Én se vállalnám azt amit a mester csinál ő nagyon sok éves gyakorlattal rutinnal rendelkezik. Úgy oldottam meg, hogy a köszörűt megfordítottam - előtte persze csavarokkal az asztallaphoz rögzítettem - és így a korongok nem szembe hanem tőlem "el " forognak.
Ez sem igazán jó, de ez van. A direkt erre gyártott köszörűgépek nagyon drágák. Ilyenkor sűrűbben ellenőrizni kell a korongok leszorítócsavarjait és ha fellazulnak akkor újfent megszorítom. Szerintem, a köszörűgépedre rá lehet tenni a polirkorongot - én filckorongot használok, a rongykorongot túl puhának tartom - a filcre könnyebb a pasztát felvinni én zöldet illetve rózsaszínűt használok ezek kemény állagúak rúdban vagy hasáb formában kaphatóak. Az a lényeg, hogy bár a forgás ellentétes nem szabad, hogy a kés lapja vagy a foka hozzáérjen a lepke vagy a filckoronghoz mert a nagy forgási sebesség kiszakítja a kezedből. Még annyit, hogyha új filckoronghoz jutsz és a köszörűgépre akarod feltenni akkor a furat középen legyen és a korongot fel kell szabályozni mert ha nem csinálod meg a korongod ütni fog és nem tudod majd használni. Üdvözlettel:Zoltán
Köszönöm a választ, sokat segített (meg Hacsabié is)!!!
Megnéztem a Mester videóját, hát, szóval elqrtam, mivel nem felváltva éleztem, hanem oldalanként 5-6-ot, majd fordítottam a késen. Kapkodtam, siettem, ráadásul szerintem túlzottan rányomtam a kést a korongra (polírozásnál is). Úgy láttam, a forgásiránnyal szemben tartja a kést, ha nagyon rányomná, szétvágná a polírkorongot (szerintem filc, de én rongykoronggal is próbálkoztam, annál nagyon necces forgásiránnyal szemben tartani). Van egy jó kis fúrógépem, szerintem min.50-55 éves, egy fekvő asztali állvánnyal, ha érdekel, lefényképezem majd. Két korongos köszörűm is van, arra akartam is egy filckorongot, de aztán feladtam. Természetesen védőszemüveg mindig van rajtam!
Tulajdonképpen állítható sebességű szalagos csiszolóm is van, asszem azt is lehet asztalhoz rögzíteni, de meg kell néznem, hogy milyen szemcseméretű a papír.
Ha kissé melegszik az idő, újra próbálom, a 120-as lepke után szerinted filc, vagy rongykorongot, illetve tisztító- vagy polírpasztát tegyek rá?
Az "ipari" élezéseimmel (fűnyíró (k), balta stb. elégedett vagyok, csak a kések nem mentek elvárásom szerint. (Egyszer a szomszéd megkért, hogy élezzem meg a fűnyíróját, mert szerinte így 4-5 év elteltével kellene... Hát, hogy is mondjam, leszerelés előtt megjelöltem, hogy a penge melyik oldalára kell élszalagot köszörülni, aztán flexxel finomítottam).
Még annyit hogyha érdekel találtam olyan köszörűgépet ami lepkekonggal és filckoroggal szerelve kapható 45.000,-ft. Gondolom a postaköltség és a paszta az nincs az árban. Ez elfogadható, de van valamivel olcsóbb és drágább áron más típus más teljesítményű de a lényeg asztali barkácsgép nagyságú.
