Szlovákia nincs messze, sokan járunk oda csodálni fantasztikusan sokszínű vasútját. A tátrai villamos, a széles nyomtávú ércvonatok, a hegyi mellékvonalak tolatós tehervonatai, színes mozdonyok, dízel és villamos motorvonatok... Ez mind Szlovákia... Olvassa és írja ezt a topicot, akit ez érdekel...
A mai listában 6 pár van, ebből 3 ilyen. A múlt héten volt nap, amikor 11 pár vonat is volt a listán, a hó kiütött jöpárat az üzemből, illetve az újabb Ampz-ket is eléggé lebetegítette a csapadék és a hideg (érdekes módon, a régebbiek jobban bírták a körülményeket).
Kérdés, mikorra. Tegnap este a Metropolban csak prágai háló volt, az is egy régi görlitzi kocsi. Két éve is amikor ilyen rohadt hideg volt, akkor is kidőltek a WLABmz-k...
Minden hírekben említették, hogy drágul a tarifa, de csak 2.5%-ot mondtak. Megemlékeztek a vidéki forgalomcsökkenésről pl. Velke Opatovice és nagyon sok helyen elhangzott a D1 Express is.
Ami elszomorított, hogy a Metropol 477-nek a helyfoglalási rendszerét valaki más viszi az új menetrendben, így nem lehet látni a foglalási adatokat ezentúl. Tegnap még ment, ma már nem.
Azért tud valamit ez a szerkesztő, ahol sok utas száll fel és le a vágóképen az éppen Feled, nem Rimaszécs...
Meg valahogy az ottani többségi lakosság (ami nem a szlovák, de nem is a magyar) nem képviseltette magát a tiltakozók között, mivel nekik úgysem kell utazni sehova, a segély helyhez jön (sajnos).
Ja, nagyívű átnevezésekben idén az élen járnak: IN25 új neve IN25% :)
Nomeg a lopakodó áremelésről se felejtkezzünk el, az egyszerű jegyeknél 1-3%, vagy hogy a csoportos kedvezménynél a második utas már nem 40, hanem 30% kedvezményt kap, meg egyek.
Vasárnap ismét a vasúti személyszállítási harc volt a téma a cseh tévében. Vaclav Moravec műsorában volt meghívott a CD, Regiojet és a Leo Express vezetője. Érdekes beszélgetés volt Leos még nem nagyon tudott igazán belelendülni a harcba, de hát ugye még csak most kezdenek. Volt pár érdekes adat - Jancura szerint a Regiojet az elmúlt egy évben 80%-os kihasználtság mellett 30-50 millió korona veszteséget termelt eddig, de ha rendes árak lennének, akkor 40 millió profitban lennének. (Ugye a jelenlegi dömpinget pont ő indította el). Abban mindenki egyetértett, hogy 1-2-3 éven belül csak 2 versenyző marad, mert több a felkínált kapacitás mint az utasok száma - aki akart már vonatra ült. Leoék az alacsony költségekre építenek - 1/3-a a költségük a Regiojethez képest, 2/3-a a Pendolinohoz képest utaskilométerre vetítve, így már kb. 60 utassal fedezi a költségeket.Érdekes lesz nézni a fejleményeket az biztos.
A fentiek fényében - megnéztem a dec 21-22i hétvégét - Regiojetnél egy hely sincsen, Leo-éknál van, a pendolinok kb 30%-ban foglaltak most. Tavaly egy hely sem volt rajtuk. Mindamellett a CD-nél a szlovák irány jól ki van árusítva, az EN Slovakiára nincsen hely sem 21-22én, a Siraván is már csak ülőhely van és az Excelsioron is az utolsó fekvő,hálóhelyek vannak szabadon. Persze nyilvánvalóan a Moraviába utazóknak 3 nap áll rendelkezésére és jó sok férőhely így jobban megoszlik. Majd megnézem jan 1-ére is később.
----------------
A menetrendváltással néhány jegytípust is átneveztek a CD-nél:
Jővőre a CD Cargo-t némi restruktúrálással próbálják meg jobb formába hozni (megmenteni). Ebben benne lesz 2200 alkamazott elbocsátása (idén 295) a 9500-ból, 87 felesleges mozdony eladása, a 30000-es kocsiállományból, meg összevágnak 5000-et kb. A veszteség 2010-ben 850 millió korona volt, 2011-ben 60 millió korona, idén 233 milliót várnak. A szakszervezet szerint ez az átalakítás a cég további térvesztésével fog járni.
Igaz az infó, ezeket a gépeket a PSZ és AWT magánvasutak használják nálunk, korábban az RCH-nál is volt pár darab. Pályaszám szerint a ZSSK Cargo 240 001, 079, 088, 093, 104, 105, 120, 126, 135 szoktak nálunk járni (nem tudom most épp melyiket melyik magánvasút használja), illetve a két zöld-sárga PSZ-es, 039 és 128.