Az első kérdésedre mit válaszolt Polgármester úr/városvezetés?Csak mert ők az illetékesek a kérdésben. Hogy van-e értelme?
1., Ha olyan a városvezetés, hogy fontosságban előrébb van, akkor lehet, hogy megteszik, és arányában többet áldoznak rá más feladatellátás/támogatás/fejlesztés a rovására.
Máshol meg olyan a városvezetés, hogy a város kismillió egyéb ügyei mellett egy szinten fontos csak, egy bizonyos színvonalon és bizonyos költségen, és arányaiban vagy aránytalanul többet nem kíván rá fordítani, mert van egyéb hely is a kiadások között, amire a bevételeket fordítani szükséges.
2., Senki sem jószándékból és szociális érzékenységből fog elvállalni egy kb. 60 autóbuszos feladatot. Adottak-e a feltételek(műszaki telep, járműpark, munkavállalók), adott-e a finanszírozás, mi az igény, mik a lehetőségek, és mit lehet/kell belőle kihozni? Sok a változója az egyenletnek így konkrét választ nehezen fogsz kapni rá.
Pl. Az év folyamán Dunaújvárosban lakossági fórumok és igények beérkezése után önkormányzati képviselői módosítást terjesztettek fel Közgyűlésen. A KNYKK munkatársai kérésre kidolgoztak 1,2,3 variációt, mindegyiknek a. és b. variánsait, hogy ez lesz, akkor ennyi, ha ez, akkor annyi. A döntés az lett, hogy a város nem támogatja a módosítást, ha a Szolgáltató saját felelősségére bevezeti akkor tegye és köszönik, de a város nem fog/akar érte egy garast sem fizetni, mert nem.
A "K"-s bérlet Csala településrész kiszolgálására született meg. Ezzel a bérlettel ugyanúgy lehet a helyi járatokat használni mint a sima felnőtt vagy tanuló/nyugdíjas bérlettel, de Csala Székesfehérvárhoz tartozik közigazgatásilag, így a 8010 Székesfehérvár-Lovasberény helyközi vonalon Csala-Istvánmajor kiszolgálására helyi díjszabás keretében ezek a "K" jelű bérletek elfogadásra kerülnek.
Így megállapodás keretében helyi bérlettel helyközi vonalon valósul meg kiszolgálás, többe is kerül, mint a helyi normál bérlet, azonban nem szükséges a város részéről plusz eszközzel helyi járatot kiközlekedtetni és fenntartani Csala kiszolgálására a városnak.
A 8010 Székesfehérvár Pátka Lovasberény helyközi autóbuszvonalon Székesfehérvár Csala, Istvánmajor viszonylatban helyi díjszabás érvényesül. Székesfehérvár Csala, Istvánmajor viszonylatban úgynevezett K-s bérlet érvényes, mely bérlet felhasználható Székesfehérvár helyi közlekedésében bármely vonalon, bármely járaton korlátlan számú utazásra. A díjszabást a 2.1. sz. Melléklet tartalmazza."
+
A 2014. évi helyi közlekedésről szóló beszámolót pedig ITT lehet megtekinteni:
(linkelve volt már korábban is, de jobb, a többször szerepel, mert következő időszakban többször elő fog jönni a téma.)
"A testület döntött a buszmenetrend bővítéséről, ami elsősorban az ipari parkok járatait érinti viszont a buszjegyek árának 10 forintos emeléséről a december 18-i közgyűlésen tárgyalnak majd újra.
Meghosszabbították viszont fél évvel a szolgáltató szerződését."
Egy időben foglalkoztam a témával, de miután egyértelműen jobb dolgot elutasítottak idióta indokkal, máskor meg egy összetettebb változtatásomat válaszra se méltatták, azóta nem érdekel.
Szerintem is aránytalan lett a KK-s elosztás, simán elfért volna a KNYKK-ba még például a Bakony, de még lehet, hogy más is.
A buszpark nemfiatalításának meg biztosan megvan az oka, nem hiszem, hogy 2017-től megmaradna a KNYKK. Egy olyan cégbe, ami úgyis megszűnik egy év múlva, abba meg minek ölnének pénzt? De ez csak személyes gondolatmenet.
Pont pár napja olvastam cikkeket például a debreceni szolgáltatóváltásról is, ott azt írták, hogy 30%-os utasszámcsökkenést eredményezett a volánról a városi közlekedési társaságra való áttérés.
Mindenki álláspontját teljes mértékig megértem, úgy gondolom erre megoldást kéne találni. Meg mondom őszintén-bár ez már nem az Albán, és az itt lévőkön múlt- nem értem, miért jöhetett létre egy gigászi méretű ÉNYKK, és egy mindössze két társaságot tömörítő KNYKK, valószínűleg rosszabb pályázati lehetőségekkel. Az önkormányzati tömegközlekedési cég valóban érdekes kérdés lenne, úgy látszik ahol van, jobb hatásfokkal működik, mint a helyi volánok. Valóban a Vértes távolsági flottával nincs probléma a Tourismok miatt, ráférne ismét egy távolsági vérfrissítés az állományra.
Én egyedül a távolságira nem panaszkodok. Legalábbis nálunk (Vértes), a Tourismo beszerzés miatt ott tényleg van színvonal. Vannak még olyan térségek az országban, ahol városközi, távolsági járatokon akár fordásan is járnak 256-osok.
