Rendszám: mjw-670 Gyártmány: IRISBUS Típus: SFR150 Szin: FEHÉR A jármű körözés alatt áll? NEM A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás adatai: A Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) állásfoglalása alapján adat nem adható ki. Forgalmi adatok: - Egyéb: A lekérdezett jármű forgalomban van
Ez csak egy személyes vélemény, de én érzek némi összefüggést a Viszló szüntelenül gyarapodó és a jelenlegi igényeket meghaladó járműparkja és a mostani kiírás között.
1. Egyáltalán nem erről beszéltem. A mostani meglévő menetrendet kell a meglévő utasforgalomhoz igazítani, racionalázálni. Ehhez nem kellenek miliárdok, csak egy kis akarás a volán részéről. Amennyi pénzt elszórtak csili vili menetrendek tervezetére, kirakatberuházásra, elektronikus jegyrendszerre... annak töredékéből lehetett volna egy jó helyközi/helyi menetrendet összerakni. NEM lehet Szfvár határain belül a szolgáltatát/megrendelést így különválasztani. Egyben kell kezelni!
Megmondom őszintén, hogy nagyon régen nem jártam fehérváron, de egyik pénteken volt szerencsém a pénteki sulis csúcsot tanulmányoznom. Tudom, hogy nem hétköznapi csúcs, de hasonlítani ezt is lehet. 12 évvel ezzelőtti helyzethez képes a buszok szinte (sarkítok, de meglepő volt) üresen robogtak ki. Nagyon lecsökkent az utaslátszám.
2. Elektronikus jegyrendszer: már egyszer volt rá pénz nem? De már akkor lehetett látni, telhetett tudni, hogy miről szól az a beruházás. Uniós pénz elosztása a barátoknak, lobbiknak teljesen értelmetlen dolgokra. Egy nagyon egyszerű és kölcsékhatékony dologgal lehetne kezdeni a jegyrendszer fejlesztését:
- ne lehessen jegyet venni a Piactéren a buszon, csak az ablakoknál, és a telepített jegyvételi autómatáknál 6-8 db, hatalmas nagy költséggel...(felszállási idő rövidítése!!, így sincs hely a Piactéren, pláne, ha egy busz 15 perc alatt nem tud beszállítani)
- a helyközi buszokra a helyisek csak bérlettel szállhatnak fel, mivel úgyis kb. 95% bérletes (amíg a helyközi megállóban a helyközisek szállnak fel, addig a helyiek szállnak le a hátsó ajtónál, nem hiszem, hogy ez többlet idő, de ha mégis, lehet menetrendet korrigálni....csak akarni kell)
- ezek után lehet elektronikus jegyben gondolkodni
3. Menetrend tartása: kell egy nosmális mentrend. Jelzőlámpák hangolás: mi itt a költség? Elvileg szakemberek ülnek a városházán (diplomás építőmérnökök), tehát saját hatáskörben tudjék a programot módosítani. A lámpáknál kell csak az áramkört legyártani...csak akarás, miniális költséggel megoldható. Buszsávok kialakítása szintén kevés pénzből kialakítható...kb két tábla és felfestés... Ez egyike se egetverő költségek, szerintem. NEm arról beszélek, hogy alakítsuk át az összes csomópontot...
4. Simán bele lehetne vágni a helyközi beforgatásába. És igen igazad van nem a sárbogárdi, meg dégi, enyingi járatokról beszéltem, (bár hétvégén még ezeket is lehetne úgy alakítani) hanem az elővárosi buszokről. Kár, hogy ezt a fogalamt még pesten sem ismerik és nem alkalmazzák. Amelyik busz fehérváron belül csak egy két megállóban áll meg (azok általában távolabbra menő buszok, gyakorlatilag városok között, de kvázi fejérmegye határain belülre), azokat nem vonnán be a helyi mentrendbe. Az összes többi jöhet.
5. Nagyon nem értünk egyet és úgy látom, hogy nem is érted, hogy miről van szó. NEM Mari néni 2-4 km utazási igénye miatt kell a menetrendet ütemesíteni, hanem, hogy az elővárosokból (alvótelepülések) érkező parszat Béla is tudja, hogy megfelelő időszakban a busz mindig óra 03-kor és 33-kor jön. Legfontosabb irányok:
Ja, hogy az egésznek van még egy olyan vonazata, hogy fehérváron belül is ütemes...hát ki az a hülye aki nem használná ezt ki??
Többletjármű?? Ki mondta? Az egész fejér megyei menetrendet átdolgoztam, semmi többletbuszra nincs szükség, sőt, esne ki több busz tanszünetben...hogyan. Az egész raiconalizáláson múlik: persze ennek van hátránya és előnye, de a cél nem költségnövelés, hanem csökkentés.
