Tervbe volt véve többször is, főleg a századforduló környékén. Az akkoriban gyorsan fejlődő, városiasodó Székes-Fejérvár lakossága részéről mind nagyobb igény fogalmazódott meg helyi menetrendszerű közlekedés létrehozására, s ezt a városatyák kezdetben kizárólag villamos üzemeltetésével képzelték el.
(A századelőn az országban ugyanakkor több nagyobb városban is elindult már az autóbusz-közlekedés – Miskolcon 1903-ban, Aradon 1908-ban. Erre a fejéri megyeszékhelyen viszont csak a két világégés közötti időkben került sor.) Fehérvárott egy konkrét ajánlat 1913-ban érkezett villamosvasút létesítésére; az angol H. St. John Dick & Co. műszaki vállalat részvénytársasági alapon szervezte volna meg a villamosközlekedést a városban. A „nagy háború” kirobbanásának előszele azonban meghiúsította ezeket a terveket.
A Horthy-korszak vége felé pedig már nagyszabású elképzelések léteztek villanyos közlekedés kialakítására, bár ekkoriban immár nem kötött pályás módozatot részesítették előnyben. A korban 50 000-es lélekszámú Székesfehérvár villanytelepének fejlesztése kapcsán igazi metropolita terveket vizualizáltak: trolibuszhálózatot létesítettek volna a városban, továbbá a környező településekre is – így a Velencei-tó irányába – trolivezetékeket építettek volna ki. Ezek a grandiózus elképzelések úgyszintén egy közelgő világháború miatt nem valósulhattak meg.
Hmm... Akkor abból a kiadványból rémlik talán az, hogy Dújv-ban is "akartak" valami villanyos közlekedést a vasgyár koszát ellensúlyozandó még nagyon a kezdetekben...
1991-ben készült egy tanulmány, a városban trolibuszközlekedés létrehozására. 8 vonal lett volna, ami három ütemben valósult volna meg. Elsősorban a gerincjáratok lettek volna trolivonalak. Akkori összegben 610 millió forintra lett becsülve a bekerülési összeg.
Forrás: "A mi fél évszázadunk" - a Volán 50 éves évfordulójára kiadott emlékkönyv.
OFF A reptérre és a reptér mellé tervezett kutató-fejlesztő parkba terveztek már gyorsvasutat... Igaz, ez nem olyan kötöttpályás helyi közlekedés, mint amilyet Te képzeltél el, de ilyen tervek készültek már. :) ON
S most, hogy ismét napirenden van Váralja rendezésének kérdése, a szupervárosrésszel vajh' mi leend? Az itt vezető gyorsvasútról (ti. a börgöndi reptérre) már nem is beszélve… :)
Azon gondolkodom még (ha már itten álmodozunk miilliárdok sorsáról), hogy volt-e valaha Székesfehérváron kötött pályás tömegközlekedés?
Nyilván iszonyatos pénz a megépítése és fenntartása, meg a gördülő állomány is rettentő költséges, de eljátszottam a gondolattal, hogy mi lenne, ha nem a füstölő, büdös, ezer éves buszokban keresnénk a jövő fehérvári közlekedés gerincét,
Attól, hogy áthelyezik a forgalom nem csökken, mert oda-vissza el kell jutni a különböző irányokba, ahogy a 7. pontban is írod. A helyi tömegközlekedést is ehhez kell majd igazítani, mert itt tényleg nagyon alacsony lehet a célzottan ide utazók száma. Kellene rengeteg körjárat, stb.
A körforgalom nekem azért bajos kicsit, mert aSzéchenyi már most is iszonyatosa zsúfolt, ezzel meg garantáltan tovább fokozódik. Pláne, ha nem is merik 2 sávosra csinálni, ahogy a tejiparnál is baj volt belőle.
A jelenlegi pályaudvartól ez a tervezett cucc sem tágasabb. Egyedül a katasztrofális parkolás az, ami talán itt egy fokkal jobb lehetne, de nem vagyok benne biztos, mert itt meg ugye egyszerre két célközönség is lenne. A vasút területének feltárása/hasznoisítása egy jó ötlet a Post épülete mögötti terület egy iszonyatos pazarlás.