De most mi a baj azzal amit írtam? Természetesen nem vártam konkrét választ, esetleg annyit hogy ki ért egyet, ki nem. Ez a véleményem, ennyi. Amúgy írtam már a cégnek, nem csak most, máskor is más ügyben, és pozitívum hogy mindig válaszolnak, kedvesen, normálisan. Néha egy hét, néha két hónap, de mindig jön válasz. Most is jött, igazi mellébeszélés, de nem is vártam mást. Jöttek azzal hogy a lehetőségekhez képest igyekeznek az állományt korszerűsíteni, mint eddig is, meg hogy ezen kívül más fejlesztések is végbe mentek, stb.
Amúgy pont most fogalmazom újabb levelem a menetrenddel kapcsolatban, csak az a baj hogy korábban kellett volna, mert most jön új menetrend...
Uram! Először is szögezzük le, hogy minden tiszteletem az Öné!
Amit írtál az igaz, de nekünk akkor is 30 éves helyközivel és 20 éves távolságival kell utaznunk. És értem én a pályázatot, bérletet, hitelt, de akkor is újabb, modernebb buszokkal utaznak mint mi.
És oké hogy Pécsnek lesz egy 18 éves egyenflottája, de addigra mi 40 éves buszokkal fogunk utazni... :(
Szerintem országos szinten KEM állománya a legrosszabb... :(
A KNYKK-nál tudtommal még nem oldották fel az új buszok beszerzésének tilalmát (ha meg újat vennének használtként lepapíroztatva, akkor nem lenne támogatás rá).
1., Tatabányán a helyi közszolgáltatási szerződés 2016. december 31-én jár le, a város mozog abba az irányba, hogy KNYKK helyett önkormányzati céggel végeztesse a helyi közlekedést.
Székesfehérváron 2015. december 31-én jár le a helyi közszolgáltatási szerződés, Polgármester úr részéről már megjelent a sajtóban, hogy fél évvel meg kívánják hosszabbítani az élő szerződést, és ezen idő alatt lesz kiírva az új pályázat még nem ismert feltételekkel, és aki nyeri az viszi a bankot. Te ilyen feltételekre beruháznál csilli-villi új parkra?
OFF OFf OFF
2., Az ÉNYKK azért nincsen tele csilli-villi Setra, Irizar, Mercedes buszokkal, azért mert látsz tőlük 40-60 darab olyan autóbuszt, melyek impozáns kivitelűek. Jellemzően, majd mindegyik használt beszerzés volt, kétség kívül jó állapotú, fiatal, 6-8 éves használt buszokról van szó, de ott a 6 VOLÁN társaság egybe olvasztásával közel 1000 darabos állomány jött létre, és a nagy számok törvénye értelmében a beszerzések mértékének is nagyobbnak kell lennie. Bekerítőkülsőalsófelsőn nem biztos, hogy ugyanazon életkorú és típusú és műszaki állapotú a buszok járnak, mint az ÉNYKK távolsági vonalain...
3., Kaposvár: A közel 4,2 milliárd forintos beruházás 97,5%-át KÖZOP-os pályázat útján szerezték, a maradék 105 millió forintot önerőként az önkormányzat tette hozzá.
Pécs: Nem kapott a város teljes flottacserét, nem kicsit kell fizetniük a 8 éves Volvo flottáért. A város 3,5 milliárdos hitelt vett fel, és 10 évig fogja fizetni ezt az összeget vissza. (Ha utánaszámolsz, akkor lesz egy egyen 18 éves buszflottája, és kezdődhet szinte mindent elölről...) http://www.bama.hu/baranya/kozelet/ellepik-pecset-a-volvo-autobuszok-617188
Legutóbb pedig Nyíregyházát hozták CNG buszokkal hírbe...
Kaposváron, Pécsen és Miskolcon is önkormányzati cég végzi a helyi közlekedést.
Minden városvezetés eldöntheti, hogy a lenullázás után x milliárdos hitelbe dobja a várost, van ahol megteszik ezt, van ahol nem.
A környezetbarát "zöld" beruházásokra van pályázati lehetőség, de ez azzal is, jár, hogy a megbízható és már bejáratott dízel technológia helyett gázüzem, hibrid üzem üzemeltetés várhatóan drágább lesz. De ez majd évek múltán fog vagy kiderülni vagy nem az érintettek részére.
4., A DAKK témát én nem szeretném itt feszegetni, használd a google-t találsz néhány újságcikket DAKK Zrt. beszerzések témájában.
Elnézést, ha kissé heves hangvételűre sikerült a hozzászólásom, de nagyon kíváncsi lennék a történtek okára.
Miért van az, hogy mi még mindig ősöreg autóbuszokkal kell hogy utazzunk, a KNYKK (Alba Volán, Vértes Volán) köreibe egész egyszerűen nem érkezik új autóbusz, kiszúrták a szemünket 6-6 Citaroval a két megyében. Szegedre pedig heti-havi turnusban özönlik a használt, vagy éppen teljesen új autóbusz? Ki tudja már hány különféle helyközi használt Volvo, távolsági Volvo 9700, 31 db Mercedes Tourismo, helyközi Neoplanok, érkeztek a DAKK köreibe, a városi tömegközlekedési fejlesztésekről nem is szólva. Mi történik ebben a két megyében? Miért lehet tele az ÉNYKK csili-vili Setra, Irizar vagy Mercedes buszokkal, miért kaphat Kaposvár, és Pécs teljes flottacserét, miközben az Alba Volán csipkerózsika álmát alussza?