Hátránya: hosszabb menetidő (első sorbana hétvégén és csúcson kívül), átszállás, indulási időpont esetleges negetív irányú változása (egyén függő, olyan soha nincs, hogy mindenkinek jó, de persze a nagy többséget kell figyelmbe venni)
Előny: ha hiszed ha nem: költség takarítás, kiszámítható menetrend, nagyobb eljutási kinálat (többször egy nap)
6. Nem tudom, hogy melyik ütemes mentrednrőúl beszélsz? A 40 percesre? Az nem ütemes!!! 40 perc nálam nem ütemes, nem kiszámítható, és ahogy mondod, nem alkalmazható a munkásjáratokhoz. Az ütemesség egy Szfvár jellegő városban az alabbi: 5, 10, 15, 20, 30, 60. És erre a mentrendre is elment egy csomó milió....szóval nincs pénz, dehogy nincs csak nem úgy, nem arra költik el amire kellene.... Pénz arra van amire akarják!
Nem azt az időszakot éljük, hogy csináljunk kínálati menetrendet és majd lesz rajta utas, mindegy hogy sok vagy kevés.
Nem azt az időszakot éljük, hogy minden percre, pöccre ki van fizetve, meg van térítve, lehet miből fejlesztésre fordítani, lehet változtatni, lehet az új igényekre azonnal megfelelni és lehet kísérletezni bizonyos szolgáltatási körökben, aztán meglátjuk hogy alakul.
21. század, elektronikus jegyrendszer, kombinált bérlet és stb... messzire vezet, ha továbbvisszük a szálakat :)
Ismételten, finanszírozás probléma: Miből, honnan, mennyit, és főleg ki adja rá? Mindent be lehet szirupos szalaggal átkötött és ünnepélyesen átvágott dologba csomagolni, de ezt sokan csak úgy szeretik ha ő egy kanyi fityinget nem tett bele. Majd adja rá a pénzt másvalaki. Milyen rugalmasságot gondolsz ilyen helyzetben, ami megoldást adhat?
Helyközivel helyit: számomra a csúcsban nehezen tartható menetidő(forgalmi lámpa hangolások hiánya, közúti forgalom nagysága), és a zsúfoltság jelentkezhet, mint probléma a jelenleginél nagyobb mértékben. Ha aut.-állomásról zsúfoltan indul el a hk. járat, helyközi és valamennyi helyi utassal és a következő megállóban a helyközi utas nem tud felszállni, akkor mi lesz megoldás?
Kezdetben én max. hétvégét tartanám indokoltnak, és az ott jelentkező tapasztalatok alapján gondolnám tovább a lehetőségeket. De nem kezdenék bele a munkanapi csúcsforgalmi időszakba. Még most nyáron sem.
Jó dolog az ütemes, kiszámítható menetrend. Én a Mari néni 2-4 km-es helyi utazási igénye miatt nem tartanám a 10-20-30 km-es helyközi járatok alárendelését célszerűnek, mert ha azt adja ki, hogy 2-4-7 többlet jármű+erre személyzet többlet igény van ugyanazon utazási igény kiszolgálására, akkor azt ki fogja előteremteni?
Kell törekedni a kiszámíthatóságra, csak nem olyan mértékben, ahogy a nyári menetrend készült és lett volna bevezetve. Ütemes volt, elvileg kiszámítható. Csak a műszakos melósok nem tudtak volna beérni műszakkezdésre, a végzősök nem tudtak volna időben visszaindulni, hogy elérjék a helyközi járataikat. És ezen kívül még ki tudja, hogy mit hozott volna magával.
Nem értem, hogy mért kell a 21. században ilyen mereven gondolkodni. Nekem ez a fajta gondolkodás a Volán szintű gondolkodásnak felel meg: "50 éve így van, így jó", legalábbis nekem ezt mondták... Létező eljutási lehetőség??? Hol??? Mikor hétvégén a buszok nagy többsége páratlan 00-30 között jön be és páros 30-45 között megy ki...1,5 órás várakozás. Ez igen.
Amúgy igen, nem rendelném alá, csak mellé és az elővárosi buszokat! A Szabadhídvégi és Paksi járatokat...stb... én sem kapcsolám be ebbe a rendszerbe, teljesen felesleges. CSak az elővárosi buszokat. De persze ilyen kategória még pesten sincs...
A fizetési rendszerrel kapcsolatos felvetésed: megint csak a 21. sz-ban vagyunk. Elektronikus jegyrendszer, kombinált bérletek...stb...
Tudom mind mind pénz, de kezdetben rugalmassággal sok mindent meg lehet oldani. Legyen a helyi járatosoknak csak bérlettel használható a helyközi...nincs jegykiadás. Amúgy is nagy részük bérletes. A helyközi elővárosi buszok igyis úgyis megállnak a helyközi megállókban a felszállók részére, most majd a hátsó ajtót is ki kell nyitni a leszállóknak...na bumm.
Az ütemesség pedig mindennek az alapja. Nem hiszem el, hogy ezt valaki a mai világban megkérdőjelezi ezt....
Nem gondolnám, hogy egy város helyi közlekedéséhez kellene alárendelni egy fél-háromnegyed megyének a helyközi közlekedési rendszerét, létező eljutásokat és csatlakozásokat elverve, csak hogy Mari néni ha 3 megállót utazik, akkor ütemes jelleggel tehesse a városon belül.
