Szinte napra pontosan egy éve, 2016 február elejére lett kész. (Nem kötekedés, csak érdekes, mennyire telik az idő. Mindjárt két éve annak is, hogy az első átfényezett darab elkészült.)
Apropó átfényezés: a megyében IDZ-468 lett a következő elkészült darab.
AZD-323 egy 1994-es gyártású 256.44, D10 motorral. Elvileg tartalék, de mostanában FKS-236 helyén van. Sokáig a megye déli részén járt. Pár hónapja fényezték át.
Az elejére: megszokott, igen. A tó északi és déli partját járja, szinte egész nap, de van benne a 14 órás műszakváltáshoz igazodóan egy Metro-járat is, ahogy a Kolléga előttem írta. Az is igaz, hogy Pákozdon telephelyes, ezután az északi parton kezd, ha jól emlékszem, övé az egyik tókerülő járat is (5:45-kor), aztán délután Gárdony, Velence térségében dolgozik, este pedig visszamegy Pákozdra. Ha megírod, melyik napszak érdekelne, akkor leírom pontosabban is azt az időszakot, de viszonylag sok feladatot csinál egy nap, illetve elég bonyolult a déli parti vonalak számozása és vonalvezetése annak, aki nem környékbeli.
Sziasztok! Ma Velencén az EWS-494 jött velem szembe. Ez megszokott? Tudja valaki ennek a kocsinak a fordáját?
Van itt egy másik furcsa szerzet, AZD-323 a rendszáma. Ez 256.44-es típus első ránézésre, de a teleablakok kiosztása, és hátul a légbeömlők is mások, a rendszáma alapján 1990-es évjárat, de tudtommal ekkor nem volt még gyártásban ez a típus. Mit lehet tudni erről a buszról?
Nagyon szívesen, mindkettőtöknek. :) (Az Iskola u. / Velencei út kereszteződéshez közel, az Iskola utcában van a telephelye, ha keresnéd, általában utcán áll, ritkán udvarban. Illetve remélem, hogy jól emlékszem az utcanévre, de ha nem, akkor is a vele párhuzamos, szomszédos utcában, és mindenképpen látni a Velencei útról. :) )
Igen, változatlanul a 260-as jár helyiben. (Az Opel-fotót nem ismerem, de látatlanul is azt mondom, hogy az nem a helyi járat helyett lehetett, legfeljebb egyéb, helyi iskolásszállítást végezhetett. (Van az önkormányzatnak falubusza, de az a helyi járatra kötött szerződéstől független.)
Kikerült egy hónapja a város honlapjára a Dunaújváros fenntartható mobilitási tervének (SUMP) kidolgozásával kapcsolatos felmérés eredménye, mely itt érhető el:
Ami még nehezebbé teszi a változtatást az az, hogy egy járat több irány szinte kizárólagos kiszolgálója. A 18-assal lehet a Technikumból és a Rómairól a belvárosba jutni a Vasútállomáson kívül, a másik 2 városrészből is csak csúcsideji plusz járatok (44-es és 3-as) vannak és azok sem a teljes belvárost fedik le, így az időbeli korrekció az itt lakókat is jelentősen érinti.
Ez van, amikor nem az igényekhez igazítják a szolgáltatást, hanem a költségek minimalizálása a legfőbb szempont. Amióta "megracionalizálták" a menetrendet, azóta csak az utazik busszal, akinek ingyen van, vagy nagyon muszáj mert nem tudja másképpen megoldani. A vasútállomásra a fizető utas már taxival megy, a bennfentes meg gyalog. Nem véletlenül volt a régi rendszerben (menetrendre gondolok) 15 perces ütem minden egyes irányba, mert ebben a nem túl nagy távolságokkal rendelkező városban ez a várakozási idő még vállalható kompromisszum. Ráadásul ezek a belső szakaszon egyenletes követést adtak egész nap.
A Dózsa mozinál például így:
Egyik irányban: 22 (04/34) - 26 (13/43) - 25 (21/51) - 17 (28/58) másik irányban: 24 (00/30) - 19 (07/37) - 16 (10/40) - 20 (12/42) - 13 (21/51) a 2-est és a 3-masokat nem vettem figyelembe.
Látható az ütemes közlekedés. Ezt lehet szolgáltatásnak nevezni.
Ehhez képest ma mi van? Az egyik irányban 18-as (00/30) a másik oldalon a 40-es (13/43) ami egész nap korlátozás nélkül jár. A többi vagy 22/25/29, vagy 20/23/35. Ezekkel nem lehet egy hasonló követést leírni, mert nem is ugyan akkor jönnek hétköznap mint hétvégén, ha egyáltalán jönnek.
Ez ma nem szolgáltatás, hanem kényszer. Nem tudom, hogy kötelező-e a közösségi tömegközlekedés biztosítása, de biztos vagyok benne, hogy egy megyei jogú városban minimum ciki, ha nincs. Ha nem lenne az, akkor már régen megszűnt volna.
Igen, volt már téma, és nem volt egyetértés. A mostani menetrend változáskor a vonatok érkezési/indulási ideje pár percet előrébb jött, az eddigi idők alapján a 35-ös indulás lett volna megfelelő, a 30-as csak most lenne jó. Ez pedig csak addig igaz, amíg sem a vonat sem a busz nem késik. Sajnos a vasút is kb minden 4. szerelvénye késik pár percet, ekkor már a 28-as érkezésről futni kellene. Ugyanígy a kertvárosi körforgalom torlódásakor (jellemzően műszakváltáskor) a busz is megcsúszik, és a vasút szabályzata szerint a jegyet maximum a vonat indulása előtt 5 perccel adják ki (ez azért egy kicsit sánta szabály, mert óránként mennek a vonatok, és a jegy bármelyikre jó). Emiatt ha a busz késik 2-3 percet, már nem biztos a vonat elérése (gyanítom még a bérleteseknek sem), így még eggyel korábbi busz lenne a biztos választás.
Az időbeli összehangolás persze jó lenne, de ezt 30 perces követési idővel és 3-4 perces késést beszámítva nem lehet jól megoldani.
Lehet, hogy már volt szó róla, de nem értem, a dunaújvárosi 18-as járat, ami egyedüliként megy be a vasútállomásra rendszeresen miért ilyen menetrend szerint közlekedik. Dunaújvárosból óránként indul/érkezik vonat Budapest felé (a leggyakoribb Újvárost érintő útvonal). Az induló vonatok :33-kor mennek, ehhez az előző órában :45-kor induló, a vasútállomáshoz menetrend szerint 09-kor beérő járattal lehet kimenni. Így 24 perc várakozási idő van a Déli pu.-ra induló vonathoz. Ez annak tükrében sok, hogy az érkező oldalon :22 és :28 között érnek be a vonatok. Ma a reggeli első vonattal érkeztem haza, :19-kor már bent volt a vasútállomáson, azaz potom 3-4 percet kellett volna várni a helyi járat sofőrjének, hogy engem, meg másik 7-8 embert, akinek nem telik autóra beszállítsa a városba. Helyette mi vártunk újabb 25 percet, hogy jöjjön a következő járat. Természetesen ilyen empátiát és kommunikációt a MÁV és a Volán társaság között 2016... bocsánat, 2017-ben (BUÉK!) nem lehet elvárni... Vagy mégis lehetne?!. Legalább akkor indítanák 30-kor a járatot, így az érkezők és az indulók is igaz, szűken, de elérnék a csatlakozást.