana meg hallottam kommenteket, hogy ez Szlovakia, de igy is win-win :) Brno-ban leszalltak helyettuk egy hatfos 25-30 kozotti sikitozos holgycsapat vert tanyat, ok boroztak, de nem volt elviselhetetlen a dolog. Bar ahogy a hangulat emelkedett a kalauz urral es fenykepezkedtek, ha meglattak sikoltoztak,mintha filmsztar lenne. Persze ahol ennyi vidam no van, ott elobb utobb megjelennek a kakasok es valami tarsasag mellejuk verodott, 2-3 szinten nem szomjas uriember, akiktol alig birtak megszabadulni kesobb. Chocen korul nem igazan volt nagy kaosz, csak 5 perc pluszt kaptunk, amibol kicsit dolgozott le, Pardubicetol Pragaig a folyoso is fullon volt, persze nem sokan ultek le a lecsaphato ulokere.
Tegnap megvettem eletem elso nemzetkozi jegyet Dunakeszi-Gyartelepre :) Sturovo-Dk retur olcsobb volt mint a Sturovo-Vac + belfoldi (12.6 EUR vs 10.6 EUR + 740ft), valoszinuleg ez a modell a kozeljovoben is, ha nem Sparjegyezek.
Kicsit más téma, de nem tudjátok véletlenül hogy tervezik-e felújítani a Párkány - Pozsony(Sturovo - Bratislava) vasútvonalat valamikor a következő években?
A CD szóvivője szerint már 3 ülőkocsi lesz a Metropolban Prága és Budapest között, lehet, hogy csak szezonban? Illetve szerinte szezonban lesz egy plusz Krakkó-Budapest fekvőhelyes kocsi is.
Nincsen baj azzal a dunakeszis kocsikkal. Kenyelmesebbek is mint barmi mas ami ezekben jar. Van benne hely azoknak is akik nem torpenek szulettek :) A Siemenses Bmz-ben alig fer el 6 ember laba rendesen. Ezek az osztrak kocsik is jok - anno meg Becs-Bp kozott mentem veluk. A fekvo meg igen, nagyon kellemes lenne.
Ez nagyjából egyértelmű: olyan kocsik, mint amilyenek a Klimt EC-ben ma is járnak Prágába, a fekvők meg szintén megfordultak már ott, amikor még megvolt a Wienerhez kapcsolt zürichi járat.
Jó is lesz ez így, végre eltűnnek a dunakeszi kocsik a pesti vonatokból, és a Metropolba meg Krakkóba is tesznek rendes fekvőket... (sőt, lehet, hogy beszállnak Koppenhágába is, ha 200-as is keveredik közéjük avagy csinálnak belőle...)
Az E15 szerint a cseh vasutak 80 vagont vesz az ÖBB-től. (27 elsőosztályút, 36 másodosztályút és 12 fekvőhelyeset - ugye milyen jól kijön a matek?) Ezeket 2005-10 között felújították, klímatizáltak és a Railjetek miatt szabadulnak fel. Akár egyből forgalomba is állíthatóak, néhány másodosztályút azonban termessé akarnak alakítani. Elsősorban a Prága-Budapest vonalon tervezik ezeket hasznosítani. Az ár 413 millió korona ~ 5 milliárd forint.
Kralovicének a megszűnésre biztos befutó (totál, mivel teherforgalom sincs), Tynnek van halvány esélye a túlélésre (bár sok utas ott sincs, Temelínig viszont az ország egyik legjobb pályája megy, így a vonal azért megmarad). Én 2x jártam Kralovicén, 0 utas volt rajtam kívűl, utána viszont gyorsan nőtt az utasszám, így a képen látható csődületet könnyű összehozni mondjuk Cistán. Tynben viszont a 809-esen mindig volt 1-2 utas minimum (de mindig több, mint vasutas, ott nem lévén kalauz).
Viszont bővülés is van, a 024-esen megint 2 kilométerrel közelebb kerül a végállomás az eredetihez (igaz csak hétvégén), így már csak 4 kilométer hiányzik Stítyhez.