Szlovákia nincs messze, sokan járunk oda csodálni fantasztikusan sokszínű vasútját. A tátrai villamos, a széles nyomtávú ércvonatok, a hegyi mellékvonalak tolatós tehervonatai, színes mozdonyok, dízel és villamos motorvonatok... Ez mind Szlovákia... Olvassa és írja ezt a topicot, akit ez érdekel...
Újdonságok a cseh vasutak e-shopjából: Már lehet online jegyet venni a Phoenix EN-re, így felkerült Hollandia és Svájc (és Dánia éjjeli kapcsolata) is a célországok közé, lehet választani a Deluxe fülkét is. A helyfoglalásokat nem lehet megtekinteni, mivel nem a csehek üzemeltetik a rendszert.
Szintén újdonság a varsói és krakkói Sparnight jegyek megjelenése is,bár Varsóba csak háló vagy fekvő van, míg Krakkóba ülőhely is - az árak a szokásosak, 2 kontingensben. Itt lehet nézegetni a foglalásokat is.
A bulvárhírek szerint nem a vasút napja volt Csehországban. 3 gázolás, 1 majdnem és 1 majdnem karambol.
Délelőtt Libice nad Cidlinou és Podebrady között öngyilkos lett valaki a 882-es Kolin - Usti gyors alatt, délután 1 órakor a Regiojet gázolt Kolin zastávka megállóhely közelében, egyelőre nem lehet tudni ki volt az áldozat és azt sem sikerült kideríteni férfi vagy nő volt-e. Délután Plzen és Domazlice között a 350-es München-Prága expressz Zbuch megállóhely közelében sérült embert talált a sínek között, akit valamely korábbi vonat talált el. Végül este hatkor zárult a fekete krónika Otrokovicénél, ahol a 4227-es Breclav - Prerov személyvonat gázolt.
A majdnem karambol pedig Adamovnál történt, ahol az EC 278-as Gustav Mahler hátulról 50 méter híján belerohant a 4012-es személyvonatba. (bár a képekkel ellentétben nem 560-as motorvonat volt hanem mozdony Bdmtee kocsikkal - mondjuk ez a lényegen nem változtat). A vasúti inspeckió szerint ezúttal nem emberi hiba történt, hanem zöld jelzés mellett haladt be az EC a foglalt vágányra.
Éppen 10 éve és 1 napja volt a szlovák mellékvonalak fekete napja. Hivatalosan ettől a naptól nem közlekedtek személyvonatok 24+1 mellékvonalon (gyakorlatilag a vasutassztrájk miatt a legtöbb helyen már korábban elmentek az utolsó vonatok, egyes vonalakon még pótlóbusz járt ezután, illetve 1-en az addig járó vonatpótló szűnt meg).
Hogy mi történt azóta? Lássuk az első ötöt:
112 Zohor-(Rohoník)-Plavecký Mikulá / Zohor-(Nádasfő)-Detrekőszentmiklós : 2003 végétől a BRKS újra beindította a személyszállítást, azonban 2005 márciusában újra felhagyták a személyforgalmat. Teherforgalom Zohor és Nádasfő között van (az viszont igen intenzív), a pálya már csak Detrekőváraljáig (Plavecké Podhradie) járható, az utolsó 5 kilométer már üzemen kívül.
113 Zohor-Záhorská Ves (Magyarfalu) : itt már 2003 közepén újraindultak a vonatok, a BRKS üzemeltetésében, nosztalgia 830-as motorkocsikkal, illetve az ÖBB-től bérelt mozdonnyal és kocsikkal. 2006 óta ismét a ZSSK vonatai járnak erre, bár mára ismét eléggé megfogyatkoztak. Teherforgalom szinte 0.
117 Jablonica-Brezová pod Bradlom / Jablánc-Berezó : rendszeres személyforgalom, 1-2 évente látogatják a vonalat különvonatok, havi 2-3 tehervonat még jár erre.
124 Nemová-Lednické Rovne / Nemsó-Lednicróna : személyforgalom nincs, ablakos különvonat újabban évente jár erre. Teherforgalom van, heti 3 tolatós tehervonat látogatja meg a vonalat.
126 ilina-Rajec / Zsolna-Rajec : 2003-ban már újra is indult a személyforgalom, ami azóta szépen fejlődött, a vonal a közlekedési szövetségnek is a része lett. Teherforgalom is igen nagy, nap 2-4 vonatpár jár erre.
Különvonat Detrekő vára alatt 2012-ben, közvetlenül a járhatatlan szakasz kezdete előtt:
A mai naptól újra járnak személyvonatok a 025-ös (Hanusovice-Dolni Lipka) vonalon, szombaton, vasárnap és ünnepnapokon 5 pár vonat.
A 024-es vonalon (Ústi nad Orlici-Stity) szintén ugyanezeken a napokon napi 3 pár vonat 2 megállóval és 2 kilométerrel tovább Mlynicky Dvur megállóhelyig jár, a vonal végéig, Stity-ig még mindig hiányzik 4 kilométer.
Ma az uhrinevesi diszpécser ismét generál stopot kellett nyomjon - a Cityfrog majdnem összehaverkodott a Cityelephanttal Strancicen. 600 méter volt közöttük. A vasúti inspekció elmagyarázta, hogy évi kb 80 vörös jelző meghaladás van, ma is az egyik mozdonyvezető hibázott.
Ezútón szeretném megkérni "mozdonyvezet" érsekújvári topiktársunkat,hogy a magyaroszági mozdonyvezetők együttérző részvétét nyílvánítsa az elhunyt családjának és a szlovákiai mozdonyvezetőknek a nevünkben,előre is köszönöm.
Az alábbi táblázat mutatja, hogy mennyi a CD vesztesége utaskilométerenként egyes vonalakon ahol a távolsági közlekedés támogatott. A Regiojet kérelmét ugyan a bíróság elutasította, hogy a pontos adatokat nyilvánosságra kelljen hozni, de az adatokat azért fenntartásokkal kell kezelni, mert az Ostrava-Olomouc ebben 225 korona, de a pályázat körüli hajszában, már racionalizáltak és csak 159 koronáról volt szó.
Ostrava – Opava – Krnov – Olomouc/Jeseník 225 Kč
Praha - Rakovník 186 Kč
Praha – Mladá Boleslav – Turnov – Tanvald 165 Kč
Praha – Beroun – Příbram – Písek – České Budějovice 159 Kč
Kolín – Mladá Boleslav – Česká Lípa – Rumburk 159 Kč
Pardubice – Jihlava 153 Kč
Ústí nad Labem – Liberec 140 Kč
Německo – Ústí nad Labem – Praha – Pardubice – Brno – Rakousko/Slovensko 139 Kč
A CD Cargo pénzügyi problémáin a 363.5-ös mozdonyok eladásával próbál meg segíteni. A 30 mozdonyból 10-et eladnak 600 millió korona értékben lízingcégnek és 10 éves visszalízingükért 200 millió koronát fizetnek. Valahogy csökkenteni kell a többmilliárdos minuszt.
----------------------
A pardubicei körzetben a 2011-es nagy menetrendi változásainak visszacsinálására készül a megye. Ennek keretében csökkentik az autóbuszforgalmat, és egyes vonatok több megállóhelyen állnak meg, valamint újrainditanák a 025-ös vonal közlekedését egészen Sumperkig.