Szerintem, és ez az én véleményem - lehet, hogy mások nem értenek egyet velem - először is a késélezésről a youtube csatornán van egy nagyon jó késélezéssel foglalkozó videó Ambrus Aladár mestertől aki szemléletesen bemutatja, hogy lehet gyorsan, jól és szakszerűen, a kést megélezni amikor már a fenőacél sem hozza vissza az élszalagot. Szerintem ez az eljárás tökéletes, én is így csinálom. Persze lehet fenőkövet is használni de ez nem az én világom. A jó minőségű kövek drágák, és szerintem ezen az áron már hozzá lehet jutni köszörűgéphez, lamellás " lepke" koronghoz, filckoronghoz és polírpasztához. Hogy ne kelljen a korongokat cserélni, célszerű két korongos köszörűt beszerezni. Tudom, hogy a direkt késélezéshez használt gépek is igen drágák - Mado, Dick gépek - de lehet olyan oldalt is találni ahol szerelten is meg tudod venni csak pasztát kell hozzá megvenni. Ahogy te csinálod, a biztonságra különösen fordíts figyelmet, első a testi épség! Az acélokra visszatérve, a Dick balkán acél a vágóél kiegyenesítésére, és megóvására szolgál. Itt az acél minimális anyagmaradványt választ le a késről míg a durvább acél pedig több anyagot választ le a vágóél mentén és a frissen élezett késeknél sorját húz az élszalagra. Ezt az acélt a nem túl éles késeknél kell használni. Nem tudom, hogy amikor a kés élezést a gépen befejezed, nézd meg az élszalagot, ha úgy érzed, hogy a vágóél - én úgy hívom, hogy pofás - lekerekített, akkor nem érted el kívánt hatást így a Dick acéllal nem érsz el semmit. A durva acél még ilyenkor segít de egy idő után már ez sem segít. Nem tudom, hogy hogyan élezed a kést de ilyenkor az a cél, hogy egy un. konvex leélezést csinálsz - vékony élszalag nem sokat ér, nagyon éles de használat során elveszíti az élességét -. Én úgy csinálom, hogy a lamellás korongon 10-15°-os szöget "tartva" a kés mindkét oldalát megköszörülöm úgy hogy a sorja a kés mindkét oldalán a hegyétől a fokáig látható legyen. Ezt addig kell csinálni míg ez meg nem jelenik! Ezt követően polírkoronggal és pasztával a sorját lehúzom. És kész. Ha így csinálod, és megfelelő gépet használsz, akkor nem lesz több problémád. Ilyenkor a kést még átszokták húzni polír acéllal, de ez nekem nincs, de a Balkán acél ha jól be van kopva - de csak kés használatával, hallottam már olyat is csiszolóvászonnal, reszelővel stb. is próbálkoznak de ezzel tönkre teszik az acélt és utána már semmire sem jó, de hát próbálkozni lehet - . Nekem 15 éve van acélom és még semmilyen problémája nincsen. Én így gondolom,de mindenki úgy csinálja ahogy neki tetszik. Ha még van valamilyen kérdésed és megosztod akkor igyekszem válaszolni rá. Sok sikert kívánok!
Tulajdonképpen a fenőacél témában minden hozzászóló véleménye érdekelne: van egy "gagyi", a Spárban pontokért vásárolt bordás köracélom, és egy Dick Balkánom (nagy vágyam volt).
Valahogy a Spáros után élesebbnek érzem a késeket, mint a Dick után, élezni fúrógépbe fogott 80-as, és 120-as lepke után polír, majd acél. (néha jól sikerül).
Mit cseszek el,illetve hogy lehet az élszöget ennyire pontosan beállítani, mert szerintem nálam is ott megy el a dolog?
Az Isler policut egy finoman bordázott acél a még nem elhasznált késeknél - hentes, konyhai illetve bicskáknál - alkalmazható. Ez persze akkor igaz ha a késeknél nincs komolyabb élsérülés mint például porcelán tányéron vagy fémlapon vagy csontnak nyomva használtad. Nem esett le véletlenül a földre, betonra, járólapra. Ha a késen anyagmaradvány keletkezik pl - kitört az élszalagból egy darab- ezt csak köszörüléssel lehet helyre hozni. A csiszolóacélokat azért találták ki, hogy a munkát nem szakítva meg - pl. amikor a csontozó a szalag mellet dolgozik ne kelljen elmennie köszörülni amit persze a munkát követően meg kell köszörülni - így időt takarítanak meg - . Vannak a kerámia, gyémántporos acélok de ezeket nem nagyon kedvelik, illetve az Isler PX88 és a Dicknek a Titan és most ez egy új termék a Dark Nitro acélok de ezek 70-80.000,-forintba kerülnek. Ezek az acélok alkalmazhatóak szénacél pengékhez is. A Swibo összeolvadt a Viktorinox-al ami méltán híres a - hentes, konyhai, bicskái, bushcraft - késeiről. Ahogy írod az acélt Németországban gyártják de ez nem lehet probléma mivel a technológia ott található és erre szakosodtak. Az islernek van egy Supercut nevű acéljuk amit jónak mondanak, sajnos ez is 29.300,-ft.