Nekem nem világos az egész továbbra sem. A mostani pályaudvarral mi lesz vajon,
Nekem a murvás parkoló lett volna az, amire azt mondom, hogy teli találat. Egyrészt az semmivel sem rosszabb hely a város kialakult szokásai és a közlekedés szempontjából, meg ott aztán lett volna hely átgondoltan tervezni és végre lenne funkcuiója annak a takargatni való szégyennek ott a város kellős közepén.
Érdekes, tegnap még megállt. De hivatalosan a menetrend szerint valóban nincs már megálló a Kosztolányin.
Nem lehet régi dolog, az elmúlt egy hónapban – ugyanúgy, mint eddig – történt fel–leszállítás. Múlt hét pénteken is kész sokaság szállt fel a Feneketlen-tó oldalán. Egyelőre nem tudnám mire vélni e megállóhely kivételét a forgalomból.
A Szfvár-Bp.Népliget buszjáratok a menetrendi honlap szerint Bp-en nem állnak meg a Kosztolányi D. térnél (Bocskai út), csak Sasadi út és Petőfi híd budai hídfő maradt.
Nem tudom, ezt a márc. 23-i menetrendi változáskor csinálták-e, vagy esetleg még korábban. Kb. 1 hónapja mindenesetre még ott szálltam le a Kosztolányin.
Az AlbaVolán honlapon se találkoztam ezzel. Sutyiban csinálták vajon? És miért?
Akkor a parkolóhelyre vonatkozó felvetésem tárgytalan, a Vasvárival kapcsolatban igazad van. Bár lehet belőle egy klassz fotóhely, az oktatásnak nem hiszem, hogy kedvez. Tudtommal ott még a nyilászárók is régiek, nem megfelelőek.
Ha megnézed a két linken a térképet, akkor a Vasvári gimi mögött látsz egy zölddel rajzol placcot. Az elvileg egy emeletes parkolóház lenne. A vasútnál jelenleg 60 férőhelyes a parkoló(amit az élelmes autósok simán megjátszanak 75-80 autóra), a tervben ez 200 férőhelyes lenne. ettől balra látható egy lilával körberajzolt 45 fokos tároló placc, ez lenne a helyközi buszok számára a tároló.
A Vasvári gimi megvaradása nem kicsit furcsa (számomra) lesz egy Teleki II. Vagy lefogják 2 méter magas zajvédőfallal az épület oldalától 3 méterre? Funkciókat a vasútállomás felvételi épületében terveznek létrehozni, maga az épület műemléki védettségű, tehát a belső tereket lehet csak funkcionálisan variálni. A vágányzat túloldala szolgálhat a leendő déli elkerülővel együtt bővítésre de ez még főleg a jövő zenéje.
A reklám miatt meg kéretik egy kitöltött csekkel a zindex felé fordulni :)))
A jelenlegi kettőből a központi váróteremből induló marad meg, és szélesítése szerepel a tervekben kettő lifttel a teremből az aluljáróba. Az aluljáróból a kettő vágány által közrefogott peronokról az aluljáró közepén lesz külön-külön lift. A másik aluljáró ami az "érkező kocsiállásokkal" szemben van, utasforgalom számára megszűnik, kábelalagútként fog szolgálni.
Ez a vasúthoz kényszerítsük az autóbuszpályaudvart dolog mindig feléled... Dújv-ban is van talonban sok-sok éve egy ilyen elgondolás... Anno ki is irtották a vasútállomás előtti parkból a fákat, bokrokat hajléktalanokat;
többen azt feltételezték, hogy indul a projekt, de még nem...
Előbb a városházatér kereszteződés lesz körforgó, meg divatszökőkút...