Ez egy plusz lenne a jelenlegin felül. Ráadásul minden többlet fizetés nélkül lenne gondolva. A cikkben meg a tarifaemelés gondolatától is rosszul lettek.
A csúcsidőszakban a menetidők még jobban nem tartása, jegy-bérlet helyi-helyközi kiadás kérdésköre felvet némi kérdéseket bennem...
Székesfehérvár - Napi 950, városba érkező helyközi busz kapcsolódhat be a fehérvári tömegközlekedésbe, ugyanakkor több járat indulási időpontjait ritkítják. Mi a két intézkedés summája?
No, most mondjam azt, hogy ezt mondom 5 éve....vagy még több.
CSak egy gond van. Hogy semmit nem fognak a helyközi menetrenden változtatni, tehát elképezlhető, hogy egy azon irányban egyszerre megy ki 3-4 járat majd legalább fél óra szünet. Szóval nem lenne rossz az elgondolás, de mentrend változás nélkül ennek semmi értelme...Szóval?
"Nevetséges, hogy 2013-ban egyre több járat szűnik meg, pénzhiány és kihasználtság végett,"
Szerintem nem nevetséges. Ha te rendelkeznél a pénztárca felett, amelyben nem hogy csak az alján csörög némi apró, hanem nem lenne semmi, akkor te is átgondolod, hogy mely kiadásból húzod beljebb a nadrágszíjat, hogy kevesebb legyen a kiadási oldalon.
Most különösen ez a helyzet.
A tényszerű dolgokat illetően:
Sárbogárd-Szfvár között: 7:42 után munkanapokon 8:45-kor - Pécs-Szfvár - és 9:21-kor - Tamási-Szfvár - is közlekedik járat Szfvárra.
A délutáni etpaban igazad van. Milyen olyan forgalom, utazási igényről van tudomásod, ami a délutáni 2,5 órás szünetben új járatot igényelne? Mennyi utast érinthet szerinted? Fordultál már ezügyben a Volán felé?
Esti időszakban Szfvár-Sárbogárd irányban valóban van 2 órás lyuk 17:35-19:30 között. A 17:35-ös járatot végző autóbusz Sáregresról érkezik Fehérvárra 17:19-kor és indul vissza 16 perc múlva. Kérdéses, hogy variálható-e az indulás és egyéb eljutást/csatlakozást/későbbi járatvégzést borít-e?
Teljesen elkeserít a tömegközlekedés! Gondoltam itt kidühöngöm magam. Bár ettől nem lesz jobb a helyzet. Nevetséges, hogy 2013-ban egyre több járat szűnik meg, pénzhiány és kihasználtság végett, ezzel ellehetetlenítve a távolsági buszos közlekedést. Rengeteg ember kénytelen ingázni lakóhelye és munkahelye között, ki kevesebb ki több kilométert is akár. Mért odafent a kényelmes székben, az iróasztal mögül kell döntést hozni? Mért nem lehet megkérdezni minket, akik ingajáratban élik mindennapjaikat? Ez lenne a rugalmasság?! Én ha nem is nap mint nap, de hetente többször megjárom Székesfehérvár-Sárbogárd útvonalat oda vissza. A helyzet egyre inkább elkeserít.
Sárbogárd - Székesfehérvár : 7:42 és 11:35 között valamint 12:28 és 14/53 között nem lehet bejutni. Ez normális?!
Vonatot is elvették. Napi kettő azt slussz.
A másik problémám, hogy este 6-kor sincs busz., csak vonat. de az 18:01-kor indul, namár most, kinek van esélye elérni, ha az illető 18:00-ig dolgozik. Várhat másfél órát hogy aztán este 20/30-kor haza érhessen.
Gondolom, más vonalon is vannak ilyen problémák. Nem tudom, hova vezet ez az ország.. :(
Sárbogárd: áthaladóban a főúton azért viszonylag nagy forgalom van. Helyin már nincs 260-as, Setrák járnak. VT-s kocsikból napközben 6 fordul meg Bogárdon (Káloz, Sárszentágota, Sáregres, Siófok, Alsószentiván, Dunaújváros), de ezek között van C56-os is.
Mór: igen, 2 után, 14:10-15 és 14:40 körül van műszakváltás. A 280-asok nem Mórra, hanem Pusztavámra járnak műszakváltásra, de mindkettő áthalad Móron.
Nyáron tervezek a térségben több túrát is tenni. Ezekkel kapcsolatban lennének kérdéseim.
- Sárbogárd: mekkor mozgás szokott arrafelé lenni? A helyi járatot még mindig vmi 260-as csinálja, ugye? Menetrendje elérhető? A Transmanos 263-asok gondolom, a főúton és a vasútállomás környékén lőhetők. Kb hány van belőlük ott?
- Ez off lesz: Mór. Itt is kettőkor van műszakváltás? Elvileg van ott még két ex cseh 280-as, azok merre szoktak állni, mozogni?