Nekem egy Isler Policut és egy Dick Multicut acélom van. Általában a policut-ot használom csak ritkán van szükség a multicutra. Ezek jó acélok de azonban a frissen köszörült késeknél ha ezekkel fensz akkor un. mikrosorját húz az élszalagra. Végül is nincs ezzel semmi probléma mivel csak saját részre használom. A szúrókésnél lehet ez probléma - kivérzésnél - mivel a sorjás kés "éle" úgy viselkedik mintha "vasfűrésszel dolgoznál " és így a kivérzés nem tökéletes. Nincs poliracélom - volt de már nincsen - ezért én a kést köszörülést követően filckoronggal és pasztával polírozom és így használom. Attól függ, hogy neked mire kell használni elég egy acél is Dick, Isler, vagy akár a Swibo is tökéletes. A konyhában elég egy acél is, árkategóriába nézve a Swibo még elfogadható, - bár még nem találkoztam még vele, kései azok kiválóak - sajnos a többi borsos áron kapható. Használt acélban szerintem nem célszerű gondolkozni, mivel ha nem figyeltek oda és un. vakrozsda található rajta akkor szerintem sokat veszít a hatékonyságából. Vagy ha nagyon be van kopva - én itt Dick Balkán acéljára gondolok régebbi kiadásúra - és nincs rozsda rajta akkor azt érdemes megvásárolni. Ha van még bármilyen kérdésed akkor tedd fel, és ha tudok akkor válaszolok.
Én balkán acélt használok. Szerintem teljesen jó acél, elfogadható áron. Az élszalagot magamnak köszörülöm, egy DT-Grinder KS1 szalagos élezőgéppel. A csontozóknak, szeletelőknek 34°-os élszöget húzok, a szúrónak 30°-ot. A 34° nagyon jól tartja az élét, sokáig nem kell köszörűlni, és elég éles is. A 30° meg borotva, viszont csontozásnál már túl finom, sérülékeny a vékony élszalag.
Ha utána nézel több helyen találsz az célról leírást. A gyártó elmondása alapján az acél keménysége 65 hrc vagy több ami elég a használatban lévő kések élszalag visszaállításához. Természetesen ez akkor igaz ha az eredeti gyártó készíti és nem valami másolat. Meg kell győződni arról, hogy eredeti Dick legyen dick felirat, nyíl és készítés helyének is szerepelnie kell az acélon. Az sem mindegy, hogy hol veszed meg. Ezeket az acélokat hóning steelnek nevezik - csiszoló acél - ami az eredeti élszalag helyreállítására szolgál. Tehát nem élezőacél "csak" csiszolóacél. A köszörülést nem helyettesíti. Illetve még annyit, hogy a szénacél késékhez aminek a keménysége 62 hrc vagy afelett van vízes fenőkövet használnak. Igaz ezekhez a késekhez is van élezőacél ami azonban igen drága.
A név már megváltozott, most már BoarÉva lett. A halálhíre eldugott helyen van fent az Általános társalgó/Emlékezzünk rovatban. Ezért kerülte el a figyelmemet.
Én több vadászfórumról ismerem nagyon régóta. Neki is volt saját fóruma, amit olvasok is néha. De ez egy emlékezzünk rovatba volt, és elkerülte a figyelmemet. Valamiféle vérrákja volt. Szerveztünk is neki irányított véradást. Nagyon sajnálom, hogy elment.