Amit most leírok, saját vélemény, nem objektív kritika:
1) A tervezett buszpályaudvar a rendelkezésre álló helyből a maximumot hozza ki, ez feltétlenül pozitív. A terv, így papíron, tetszik. Viszont:
2) A jelenlegi pályaudvar központi fekvésű, közel minden hivatalhoz, egészében a belvároshoz, a plázához és több (nagy kiterjedésű) lakótelephez. Nem régen lett teljesen felújítva, rendelkezik parkolóval, de a pláza teteje is rendkívül közel esik. Több iskola is található a vonzáskörzetben, a kollégiumokkal együtt. Ezek egyike sincs meg a vasútállomáson, kivéve persze azt az egy általános- és középiskolát, illetve az egy gimnáziumot. (OFF Na meg a mi állatorvosi rendelőnket. :) ON)
3) A tervezett pályaudvaron a parkolóhelyek kínálata a jelenleginél is kevesebb, pedig aki járt már a vasút környékén, az tudja, hogy most is telt ház van általában. Ha a buszpályaudvar is kikerül, az autók száma megsokszorozódik, a következő okok miatt:
- A helyi közlekedés drága, figyelembe véve, hogy sokan csak a vasútig / helyközi buszig utaznának a helyi járattal. Ezért inkább kimennek kocsival a pályaudvarra, és onnan tömegközlekednek. Ezzel nincs is baj, nyilván ezért épülnek a P+R parkolók, hogy a helyben gépjárművel közlekedők átszállhassanak a tömegközlekedési eszközökre. Ehhez ez a parkoló kicsi lesz, vagy fizetős, ami szerintem felháborító lenne, mivel ellentétes a tömegközlekedésre szoktatás eszméjével.
- A vasút közelében nincs semmi, még lakóházból is kevés. Ezért és a fentiek miatt többen kényszerülnek kocsiba, mint a jelenlegi pályaudvar esetében, ahol két lakótelep is a vonzáskörzetbe esik.
4) A vasútállomásról induló helyközi járatainkon (most már csak off járat) érdemes utasszámlálást végezni (tudom, hogy volt ilyen). Hányan szállnak fel a vasúton, és hányan utána a buszpályaudvaron? És fordítva, a leszállók esetén, ugyanígy érdemes számolni.
5) OFF Most már nyilvánvaló számomra, hogy Fehérvár el akarja nyerni a világ legtöbb körforgalmával rendelkező városa címet. Bizonyára hatalmas biztonsági kockázatok rejlenek az összes hagyományos kereszteződésben, ezért kell ehhez a projekthez is kizárólag körforgalmú csomópontot építeni. Félreértés ne essék, rengeteg előnyét látom a körforgalmaknak, de az, ami Fehérváron megy, túlzás. Néhány körforgalmunk nem is érdemi csomópont, mivel nincs becsatlakozó út, csak "biztosítva van az elméleti lehetősége". ON
6) A tervezett pályaudvar ugyan a lehető legnagyobb, mégsem érzem elég tágasnak a helyi- és helyközi buszok tárolására. A jelenlegi pályaudvaron sem férnek el, a vidámparktól az Auchanig állnak a buszok. A vasút környékén még nehézkesebbnek érzem a tárolást, talán a Mártírokon férnek el még, a szélső sávokban. Ahol ugye személygépkocsik fognak állni, mivel kicsi lesz a parkoló.
7) A Palotai úton biztosítható a helyi közlekedés úgy, hogy a járatok érintik a buszpályaudvart, de ezért nem kényszerülnek kitérőre. Elég sok átló útjába beleesik a jelenlegi pályaudvar (Auchan - Feketehegy, Rádiótelep - Öreghegy, stb.). A vasútállomás az elképzelt útvonalak esetében legtöbbször csak kitérővel ejthető útba. Helyközi járatok kapcsán is hasonló a helyzet.
Ezek, még egyszer, csak első gondolatok a terv láttán, amely tetszene, ha nem Fehérvárról lenne szó. Móron miért nem akar senki intermodális csomópontot? Van vasútja, vajon miért nem kerül ki oda a helyközi pályaudvar? Nem olyan túl nagy a különbség... Amiért Baracskán is van létjogosultsága a helyi járatnak, mert elég megnézni, hol helyezkedik el az intermodális csomópont, és hol laknak a baracskaiak.
Szerintem itt valami nem stimmel. Nem feltétlen exAlbás kocsiról van az a semmitmondó kép. Holnap, ha nem feljtem el, elbóklászok a térképen megadott részre...